Gå til innhold

Stemor «sulter» barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt har nettopp fått en ny stemor, hun flyttet inn for noen måneder tilbake. Barnet har helt siden da klaget over kostholdet hjemme hos far. Hun er miljøaktivist og småspist. Hun hater å kaste mat sier hun, og det er vel bra. Hun lager utelukkende vegetarmat og porsjonerer ut middagsmaten, hun er småspist selv, men sønnen min er 12 og kam fort spise like mye som en voksen mann.  Når han har spist opp sin porsjon så er det ikke mer middag å få, så da er det bare å ta seg en frukt sier hun. Alt av pålegg er også kun vegetar. De spiser aldri kjøtt, fisk, eller sjømat, kun unntaksvis melk og egg. 

Barnet mitt mistrives fælt hos stemor og far og sier at han går sulten hele tiden fordi han ikke får nok mat eller mat han liker. Han sier at middagene alltid er kjipe og består av mat han ikke liker. Både jeg og sønnen vår har snakket med sin far om dette flere ganger, men han tar stemors parti og sier at han også har gått over til samme livsstil og argumenterer for at flere burde gjøre som dem. Bortsett fra dette med maten så stortrives han egentlig hos faren sin. 

Hva bør jeg gjøre her? 

Anonymkode: 85d43...d15

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med eks-mannen din. Verre er det ikke.

Skrevet

Du kan jo prøve å kommunisere med dama...?

Anonymkode: cbad9...209

• Liker 3
Skrevet

Onde stemor tråd 125.205  -  men uansett- ville jeg ikke ha hatt et eneste problem å troppe opp på døren der og sagt fra til eksen og kjerringa at det er ikke HUN som velger hva de spiser i huset og om de ikke gir barnet mat når den er sulten eller prøver å porsjonere maten kommer han ikke på samvær der og melder jeg de begge til politiet/BV. 

• Liker 12
Skrevet

Hva med å sette dere ned sammen? Du, barn, far og stemor? Så får dere snakket ut om hvordan kostholdet til deres sønn burde være? Nå er gutten 12 år og skal ha muligheten til å bestemme mer selv. Men forklar gjerne om hva som er sunt og usunt, slik at kostholdet blir variert. 

• Liker 14
Skrevet

Hvis han ikke er mett etter (for lite) middag og frukt kan han lage seg knekkebrød med pålegg? Han er jo stor nok til å smøre mat selv.

Ellers ville jeg snakket mer med far og forsøkt å få litt refleksjon rundt barnets trivsel.

• Liker 20
Skrevet

Barn skal ikke bli påtvunget å være vegetarianer av ny typen til pappa.  Jeg har min egen mening om å ha barn på vegetariansk kosthold, men de fleste jeg kjenner til som gjør det i det minste passe på det er et stort variasjon, de får riktig vitaminer tillegg om det trengs og barna blir i det MINSTE met av maten! 

• Liker 27
Skrevet

Du får sette deg ned med far og stemor og fortelle at det er helt fjernt å pålegge et barn i vekst å ikke spise ordentlig og nok. Finn forskning/kilder på hva barn trenger og ta med. Om de fortsatte hadde jeg vurdert å redusere på samværet.

Anonymkode: 14983...20c

• Liker 15
Skrevet

Dette er fars ansvar. Han kjøper inn ekstra pålegg og ting barnet spiser. At en 12 åring får spise det de får servert er helt ok, men han må jo få store nok porsjoner.

far her virker som en dott som ikke klarer å tenke selv..

Anonymkode: c717d...9cf

• Liker 29
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt har nettopp fått en ny stemor, hun flyttet inn for noen måneder tilbake. Barnet har helt siden da klaget over kostholdet hjemme hos far. Hun er miljøaktivist og småspist. Hun hater å kaste mat sier hun, og det er vel bra. Hun lager utelukkende vegetarmat og porsjonerer ut middagsmaten, hun er småspist selv, men sønnen min er 12 og kam fort spise like mye som en voksen mann.  Når han har spist opp sin porsjon så er det ikke mer middag å få, så da er det bare å ta seg en frukt sier hun. Alt av pålegg er også kun vegetar. De spiser aldri kjøtt, fisk, eller sjømat, kun unntaksvis melk og egg. 

Barnet mitt mistrives fælt hos stemor og far og sier at han går sulten hele tiden fordi han ikke får nok mat eller mat han liker. Han sier at middagene alltid er kjipe og består av mat han ikke liker. Både jeg og sønnen vår har snakket med sin far om dette flere ganger, men han tar stemors parti og sier at han også har gått over til samme livsstil og argumenterer for at flere burde gjøre som dem. Bortsett fra dette med maten så stortrives han egentlig hos faren sin. 

Hva bør jeg gjøre her? 

Anonymkode: 85d43...d15

Hva med å anta at barnet overdriver grovt for å få slutt på et kosthold han misliker?

Dere har, vil jeg håpe og tro, en felles e-post og en felles gruppe på fb. Dere møtes også jevnlig, og, vil jeg anta, diskuterer barnets oppfølging og oppdragelse, utvikling og utfordringer. På en av disse samlingene, naturlig lagt til hente-bringetidspunkt, kan barnet selv ta opp at det mistrives med det nye kostholdet og det kan diskuteres hvorvidt han skal eller ikke skal forholde seg til stemor og fars ideologiske kostholdsvalg. Så neste gang: lag en fin søndagsmiddag, vegansk, og åpne for diskusjon. 

Du vil jo også "rammes" av endringen i og med at en i ethvert møblert hjem samfeirer bursdager og jul etc slik at du vil måtte få servert og selv servere vegansk. Best å sette seg inn i dette raskest mulig heller enn å være i forsvar som et skremt barn ved uant endring.

Anonymkode: a9966...444

• Liker 6
Skrevet

Dette er en del av prisen med to hjem. I hvert hjem bestemmer foreldrene. Har man «bare» et hjem, vil barnet måtte leve med foreldrenes valg om de er veganere og ikke serverer annen mat. Ts sønn er i alle fall såpass heldig at han får vanlig mat der.

Siden sønnen er såpass stor, ville jeg latt han velge om han vil dra til far eller være hjemme hos mor. Da får sønnen ringe faren og si han ikke vil være der om han ikke får skikkelig mat. 

• Liker 11
Skrevet

Hovedproblemet her er jo ikke at de har vegetarisk kosthold. Det tenker jeg er helt innafor, i hvert fall i hverdagen. MEN. De må jo ha nok mat! Det er absolutt ikke greit at gutten skal gå sulten. Det må det bli orden på. 

Anonymkode: 64c9f...9f7

• Liker 39
Skrevet

Kanskje hun prøver å slanke ungen din i skjul. Er han overvektig?

Anonymkode: 3baee...18d

• Liker 6
Skrevet

Dette hadde jeg aldri godtatt. Er stemor selv. Barna må jo få spise seg mette! Og det at hun er vegetarianer kan hun jo ikke overføre på sønnen din! 

Anonymkode: 7114d...797

• Liker 8
Skrevet

e må da kunne ta hensyn til en så stor gutt å kjøpe inne litt ekstra mat når han kommer på "besøk". Gutten må jo få mat, iden alderen der så blir de jo aldri mette.

• Liker 5
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Brunello said:

Dette er en del av prisen med to hjem. I hvert hjem bestemmer foreldrene. Har man «bare» et hjem, vil barnet måtte leve med foreldrenes valg om de er veganere og ikke serverer annen mat. Ts sønn er i alle fall såpass heldig at han får vanlig mat der.

Siden sønnen er såpass stor, ville jeg latt han velge om han vil dra til far eller være hjemme hos mor. Da får sønnen ringe faren og si han ikke vil være der om han ikke får skikkelig mat. 

Beklager, men barn er ikke "heldig" bare fordi de far mat. Altså HUH? De skal være takknemlig at de får mat i det hele tatt?  Her er det ikke faren som bestemmer uansett. Han lar typen sin som ikke er moren til barna regulerer mat inntekten til ungen.  Høres ut som han er som mange andre ekser - tafatte menn som lar dominerende kvinner komme inn og ta over ...så lenge de får sitt i sengen ser de godt over hvordan disse kjerringer behandle barna sine. 

Endret av Outlander
  • Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å anta at barnet overdriver grovt for å få slutt på et kosthold han misliker?

Dere har, vil jeg håpe og tro, en felles e-post og en felles gruppe på fb. Dere møtes også jevnlig, og, vil jeg anta, diskuterer barnets oppfølging og oppdragelse, utvikling og utfordringer. På en av disse samlingene, naturlig lagt til hente-bringetidspunkt, kan barnet selv ta opp at det mistrives med det nye kostholdet og det kan diskuteres hvorvidt han skal eller ikke skal forholde seg til stemor og fars ideologiske kostholdsvalg. Så neste gang: lag en fin søndagsmiddag, vegansk, og åpne for diskusjon. 

Du vil jo også "rammes" av endringen i og med at en i ethvert møblert hjem samfeirer bursdager og jul etc slik at du vil måtte få servert og selv servere vegansk. Best å sette seg inn i dette raskest mulig heller enn å være i forsvar som et skremt barn ved uant endring.

Anonymkode: a9966...444

:roll: :roll: 

Anonymkode: 54052...2da

• Liker 12
Skrevet

Kommunikasjon mellom deg, far og stemor er nøkkelordet her. 

Anonymkode: fbe21...f07

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...