Gå til innhold

Hvor godt er deres barn informert om pubertet og endringer i kroppen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ved hvilken alder?

Anonymkode: bd576...8de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre er 7, 9 og 11 og er godt informert om alt av dette og har vært det lenge uten at jeg kan si mer spesifikt når vi har snakket om det. De to eldste har jo hatt en del om pubertet på skolen også. Vi har alltid snakket helt naturlig om kropp, pubertet og sex og svart ærlig på alle spørsmål. Informasjonen blir selvsagt tilpasset alder, men ingenting hemmeligholdes. 

• Liker 1
Skrevet

Det snakket vi om i små drypp fra de var ganske så små. Hadde aldri en "stor" prat om det, men snakket om det som med andre ting. 

Tror alle har følt at de har visst det de trengte, og de har kommet og spurt om det har vært noe de har lurt på. Yngste er 15 nå, så vi har vært gjennom det noen ganger... 

Skrevet

Snakker stadig om endringene i og på kroppen med 10-åringen. Det er et aktuelt tema her. Og ungen spør og får svar på alt.

Anonymkode: eff80...77e

Skrevet

Har fått informasjon om det helt siden hun begynte å spørre om pupper, mensen og baby i magen ved 18 mnd alder. Det er som å snakke om alt mulig annet - det blir ikke flaut med mindre man som voksen kommuniserer til barnet at det er noe å være flau over. 

Anonymkode: 5a784...5f5

Skrevet

Vi har forklart rimelig detaljert om mensen, forskjellen på menn og kvinner samt hvordan man blir gravid til eldstebarnet vårt, hun er 6 år nå. Men jeg tror ikke det har sunket veldig inn eller at hun "husker" det, og dersom hun - gud forby - skulle få mensen i morgen, så vil hun nok få panikk uansett. Men det er jo samtaler vi planlegger å repetere jevnlig og alderstilpasset. 

Skrevet

Vi har pratet om det meste vi. Til og med mensen til tross for at han er gutt, tror nesten det var en av de første tingene vi pratet om. 😄 Han er veldig flink til å spør om han lurer på noe og flink til å fortelle om ting så det er en åpenhet jeg håper og regner med vil vedvare. Han er nå ni og vet om det meste som er relevant og interessant for han her og nå. Når vi begynte husker jeg ikke men har var ikke store karen før vi pratet om slike ting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...