Gå til innhold

Brystbetennelse og fikk time i morgen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har gått med brystbetennelse siden i går morges. Jeg ringte legekontoret tidlig i dag og fikk beskjed om at akutt-timene var tatt men at jeg kunne få time i morgen kl 12. 

Brystet er veldig vondt, hovent og rødt. Hadde feber og sov store deler av dagen i går. Litt bedre i dag. 

Kan dette vente? Hva tenker dere? 

Anonymkode: afb57...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har gått med brystbetennelse siden i går morges. Jeg ringte legekontoret tidlig i dag og fikk beskjed om at akutt-timene var tatt men at jeg kunne få time i morgen kl 12. 

Brystet er veldig vondt, hovent og rødt. Hadde feber og sov store deler av dagen i går. Litt bedre i dag. 

Kan dette vente? Hva tenker dere? 

Hva med legevakt? Jeg ble så dårlig at jeg fikk lege hjem, klarte ikke stå på bena i det hele tatt, lå i feberdøs. 

Anonymkode: 56411...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, normalt kan dette fint vente. 
Du bør legge barnet til brystet annenhver time samtidig med at du masserer brystet.

Hvis barnet ikke er sultent bør du håndpumpe. Gjerne i dusjen. Masser godt. 
Ekstremt viktig å gjøre dette hyppig. 

Jeg har hatt dette 3 ganger selv. 40 i feber og skikkelig dårlig. Aldri vært hos legen. Hadde kontakt med ammehjelpen på sykehuset og fikk beskjed om at det sjeldent er behov for antibiotika så er virkelig verdt å gi det et døgn med intensiv tømming av brystet. 
Blir det verre kan du ta kontakt med legevakt men prøv først. Slitsomt men verdt strevet. 

Unngå bruk av Bh noen dager for å ikke klemme av melkeganger.

Anonymkode: a679c...68a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, normalt kan dette fint vente. 
Du bør legge barnet til brystet annenhver time samtidig med at du masserer brystet.

Hvis barnet ikke er sultent bør du håndpumpe. Gjerne i dusjen. Masser godt. 
Ekstremt viktig å gjøre dette hyppig. 

Jeg har hatt dette 3 ganger selv. 40 i feber og skikkelig dårlig. Aldri vært hos legen. Hadde kontakt med ammehjelpen på sykehuset og fikk beskjed om at det sjeldent er behov for antibiotika så er virkelig verdt å gi det et døgn med intensiv tømming av brystet. 
Blir det verre kan du ta kontakt med legevakt men prøv først. Slitsomt men verdt strevet. 

Unngå bruk av Bh noen dager for å ikke klemme av melkeganger.

Takk for svar! Jeg gjør dette, det er bare så utrolig vondt. Kan nesten ikke være borti. 

Jeg får bare se det an, har uansett time i morgen ja. . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Jeg gjør dette, det er bare så utrolig vondt. Kan nesten ikke være borti. 

Jeg får bare se det an, har uansett time i morgen ja. . 

Ja jeg vet. 
Er grusomt vondt.. synes det hjalp å tømme i dusjen. Stod lenge. Varmeflaske/risposer lindret også endel. Og husk Paracet! 

Føler med deg og håper det slipper snart.  God bedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pumpe? Jeg pumpet og hadde en engangshanske med varmt vann liggende på før og mens jeg pumpet. Var på legevakten, hadde veldig vondt og feber, men fikk beskjed om at det ikke var betennelse, bare tilstoppede melkekanaler..... Var de som tipset om denne hansken med vann. 

Anonymkode: db9f9...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt sett kan sånt vente, ja. Om du får veldig høy feber, og blir forferdelig dårlig, bør du derimot kontakte legevakten. En venninne endte opp med å bli hentet i ambulanse og var innlagt på sykehus i fem døgn ifbm brystbetennelse :s Men det er ekstremtilfellene - normalt sett er ikke en brystbetennelse noe man trenger akutt hjelp for. 

Men ja, det er vondt og skikkelig dritt :(

Anonymkode: aa03e...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ikke få resept på antibiotika? Med de symptomene burde du kunne få starte med behandling. 

Anonymkode: 0ead6...aa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne ikke få resept på antibiotika? Med de symptomene burde du kunne få starte med behandling. 

Anonymkode: 0ead6...aa0

Antibiotika gir de ikke med mindre det er helt nødvendig (og bra er det). Det går an å behandle uten antibiotika, om det ikke er en alvorlig betennelse (som i tømme brystet ofte, osv osv). 

Anonymkode: aa03e...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...