Gå til innhold

Er/har du vært og hvor lenge var du utbrent?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Sfr
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er, har vært i seks måneder. Merker endelig bedring så det er deilig. Ser lys i tunnelen. Jobber 20 prosent og bruker resterende tid på å hvile 🙂

Anonymkode: 1d0e8...4f8

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er, har vært i seks måneder. Merker endelig bedring så det er deilig. Ser lys i tunnelen. Jobber 20 prosent og bruker resterende tid på å hvile 🙂

Kan jeg spørre om symptomene dine? Vært sykmeldt selv i snart 7 mnd. Litt bedre, men ikke i form til jobb. Stresser mye med det 😔

Anonymkode: b2d49...316

Skrevet

Det må være glør da. 

Anonymkode: 491cf...7fb

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om symptomene dine? Vært sykmeldt selv i snart 7 mnd. Litt bedre, men ikke i form til jobb. Stresser mye med det 😔

Utmattelse og tungpusthet er de mest utpreget symptomene nå. Hjertebank ved rolig anstrengelse, svimmelhet, noe smerter i kroppen. Smertene var mest uttalt første månedene. Skikkelig influensalignende smerter. Da slet jeg også med hodepine, dårlig temperaturregulering (kald/varm om hverandre), sterkt temperament og dårlig tålmodig - skulle veldig lite til for å vippe meg av pinnen. Følte ikke at jeg var i kontakt med kroppen min. Følte meg rar og fjern. Vanskeligheter med å lese tekst på tv osv. Fikk depressive symptom og tunge tanker. Hadde også noen panikkanfall, og kjenner på angst av og til. 

Har stresset veldig mye med å komme meg tilbake i jobb, men det er først nå siste ukene at jeg har klart og slått meg litt til ro med at dette kan dra ut og det eneste som hjelper er å hvile. Og nå kjenner jeg endelig på litt bedring. Har en fantastisk fastlege og har også begynt å gå til psykolog. Kroppen er overbelastet og han har hjulpet meg med å endre de destruktive tankemønstrene som jeg fikk etterhvert da dette dro ut i tid. Så nå tenker jeg at jobben må vente til jeg er klar, slik at dette ikke drar lenger ut i tid enn det må. Tipper jeg ikke er på beina igjen før etter jul (forhåpentligvis) siden det har gått så lang tid. Men det er godt å kjenne at håpet for bli frisk er tilbake. De sier at det kan ta opptil et år så det er nesten bare å stålsette seg på at det kan vare. Noen blir jo aldri frisk, men fastlegen min sier det er veldig sjeldent det skjer. Han har behandlet svært mange med denne tilstanden og har stor tro på at jeg kommer til å bli frisk ❤️

Hvilke symptomer har du da? Utbrenthet er en jævlig tilstand. Man kan ikke sette seg inn i det før man er der selv dessverre. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utmattelse og tungpusthet er de mest utpreget symptomene nå. Hjertebank ved rolig anstrengelse, svimmelhet, noe smerter i kroppen. Smertene var mest uttalt første månedene. Skikkelig influensalignende smerter. Da slet jeg også med hodepine, dårlig temperaturregulering (kald/varm om hverandre), sterkt temperament og dårlig tålmodig - skulle veldig lite til for å vippe meg av pinnen. Følte ikke at jeg var i kontakt med kroppen min. Følte meg rar og fjern. Vanskeligheter med å lese tekst på tv osv. Fikk depressive symptom og tunge tanker. Hadde også noen panikkanfall, og kjenner på angst av og til. 

Har stresset veldig mye med å komme meg tilbake i jobb, men det er først nå siste ukene at jeg har klart og slått meg litt til ro med at dette kan dra ut og det eneste som hjelper er å hvile. Og nå kjenner jeg endelig på litt bedring. Har en fantastisk fastlege og har også begynt å gå til psykolog. Kroppen er overbelastet og han har hjulpet meg med å endre de destruktive tankemønstrene som jeg fikk etterhvert da dette dro ut i tid. Så nå tenker jeg at jobben må vente til jeg er klar, slik at dette ikke drar lenger ut i tid enn det må. Tipper jeg ikke er på beina igjen før etter jul (forhåpentligvis) siden det har gått så lang tid. Men det er godt å kjenne at håpet for bli frisk er tilbake. De sier at det kan ta opptil et år så det er nesten bare å stålsette seg på at det kan vare. Noen blir jo aldri frisk, men fastlegen min sier det er veldig sjeldent det skjer. Han har behandlet svært mange med denne tilstanden og har stor tro på at jeg kommer til å bli frisk ❤️

Hvilke symptomer har du da? Utbrenthet er en jævlig tilstand. Man kan ikke sette seg inn i det før man er der selv dessverre. 

TS her! Jeg har hatt akkurat de samme symptomene som du. Spesielt panikkangstanfall, helt forferdelig i starten men man lærer seg å «takle» det bedre etter noen anfall. 

Jeg er helt i startfasen, er sykemeldt men bare tanken på jobben gjør meg uvel, sliten og stressa på dette tidspunkt. 

Er det lov å spørre hvor lenge du har vært 100% sykemeldt?

Godt å høre at du ser lys i enden av tunnelen ❤️ Denne tilstanden kan ikke forstås før man har opplevd det på kroppen!

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stresser også med tanke på jobb, men som psykologen min sa : depresjon er en del av utbrenthet, men er du kun deprimert så skal du ut å gjøre ting for å holde deg aktiv, bli sosialisert med omverden og ikke bare sitte inne å sture, men ved utbrenthet er det viktigste at man får hvile. Og bare du vet når du har fått nok hvile.

ikke stress, bare slapp av. Jeg vet det er enklere sagt enn gjort 😅 TS

Skrevet

Var kraftig utbrent med sterk angst, søvnmangel etc. Har tatt med 4 år å komme meg tilbake til nogenlunde normalt liv og helse, men må fortsatt passe på så jeg ikke får tilbakefall 

Anonymkode: 6510c...b81

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var kraftig utbrent med sterk angst, søvnmangel etc. Har tatt med 4 år å komme meg tilbake til nogenlunde normalt liv og helse, men må fortsatt passe på så jeg ikke får tilbakefall 

Så skremmende at det tok så lang tid! Fikk du noe hjelp i form av behandling disse fire årene? 

Godt å høre at du omsider ble bedre. TS

Skrevet
13 timer siden, Sfr skrev:

TS her! Jeg har hatt akkurat de samme symptomene som du. Spesielt panikkangstanfall, helt forferdelig i starten men man lærer seg å «takle» det bedre etter noen anfall. 

Jeg er helt i startfasen, er sykemeldt men bare tanken på jobben gjør meg uvel, sliten og stressa på dette tidspunkt. 

Er det lov å spørre hvor lenge du har vært 100% sykemeldt?

Godt å høre at du ser lys i enden av tunnelen ❤️ Denne tilstanden kan ikke forstås før man har opplevd det på kroppen!

Jeg var 100 prosent sykemeldt i 1 mnd, begynte på igjen i 30 prosent i et par uker, ble fullt sykemeldt et par måneder, begynte på igjen i 40 prosent i 3 uker før jeg bestemte meg for at jeg ikke orket å være sykemeldt lenger. Jobbet 70 prosent i to uker, gikk på en ny smell, ble fullt sykemeldt i 3 uker og deretter 80 prosent sykemeldt 😅 alt dette på 6 måneder. Så det har tatt sin tid å innse at det er ro og hvile jeg trenger. Nå tenker jeg å fortsette med 80 prosent sykemelding frem til jul. Så får vi se. :) er jo fortsatt veldig redusert, men føler at jeg endelig har fått tilbake litt energi og livsglede. Klarer familielivet, noe jeg nesten ikke hadde sjans til for noen måneder siden. Går litt turer, sover og slapper av. Skulle ønske jeg tok det roligere de første månedene, da tror jeg ikke det hadde dratt sånn ut. Men fastlegen sa dette er ganske vanlig for mange. At man går på noen smeller før man klarer å innse selv at det eneste som hjelper er hvile. Kroppen er også på høygir de første månedene etter møte med veggen fordi den er så vant med høyt tempo. 

Skrevet

Jeg var utbrent i ca 8 mnd. Sykemeldt av og på, tilslutt 100% sykemelding og bytte av arbeidsplass. Ble friskmeldt for ca 6 mnd siden og har vært i ny jobb i 3 mnd nå

Skrevet
13 timer siden, Sfr skrev:

Så skremmende at det tok så lang tid! Fikk du noe hjelp i form av behandling disse fire årene? 

Godt å høre at du omsider ble bedre. TS

Takk! Måtte vente på psykisk hjelp (lang ventetid) ca ett år. Var også helt avhengig av å bytte jobb, noe som ikke er det enkleste når man er så sliten. Så syk vil jeg si jeg var i 2-2,5 år, men trengte enda lenger tid for å komme over siste kneika med å være redd for å få tilbakefall. Men fikk god hjelp av lege, og forståelse hos nav og gammel arbeidsgiver 

Skrevet

Ja, Først mest sannsynlig utbrent, med symptomer fra H... Jeg selv mistenkte en periode ME pga alle sympt og langvarig syk. Total utmattelse- sov opptil 15-16 t i døgnet på det verste, svimmel, tungpust, uten på kroppen følelse, hodet var bare en grøt- hukommelse og konsentrasjonsvansker, hjertebank, temp.reg vansker, depresjon, angst, kvalm, klump i halsen, sår i brystet, magekatarr m.m, lyd og lys ømfintelig, tålte null stress, varte ca 1,5 år -2.  Men mye fortsatte -utmattelsen, tålte lite, depresjon og angst. På et tidspunkt gikk jeg også inn i Hypotyreose/LS. Vet ikke når. Muligens helt fra start, ev tidlig start. Et evigvarende mareritt.. 

Anonymkode: 8d7ae...a11

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Først mest sannsynlig utbrent, med symptomer fra H... Jeg selv mistenkte en periode ME pga alle sympt og langvarig syk. Total utmattelse- sov opptil 15-16 t i døgnet på det verste, svimmel, tungpust, uten på kroppen følelse, hodet var bare en grøt- hukommelse og konsentrasjonsvansker, hjertebank, temp.reg vansker, depresjon, angst, kvalm, klump i halsen, sår i brystet, magekatarr m.m, lyd og lys ømfintelig, tålte null stress, varte ca 1,5 år -2.  Men mye fortsatte -utmattelsen, tålte lite, depresjon og angst. På et tidspunkt gikk jeg også inn i Hypotyreose/LS. Vet ikke når. Muligens helt fra start, ev tidlig start. Et evigvarende mareritt.. 

Det kan være det høye stoffskiftet ditt som ga deg alle disse symptomene fra start og var årsaken til at du ble så dårlig. Det er ganske vanlig å bli veldig syk av det. Jeg kjenner flere. Klem til deg, håper du er bedre ❤️

Skrevet
På 29.10.2020 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Det kan være det høye stoffskiftet ditt som ga deg alle disse symptomene fra start og var årsaken til at du ble så dårlig. Det er ganske vanlig å bli veldig syk av det. Jeg kjenner flere. Klem til deg, håper du er bedre ❤️

Takk for det 🙏🏻 Det gjør meg egentlig enda litt sikrere på at det var stoffskiftet helt fra start. Og ikke utbrent. 

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2020 den 21.59):

Hei. Gjorde dere noe spesielt under prosessen da dere vart bedre? Jeg har vore sykmeldt i 7 uker pga utmattelse og angst som er komment på grunn av utmattelse . Sliter mye med uro i kroppen, sug i magen, kan føle meg svimmel ( tenker mye på det), jeg merker ingen framgang, føler jeg kun eksisterer. 

Anonymkode: 1d65b...44d

Skrevet

ei. Gjorde dere noe spesielt under prosessen da dere vart bedre? Jeg har vore sykmeldt i 7 uker pga utmattelse og angst som er komment på grunn av utmattelse . Sliter mye med uro i kroppen, sug i magen, kan føle meg svimmel ( tenker mye på det), jeg merker ingen framgang, føler jeg kun eksisterer. 

Anonymkode: 1d65b...44d

Skrevet

Hvor lenge blir man sykemeldt av gangen? Jeg er sykemeldt i to uker nå, usikker på om jeg er utbrent eller bare helt tappet og på randen av et sammenbrudd, men syns det er vanskelig, gruer meg allerede til jobb, den gjør meg syk og er i en prosess for å bytte jobb. 

Anonymkode: df8e4...3c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor lenge blir man sykemeldt av gangen? Jeg er sykemeldt i to uker nå, usikker på om jeg er utbrent eller bare helt tappet og på randen av et sammenbrudd, men syns det er vanskelig, gruer meg allerede til jobb, den gjør meg syk og er i en prosess for å bytte jobb. 

Anonymkode: df8e4...3c7

Jeg ble også sykmeldt to uker av gangen første syv måneder, så ble det noe lengre da det ble åpenbart hvor syk jeg var. Var sykmeldt et år og er nå på AAP. 

Anonymkode: 37858...e83

Skrevet

Jeg møtte ikke veggen, jeg prøvde å slå meg igjennom den og innså alt forseint hva som hadde skjedd.

Endte ikke bare opp utbrent men toppet det med angst og depresjon.

Det er nå 15 år siden og må enda ta hensyn og lytte til kroppen.

Tok 1 år før jeg var ute i jobb igjen og hatt noen lengre sykemeldinger i løpet av de 15 årene, da jeg har hatt god dialog med legen og ikke latt det gå så langt at jeg møter veggen.

Opplever desverre at etter den perioden at jeg ikke har blitt meg selv igjen, vist noen har opplevd og være utslått av jern/B12 mangel, så er det slik jeg har det vær dag.

Forteller meg selv vær dag at jeg har vert god nok for at depresjonen ikke skal ta over med alle de tankene om hva jeg burde ha gjort og hva jeg ikke strekker til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...