AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #1 Skrevet 27. oktober 2020 Først: det er ikke pga Covid jeg ikke vil at barnet skal spise maten de serverer i bhg, men fordi jeg ønsker at han skal få i seg annen type mat med mer næring, fett og proteiner. PS: dette er ikke meningen å diskutere hva som er rett/galt her🤗 Kan jeg sende med egen mat? Har noen erfaring med det? Anonymkode: 7aa21...4d8
Skogkløver Skrevet 27. oktober 2020 #2 Skrevet 27. oktober 2020 (endret) Det er vel ingen her som kan svare på hva din barnehage godtar. Når det er sagt skal du ikke undervurdere effekten og det sosiale som følger et felles måltid. Å alltid være barnet som får annerledes mat fordi mamma er sær er ikke kjekt. Spesielt dersom det ikke ligger gode grunner bak som allergi og liknende. Endret 27. oktober 2020 av Skogkløver 14
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #3 Skrevet 27. oktober 2020 Har tenkt tanken sjøl, det er jo dørgende kjedelig å kun spise brødmat hver eneste dag. De får varmmat to ganger i uken, men blir fortsatt det kjedelige knekkebrødet på slutten av dagen. Barnet mitt er ikke så glad i brødmat, og er veldig glad i frukt da. Vil likevel tro du får nei, barnet vil kanskje ikke "være annerledes" og vil ha det samme som de andre, og barna der vil kanskje ikke spise fordi barnet ditt har mer spennende mat. Du kan jo prøve å spørre, kanskje de er litt mer åpen for forandring.. Eller om det er noe pålegg du foretrekker, så kanskje du kan sende med? Anonymkode: a64c7...fa0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #4 Skrevet 27. oktober 2020 Tviler på du kan få spesialbehandling her. Er det helsemessige grunner eller allergi etc skal bhg selvsagt tilpasse seg dette. Men om det er type "mine barn skal ikke spise brød, fordi bla bla bla" så må nok foreldrene bare godta at dette ikke blir tatt hensyn til. Anonymkode: 9ce34...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Barnet vårt var småspist, og fikk ikke i seg nok næringsrik mat i løpet av dagen når hun spiste (eller da for det meste IKKE spiste) de «sosiale fellesmåltidene» med «mat som er lik for alle så ingen blir sjalu». Tro meg, jeg spurte ikke; jeg bare informerte ped.leder om at dette her fungerte ikke for oss, så vi kom til å sende med all maten selv hver eneste dag, og den skulle barnet spise med mindre det var noe til varmmat som barnet virkelig hadde lyst på og som de hadde reell erfaring med at VÅRT BARN (ikke «alle andre») spiste nok av når det fikk det. Vi fortsatte selvfølgelig å betale kostpengene, så de hadde ingenting å klage på sånn sett. Barnet hadde ingen allergier, og det var ikke slik at det sluttet å gå opp i vekt osv; lege/helsestasjon var ikke involvert på noen måte. For meg holder det at vi hjemme opplevde at det ikke fungerte - gretten hele ettermiddagen, sulten om natten, fikk det for vane å nekte grønnsaker hjemme fordi de ikke fikk noe særlig av det i barnehagen osv. Vi har gjort det samme overfor SFO, for maten der er bare junk. De spiser bokstavelig talt burger/pølser og hvite karbohydrater. Null fiber, og null grønnsaker utover (pose)tomatsuppe to ganger i måneden. Barnet mitt skal ikke vokse opp sånn. Anonymkode: 01dbb...f2f 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet vårt var småspist, og fikk ikke i seg nok næringsrik mat i løpet av dagen når hun spiste (eller da for det meste IKKE spiste) de «sosiale fellesmåltidene» med «mat som er lik for alle så ingen blir sjalu». Tro meg, jeg spurte ikke; jeg bare informerte ped.leder om at dette her fungerte ikke for oss, så vi kom til å sende med all maten selv hver eneste dag, og den skulle barnet spise med mindre det var noe til varmmat som barnet virkelig hadde lyst på og som de hadde reell erfaring med at VÅRT BARN (ikke «alle andre») spiste nok av når det fikk det. Vi fortsatte selvfølgelig å betale kostpengene, så de hadde ingenting å klage på sånn sett. Barnet hadde ingen allergier, og det var ikke slik at det sluttet å gå opp i vekt osv; lege/helsestasjon var ikke involvert på noen måte. For meg holder det at vi hjemme opplevde at det ikke fungerte - gretten hele ettermiddagen, sulten om natten, fikk det for vane å nekte grønnsaker hjemme fordi de ikke fikk noe særlig av det i barnehagen osv. Vi har gjort det samme overfor SFO, for maten der er bare junk. De spiser bokstavelig talt burger/pølser og hvite karbohydrater. Null fiber, og null grønnsaker utover (pose)tomatsuppe to ganger i måneden. Barnet mitt skal ikke vokse opp sånn. Anonymkode: 01dbb...f2f Takk! Helt enig. Før Corona opplevde jeg at han var så sulten og hissig da jeg hentet han. Alle disse månedene vi har sendt med mat nå har medført en helt annen gutt på ettermiddagen, med tydelig stabilt blodsukker. Jeg orker ikke tanken på den næringsfattige maten bhg serverer på bakgrunn av norske kostråd med lite fettinnhold. Anonymkode: 7aa21...4d8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå