Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker jobb for tida. Kommer ofte på intervjuer, men hender dessverre ganske ofte at jeg ikke er aktuell for stillingen likevel. Jeg bor i en relativt stor by, men bransjen jeg søker jobb i er liten og gjennomsiktig. Blir jo nysgjerrig på hvilke andre det er som snapper jobbene, eller hvem det er som kikker på de samme jobbene som meg. Er det sånn at jeg kan ha krav på å få en oversikt over aktuelle kandidater til stillingen ved forespørsel? Det er stort sett private bedrifter jeg søker jobb hos. 

Anonymkode: ec465...0d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle du ha krav på det?

Anonymkode: c44d0...d77

• Liker 4
Skrevet

Nysgjerrig I guess. Har man krav på det da? 

Skrevet

Nei. 

Anonymkode: a9415...11d

• Liker 4
Skrevet

Synd. Søkerliste for offentlige stillinger blir jo gjort tilgjengelig for alle. 

• Liker 6
Skrevet

Du har like mye rett til det som å spørre typen du holder på med om han driver med andre damer. Det kan gå, sannsynligvis ikke.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synd. Søkerliste for offentlige stillinger blir jo gjort tilgjengelig for alle. 

Alle typer jobber eller kun lederstillinger?

Skrevet

Når du søker jobb i det offentlige så blir du satt på en offentlig søkerliste, uavhengig av type jobb og rolle 

• Liker 5
Skrevet

Har selv jobbet i det offentlige og etterspurt liste ved søknad. Aldri vært noe problem. 

-ts

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle. Blir de ikke publisert, kan man sende Mail og be om å få den tilsendt. 

Anonymkode: 7c44c...8ce

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle jobber.

Det offentlige er pålagt å være etterprøvbare i sin forvaltning. Det er mulighet til å hemmeligholde enkelte deler av søkerene fram til ett visst punkt, men til slutt skal grunnlaget for beslutningen være offentlig dokumentert. 

Det er derfor jeg pleide å anbefale folk å søke på tilsvarende offentlige stillinger i tillegg til de man ønsket, for å få kartlagt konkurenter.

• Liker 1
Skrevet

Er det kommunens hjemmesider man finner sånt på da?

Skrevet

Vil ikke det være et ganske stort brudd på personvernregler? 

Anonymkode: ab84f...272

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke det være et ganske stort brudd på personvernregler? 

Anonymkode: ab84f...272

Personvern er kastet i søpla her virker det som. Pluss, folk vil ha innsynn istedenfor synsing i media om nepotisme o.l.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personvern er kastet i søpla her virker det som. Pluss, folk vil ha innsynn istedenfor synsing i media om nepotisme o.l.

Kastet i søpla, faktisk.. Nei, man krysser faktisk av for at det er greit at man kommer på offentlig søkerliste. Er det ikke greit, trenger man heller ikke søke. 

Anonymkode: 7c44c...8ce

• Liker 5
Skrevet

Private virksomheter ansetter jo akkurat den de vil, og trenger heller ikke utlyse stillingen. Som andre har sagt har du ingen egen rett til å få vite hvor mange, eller hvem, som søkte stillingen. Selv har jeg spurt om antall søkere som en del av smalltalken i forbindelse med jobbintervjuet, og da har jeg alltid fått svar. Jeg ville aldri spurt uten å ha vært innkalt til intervju. 

Og nei, det er ikke brudd på personvernforordningen at det utarbeides offentlig søkerliste. Noen av dere selvutnevnte personvernombud her inne har virkelig ikke peiling. Gir man begrunnelse for hvorfor man vil ha navnet sitt unntatt offentlighet blir denne begjæringen saksbehandlet. Får man medhold blir navnet unntatt offentlighet. Får man ikke medhold får man derimot anledning til å trekke søknaden sin før lista offentliggjøres.  

Anonymkode: 3c466...9ba

• Liker 7
Skrevet
4 hours ago, Druid said:

Alle jobber.

Det offentlige er pålagt å være etterprøvbare i sin forvaltning. Det er mulighet til å hemmeligholde enkelte deler av søkerene fram til ett visst punkt, men til slutt skal grunnlaget for beslutningen være offentlig dokumentert. 

Det er derfor jeg pleide å anbefale folk å søke på tilsvarende offentlige stillinger i tillegg til de man ønsket, for å få kartlagt konkurenter.

Tja... I praksis så er det litt vanskeligere enn som så. La meg ta frem et kjent eksempel i nyere tid som involverte min tidligere kollega.

I en offentlig stilling blir en mann ansatt etter rekordkort søkerprosess. Hans bakgrunn er fra lokalpolitikken med litt media eksponering her og der. Nå skal han følge opp et prosjekt på hundretalls MNOK (før overskridelsene trår til). Prosjekterfaring - jo det har han. Men han har aldri følgt opp et prosjekt i den størrelsen og med så mange elementer. Ledererfaringen hans er minimal - nå skal han leder flere ledere og over 100 ansatte. Kontraktoppfølging? Aldri vært borti det. Jeg kan fortsette i det uendelige. Jeg skal ikke si at fyren er totalt ubrukelig - hans politiske teft vil komme til nytte massevis med problemene prosjektet får og media kommunikasjon er noe han kjempeflink til.

Dette er Norge anno 2020. Tror du at han jeg kjenner klagde på prosessen? Nei. Fordi  "alle kjenner alle" i enkelte bransjer så vet kompisen min at hvis han påpekte uretten i ovennevnte prosess så vil han brenne bruer som vil være til hinder i fremtidige søkeprosesser. Dette er vurderinger som kan like gjerne forekomme på alle typer stillinger i det offentlige.

Ble litt off topic dette her, bare vil vise til folk at selv om du vet hvem som søker et sted så er det ikke mye du får gjort med det. Eller skjønne av og til hva er det som gjør at vurderingen ble slik den ble.

Anonymkode: 6bebf...e1c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja... I praksis så er det litt vanskeligere enn som så. La meg ta frem et kjent eksempel i nyere tid som involverte min tidligere kollega.

I en offentlig stilling blir en mann ansatt etter rekordkort søkerprosess. Hans bakgrunn er fra lokalpolitikken med litt media eksponering her og der. Nå skal han følge opp et prosjekt på hundretalls MNOK (før overskridelsene trår til). Prosjekterfaring - jo det har han. Men han har aldri følgt opp et prosjekt i den størrelsen og med så mange elementer. Ledererfaringen hans er minimal - nå skal han leder flere ledere og over 100 ansatte. Kontraktoppfølging? Aldri vært borti det. Jeg kan fortsette i det uendelige. Jeg skal ikke si at fyren er totalt ubrukelig - hans politiske teft vil komme til nytte massevis med problemene prosjektet får og media kommunikasjon er noe han kjempeflink til.

Dette er Norge anno 2020. Tror du at han jeg kjenner klagde på prosessen? Nei. Fordi  "alle kjenner alle" i enkelte bransjer så vet kompisen min at hvis han påpekte uretten i ovennevnte prosess så vil han brenne bruer som vil være til hinder i fremtidige søkeprosesser. Dette er vurderinger som kan like gjerne forekomme på alle typer stillinger i det offentlige.

Ble litt off topic dette her, bare vil vise til folk at selv om du vet hvem som søker et sted så er det ikke mye du får gjort med det. Eller skjønne av og til hva er det som gjør at vurderingen ble slik den ble.

Anonymkode: 6bebf...e1c

Dette er dessverre også et problem ved enkelte prosesser ja. Da jeg jobbet i det offentlige ble det også utlyst stillinger, der arbeidsgiver allerede hadde sett seg ut en aktuell kandidat, og utlysningen var nesten som en formalitet å regne. 

-t.s. 

• Liker 1
Gjest Thoringen
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er dessverre også et problem ved enkelte prosesser ja. Da jeg jobbet i det offentlige ble det også utlyst stillinger, der arbeidsgiver allerede hadde sett seg ut en aktuell kandidat, og utlysningen var nesten som en formalitet å regne. 

-t.s. 

Gammel slager den der 🤣.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du for elsempel får opp av det var XXX søkere til en stilling. Eller at det var XX personer som kunne møte til intervju. 

Hva i all verden får du egentlig "ut av" å finne ut dette antallet?    

Anonymkode: 7c0a2...b9e

Handler vel mer om å finne ut hvem som fikk, så man finne ut hvilken erfaring og utdannelse de har

Anonymkode: 24d32...f2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...