AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg kan ikke se at de jobber like hardt for å avskaffe dødstraff rundt om i verden. Hva er det med katolikker og abort? Anonymkode: 24240...a6e 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Vel, de dødsdømte er vel døpt og har valgt en eller annen retning i livet. I katolisisme er du absolutt fortapt om du ikke er døpt ved døden din, absolutt. Derfor er de helt galne på dette med abort, en fortapt sjel som ikke får havne hos Gud noengang, sittende fast i skjærsilden, stedet mellom himmel og helvete. Anonymkode: 68aac...03f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Dødsstraff er alltid fortjent, utifra de fleste moralske perspektiv. Om de riktige folka får dommen, er en annen sak... Abort er å gi dødsstraff til et uforsvarlig barn (avhengig av hvor mange uker det er), og helt sjukt at det er lov i de senere månedene. Jeg er forøvrig ikke kristen, og var aborttilhenger før jeg innså hva i all verden som gjøres med lille babyen.. Anonymkode: 501d7...464 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Den katolske kirke er i mot dødsstraff. Men det er sant at Den katolske kirke tradisjonelt godtok dødsstraff og at det er først ganske nylig at de har tatt avstand fra dødsstraff. Anonymkode: 83d2c...1c2 1
linsejesus Skrevet 27. oktober 2020 #5 Skrevet 27. oktober 2020 Det enke svaret er at de mener at fosteret er et menneske. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #6 Skrevet 27. oktober 2020 Pga at de mener mennesket skal rette seg etter det som står i en eventyrbok. Anonymkode: 61232...9d9 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #7 Skrevet 31. oktober 2020 Det lurer jeg også på. Det er ikke som om de står klare med pengene sine for å hjelpe dem som ikke har råd til et barn, eller for foreldre som er gravid med et barn med sterke funskjonshemminger. Polske kvinner blir nå tvunget til å børe fram barnet, selv om det mest sannsynlig er grønnsak ved fødsel. De bryr seg ikke om de sterke påkjenningene det er for en kvinne å måtte bære fram et barn som vil dø. Anonymkode: 2c0e3...692 3
linsejesus Skrevet 1. november 2020 #8 Skrevet 1. november 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Det lurer jeg også på. Det er ikke som om de står klare med pengene sine for å hjelpe dem som ikke har råd til et barn, eller for foreldre som er gravid med et barn med sterke funskjonshemminger. Polske kvinner blir nå tvunget til å børe fram barnet, selv om det mest sannsynlig er grønnsak ved fødsel. De bryr seg ikke om de sterke påkjenningene det er for en kvinne å måtte bære fram et barn som vil dø. Anonymkode: 2c0e3...692 Det er slike nedlatende holdninger og forenklinger av problemstilinger som gjør at det som skulle vært en debatt om abort alltid blir redusert til skittkasting. En del folk mener at man skal kreve av abortmostandere noe man aldri ville krevd av seg selv: at hvis man mener noe skal være en rettighet, står man personlig ansvarlig for å oppfylle den rettigheten. Altså at hvis man mener et foster ikke skal aborteres, må man selv stille opp med penger, mat, barnepass osv, ellers er man en hykler. Men forventer du dette på andre områder også? Hvis jeg mener at eldre skal ha rett til helsehjelp, så får jeg værsågod sette av gjesterommet mitt til en gammel mann med demens? Eller må jeg personlig stille opp som lærer hvis jeg mener at barn skal ha rett til skolegang? Uansett er ikke spørsmålet til TS noe å lure på, for som jeg srkev litt lenger oppe er svaret veldig enkelt: fordi de mener at fosteret er et menneske. Derfor kjemper noen av dem for fosterets rettighet, akkurat slik reformister og antirasister i gamle dager (og dessverre også må i dag mange steder) kjempet for folk av alle hudfarger skulle regnes som likeverdige mennesker. Antirasisten kjemper mot at det er menneskets hudfarge som skal avgjøre deres verdi, feministen mot at det er kjønnet som skal avgjøre, abortmostanderen mot at det er utviklingsstadiet som avgjør. Så må du gjerne være uenig med katolikkene i hva som gjør oss til mennesker (og gjerne komme med gode argumenter for hvorfor vi blir mennnesker i uke x eller y), men det er irrelevant, urettferdig og lite konstruktivt å komme med slengbemerkninger om at katolikker som gruppe er hyklere som bare bryr seg om ufødte, og ikke hjelpetrengende barn og mødre. 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #9 Skrevet 1. november 2020 On 10/27/2020 at 12:31 AM, AnonymBruker said: Dødsstraff er alltid fortjent, utifra de fleste moralske perspektiv. Om de riktige folka får dommen, er en annen sak... Abort er å gi dødsstraff til et uforsvarlig barn (avhengig av hvor mange uker det er), og helt sjukt at det er lov i de senere månedene. Jeg er forøvrig ikke kristen, og var aborttilhenger før jeg innså hva i all verden som gjøres med lille babyen.. Anonymkode: 501d7...464 Dødsstraff til et uforsvarlig barn? Anonymkode: 6b384...309 2
linsejesus Skrevet 1. november 2020 #10 Skrevet 1. november 2020 For øvrig er nok ikke endringene i Polen et produkt av katolisisme, og heller ikke at den polske staten liksom bryr seg så mye om ufødte. Mer sannsynlig handler det om en vanlig taktikk i autoritære regimer: innfør meningsløse lover som folk må protestere mot, slik at de ikke blir så opptatt av de virkelig farlige lovene, som f.eks innskrenkning av ytringsfriheten, fri presse, frie domstoler osv. Et godt eksempel på denne taktikken så vi da Putin økte kriminaliseringen og forfølgelsen av homofile før og under OL i Sotsji. Han visste at folk over hele verden ville benytte OL til å peke på og protestere mot Russlands drap på egne journalister og andre grove brudd på menneskerettighetene, så han flyttet hele fokuset over på de homofile. Det var genialt, fordi det fortsatt er mange mennesker som ikke liker homofili, selv om de ikke direkte støtter drap og forfølgelse av dem, og alle vi andre følte oss tvungne til å protestere. Så kom Putin på banen og ba liksom folk roe seg litt med forfølgelsene og at de homofile kunne få være homofile bare de ligger unna barn, og så var OL over, og ingen journalister hadde fått satt ytringsfrihet og demokrati på agendaen. Etterpå hørte vi selvsagt lite om de homofiles situasjon i Russland. Poenget er at Putin driter i om homofile har det bra eller ikke, men han kan bruke dem i et spill. Og jeg tipper at det er det Polen har lært, at katolikker, kvinner og abortmotstandere kan manipuleres i et politisk spill. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #11 Skrevet 1. november 2020 Fordi kvinners frihet ikke er det. Anonymkode: 11d57...ff3 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #12 Skrevet 1. november 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det lurer jeg også på. Det er ikke som om de står klare med pengene sine for å hjelpe dem som ikke har råd til et barn, eller for foreldre som er gravid med et barn med sterke funskjonshemminger. Polske kvinner blir nå tvunget til å børe fram barnet, selv om det mest sannsynlig er grønnsak ved fødsel. De bryr seg ikke om de sterke påkjenningene det er for en kvinne å måtte bære fram et barn som vil dø. Anonymkode: 2c0e3...692 De bryr seg om fosteret og dets rett til å leve og slippe å bli drept av egoistiske kvinner som ikke vil ta ansvar for egne valg Anonymkode: bf03d...eb2 1
esk Skrevet 1. november 2020 #13 Skrevet 1. november 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bryr seg om fosteret og dets rett til å leve og slippe å bli drept av egoistiske kvinner som ikke vil ta ansvar for egne valg Anonymkode: bf03d...eb2 Men å bry seg om kvinnen derimot... Det som er sykt er at verdien av kvinners liv settes under "livet" til en parasittisk celleklump som verken føler eller tenker før langt uti svangerskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #14 Skrevet 1. november 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De bryr seg om fosteret og dets rett til å leve og slippe å bli drept av egoistiske kvinner som ikke vil ta ansvar for egne valg Anonymkode: bf03d...eb2 Bryr de seg om fostre som blir født dødssykt og som vil dø uansett? Det er ikke alle som tar abort som er blitt gravid med et uhell. Mange ønsker et barn, men det går galt. Et eksempel på noen som fikk ta abort i Norge etter uke 12 var et par som ønsket et barn, men de fikk vite at fosteret ikke ville ha funksjonerende hjerne og ville dø. De fikk ta abort fordi det gir ikke mening å tvinge en kvinne til å bære fram et barn som ikke er levedyktig. Anonymkode: 2c0e3...692 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #15 Skrevet 1. november 2020 Hvis jeg noensinne blir gravid så skal jeg sette babyen på trappen til de katolske naboene mine så kan de få forsørge og oppdra den siden de er så imot abort Anonymkode: 00f88...b73 1
Nymerïa Skrevet 1. november 2020 #16 Skrevet 1. november 2020 Hvis man mener abort er barnemord så blir det jo en kampsak, det skjønner jeg godt. Når det gjelder akkurat katolikker så har jeg lest at det er en myte at kirken konsekvent har avvist abort. Jeg fant denne artikkelen da jeg googlet det. Kirken har gått fram og tilbake i dette spørsmålet og det nevnes to irske helgener som utførte aborter og det ble sett på som mirakler.
Fru Uperfekt Skrevet 1. november 2020 #17 Skrevet 1. november 2020 På 27.10.2020 den 0.19, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke se at de jobber like hardt for å avskaffe dødstraff rundt om i verden. Hva er det med katolikker og abort? Anonymkode: 24240...a6e Er katolikk og imot all form for dødsstraff, så og abort.
Fru Uperfekt Skrevet 1. november 2020 #18 Skrevet 1. november 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis jeg noensinne blir gravid så skal jeg sette babyen på trappen til de katolske naboene mine så kan de få forsørge og oppdra den siden de er så imot abort Anonymkode: 00f88...b73 Om det skjer her så vil jeg helst ha åpen adopsjon, for barnets skyld, og vil oppdra det som mine egne
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #19 Skrevet 1. november 2020 43 minutter siden, esk said: Men å bry seg om kvinnen derimot... Det som er sykt er at verdien av kvinners liv settes under "livet" til en parasittisk celleklump som verken føler eller tenker før langt uti svangerskapet. Det er frivillig å ha sex. Anonymkode: d098c...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #20 Skrevet 1. november 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er frivillig å ha sex. Anonymkode: d098c...d5e Og jeg har ikke tenkt til å avstå fra sex. Jeg bruker prevensjon ( hormonspiral ) og har heldigvis ikke blitt gravid, men om jeg så skulle bli det på grunn av sviktende prevensjon så tar jeg abort med en eneste gang. Anonymkode: 00f88...b73
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå