Gå til innhold

Hva gjør din 11-åring hjemme? (Husarbeid)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen er uenig om hvor mye husarbeid det er forventet at en 11-12 åring 1.bør kunne, og 2. hva som er forventet at barnet bidrar med av dagligdagse oppgaver.

(Støvsuging, gulvvask, mathandel, tømme oppvaskmaskinen og sette inni, dekke bordet, lage mat, tømme søppel, hente posten, vaske/brette klær, skifte sengeklær, osv. Osv osv)

Har ditt barn noen faste oppgaver i uken? Gjør barnet noe husarbeid uten at det får beskjed om det?

Anonymkode: bd9c5...ea8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta mi setter inn i oppvasken etter seg selv, og går med søppel, springer på butikken for meg ved småhandling om det trengs osv. Så rydder hun rommet sitt selv. Hun tar ut og setter inn i oppvaskmaskina dersom vi ber om det. Hun får 100 kr i uka for dette ❤

Anonymkode: 5ce37...edc

Skrevet (endret)

Ryddet rommet sitt og ut med søppelet gikk de annenhver dag, satte på sengetøyet og satte på poteter.

Endret av tussi680
  • Liker 1
Skrevet

Min 11-åring setter inn/tar ut av oppvaskmaskina, rydder rommet sitt, kan lage middag, lufter hunden, tar ut søppel, skifter på senga osv. hun har ingen faste oppgaver, vi har prøvd, men det sklir så lett ut, kanskje aller mest fra oss voksnes side. Hun kan egentlig alt, om jeg ber henne om det. Og hun er heldigvis lett å be, sier aldri nei. Det er verre med 14-åringen i huset 🙈 Har ingen fast ukelønn, får litt penger her og der om hun har hjulpet meg☺️ 

Anonymkode: 48d3a...794

Skrevet

Han holder sitt eget rom ryddig og vasker det /skifter på senga annen hver uke. Ellers har han to dager i uka hvor han har ansvaret for kjøkkenet (dekker på til middag og rydder etterpå, setter i og tømmer oppvaskmaskin, tørker benker/komfyr og tar ut søpla) og en dag i uken hvor han vasker badene. Han vasker, henger opp og bretter egne klær. Selvfølgelig rydder han etter seg etter hvert der han har rotet. Han smører egen matpakke, holder orden i eget gymtøy og alle slike ting.

Han har hatt de samme pliktene i to år nå.

Anonymkode: d3d6c...44f

Skrevet

Vår er mye yngre, men har siden 4 års alder skylt av og satt inn i maskinen selv (vi vasker aldri skarpe kniver osv i maskin, så ingen risiko der), tatt ut rent av bestikkskuffen, dekket på (vi henter ned), redd opp sengen sin (alene fra 6 år), ryddig rom og bort med alle leker før kveldsmaten osv. 

Nå er hen 6 år, og i tillegg til det jeg nevner over sorterer hen eget skittentøy i poser på rommet sitt, støvsuger og støvtørker rommet, feier trappa, baker ut rundstykkene mens far setter neste deig, pakker sekken (vi ser over), henter posten osv. Alt med godt humør og pågangsmot og den største selvfølge. Neste år blir det ansvar for matpakke også.

Innen 11 års alder tenker vi at barnet bør kunne (men så klart ikke alene ha ansvar for) det aller meste av vanlig husarbeid som ikke involverer en voksens evne til risikovurdering (så da ikke Plumbo, ovnsrens, løsemidler, valg av sterke vaskemidler osv). Vi kommer til å fortsette som vi har gjort hittil, med skjemaer på innsiden av skapdørene, der man enkelt finner ut hva som skal brukes, hvor det hører til osv. Trygghet for oss, lavterskel for barnet, og mer tid til kos for alle parter etterpå. 

Matlaging er veldig gøy her i huset, så det går ikke på at vi må spørre barnet om å hjelpe til, men snarere på at det klager på at det ikke får lov ofte nok. Vi er kvalmt heldige sånn. 😅

Anonymkode: 04230...94a

• Liker 1
Skrevet

10 år. Han går ut med søppel, tar ut av oppvaskmaskin, og rydder rommet sitt. Kan også gå i butikken eller passe lillesøster litt mens vi er i dusjen eller noe. Får ikke ukepenger.

Anonymkode: c6e85...59b

• Liker 1
Skrevet

Han tømmer oppvaskmaskinen, holder (sammen med søsknene) kjellerstua ryddig, vasker det ene badet en gang i uken, holder rommet sitt ryddig, tar kurven sin med rent tøy opp og legger alt på plass i skap og skuffer og holder orden på skolesekk/gymbag. Han kan godt gjøre andre ting når han blir bedt om det, men dette er de faste oppgavene.

Skrevet

Sønnen min går ut med søpla, rydder inn i oppvaskmaskinen etter vi har spist og holder rommet sitt ryddig. Dette er faste oppgaver. Ellers hjelper han når jeg ber om det :) 

Anonymkode: d78c9...450

Skrevet

Han lufter hunden hver morgen i ukedagene (han er a-menneske og det er frivillig), legger på plass egene klær, hjelper til med middagslaging, går ut med søpla, tar av sengetøyet sitt, tømmer oppvaskemaskinen og setter gjerne på en vaskemaskin med kokevask.

Anonymkode: 6e8f3...206

Skrevet

Min gjør ingen ting, og får 20,-kr i uka. Vi har foreslått mer oppgaver og mer penger, men det går ikke bra. I hvertfall ikke uten mas og "bli bedt om det". Hun rydder på eget rom og i eget rot, da, og legger vekk egne klær/putter i skittentøysdunk ol. 

Anonymkode: 98f13...c71

Skrevet
På 27.10.2020 den 0.19, AnonymBruker skrev:

Jeg og mannen er uenig om hvor mye husarbeid det er forventet at en 11-12 åring 1.bør kunne, og 2. hva som er forventet at barnet bidrar med av dagligdagse oppgaver.

(Støvsuging, gulvvask, mathandel, tømme oppvaskmaskinen og sette inni, dekke bordet, lage mat, tømme søppel, hente posten, vaske/brette klær, skifte sengeklær, osv. Osv osv)

Har ditt barn noen faste oppgaver i uken? Gjør barnet noe husarbeid uten at det får beskjed om det?

Anonymkode: bd9c5...ea8

Ikke noe fast, hun er ofte borte på fritidsaktiviteter.

Hun og søsteren på 13 støvsuger rommene sine, tørker støv og skifter sengetøy en gang i uka. Ingen får penger for eget rom.

Ellers tømmer hun oppvaskmaskinen noen ganger i uka,vasker trappa, dekker bordet daglig, hjelper lillesøster på 4 med å rydde rommet i blant,henger opp klær og tar inn post. Leker med minste ute. Får ikke noe fast beløp. Gjør ingenting frivillig utenom å leke med lillesøster. 

Vi bor for langt unna butikker til at hun kan handle. 😅 

Anonymkode: c1174...a33

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke noe fast, hun er ofte borte på fritidsaktiviteter.

Hun og søsteren på 13 støvsuger rommene sine, tørker støv og skifter sengetøy en gang i uka. Ingen får penger for eget rom.

Ellers tømmer hun oppvaskmaskinen noen ganger i uka,vasker trappa, dekker bordet daglig, hjelper lillesøster på 4 med å rydde rommet i blant,henger opp klær og tar inn post. Leker med minste ute. Får ikke noe fast beløp. Gjør ingenting frivillig utenom å leke med lillesøster. 

Vi bor for langt unna butikker til at hun kan handle. 😅 

Og klær legger hun selvfølgelig i skittentøyskurver. Jeg har vært hard der, de sorterer klær i riktig kurv på vaskerommet, jeg har et rigid system. 
Egne klær legger hun på plass i skap og skuffer. 

Skrevet

Dere som skriver at barna tar ut av oppvaskmaskin.....hvordan gjør barnet det i praksis? Vi har masse høye skap på kjøkkenet vårt, og hvis barnet skal tømme maskinen må hen stå på en stol for å rekke opp, og så dra stolen hit og dit. Rimelig tungvint, syns jeg .

Anonymkode: 8b39b...b5f

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som skriver at barna tar ut av oppvaskmaskin.....hvordan gjør barnet det i praksis? Vi har masse høye skap på kjøkkenet vårt, og hvis barnet skal tømme maskinen må hen stå på en stol for å rekke opp, og så dra stolen hit og dit. Rimelig tungvint, syns jeg .

Vi har ikke så høye skap.. 👍🏻

Skrevet

Faste oppgaver: Har ansvar for rommet sitt. Dekker bordet. Tar ut av oppvaskmaskinen. Skal alltid rydde etter seg selv (inkl sette brukte kopper inn i maskina, treffe skittentøyskurven med skitne klær, rydde kjøkkenet etter å ha laget seg mat, tørke opp søl selv osv) 

Hjelper ellers til med det meste ved behov. Småhandling, gå ut med søpla, henge opp klær osv. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da står han på en stol, rett og slett. Evt får de lov til å legge det som skal høyt opp til side på benken og så tar vi det senere. 

Skrevet

Lager middag alene 2-3 ganger i uka, vasker ene badet ukentlig og støvsuger hele huset 1 gang hver uke.

Anonymkode: 1b71d...f60

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Barnet her er bare 6 år, så hen setter ikke på plass ting som skal i overskapene, rett og slett. Når hen skal dekke på tar vi ned det som trengs fra høye skap, og hen setter det på bordet samt henter alt i lave skap og i skuffer. Barnet vet godt hvor ting hører til, så når hen skal rydde ut av maskinen stabler hen bare opp de tingene som skal høyt opp på benken. Det har fungert fint her. 

Anonymkode: 04230...94a

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en krakk stående på kjøkkenet som de bruker for å rekke opp.

Min sønn på 12 vasker badet og rydder gangen 1 gang i uka. Lager middag ca 1 gang i uka. Tar kattedo annenhver dag og leker med katten. Hjelper til med oppvaskmaskinen når det trengs. Holder eget rom passe ryddig. Ellers fokus på å rydde opp etter seg selv (sekker etter skole og trening, etter måltider osv)

Anonymkode: e0fb8...174

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...