AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg vet at mange fler er religiøse der, men er det hele forklaringen? Her til lands diskuteres det av og til hvilken uke grensa skal gå, men det er liksom det hele. Der borte er det et stort antall velgere som har det som eneste sak. Hvorfor? En annen ting jeg ikke forstår er hvorfor denne nye dommeren Amy Coney Barrett skal bety så mye i denne sammenhengen. Greit at hun er abortmotstander, men hennes jobb er vel å dømme etter de lovene som gjelder? Hun sitter da ikke der og bestemmer ting selv heller. Hvis abort er lovlig i første omgang får da vel ikke hun gjort noe med det på egen hånd uansett? Anonymkode: 5ce2d...b53 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Ang høyesterettsdommer, så er det om hvordan de tolker loven. ACB tolker den konservativt og ikke etter tidene vi lever i nå men hvordan den var ment på tiden den ble skrevet. Mange mener alt liv er hellig. Men våpen og dødsstraff, der er de helt for 🙄 Anonymkode: e2565...7b6 13
Brunello Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Litt forenklet er følgende til en viss grad saken (det er sikkert noen som kan dette bedre enn meg her): I USA er det både føderale lover og lover i delstatene. Det er en grunnlov for USA og 50 delstats-grunnlover. Delstatenes grunnlover kan ikke bryte USAs grunnlov. Dagens abortlovgivning er basert på en høyesterettsdom som tolker grunnloven til å gi kvinner rett til å ta abort. Det man er redd for nå er at statene skal utfordre dommen ved sin lovgivning (det har alt skjedd), slik at det på nytt kommer abortsaken opp for USAs høyesterett. Man kan da få et annet resultat når flertallet av dommerne er konservative. 7
Fjaselina Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 USA er landet for skinnhellige hyklarar som brøler om abort og har lov til å ha skytevåpen overalt. 13
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ang høyesterettsdommer, så er det om hvordan de tolker loven. ACB tolker den konservativt og ikke etter tidene vi lever i nå men hvordan den var ment på tiden den ble skrevet. Anonymkode: e2565...7b6 Hvis det rom for tolkning kan de jo ikke sies å ha noen entydlig rett til abort i første omgang? I hvert fall ikke av typen "greit før uke X". Bare tanken på at spørsmålet om hvorvidt noen skal få ta abort eller ikke har noe i høyesterett å gjøre er jo komisk. 5 minutter siden, Brunello skrev: Dagens abortlovgivning er basert på en høyesterettsdom som tolker grunnloven til å gi kvinner rett til å ta abort. Det man er redd for nå er at statene skal utfordre dommen ved sin lovgivning (det har alt skjedd), slik at det på nytt kommer abortsaken opp for USAs høyesterett. Man kan da få et annet resultat når flertallet av dommerne er konservative. Grøss... Anonymkode: 5ce2d...b53 1
Druid Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Hvis vi tar ACB først, så er det mange amerikanere som har ett forenklet bilde av politikk, så «konservativ» = «republikaner» = «bibeltro» og visa versa. Så både demokrater OG republikanere tror konservative dommere betyr enklere republikansk politikk. Det er et tveegget sverd; konservativ i denne konteksten betyr mer autentisk lovforståelse, og det betyr ikke nødvendigvis det de bibeltro håper på, hvilket allerede har blitt demonstrert av høyesterett. Når det gjelder abort, handler det om at lovhjemmelen i f.eks Norge er veldig balansert lagt opp, det er en lov som har langt forarbeid i hvilke moralske og etiske vurderinger som ligger til grunn. Abort rettigheten i USA ligger på en doms presedens der premisset er en persons kontroll over egen kropp, den er mye mer ubalansert, har ingen egentlig vekting på ulike parters perspektiv, og det gjør at abortrettigheter i USA er mye mer liberal og konfliktskapende en. I f eks Europa. Så splittelsen mellom grupperingene er mye mer ekstrem. 4
ltfutt Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Fordi, når du er for våpen, for krig, for dødsstraff, mot helsehjelp for alle, så må man finne en symbolsak for å prøve å fremstå "pro life" som mange av disse folkene ironisk nok liker å kalle seg.. 7
Lisa Rowe Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg tror det er så enkelt som at USA har et langt større klasseskille enn her i Norge. Selv de fattigste her til lands er pliktig til 10 års skolegang, og har rett til videregående opplæring, mens i USA finnes det tusenvis av mennesker som ikke har fullført skolegang, og som dermed er mindre opplyste. I samfunnsfag for eksempel så lærer vi å tenke selv, vi lærer hvordan ting kan tolkes og vi lærer ikke minst om kildekritikk og viktigheten i dette. Vi lærer også en god del om politikk. For en som ikke har lært disse grunnleggende tingene, så vil det være vanskeligere å vite hvem man skal høre/tro på, og ofte så velger man kanskje den som skriker høyest eller snakker enklest. Religion er også svært dominerende i enkelte stater i USA, og da er det selvsagt bibelen som gjelder, uavhengig av hvilke lover som står. Noen føler seg kanskje litt smartere også, eller som en del av et fellesskap, når de har en hjertesak de kjemper for, selv om de ikke er svært opplyste om saken. Jeg har sett flere videoer hvor amerikanere snakker om blant annet abort, dødsstraff og homofili, hvor de virker veldig engasjerte, men det er klart at de ikke helt har satt seg inn i hva det er de snakker om. 3
herzeleid Skrevet 27. oktober 2020 #9 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg tror det handler om at de har en annen debatt og et annet forhold til "det ufødte liv". I Norge er det stort sett kvinneperspektivet og individuell frihet det argumenteres ut ifra, og en har gjort en betydelig innsats for å gjøre fosteret bortimot irrelevant ved å avskrive det som "celleklump" og gjennom å underkjenne etiske problemstillinger med dertil hørende kvaler. I USA har de tilsynelatende ikke hatt den samme dehumaniseringen av fosteret, eventuelt har ikke denne hatt like bredt gjennomslag, som medfører at fosterets liv har en høyere verdi for flere og det å ta livet av det og de etiske problemstillingene knyttet til dette problematiseres dermed i større grad. Interessant nok virker det som det er vell så mange kvinner i USA som er "pro-life" som menn, og det handler nok om at en ikke kun fokuserer på kvinnens kropp, men løfter blikket noe mer og ser at det også er et etisk vanskelig spørsmål om liv og død.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #10 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg vet ikke hva hun rår over, men statene har forskjellige lover. Det er ikke alltid snakk om abort er lov eller ikke. I 10 stater kan en gravid kvinne med rier si at hun vil ha abort og barnet drepes. Ja, barn, ikke foster. Helt friske barn. Abort er ikke abort. Jeg vet ikke hva hun vil eller kan gjøre, men det er lov å skrenke inn på kvinnerettigheter noen steder uten at dette er et tilbakesteg. Anonymkode: 04a95...d61
Tiuren Skrevet 27. oktober 2020 #11 Skrevet 27. oktober 2020 Denne artikkelen forklarer bakgrunnen ganske bra, det er ikke norsk abortlov de diskuterer. https://www.nettavisen.no/nyheter/--folk-i-norge-forstar-ikke-hvor-liberal-amerikansk-abortlov-egentlig-er/3424025046.html
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #12 Skrevet 28. oktober 2020 Helt sykt å tenke på at de utfører abort så sent. Jeg er helt for abort slik vi har det i Norge, og har tatt en selv også, da jeg var 17 år. Kjenner ei norsk dame som dro til USA og tok abort i 7-8 måned. Helt vilt. Stakkars babyer som aldri får en sjanse. Anonymkode: a24d4...97b 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2020 #13 Skrevet 28. oktober 2020 On 10/26/2020 at 11:44 PM, AnonymBruker said: Ang høyesterettsdommer, så er det om hvordan de tolker loven. ACB tolker den konservativt og ikke etter tidene vi lever i nå men hvordan den var ment på tiden den ble skrevet. Mange mener alt liv er hellig. Men våpen og dødsstraff, der er de helt for 🙄 Anonymkode: e2565...7b6 Usaklig. Du skjønner selv forskjellen på et uskyldig barn og en person som har drept titalls personer. Noen ganger er dødsstraff like greit, unødvendig å sløse ressurser på mennesker som ikke fungerer i samfunnet og aldri vil det. Anonymkode: 9fc7e...6cc
Druid Skrevet 28. oktober 2020 #14 Skrevet 28. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Helt sykt å tenke på at de utfører abort så sent. Jeg er helt for abort slik vi har det i Norge, og har tatt en selv også, da jeg var 17 år. Kjenner ei norsk dame som dro til USA og tok abort i 7-8 måned. Helt vilt. Stakkars babyer som aldri får en sjanse. Anonymkode: a24d4...97b Hæææ? De hadde jo ingen sjangse i utgangspunktet. Altså, velger du å abortere i 8-måned, så snakker vi ikke funksjonell foreldre funksjon, vi snakker ikke barn som alternativt hadde vokst opp til å bli lykkelige og harmoniske barn med muligheter. Hvis vi hadde hatt ett fungerende adopsjonskø, og en samfunnsforståelse bygd på oppvekstmiljø, kunne man kanskje kompensert. Men i Norge handler alt om genetisk arv, så dette barnet slapp unna ett helvete.
sonush Skrevet 28. oktober 2020 #15 Skrevet 28. oktober 2020 Jeg er fullstendig for abort, slik det er her i Norge. Min kropp, mitt valg. Men abortloven i USA er altfor liberal. Der kan hvem som helst, NÅR SOM HELST under graviditet, velge å ta abort. Jeg kan ikke med god samvittighet si at det er min kropp, mitt valg i USA sammenheng.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #16 Skrevet 29. oktober 2020 19 hours ago, sonush said: Jeg er fullstendig for abort, slik det er her i Norge. Min kropp, mitt valg. Men abortloven i USA er altfor liberal. Der kan hvem som helst, NÅR SOM HELST under graviditet, velge å ta abort. Jeg kan ikke med god samvittighet si at det er min kropp, mitt valg i USA sammenheng. Hva? Det er absolutt ikke enkelt å ta abort i USA! Det er lover å regler som må følges som gjør det stadig vanskeligere og vanskeligere å ta abort. Som f.eks at en skal ha 3 legebesøk på 48 timer, og et av de legebesøkene skal det tas utlralyd der en skal høre hjerteslag. Dette er veldig ofte vanskelig å få til, 3 legebesøk på 2 dager! Men slike lover er innført for å gjøre det vanselig å ta abort. Det er også svært få abortklinikker, fordi staten/kommunen vedtar å stenge dem, så da har en kanskje bare 2 igjen i en stat med mange millioner innbyggere. Anonymkode: d99d9...83f 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2020 #17 Skrevet 29. oktober 2020 Anbefaler alle å se Deeyah Kahn i Trumps USA ang kvinners råderett over egen kropp og abortmotstanderene. Ligger på nrknettv. https://tv.nrk.no/serie/deeyah-khan-i-trumps-usa Anonymkode: d99d9...83f
Wilmus Skrevet 5. november 2020 #18 Skrevet 5. november 2020 På 29.10.2020 den 18.00, AnonymBruker skrev: Anbefaler alle å se Deeyah Kahn i Trumps USA ang kvinners råderett over egen kropp og abortmotstanderene. Ligger på nrknettv. https://tv.nrk.no/serie/deeyah-khan-i-trumps-usa Anonymkode: d99d9...83f Ser den nå, blir helt målløs.. hva feiler det disse folka?? (demonstrantene) 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #19 Skrevet 6. november 2020 Nå er flertallet av dommerne konservative slik at man kan få omgjort Roe vs Wade som tvinger alle delstater til å innføre selvbestemt abort. Det er viktig for mange, både fordi de er imot abort og fordi såkalte states rights, delstatens rett til å bestemme også er viktig. Anonymkode: b789a...f8b
AnonymBruker Skrevet 6. november 2020 #20 Skrevet 6. november 2020 Litt forenklet kanskje, men likevel: Høyesterett har større betydning i USA fordi de ikke har så utfyllende lovverk som i Norge. Vi følger tysk/fransk tradisjon, der det er detaljert lovverk for de fleste livsområder. Tradisjonen i USA og Storbritannia er mye mindre detaljerte lover; det gir større rom for tolking i domstolene og disse tolkningene er bindende og dermed en viktig kilde for hvilke regler som gjelder på et område (de har mindre omfattende lovverk men mange flere dommer som er viktige for rettstilstanden). Anonymkode: 99564...987
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå