Gå til innhold

mor tålte ikke tilbakemelding om eget barns adferd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min unge på 10 år har motsatt noen ubehagelige tik tok meldinger fra en klassekamerat som har tik tok, Sa ifra til mora, som takla dette dårlig. Mente man ikke kunne skjerme ungene for hva som helst, og at jeg bare sa ifra siden hun (mora) kommer fra minoritetsbakgrunn, og derfor ble hun utsatt for «angrep». Forsøkte å forklare at det handlet om hva ungene sendte hverandre, og at jeg som foreldre ville visst om ungen min sendte videre ekle video. Føler meg så frustrert og rett og slett sint, hvordan skal vi foreldre ta et oppgjør med sosiale media om vi ikke tørr å snakke med andre foreldre som føler seg angrepet og tråkka på tærne om de blir informert om hva ungene deres driver på med, på nett.. 

Anonymkode: 17200...0b0

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra at du sa ifra. Trist at hun heller gikk i forsvar fremfor å ta saken alvorlig. Det er mye nettmobbing, så det er viktig at foreldre følger med, noe du gjør. 

• Liker 17
Skrevet

Jeg tenker at dette en en sak som egner seg for konfliktrådet. 

De er flinke og de bistår i kommunikasjonen. 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Så bra at du sa ifra. Trist at hun heller gikk i forsvar fremfor å ta saken alvorlig. Det er mye nettmobbing, så det er viktig at foreldre følger med, noe du gjør. 

Ja, og ignorering. p

Skrevet
7 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det var ikke mobbing slik jeg ser det, men videresending av en ekkel/skummel video.

Sendte beskjed til foreldren som gikk i full angrepsposisjon : «ja, jeg skulle informert deg da barnet ditt viste mitt barn en skummel video for lenge siden». :sprettoy: 

Ja, det skulle du veldig gjerne gjort»! -  svarte jeg. Og det mener jeg! Jeg vil jo vite om ungen min har gjort noe uheldig der og da, ikke 6,12 måneder etterpå brukt som «ammo»..

Spurte når og hvor mitt barn hadde gjort dette sånn at jeg kunne snakke med barnet om det, så ble det til at hun hadde funnet dette i loggen på hennes barn sin iPad og den dagen var mitt barn der sammen med flere andre barn, og siden hennes barn var så dårlig på å søke på YouTube måtte det være mitt barn som var synderen da, hadde hun konkludert med.

Det ble bare for dumt, rett og slett. Følte det var som slike dårlige parforhold hvor man samler opp gammelt grums som ammo for å skyte med. 

ungen hennes har slitt på skolen sosialt, og vært i en del konflikter. Skjønner jo godt hvorfor, nå da. 

• Liker 9
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min unge på 10 år har motsatt noen ubehagelige tik tok meldinger fra en klassekamerat som har tik tok, Sa ifra til mora, som takla dette dårlig. Mente man ikke kunne skjerme ungene for hva som helst, og at jeg bare sa ifra siden hun (mora) kommer fra minoritetsbakgrunn, og derfor ble hun utsatt for «angrep». Forsøkte å forklare at det handlet om hva ungene sendte hverandre, og at jeg som foreldre ville visst om ungen min sendte videre ekle video. Føler meg så frustrert og rett og slett sint, hvordan skal vi foreldre ta et oppgjør med sosiale media om vi ikke tørr å snakke med andre foreldre som føler seg angrepet og tråkka på tærne om de blir informert om hva ungene deres driver på med, på nett.. 

Det er 13-års grense på tik tok, og der har du en av grunnene til det..

• Liker 10
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke mobbing slik jeg ser det, men videresending av en ekkel/skummel video.

Sendte beskjed til foreldren som gikk i full angrepsposisjon : «ja, jeg skulle informert deg da barnet ditt viste mitt barn en skummel video for lenge siden». :sprettoy: 

Ja, det skulle du veldig gjerne gjort»! -  svarte jeg. Og det mener jeg! Jeg vil jo vite om ungen min har gjort noe uheldig der og da, ikke 6,12 måneder etterpå brukt som «ammo»..

Spurte når og hvor mitt barn hadde gjort dette sånn at jeg kunne snakke med barnet om det, så ble det til at hun hadde funnet dette i loggen på hennes barn sin iPad og den dagen var mitt barn der sammen med flere andre barn, og siden hennes barn var så dårlig på å søke på YouTube måtte det være mitt barn som var synderen da, hadde hun konkludert med.

Det ble bare for dumt, rett og slett. Følte det var som slike dårlige parforhold hvor man samler opp gammelt grums som ammo for å skyte med. 

ungen hennes har slitt på skolen sosialt, og vært i en del konflikter. Skjønner jo godt hvorfor, nå da. 

Selv om du synes moren til barnet er teit, trenger du virkelig ikke å være stygg mot barnet. 

Anonymkode: 2eb4e...7ce

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Monky skrev:

Det er 13-års grense på tik tok, og der har du en av grunnene til det..

Min unge har ikke tik tok. Nettopp pga 13 års aldersgrense. Hennes unge har jo det, så da må hun jo ha hjulpet ungen med det, siden det krever e-post og innlogging.

Det hun anklaget mitt barn for er å ha vist en skummel video på YouTube, men som sagt sa ble denne infoen presentert når jeg tok opp at hennes barn sendte mitt barn masse tik tok video på sms med blant annet skummelt innhold. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du synes moren til barnet er teit, trenger du virkelig ikke å være stygg mot barnet. 

Det er jo ingen som er stygg mot barnet her?

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ser den, det kom ut feil. Beklager. Barnet sliter med å tilpasse seg sosialt, i den form av at det faktisk mobber og duperer andre barn, og har blitt valgt bort pga det. Synes mora gjør det samme: Hun tolket tilbakemeldingen som angrep pga sin minoritetsbakgrunn. Hadde jo ingenting med saken å gjøre. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Fjaselina skrev:

Det er jo ingen som er stygg mot barnet her?

Omtalte det sånn at jeg skjønner hvorfor barnet sliter sosialt. Var ikke ment som kritikk mot barnet eller å være stygg, men at der forklarer barnets manglende sosiale antenner, fordi mora evner nok ikke å lære det bort selv heller. 

• Liker 3
Skrevet

Det er bare å avskaffe tik tok, de bør ikke få det før de er minst 13, - selv om « alle andre har det». Jeg er rimelig liberal når det gjelder nettbruk o.l. men akkurat når det gjelder kanaler som Facebook, Tik Tok mm. er jeg temmelig restriktiv. 

Anonymkode: 4eaac...76a

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å avskaffe tik tok, de bør ikke få det før de er minst 13, - selv om « alle andre har det». Jeg er rimelig liberal når det gjelder nettbruk o.l. men akkurat når det gjelder kanaler som Facebook, Tik Tok mm. er jeg temmelig restriktiv. 

Anonymkode: 4eaac...76a

Ungen min har som sagt ikke tik tok. Barnet har heller ikke åpnet meldingene det fikk av «klassekameraten». Det var jeg som foreldre som fanget opp at det ble sendt mye meldinger og ba om å få se mobilen. Var jeg som trykket på linken (mitt barn unnlot å gjøre det, sier barnet selv. Men kan jo lilevel ha gjort det når barnet var alene, og blitt redd..) - barnet begynte å gråte med en gang linken kom opp og vi forsto hva det var. Barnet sa «jeg vil ikke at NN skal sende meg sånn!! Jeg vil at NN skal slutte»! Sa jeg skulle sende melding til NN sine foreldre. Da sa barnet mitt takk og spurte om jeg kunne hjelpe med å slette NN fra telefonen.. slettet derfor hele loggen. 
sendte beskjed til mor, som da ble potte sur og gikk rett i frontalangrep. Noe vi forsåvidt forutså, fordi vi vet at hun ikke takler kritikk mot barnet sitt. Min mann sa det: «meningsløst å si noe, makter henne ikke, hun vil bare gå i forsvar og angrep». Tenkte likevel at om det sendes truende kjedebrev så må faktisk vi foreldre samsnakke! Angrer dypt nå da, for å si det sånn! 

• Liker 3
Skrevet

Hva skjedde i videoen?

Skrevet
3 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Hva skjedde i videoen?

Det er et kjedebrev. Det står en tekst om at du må sende videoen videre hvis ikke vil du (altså barnet) bli hjemsøkt av et bestemt spøkelse på en bestemt måte (går ikke i detaljer med tanke på gjenkjennelse) Videoen er en film av dette brevet som ser spøkelsesaktig/skummel ut. Det er ubehagelig musikk i bakgrunnen, typisk horror musikk med barnegråt. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et kjedebrev. Det står en tekst om at du må sende videoen videre hvis ikke vil du (altså barnet) bli hjemsøkt av et bestemt spøkelse på en bestemt måte (går ikke i detaljer med tanke på gjenkjennelse) Videoen er en film av dette brevet som ser spøkelsesaktig/skummel ut. Det er ubehagelig musikk i bakgrunnen, typisk horror musikk med barnegråt. 

Hmm... ligner på momo trenden som var for noen år tilbake.

• Liker 1
Skrevet

Prøv å forholde deg til moren med litt profesjonell distanse. Ikke bit på hennes forsøk på å rettferdiggjøre.

"Ja, jeg vil gjerne ha beskjed hvis mitt barn driver med noe ugreit, så prater vi om det som en egen sak. Nå prater vi om denne konkrete saken, at ditt barn sender skumle videoer til mitt fra Tik Tok. Det har ingenting med at dere er minoriteter, alle må lære barna sine hva som er rett og galt. Ditt barn trenger veiledning fra deg. Det holder ikke å si at barna ikke skal skjermes, det er nettopp det de skal. Tik Tok har 13 års aldersgrense, mitt barn er ikke medlem og skal heller ikka få tilsendt innhold på andre måter. Nå forventer jeg at du prater med ditt barn om dette, så kan vi alle gå videre med en erfaring rikere".

Anonymkode: 28a1e...1dd

• Liker 8
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skal kontakte barnevernet om denne ungen ikke slutter å plage ungen din eller andre unger. For tydeligvis så er ikke denne mora oppegående nok til å være en mor og det er utrolig viktig å ta tak i mobbing og at folk er stygge mot hverandre. Man må begynne å møte hverandre på en vennligere og inkluderende måte og slutte å være stygge og fiendtlige. Har selv hatt en grusom og slitsom oppvekst med bare mobbing og hat og verken lærere eller foreldre gjorde noe med det. Ingen har hjulpet meg gjennom dette eller liker å snakke om sånne ting, folk klikker i vinkel og man får kjeft om man prater om sånne ting. Sånt ødelegger, livet mitt er i hvert fall helt ødelagt pga åssen folk har behandlet meg. 

Anonymkode: ce413...104

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omtalte det sånn at jeg skjønner hvorfor barnet sliter sosialt. Var ikke ment som kritikk mot barnet eller å være stygg, men at der forklarer barnets manglende sosiale antenner, fordi mora evner nok ikke å lære det bort selv heller. 

Det gjør jeg også. Mora sliter helt tydelig sosialt og barn lærer alt av voksne. Så det hjelper fint lite å nekte barna tlf, når det er foreldre som burde gå i seg selv og se hva de lærer barna sine. Hun er jo også fra en minoritetsbakgrunn, så det sier sitt også, hvis det er fra Polen eller de områdene så har folk en tendens til å være tilbakestående og aggressive og klarer ikke å oppdra ungene sine.

Anonymkode: ce413...104

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville faktisk kontaktet lærer og spurt hvordan du kan gå videre herfra. Og om kanskje lærer kan ta en samtale med alle i klassen om nettvett og videresending av video.

Det er sikkert ikke bare ditt barn som blir utsatt for dette. Og som lærer selv synes jeg det er greit å bli informert om slike ting. Slike videoer kan virkelig skremme barna. 

Anonymkode: 34590...1ba

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...