AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg er glad i å kose meg med et glass vin (eller tre) i helgene. Jeg drikker meg svært sjeldent full, men det er også sjeldent at jeg holder meg edru gjennom en hel helg. Men i det siste har jeg også hatt veldig lyst til å ta meg et glass vin eller en liten cognac på kveldstid midt i uka. Jeg stresser mye rundt jobb, og føler at dette hjelper meg å roe kropp og hode, slik at det er lettere å sove om natten. Tenker dere at dette er innafor, eller er det helt fyfy å drikke alkohol i hverdagen? Dette med alkohol er veldig subjektivt. Jeg er 25 år, ikke religiøs og har ingen barn. Jeg er en av de som drikker fordi jeg synes det er godt, og fordi jeg liker følelsen jeg får når jeg drikker alkohol. Men som sagt er jeg ikke typen som drikker meg full. Jeg ønsker ingen dømmende kommentarer, men vil gjerne høre hva dere tenker om drikking i ukedagene (det er snakk om ett glass på kveldstid, en kveld eller to i uka). Anonymkode: 13bf4...d16
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg kjenner hvertfall mange som tar seg et glass eller to, flere dager i uka. skjønne ikke hva som er så gærent med det så lenge det ikke går utover søvn, sosialliv, jobb osv Anonymkode: 32ec4...5c9 7
Gjest Theo_1 Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er glad i å kose meg med et glass vin (eller tre) i helgene. Jeg drikker meg svært sjeldent full, men det er også sjeldent at jeg holder meg edru gjennom en hel helg. Men i det siste har jeg også hatt veldig lyst til å ta meg et glass vin eller en liten cognac på kveldstid midt i uka. Jeg stresser mye rundt jobb, og føler at dette hjelper meg å roe kropp og hode, slik at det er lettere å sove om natten. Tenker dere at dette er innafor, eller er det helt fyfy å drikke alkohol i hverdagen? Dette med alkohol er veldig subjektivt. Jeg er 25 år, ikke religiøs og har ingen barn. Jeg er en av de som drikker fordi jeg synes det er godt, og fordi jeg liker følelsen jeg får når jeg drikker alkohol. Men som sagt er jeg ikke typen som drikker meg full. Jeg ønsker ingen dømmende kommentarer, men vil gjerne høre hva dere tenker om drikking i ukedagene (det er snakk om ett glass på kveldstid, en kveld eller to i uka). Anonymkode: 13bf4...d16 Drikk når du føler for det, og ikke minst, slutt når du føler for det
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Vær så snill å ikke kast deg ut i den spiralen der!! Snakker dessverre av erfaring, og det har vært en lang og tung prosess å komme ut av! Jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver, det var sånn jeg følte det da jeg trodde jeg hadde full kontroll. Jeg er "bare" 28 år, og har klart å komme meg ut av avhengigheten på egenhånd, snart et år uten. Aller helst tenker jeg at du bør snu mens du fortsatt kan, og bare kutte ut alkohol helt. Nest best er å i hvert fall ikke begynne å døyve stress og vanskeligheter med alkohol på ukedagene! Jeg unner ikke min verste fiende å miste kontroll over alkoholinntaket, så jeg skriver dette fra hjertet! Anonymkode: 9cdfa...08e 5
minister-mio Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg har ingen betenkeligheter rundt å ta et glass vin på en hverdag, men å drikke for å sove bedre og å takle stress er en dårlig idé 7
Gjest Theo_1 Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vær så snill å ikke kast deg ut i den spiralen der!! Snakker dessverre av erfaring, og det har vært en lang og tung prosess å komme ut av! Jeg kjenner meg veldig igjen i mye av det du skriver, det var sånn jeg følte det da jeg trodde jeg hadde full kontroll. Jeg er "bare" 28 år, og har klart å komme meg ut av avhengigheten på egenhånd, snart et år uten. Aller helst tenker jeg at du bør snu mens du fortsatt kan, og bare kutte ut alkohol helt. Nest best er å i hvert fall ikke begynne å døyve stress og vanskeligheter med alkohol på ukedagene! Jeg unner ikke min verste fiende å miste kontroll over alkoholinntaket, så jeg skriver dette fra hjertet! Anonymkode: 9cdfa...08e Mhm, alkoholavhengig før 28??
Amberleaf Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Rødt flagg for meg når du sier du liker følelsen du får, samt føler at du trenger det for å slappe av/stresse ned. Går sikkert greit hvis det du holder deg til ett glass en kveld i uka, men da bør du være veldig obs hvis denne lysten kommer de andre dagene også. Best å la vær. 2
Daria Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men i det siste har jeg også hatt veldig lyst til å ta meg et glass vin eller en liten cognac på kveldstid midt i uka. Jeg stresser mye rundt jobb, og føler at dette hjelper meg å roe kropp og hode, slik at det er lettere å sove om natten I det øyeblikket du begynner med "bare et glass" for å roe ned, for å få sove osv midt i uka, begynner faresignalene å melde seg. Å ta et glass vin til maten for kosens skyld på en hverdag av og til er greit nok, men å drikke for virkningens del kan fort være første skritt mot et problem. 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 Bare å lappe i seg. Anonymkode: b1dff...d88
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #10 Skrevet 27. oktober 2020 Å drikke for kosen og smaken sin skyld = helt ok. Å bruke det som "medisin" = ikke ok, det kan utvikle seg til et stort problem. Anonymkode: f6d9e...bd0 3
Gjest byråkrati Skrevet 27. oktober 2020 #11 Skrevet 27. oktober 2020 Å drikke litt midt i uka i seg selv er uproblematisk MEN. Dette virker som det er på feil spor. Du ser frem til rusen i helgen, og nå syntes du kanskje det er så lenge mellom hver helg at du har lyst drikke midt i uken også? Det er et faretegn. Det betyr at alkoholen begynner ta mer plass i hjernen din. Du føler oftere for å drikke. De som tar seg en drink midt i uka iblant drikker gjerne ikke hver helg, eller de kan drikke en dag her og der som de føler for. For deg handler det mer om å innføre en ny vane. Hittil har vanen din vært å drikke i helgene. Nå ønsker du utvide denne vanen til å gjelde en ukedag. Det et en dårlig trend og et dårlig tegn. Jeg vil heller anbefale at du kutter ned på alkohol de neste 6 mnd, for å se om du klarer det og hvordan du reagerer på det. Sannsynligvis vil det være vanskelig for deg å gå en hel helg uten alkohol Til slutt, selv om du føler du sover bedre med alkohol i blodet, så tilsier all forskning at søvnen blir verre, noe som kan påvirke hvor opplagt du føler deg i hverdagen.
Gjest Khloe Skrevet 27. oktober 2020 #12 Skrevet 27. oktober 2020 Nå er jeg i utgangspunktet i mot drikking i ukedager, da jeg mener man bør være klar i hodet da. Likevel tenker at det er innafor å ta seg et glass dersom du VIRKELIG har lyst på det. Tar du derimot et glass fordi du føler det roer deg ned, så ville jeg tenkt meg om to ganger. Alkohol bør være kos, ikke et "hjelpemiddel" mot ubehagelige følelser og stress. Når du begynner å bruke alkhol på den måten er det fort å falle over i et misbruk.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #13 Skrevet 27. oktober 2020 Faren min begynte med det, og jeg endte med å vokse opp med en alkoholiker, riktignok fungerende. Han begynte med et glass vin et par dager i uka, men det utviklet seg til en vinflaske hver kveld, og gjerne noe whiskey på siden. Jeg er skeptisk, fordi det er så lett å pushe det til et ekstra glass, og en ekstra dag i uken. Min far drakk litt da jeg ble født, men det har utviklet seg litt etter litt, og har nå, etter 25 år, erkjent at han er blitt alkoholiker. Anonymkode: 49492...a05
boblevann Skrevet 27. oktober 2020 #14 Skrevet 27. oktober 2020 Jeg drikker et glass vin når jeg har lyst på et glass vin, enten det er tirsdag eller lørdag. Det bryr jeg meg ikke om. Reagerer heller på at du synes du trenger det - det bør være et faresignal. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #15 Skrevet 27. oktober 2020 TS her. Takk for svar. Dere setter saken i et litt annet lys enn hva jeg har gjort. Jeg har ikke tenkt på det på denne måten (at alkoholen blir en vane eller en slags medisin). Men når jeg leser dette, og tenker meg litt godt om, er jeg vel egentlig helt enig i det dere sier. Jeg har aldri tenkt på det som noe annet enn uskyldig kos, men kanskje det potensielt kan bli et problem etterhvert.. Takk for at dere setter det litt i perspektiv! Anonymkode: 13bf4...d16 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #16 Skrevet 27. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Å drikke for kosen og smaken sin skyld = helt ok. Å bruke det som "medisin" = ikke ok, det kan utvikle seg til et stort problem. Anonymkode: f6d9e...bd0 Hvis det bare handler om kosen og smaken, så kan man vel drikke alkoholfritt? Anonymkode: 59ad1...1a5
Nnilm Skrevet 27. oktober 2020 #17 Skrevet 27. oktober 2020 (endret) Jeg tar gjerne et glass rødvin for å kose meg, om det er midt i uken eller helg er meg helt likegyldig. Det man må tenke på er om du kan klare deg uten, om du tenker på det hele dagen, at du drikker for å takle tanker eller du ikke får sove uten. Jeg sover utrolig godt på et glass rødvin men jeg får fint sove uten. Jeg har en stresset kropp så et glass rødvin er godt for å slappe av, men jeg tar ikke det glasset for å glemme eller takle vonde tanker. Jeg tenker ikke eller bestemmer meg på formiddagen at i kveld skal jeg ta meg et glass vin, jeg bestemmer meg plutselig på kvelden at nå tar jeg meg et glass vin. En eks alkoholiker fortalte meg at det var disse tingene som våknet han opp så han skjønte det var avhengighet, hele dagen gled tankene inn på den vinen, fikk ikke sove uten og drakk for å glemme og avlyste avtaler slik at han heller kunne være hjemme å nyte alkohol i fred. Endret 27. oktober 2020 av Nnilm
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #18 Skrevet 27. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis det bare handler om kosen og smaken, så kan man vel drikke alkoholfritt? Anonymkode: 59ad1...1a5 Nei, det kan man virkelig ikke når det er vin det er snakk om. Anonymkode: 5f3ae...0da 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå