Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 27.10.2020 den 19.37, AnonymBruker skrev:

Helsehjelp er du i mange situasjoner helt avhengig av. Har du slag kan du ikke shoppe etter billigste helseaktør akkurat. Og i ditt samfunn, der alle tar seg av selg selv, er det da ingen grunn til å selge noe på billigsalg? Klart det er konkurranse, men det er ikke noe problem å bli enige om en rimelig høy minstepris. Om du har valget mellom å miste armen eller betale en årslønn for å beholde den, hva hadde du valgt?

I liberalistenes drømmesamfunn fungerer det omtrent slikt:

Akutt og livstruende skade? Fram med helsetilbyderkatalogen for å bla seg gjennom den slik at man kan finne beste tilbud. Skal vi se... der ja, ambulansetjenester. Velge mellom en av mange tilbydere. Må sjekke pris og slikt, og ikke minst prøve å forhøre seg rundt om hvilke som tilbyr gode tjenester for prisen. Og når man endelig har valgt ambulansetjeneste så må man velge seg sykehus og behandler. Og så må man sette seg inn i behandlingen for å sørge for at man får beste for prisen. Og sånn fortsetter det. Helse skal behandles akkurat som å handle hurtigmat på McDonald's.

Og bare noen få vil ha råd uansett, og fattige kan like gjerne bare dø.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 27.10.2020 den 23.26, altflyter skrev:

Hvis huset ditt brenner, regner jeg med du setter pris på at brannvesenet kommer og redder deg ut og slukker brannen? Eller at politiet hjelper deg hvis du blir ranet?

Liberalisten vil ha frihet til å velge brannvesen selv. Så når det begynner å brenne så setter han seg rolig ned for å finne beste branslukkingstilbud den dagen.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sludder ogvås, Liberalister vil ha lover som forbyr overgrep og vold, også mot barn.

Skole vil ikke være pliktig, men de fleste foreldre vil fortsatt ønske å sende barna på skolen slik at de kan få gode jobber.

Anonymkode: 67848...c05

Hvilken rett har andre til å gjøre Liberalistene til slaver ved å påtvinge dem lover fra den illegitime stat? Skal staten liksom eie ungene man selv har produsert? Hørt slikt!

"Foreldre vil fortsat" - HAHAHAHAHAHAHA... har du noen anelse om hva slags foreldre som finnes der ute? Og det er mange av dem.

• 3 uker senere...
Skrevet

Interessant tråd.

Hvorfor skal skole bli brukt som et godt eksempel når det kommer til det å betale skatt? På skolen lærer man for det meste om ting som man ikke får bruk for senere i livet. Når har jeg fått bruk for algebra? Når har jeg fått bruk for det jeg lærte i KRL- og historie-timene? Det eneste jeg lærte på skolen som jeg har bruk for den dag i dag, er basis matte (pluss, minus, gange og dele), lese og skrive. Kunne forøvrig fint klart meg uten pluss, minus, gange og dele når jeg har en kalkulator i lomma til enhver tid. Hadde kanskje vært slitsomt, men det hadde funket.

Dessuten skal det være unødvendig at folk blir tvunget til å gå på skole og lære de samme tingene som de færreste får bruk for senere i livet. Når skal vi lære at alle er forskjellige med forskjellige behov? Skole og utdanning er hjernevasking. Skatt er tyveri. (Når pengene blir brukt på unødvendige ting som ingen ba om). Utrolig at folk betaler skatt med glede når pengene går til en gulldass. Hurra!

Anonymkode: 41650...5a7

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant tråd.

Hvorfor skal skole bli brukt som et godt eksempel når det kommer til det å betale skatt? På skolen lærer man for det meste om ting som man ikke får bruk for senere i livet. Når har jeg fått bruk for algebra? Når har jeg fått bruk for det jeg lærte i KRL- og historie-timene? Det eneste jeg lærte på skolen som jeg har bruk for den dag i dag, er basis matte (pluss, minus, gange og dele), lese og skrive. Kunne forøvrig fint klart meg uten pluss, minus, gange og dele når jeg har en kalkulator i lomma til enhver tid. Hadde kanskje vært slitsomt, men det hadde funket.

Dessuten skal det være unødvendig at folk blir tvunget til å gå på skole og lære de samme tingene som de færreste får bruk for senere i livet. Når skal vi lære at alle er forskjellige med forskjellige behov? Skole og utdanning er hjernevasking. Skatt er tyveri. (Når pengene blir brukt på unødvendige ting som ingen ba om). Utrolig at folk betaler skatt med glede når pengene går til en gulldass. Hurra!

Slik snakker en person som ikke har tatt høyere utdanning. Ja alle treng ikke alt som man lærer på skolen, men alt er basiskunnskap som du kan bygge videre på i høyere utdanninger. 

Jeg synes synd på dere som er så bitter på å bo i et velferdssamfunn, det er som flere har skrevet bare å flytte til et annet land om dere tror det blir så mye bedre 😅

Anonymkode: 4ec97...d32

• Liker 4
Skrevet

Jeg blir litt "glad" av innlegg som dette. For da kan jeg sitte å gni meg i hendene at jeg er ung ufør som kommer fra DINE skattepenger. Jeg har brukt sykehus og leger 20+ ganger i år og fikk frikort i april. Jeg får medisinene mine gratis(blå resept) og jeg får dekket reise til og fra sykehus. Tusen takk for litt glede og at sånne som deg er med for å holde landet oppe og kan hjelpe sånne som meg 😜

Anonymkode: 86a86...229

• Liker 2
Gjest hellokitty
Skrevet (endret)

Har du barn? Har du fått foreldrepenger og engangsstønad? Aldri vært syk og motatt sykepenger? Fastlege? Tatt utdanning? Gått på skole som barn? Lege og tannlege som barn...Tenk litt før du klager...Alle disse finansieres med skattepenger!!

Endret av hellokitty
Gjest hellokitty
Skrevet (endret)
På 26.10.2020 den 23.29, AnonymBruker skrev:

Akkurat, ja...

Jeg betaler mellom 300.000,- og 400.000,- i skatt hvert år, og har vært i kontakt med helsevesenet 3 ganger siden 2008. Hvilke disproporsjonale ytelser er det jeg mottar?

Antagelig holder jeg liv i deg....

Anonymkode: 2504a...620

Siden du betaler så mye skatt regner jeg med du har høyere utdanning?! Skole er gratis i Norge, nettopp pga skattebetalerne. Ville det vært bedre om universitet og høyskole kostet flere hundretusen i året slik som i USA?

Og de gangene du har vært i kontakt med helsevesnet, vet du hvor mye det ville kostet privat?

Endret av hellokitty
Skrevet

Du samtykker f.eks den dagen du velger å bli ansatt i Norge. Norges borgere samarbeider i fellesskap, for at alle en eller annen gang får den hjelpen de trenger. 

Ting du ikke bruker? De aller fleste er nok innom en eller annen økonomisk ytelse eller hjelp i løpet av livet. Det vil gjelde deg også. Men kanskje du er for ung ennå til å se det. 

Anonymkode: fc734...3a3

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Interessant tråd.

Du får la vær å sende ungene dine på skolen da siden det er så ubruklig...

Anonymkode: 86a86...229

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du samtykker f.eks den dagen du velger å bli ansatt i Norge. Norges borgere samarbeider i fellesskap, for at alle en eller annen gang får den hjelpen de trenger. 

Hva skal dette bety? At man samtykker til et system så lenge man lever og er del av det? På samme måte som at folk i middelalderen samtykket til å være livegne fordi de fulgte det samfunnet bestemte? Eller at bedriftseiere under sovjetkommunismen samtykket til å få livsverket sitt ekspropriert fordi de føyet seg etter statsmakten? Jeg kan gi uendelig med eksempler på at samfunn har gjort ting som ikke er greit, men som du mener folk har "samtykket" til fordi de fant seg i det.

For øvrig er det helt latterlig hvor dårlig argumentene er her inne. En ting er å mene at finansiering over skatteseddelen er fordelaktig - jeg kan forstå det argumentet. Men man kan neppe ha høy intelligens om man tror veier, skole og sykehus forsvinner uten skatt. Jeg lurer på hvordan folk ser for seg at nordmenn har tak over hodet i dette landet? Myndighetene betaler jo ikke for hver eneste bolig? Det skulle jo ikke gått an! Hvordan kan folk ha råd til å bo når myndighetene ikke betaler?

Skrevet

Man er selvfølgelig med på å betale de godene man benytter seg av. Men det handler også om at man ønsker seg et samfunn med lite fattigdom og velferd for alle. Alle er med på å dele av det vi har for at vi skal ha det bra som et felleskap. Det er ren egoisme å ikke ønske å betale skatt i det hele tatt. Heldigvis finnes det få slike mennesker, for dette er også mennesker som gjerne behandler andre dårlig og kun er opptatt av seg selv. Narsissister og psykopater har garantert slike meninger, men også noen med en del slike trekk. 

Anonymkode: d6365...9e1

• Liker 1
Skrevet

Skatt er prisen for et sivilisert samfunn.

Og i tilfellet Norge, er det å ta vare på andre som ikke er like heldige som MEG.

Anonymkode: 67307...28f

Skrevet

Det er bare å flytte til et land som har lav skatt og lite velferd. Som f.eks USA. Så kan du jo ta en titt og se hvordan det går.

Anonymkode: 8df71...7b4

Skrevet

Slave er man uansett hvor man bor.

Anonymkode: 61924...a57

Skrevet
På 26.10.2020 den 21.46, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke langt med den diskusjonen her på KG. De fleste her er enten navere, eller mottar en disproporsjonal mengde offentlige ytelser, i forhold til hva de bidrar med.

Når det gjelder spørsmålet om vi trenger skatt. Vårt eget land eksisterte ganske lenge uten skatter slik vi ofte forstår dem i dag. Hvorfor ville det være annerledes i dag? Fordi det er flere mennesker? Fordi vi har mer avansert teknologi? Dette spørsmålet hopper virkelig over et spørsmål: hvorfor trenger vi skatt? Dette er roten til hvordan noen virkelig vil svare på spørsmålet. Hvis noen har en personlig ting som de mener "må" ha skatt å betale for, vil de svare ja definitivt. De vil forkaste sin subjektive mening som absolutt sannhet. Ja, skatter er en måte å betale for X. Det betyr imidlertid ikke at det er den eneste måten, og jeg finner vanligvis ikke at folk mangler en måte å forestille seg eller finne ut av en annen måte å gjøre noe for å være en grunn til anta absolutt sannhet i en sak.

Men mitt virkelige svar her er nei fordi samfunnet ikke er myndighet. Politikere og andre mennesker som tror de vet hvorfor pengene mine skal tas og bruke på ting de vil, definerer meg ikke. De definerer ikke samfunnet eller kulturen min. Hvis samfunnet begynner å miste seg selv mot byråkratiet og forvirret med myndighetene, vil jeg stille spørsmål ved om det eksisterer i det hele tatt.

Anonymkode: b787c...a05

For noe piss. Jeg har høyere utdanning, tjener mer enn 67% av befolkningen forøvrig og ville til nå ha tjent på et kapitalistisk høyresamfunn. Er allikevel dypt uenig med TS og betaler min skatt med glede . Betaler faktisk gjerne litt mer om vi kan få øyne og tenner godkjent som en del av kroppen og dermed helsetjenester der mot egenandel.

det finnes nemlig ingen garanti for at jeg ikke blir påkjørt av en buss i morgen Og blir en naver som du liker å kalle det. Dessuten fortjener jeg og mine barn ikke grunnleggende behov dekket noe mer enn andre bare fordi vi har flaks med familien vi er født i og genene forøvrig. 

• Liker 1
Skrevet
On 10/26/2020 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Kun Liberalistene blant partiene i Norge har forstått hvorfor mennesket er født til å være fritt.

Anonymkode: 02288...8fe

Hvorfor?

Anonymkode: b0e5c...ae1

Skrevet

De fleste ser vel fordeler med et felles brannvesen, politi, domstoler, fengsler, veier, broer, vann, kloakk, barneskoler, sykehus, forsvar. Hvor mye av disse kan det kuttes i før vi ikke lenger er siviliserte? I USA er det jo mye diskusjon om alle skal ha rett til gratis/subsidiert helsehjelp. Med det resultat at de betaler rundt 17% av inntekten til helse, mens i Europa betaler vi rundt halvparten av dette i form av litt høyere skatt. Fordi for hver lege/sykepleier så finnes det én ansatt i forsikringsbransjen som lever av helseforsikring og administrasjonen rundt dette. Mange amerikanere er redde for at noen vil utnytte og overbelaste systemet og gå til legen i tide og utide hvis gratis helsehjelp ble innført. Det de glemmer er at noen allerede utnytter systemet mye mer, nemlig forsikringsselskapene.

Anonymkode: b0e5c...ae1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...