Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer ikke langt med den diskusjonen her på KG. De fleste her er enten navere, eller mottar en disproporsjonal mengde offentlige ytelser, i forhold til hva de bidrar med.

Når det gjelder spørsmålet om vi trenger skatt. Vårt eget land eksisterte ganske lenge uten skatter slik vi ofte forstår dem i dag. Hvorfor ville det være annerledes i dag? Fordi det er flere mennesker? Fordi vi har mer avansert teknologi? Dette spørsmålet hopper virkelig over et spørsmål: hvorfor trenger vi skatt? Dette er roten til hvordan noen virkelig vil svare på spørsmålet. Hvis noen har en personlig ting som de mener "må" ha skatt å betale for, vil de svare ja definitivt. De vil forkaste sin subjektive mening som absolutt sannhet. Ja, skatter er en måte å betale for X. Det betyr imidlertid ikke at det er den eneste måten, og jeg finner vanligvis ikke at folk mangler en måte å forestille seg eller finne ut av en annen måte å gjøre noe for å være en grunn til anta absolutt sannhet i en sak.

Men mitt virkelige svar her er nei fordi samfunnet ikke er myndighet. Politikere og andre mennesker som tror de vet hvorfor pengene mine skal tas og bruke på ting de vil, definerer meg ikke. De definerer ikke samfunnet eller kulturen min. Hvis samfunnet begynner å miste seg selv mot byråkratiet og forvirret med myndighetene, vil jeg stille spørsmål ved om det eksisterer i det hele tatt.

Anonymkode: b787c...a05

Vi trenger skatt for å finansiere fellesgoder. For eksempel infrastruktur.

Jeg merker meg at du ikke kommer med noe alternativ til skatt.

Du mener kanskje staten ikke skal eksistere i det hele tatt?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

- En tyv er en aktør som tar noe fra deg uten ditt samtykke.

- Tyveri er å ta noe fra deg uten ditt samtykke

- Den norske stat krever at vi skal gi fra oss en del av vår lønn, uten vårt samtykke

- Den norske stat stjeler fra oss, og vi er undertrykte

- Staten undertrykker det norske folk

Hvorfor må jeg betale skatt av mine opptjente midler til ting jeg ikke bruker? Det er slaveri, tyveri og tvang. Hvorfor har vi ikke et helt fritt marked i Norge? En stat er egentlig en ny oppfinnelse hvis vi skal se på menneskets historie. Hvorfor kan vi ikke selv bestemme hva vi skal betale for? 

Kun Liberalistene blant partiene i Norge har forstått hvorfor mennesket er født til å være fritt.

Anonymkode: 02288...8fe

Du er jo fri til å reise til et slikt sted der man beholder alle pengene og kun betaler for de tjenester du trenger. Kan du ikke gjøre det og fortelle oss hvordan det gikk etter et år....?

Eller er du av det tafatte slaget som bare klager men aldri gjør noe? 

Og du virker paranoid og ute av stand til å forstå perspektiv, politikk og nyanser. Navlebeskuende rett og slett.  

Anonymkode: d699c...f50

• Liker 5
Skrevet

Ah, Liberalistene. 

Liberalistene er liberalister helt til de faktisk finner ut hvor mye de må betale for tungt subsidierte tjenester.

Anonymkode: fad51...f54

• Liker 7
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

- Den norske stat krever at vi skal gi fra oss en del av vår lønn, uten vårt samtykke

Hvorfor må jeg betale skatt av mine opptjente midler til ting jeg ikke bruker? Det er slaveri, tyveri og tvang. Hvorfor har vi ikke et helt fritt marked i Norge? En stat er egentlig en ny oppfinnelse hvis vi skal se på menneskets historie. Hvorfor kan vi ikke selv bestemme hva vi skal betale for? 

Kun Liberalistene blant partiene i Norge har forstått hvorfor mennesket er født til å være fritt.

du bruker ikke veier, helsetjenester, gikk på grunnskole og ungdomskole, blå resepter, gratis tannlege før du ble voksen, aldri operert, aldri vært på sykehus, aldri kjørt igjennom en tunnell eller over en bro, holder deg frisk igjennom hele livet så du ikke trenger sykepenger etc

Anonymkode: 7d797...e3a

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat, ja...

Jeg betaler mellom 300.000,- og 400.000,- i skatt hvert år, og har vært i kontakt med helsevesenet 3 ganger siden 2008. Hvilke disproporsjonale ytelser er det jeg mottar?

Antagelig holder jeg liv i deg....

Anonymkode: 2504a...620

wow. du komemr altså ikke på noe annet enn helse som er finansiert av skatten vår? 

Anonymkode: 7d797...e3a

• Liker 4
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når flere ønsker å drive sykehus, vil de konkurrere på pris og gi oss et best mulig tilbud. priser de sin medisin for høyt, priser de også seg selv ut av markedet.

Hvorfor det? Kom gjerne med et utdypende svar. 

Helsehjelp er du i mange situasjoner helt avhengig av. Har du slag kan du ikke shoppe etter billigste helseaktør akkurat. Og i ditt samfunn, der alle tar seg av selg selv, er det da ingen grunn til å selge noe på billigsalg? Klart det er konkurranse, men det er ikke noe problem å bli enige om en rimelig høy minstepris. Om du har valget mellom å miste armen eller betale en årslønn for å beholde den, hva hadde du valgt?

Har du diabetes kjøper du medisin eller dør - hvorfor skal noen gidde å selge den billig? Og om alle selger den billig, hvordan skal noen få råd til å forske fram bedre løsninger?

Ditt samfunn høres virkelig flott ut du..

Jeg velger skatt og gode ordninger så lenge jeg kan, det er helt sikkert 😁

Anonymkode: a4db7...795

• Liker 1
Skrevet

Du får flytte da, hvis det er så fælt med gratis helsevesen, rett på skole, og et system som tar vare på deg, den dagen DU ikke kan jobbe lenger.

Anonymkode: 9eb17...210

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat, ja...

Jeg betaler mellom 300.000,- og 400.000,- i skatt hvert år, og har vært i kontakt med helsevesenet 3 ganger siden 2008. Hvilke disproporsjonale ytelser er det jeg mottar?

Antagelig holder jeg liv i deg....

Anonymkode: 2504a...620

Kjører du noen gang på en vei, eller går du alltid gjennom skogen?

Anonymkode: 1193b...007

• Liker 1
Skrevet

Du bruker ikke velferdstjenestene sier du? Skattepengene går ikke til deg? 

Hva tror du betalte for skolegangen din? Eller lærte du deg å lese som 6-åring helt alene? 
Hvor kom pengene til vaksinene du fikk i oppveksten? 
Tannlegetimer som barn? 
Hvis huset ditt brenner, regner jeg med du setter pris på at brannvesenet kommer og redder deg ut og slukker brannen? Eller at politiet hjelper deg hvis du blir ranet? 
Når du blir sykemeldt: hvor kom pengene til lønna di fra? 
Hvis du trenger en legetime som du betaler 250kr for; vet du hva den timen faktisk koster? 

Hvis du får kreft, så kan behandlingen din koste flere millioner, men det fikser du fint? 

Når foreldrene dine trenger sykehjemsplass, så trekkes de 85% av inntekten sin for dette, men vet du at det overhodet ikke er nok penger til å dekke den reelle utgiften til den plassen? 

Planlegger du å føde barn hjemme i stua helt alene? 

Kunne fortsatt i det uendelige, men jeg gidder faktisk ikke skrive mer. Hvis du ikke har tatt poenget til nå, så hjelper det ikke med flere eksempler.

• Liker 6
Skrevet
På 26.10.2020 den 21.48, PeeWee skrev:

Jeg lurer på om den opprinnelige Chris Joy er død? Fra og med slutten av to tusen tallet har det oppstått så mange tannløse kopier uten at orginalen har vært å se på mange år. Siste bekreftede "sighting" var mens Aftenposten sitt debattforum fortsatt var aktivt. Forøvrig tviler jeg på om andelen med Asbergers kombinert med sosiopati er en stor nok velgergruppe til å bli representert noe sted?

Chris Joy, ja. Jeg husker ham fra de uendelige usenet-kranglene på 90-tallet. 

Nå begynte jeg å Google gamle usenet-helter og har forlest meg på Heinz Flug. Det var tider, det. 

Skrevet
På 26.10.2020 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Denne er kommentar nok:

https://www.dagbladet.no/nyheter/harald-eia---jeg-vil-vaere-litt-personlig/73001832

Skrevet
På 27.10.2020 den 11.45, jabx skrev:

For en ekte Liberalist så er barna foreldrenes eiendom. Foreldre kan gjøre som de vil med dem. De kan bare kaste dem ut døra som spedbarn hvis de vil. Eller mishandle dem på det groveste. Null problem for Liberalister det. Ingen kan gripe inn siden foreldrene eier barna.

Det betyr også at foreldrene ikke plikter å gi barna noen skole i det hele tatt. I drømmesamfunnet til Liberalister er omtrent alle fullstendig kunnskapsløse og uten skolegang og kunnskap.

Sludder ogvås, Liberalister vil ha lover som forbyr overgrep og vold, også mot barn.

Skole vil ikke være pliktig, men de fleste foreldre vil fortsatt ønske å sende barna på skolen slik at de kan få gode jobber.

Anonymkode: 67848...c05

Skrevet

Skatt er en mer rettferdig fordeling av goder. Så slipper du å miste huset ditt, hvis du feks får kreft og langvarig syk.

Anonymkode: 36f86...e3d

Skrevet
På 26.10.2020 den 21.45, AnonymBruker skrev:

Når flere ønsker å drive sykehus, vil de konkurrere på pris og gi oss et best mulig tilbud. priser de sin medisin for høyt, priser de også seg selv ut av markedet.

Det har jo fungert KJEMPEBRA  i andre land. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Baker Harepus skrev:

Det har jo fungert KJEMPEBRA  i andre land. 

Hvilke land da?😏

Anonymkode: 4ec97...d32

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke land da?😏

Anonymkode: 4ec97...d32

Bakvendtland. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skatt er en mer rettferdig fordeling av goder. Så slipper du å miste huset ditt, hvis du feks får kreft og langvarig syk.

Anonymkode: 36f86...e3d

Det slipper man uten også, da sørger forsikringen for det

Anonymkode: 67848...c05

Skrevet

Jeg syns det er overkant mye skatt vi må betale i forhold til hva vi får igjen for det... Veldig mye utgifter, avgifter, skatter osv.. Formueskatt og eiendomsskatt er helt unødvendig. Men verst av alt er at man må skatte av pensjon sin... Den er hjerteløs syns jeg. 

Anonymkode: 9bbb3...780

Skrevet (endret)

Jeg slumper også av og til innom tanken om at det går mye penger på skatt når jeg ser på lønnsslippen, men det varer i to sekunder så kommer jeg på at jeg betaler hver eneste krone av skatten med glede. Dette til tross for at jeg "ikke får noe igjen" for det. Jeg har aldri fått en krone av NAV. 

Jeg har derimot fått gratis skolegang, og en profesjonsutdanning som jeg bare har betalt semesteravgift for (!), og som mine utenlandske venner har nærmere millionen i studielån for. Jeg kjører på veiene hver dag, jeg har fått en gratis operasjon og jeg vet at mine foreldre vil få hjelp hvis de skulle bli syke. Vi har et godt skolesystem og trygt helsevesen. 

Men selvfølgelig, det er alltid godt å få igjen på skatten. 

Endret av Kila
Skrevet
På 26.10.2020 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg betale for skole? man finner eksamensoppgaver, studieprogram og all info på nett. Man betaler for de transportmidler og tjenester man selv bruker. Man kjøper den medisin og de legetjenester som er nødvendige etter konsultasjon.

Nei, transportsystemet får støtte via skattepengene, så der bommer du.

Anonymkode: f461c...8fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...