Gå til innhold

Jeg vet at høyt inntak av sukker er svært helseskadelig, likevel fråtser jeg godteri. Men lager nesten all mat fra bunn. Hva skjer med meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg interesserer meg så mye for helse. Leser og lytter til mange podcaster. Lager det meste av mat selv, og bruker penger på god og «riktig» mat. Likevel spiser jeg SÅ mye godteri og lignende gjennom hele uka.

Hvorfor??

Anonymkode: fb266...514

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Avhengighet. 

Anonymkode: ab0b9...deb

• Liker 4
Skrevet

Fordi du blir helt paralysert av angst for "sukker". Det er jo helt vanlig, se deg rundt. Du gjør bare som vi blir fortalt at vi skal gjøre, og som forventes at vi gjør: Fråtsing i godteri er dels et desperat forsøk på lindring av angsten, dels en helt normal reaksjon på altfor strenge restriksjoner. 

Anonymkode: d4e52...aaf

• Liker 1
Skrevet

Forstår frustrasjonen din så godt. Jeg hadde det på akkurat samme måten. 

Jeg fikk hjelp av en coach som spesialiserer seg på denne typen og det er helt magisk. 

Det sitter mellom øra. Og det handler som skrevet over mye om mentaliteten bak det å være "perfekt" og ikke spise. Det i seg selv skaper en begrensede mentalitet. 

Så hvis du først spiser, så spiser du masse, for nå har gitt deg mulighet. Akkurat nå er det ikke begrenset tilgang og man må spise mens man kan. Dette er ikke logisk, men akkurat sånn det funker. 

Sammen med vaner som følelser og spising så føles det helt umulig å følge en diett. 

Noe jeg ikke trodde jeg gjorde, men oh boy. De periodene man er litt nedfor, da var jeg ofte nesten i fryseboksen på jakt etter is. 

Men gjorde heldigvis ikke det. For jeg hadde jo lært teknikker, det bare er fordømt vanskelig. Men så blir det veldig deilig etterpå.

Nå må du ikke nødvendigvis ha angst da. Jeg fikk veldig trang til å spise med gode nyheter. Da måtte man jo feire. 

Lykke til

Anonymkode: eb8f1...0aa

• Liker 1
Skrevet

Dårlig selvkontroll. 

Sett deg selv en grense om kun helga, og en viss mengde i helga. Ikke kjøp inn mer enn du planlegger å spise, og ikke kjøp i ukedager. Det må ikke være tilgjengelig, men du kan ha andre sunnere alternativer tilgjengelig :) F.eks en kopp kakao, gulrot/agurk og kesam som dip, druer.

Og så samtidig må du være snill med deg selv. Glipper du, så glipper du. Hele uka er ikke ødelagt om du skulle få i deg noe på mandag eller tirsdag, men jeg velger å si at det tar en av helgedagene. Totalt sett spiser jeg godteri to dager i uka ideelt sett, og om det er i helga eller mandag og onsdag så er det greit. Det gir meg fleksibilitet hvis venninner tilbyr noe på besøk, eller hvis mensen er på vei. 

Anonymkode: 2474a...edb

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi du blir helt paralysert av angst for "sukker". Det er jo helt vanlig, se deg rundt. Du gjør bare som vi blir fortalt at vi skal gjøre, og som forventes at vi gjør: Fråtsing i godteri er dels et desperat forsøk på lindring av angsten, dels en helt normal reaksjon på altfor strenge restriksjoner. 

Anonymkode: d4e52...aaf

Sukker er som heroin

• Liker 1
Skrevet

I feel you, har det helt likt.. 

Blir kvalm av meg selv. Og bekymra for helsa. 

Anonymkode: d868d...a4e

• Liker 1
Skrevet

'The pleasure trap'. Google det. Det forklarer hvorfor du sliter med å holde deg unna godteri

Anonymkode: cc449...1d8

• Liker 1
Skrevet

Jo mer sukker du spiser, jo mer vil du ha. Derfor vil du etter en kort periode uten sukker ikke lenger ha behovet for det. 

Anonymkode: 81e81...e1b

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lik. Vil bare ha noe godt på kvelden. Er nok ganske avhengig av søtt. Klarer å slutte en periode, men så sprekker jeg. 

Anonymkode: 95294...8e2

Skrevet

Ts her.

Takk for svar og tips. Noen skriver selvkontroll, andre skriver avhengighet. Jeg tenker kanskje begge deler?

Jeg kuttet snusen for 4 år siden på dagen, etter å ha snust 1 boks HVER dag i mange år. Hjelpes. For meg var det alt eller ingen ting.

Jeg kan ikke se for meg at jeg skal klare å kose meg med litt på lørdager. Jeg må sikkert kutte 100%. Men det er jo sukker og triggere i alt!

Skrevet

Jeg har litt samme problemet, men det er periodevis. 

Men har du tenkt igjennom hva som er årsaken/problemet? Spiser du for lite annen mat slik at du er sulten? Har du søtsug? Trøstespiser du? Spiser du hvis du kjeder deg? Hvis du først spiser søtsaker, hva velger du og hvor mye? Er det enklere om du ikke har det i huset? 

Anonymkode: 13ca1...9bc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo mer sukker du spiser, jo mer vil du ha. Derfor vil du etter en kort periode uten sukker ikke lenger ha behovet for det. 

Anonymkode: 81e81...e1b

For noen kan det gå lang tid før suget er ute av kropp OG sinn. Ikke gjør det enklere enn det er, for det varierer veldig hos folk. 

Anonymkode: 0b639...8b6

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Grønt blad
Skrevet

Ts her.

Takk for svar og tips. Noen skriver selvkontroll, andre skriver avhengighet. Jeg tenker kanskje begge deler?

Jeg kuttet snusen for 4 år siden på dagen, etter å ha snust 1 boks HVER dag i mange år. Hjelpes. For meg var det alt eller ingen ting.

Jeg kan ikke se for meg at jeg skal klare å kose meg med litt på lørdager. Jeg må sikkert kutte 100%. Men det er jo sukker og triggere i alt!

Denne måten passet for meg - å kutte søtt.  Jeg spiser alle typer mat, og der er det jo sukker.  Og jeg spiser det som serveres på besøk hos noen, men ikke noe ellers. Nå går jeg ikke lenger og venter på å få spise noe søtt i helga eller på kvelden, kroppen er vant til at det ikke er slik lenger. Det føles veldig godt - en slags ro i kroppen jeg ikke har kjent på før. 

Skrevet

Jo mer sukker du spiser, jo mer avhengig blir du. Kroppen må ha det når du er vant med et daglig påfyll. Det fine er at du kan likegodt skape en vane hvor du ikke spiser sukker regelmessig. Vanskelig i starten, men dersom du bruker litt disiplin så vil det å ikke trykke i seg masse sukker bli en like naturlig vane som det motsatte. Det er faktisk innenfor din egen kontroll. 

Anonymkode: 368cc...935

• Liker 2
Skrevet

Du må vende deg av det rett og slett. Helsa mi ble så mye bedre, og jeg føler meg mye bedre uten sukker at jeg ikke skjønner hvordan folk orker. Frister ikke med i det hele tatt lenger!

Anonymkode: 53d54...949

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må vende deg av det rett og slett. Helsa mi ble så mye bedre, og jeg føler meg mye bedre uten sukker at jeg ikke skjønner hvordan folk orker. Frister ikke med i det hele tatt lenger!

Ja, sånn opplever jeg det også, ting føles roligere og bedre uten. Det frister ikke noe lenger, og det er veldig godt å slippe å gå og tenke på når jeg kan rettferdiggjøre en ny anledning med søtt. Og det hadde jeg virkelig ikke trodd om meg selv før sommeren, da var jeg stadig på utkikk i skapene her hjemme. 

Skrevet

1 time siden, Pæretre skrev:

Ja, sånn opplever jeg det også, ting føles roligere og bedre uten. Det frister ikke noe lenger, og det er veldig godt å slippe å gå og tenke på når jeg kan rettferdiggjøre en ny anledning med søtt. Og det hadde jeg virkelig ikke trodd om meg selv før sommeren, da var jeg stadig på utkikk i skapene her hjemme. 

Har dere kuttet andre triggere som sukkerfri brus, pasta, ris osv? Frukt? Mørk sjokolade?

• Liker 1
Skrevet

Hva med å kjøpe litt dyr mørk sjokolade i stedet? Synes det smaker veldig godt uten at jeg blir fristet til å fråtse.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...