Gå til innhold

Antrekket til Hadia Tajik som blir kritisert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leste en artikkel om at en fakultetsdirektør kritiserte antrekket Hadia Tajik har på seg på bokomslaget sitt, en helt vanlig dressjakke og dressbukse, men denne personen mener at Tajik ødelegger for seg selv og andre kvinner, og mener at dette vitner om en holdning om at kvinners mening ikke er bra nok, men altså, hvem er det som fokuserer på klær her? Det er jo nettopp denne fakultetsdirektøren gjør. Hun dømmer Hadia på grunn av et antrekk, hun er fullt påkledd i et businessantrekk, men tydeligvis dømmer denne "kleskritikeren" Hadia på grunn av at hun har på seg en topp med blonder og pumps. Mener vedkommende at kvinne som kler seg slik ikke har rett til å ha meninger om politikk? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oAARrB/fakultetsdirektoer-tajik-cover-minner-om-50-shades-of-grey

Elsket svaret fra Hadia selv: "Jeg hadde skjønt om anklagen kom fra en litt konservativ pakistansk mann. Håret henger fritt og halsen er åpen. Men den kommer fra en kvinnelig norsk akademiker. Hun synes jeg burde vært mer konform." 

Tajik mener det grenser over til å bli grovt når Høibo hevder at de siste års omtaler av metoo i Arbeiderpartiet gjør at hun burde kledd seg annerledes. «Ærlig talt. Kjernen i problemet med seksuell trakassering er menn som misbruker makt, ikke hvordan kvinner kler seg», slår hun tilbake.

Dette er da altså antrekket som tydeligvis ødelegger for kvinner:

image.thumb.png.aa87952702421021ccbff8c00fb8f636.png

Anonymkode: 3d5e5...548

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener at denne saken er en storm i et vannglass. Kan man ikke ha et politisk budskap og samtidig se bra og kvinnelig ut? Mener at det vitner om at de stereotypiske fordommene man trodde var borte for lenge siden, fortsatt eksisterer.

Anonymkode: 287d0...c9f

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt bak mål at hun blir kritisert for dette og det høres ut som det kommer fra mange tiår tilbake i tid (eller fra en konservativ muslismk mann som hun sa). Idiotisk! Hun er jo kjempefin på bildet.

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener at denne saken er en storm i et vannglass. Kan man ikke ha et politisk budskap og samtidig se bra og kvinnelig ut? Mener at det vitner om at de stereotypiske fordommene man trodde var borte for lenge siden, fortsatt eksisterer.

Anonymkode: 287d0...c9f

Hadia sier det så bra: "Hun synes jeg burde vært mer konform. Arbeiderpartipolitikere går tross alt oftere i rødt enn i grønt, understreker hun. Hun mener jeg burde kledd meg mer som Jonas Gahr Støre. En utmerket mann og partileder, selvsagt, men også en mann som er 20 år eldre enn meg. Etter å ha fulgt debatten, sitter jeg igjen med noen spørsmål: Kan ikke ukebladlesere være interessert i politikk? Kan ikke kvinner i grønne drakter være opptatt av fagforeningsarbeid? Må Ap-politikere gå i flanellskjorte for å fremstå troverdige?"

Og: 

"Hva kan yngre kvinner lære av dette? Veldig lite om bildet. Ganske mye om den dobbeltmoral og de kryssende forventninger kvinner i dag møter, selv i Norge.

Jeg tror ikke det er kritikerne i denne saken som utvider handlingsrommet for neste generasjon. Det er aldri de som ber deg følge spillereglene som flytter makt eller skaper mer frihet. Det er kunnskapen om hva spillereglene er, og viljen til ikke alltid å avfinne seg med dem, som gjør det."

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/bnnzM3/per-bortens-halvnakne-kropp

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det virkelig ikke! Det er et delikat og vakkert jobbantrekk. Skal menn få lov til å kle seg pent, men ikke kvinner? Helt sykt at det kommer fra en annen kvinne.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal en kvinne trykke en annen kvinne ned?? Dette er så typisk og utrolig provoserende. Kvinner som hater kvinner er virkelig et fenomen... kan vi ikke jobbe mer med å løfte hverandre opp? HVA er galt med dette bildet?

Anonymkode: 6a77e...e14

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Helt bak mål at hun blir kritisert for dette og det høres ut som det kommer fra mange tiår tilbake i tid (eller fra en konservativ muslismk mann som hun sa). Idiotisk! Hun er jo kjempefin på bildet.

Jeg er så lei av at kvinner alltid får kommentarer om hvordan de kler seg eller hvordan de ser ut. Det er ytterst sjelden at jeg ser artikler hvor menn kritiserer for klesvalg. 

Det denne personen påstår, er at man må kle seg maskulint for å bli tatt seriøst, for ellers byr du på kroppen din. Skulle trodd den kommentaren kom fra en muslimsk mann. Hadja er for øvrig fullt påkledd på bildet, så jeg forstår ikke reaksjonen. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubegripelig kritikk. Herremin, hun er jo kjempeflott. Hvorfor skal en politiker stille i kjedelig jobbantrekk på coveret til en bok der hun åpner opp om privatlivet sitt og viser mer av seg selv? Klart hun skal være iført private fine klær, ærlig talt. Heia Tajik!

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal en kvinne trykke en annen kvinne ned?? Dette er så typisk og utrolig provoserende. Kvinner som hater kvinner er virkelig et fenomen... kan vi ikke jobbe mer med å løfte hverandre opp? HVA er galt med dette bildet?

Anonymkode: 6a77e...e14

Jeg tror ikke du finner mange kvinner som ser noe som helst kritikkverdig ved dette bildet. Ikke gjør det til et kvinneproblem bare fordi en vrang feminist har slengt med leppa.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt oppgitt av denne kritikken. Virker som media virkelig er godt inne i Giske/Støre-leiren....

Anonymkode: 53ce7...777

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer aldri til å stemme på Hadia Tajik. Og jeg kommer aldri til å henge meg opp i hva hun har på seg. Det er en like stor selvfølge at hun skal få ha på seg, om det er en hijab eller høye hæler, eller begge deler samtidig. Jeg ville ikke tenkt over at det var noe å utsette på antrekket på bildet. 

Anonymkode: 08ca6...66f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Jeg tror ikke du finner mange kvinner som ser noe som helst kritikkverdig ved dette bildet. Ikke gjør det til et kvinneproblem bare fordi en vrang feminist har slengt med leppa.

Nettopp, og det er også viktig å påpeke at denne kvinnen snakker for deg selv og ikke alle andre feminister. Feminister ønsker likestilling og jeg regner med at det for de fleste feminister finnes mye viktigere saker enn dette trivielle antrekket. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kronikken skriver Høibo at bildet er uheldig i lys av Arbeiderpartiets metoo-utfordringer.

«Er fargevalet og posituren meint å leie tankane mot 50 Shades of Grey? Det er i så fall eit underleg val, sett i lys av dei interne utfordringane dei har hatt i Arbeidarpartiet dei siste åra, der nettopp eldre menn i maktposisjonar sitt seksualiserte blikk på unge kvinnelege partikollegaer, har vore kjernen i problema.»

Snakk om å få mye ut av lite....

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sex selger.

Hadia Tajik må få bestemme sitt eget cover. Det er sensuelle undertoner der da. 

Anonymkode: 8ebf7...264

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sansen for Tajik eller Arbeiderpartiet, men dette er helt idiotisk. Stakkars dame.

Anonymkode: 1702d...837

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes antrekket er flott, og hun ser bra ut. Jeg er ikke begeistret for Tajik som politiker og stemmer ikke Ap.

Kvinne 30

Anonymkode: 67a49...82b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...