Gå til innhold

voksentid

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

min sambo har en sønn på 10 år. nå som han har fri fra skolen så lar min sambo ham sitte oppe så lenge han vil nesten. som oftest til klokken 12 men det hender også at han får sitte oppe til klokken 1! og dette syns jeg er altfor drøyt.... jeg har lest i tidligere tråder her om at dere legger barna i rimelig tid slik at dere får voksentid sammen, dere foreldre evnt steforeldre.... men det virker jo ikke som min sambo er interessert i voksentid med meg siden han lar ungen sitte oppe så lenge?? jeg føler ikke at jeg har autoritet nok til å si til ungen at nå er det på tide å pusse tennene! sambo er også så treg med å gi ungen kveldsmat, f.ex hvis sambo sier at nå må du legge deg klokken 12, så har ungen ennå ikke fått kveldsmat og det tar jo sin tid, så er det tannpuss og koseprating med pappa på sengekanten.... for bare et par dager siden la ungen seg klokken halv 1. da fant det ut at det var sulten og ville ha nudler og da stod han opp for å spise og var ikke klar til å legge seg igjen før klokken var 1. da ble det for drøyt og jeg gikk og la meg som i en protest (tenk at en voksen legger seg før en tiåring!) mens han spiste kveldsmat....

jeg har nå veldig lyst til å gi sambo et par sannhetens ord når vi har lagt oss om barnets leggetider. jeg skal si at det er vanlig at voksne har lyst til å ha voksentid når barna har lagt seg. men da er jeg redd for at han da vil svare "jaha og hva pleier vi å gjøre på kvelden når ungen ikke er her? du sitter på datan, eller jeg sitter på dataen, du ser på tv og jeg sovner på sofaen, så da kan han vel like gjerne få sitte opp siden han har fri fra skolen?"

hjelp meg her damer, jeg trenger noen gode argumenter til denne fyren som er mest opptatt av å score poeng hos sin sønn enn hos meg :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Bellatrix
Skrevet

Si at du vil ha tid dere voksne alene. Foreslå at ungen kan være oppe til et tidspunkt, men at han f.eks. må være på rommet fra kl. 22. Sånn gjør vi det her med ungene i feriene. De får lov til å være oppe ekstra, men da skal de være rolige på barnerommet. Da får ungene være lenge oppe og vi får voksentid.

Gjest Gjest
Skrevet

kanskje, men barnet har problemer med å aktivisere seg selv. eneste "aleneting" han er interessert i å gjøre er å lese donald før han legger seg og spille dataspill, men når han spiller dataspill må han hele tiden rope til sin far hva han gjør på der og da og "kom og se på det her da!" så jeg tror ikke det blir så veldig mye privatliv på oss hvis han skal sitte våken inne på rommet sitt..... flere tips taes gjerne imot. og også fortell noe om hva jeg og sambo kan finne på istedetfor det jeg nevnte ovenfor.

Skrevet

Jeg synes det er misforstått snillhet at unger skal være oppe til langt på natt. Unger har godt av gode rutiner, også i friperioder eller når de er hos samværsforelder. Kanskje er de for lite i aktivitet på dagen hvis de klarer å holde seg våkne utover natta....

Hva dere skal gjøre hvis du lykkes med å få til voksentid, ja det kan jeg ikke hjelpe deg med... ( Her er det data og TV....)

Gjest Leola
Skrevet

Vi er veldig liberale nå i ferietider. Yngstesønnen på 14 sitter gjerne oppe hele natten og spiller data med storebroren - eller han sitter ganske enkelt og ser på TV. Vi synes det er helt greit - og lar de kose seg i ferien. Nå har vi et ganske stort hus, så ungene holder seg enten i kjellerstuen eller på rommene sine om kvelder og netter. De har fått beskjed om å være såpass rolige at faren og jeg får sove selvom de er oppe - og rolige er de ;)

Tror du at du hadde sett det på samme måte dersom gutten var din sønn ?

Jeg tror ikke det, nemlig ... har inntrykk av at det ofte er stemødre som reagerer negativ på slike ting ...

Skrevet

Jeg har en trettenåring..som også gjerne kunne tenkt seg å sitte oppe halve om ikke hele natten og spille dataspill. Han blir sendt i seng klokken 12. Uten alt for store protester. Dette er det jeg som mor som bestemmer.

Har også en som snart er ti. Han blir sendt i seng senest ti om vi ikke gjør noe helt spesielt og kommer sent i seng. Jeg er enig med trådstarter jeg. Syns jeg som voksen trenger litt tid for meg selv om kvelden og føler også at det beste for gutten er å få såpass med søvn. Det er ikke aktuelt på noen år ennå for ham å få være så lenge oppe som til klokken tolv eller ett nei.

Skrevet

Veldig liberalt her og, 14-åringen elsker å sitte oppe om natta, han er b-menneske så det holder... Begynner å stramme inn tøylene et par uker før skolen starter så han kommer inn i en normal rytme igjen. La nå ungene få gjøre litt som de vil og kose seg i ferien! Har man fått barn så kan man da ikke drive å mase om "voksentid" i hytt og pine! Vil vi være alene, går vi inn på soverommet. Det er det seng og tv.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns ikke at 10-åringer skal være oppe om natta selvom det er ferie - ikke hver natt i hvertfall. I forbindelse med helger er det greit at de får litt friere tøyler, men jeg syns det er viktig at de voksne setter grenser selv når det er ferie.

Og jeg forstår godt at du har behov for "voksentid" etter at ungen har lagt seg.

Noen gode argumenter har jeg ikke, bortsett fra at jeg ikke ser noen grunn til at et barn på 10 år skal være oppe halve natta selvom det er ferie.

Skrevet

Hvis jeg hadde tv på soverommet, hvilket jeg ikke har og ikke kommer til å få, men hvis...og hadde måttet trekke meg tilbake dit for å få litt fred og ro, hvilken glede ville da min niårige sønn hatt av å sitte alene på stuen og kose seg....?

Den gleden ville blitt svært liten. Det ville nok ikke gått lange stunden før han enten tuslet i seng...eller kom stupende inn i senga for å se tv sammen med meg. 9 åringen er en selskapsyk liten sjel. Med et stort behov for søvn. Et behov som blir enda større jo eldre han blir. Og hvorfor kan ikke barn være våkne om dagen og sove om natten da?

Gjest Varg-Menja
Skrevet
jeg skal si at det er vanlig at voksne har lyst til å ha voksentid når barna har lagt seg. men da er jeg redd for at han da vil svare "jaha og hva pleier vi å gjøre på kvelden når ungen ikke er her? du sitter på datan, eller jeg sitter på dataen, du ser på tv og jeg sovner på sofaen, så da kan han vel like gjerne få sitte opp siden han har fri fra skolen?"

Han har jo ett poeng her da... Dersom du vil ha hans tid må du nok gi litt av din egen først. Hvis du vil ha han for seg selv uten noen konkret grunn er det nokså barnslig. Snakk med han, men kom også med noen konkrete forslag til hva du vil at dere skal gjøre sammen.

Gjest Gjest
Skrevet

Ærlig talt - voksne kan da vel ha litt tid om kvelden for seg selv uten å måtte gjøre rede overfor barnet hva de skal gjøre på. Det har ikke barnet noe med.

Jeg også lar mitt barn være oppe lengre i ferien enn ellers, men da snakker vi om ti i stedet for halv ni, ikke tolv! Hun er ni og klokken tolv er alt for sent for henne. Hun sover ikke tilsvarende lenge om morgenen, og dessuten skal jeg ha noe tid for meg selv om kveldene.

Og noen forklaring om hva jeg gjør får hun ikke, for det har jeg ingen plikt til å forklare henne.

Skrevet
jeg har nå veldig lyst til å gi sambo et par sannhetens ord når vi har lagt oss om barnets leggetider.

Må du gjøre dette så drastisk da?

Er dere ikke samboere? Prater dere da ikke i sammen om ting og tang i blandt? Går det ikke ann å ta opp dette i en rolig setting på forrmiddagen en dag feks, ikke når dere er midt oppe i det om kvelden og du synes ungen burde vært i seng for lenge siden??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...