Gå til innhold

Hvilke hudpleieprodukter trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fullstendig nybegynner når det gjelder hudpleieprodukter. Nå for tiden bruker jeg ikke sminke pga. hjemmekontor, men til vanlig bruker jeg sminke. Jeg bruker en sminkefjerner som jeg påfører i dusjen og skyller av, og etterpå bruker jeg fuktighetskrem. Og that's it. 

Jeg har fet hud i T-sonen, blir ofte blank i ansiktet utover dagen. Kan blir tørr ved kinnene/haka. har noe uren hud, litt store porer på nesa som jeg gjerne skulle ha redusert. 

Hvilke hudpleieprodukter trenger jeg? Burde jeg begynne å rense ansiktet hver dag? Hvilken rens?

Helst ikke for dyre produkter :) 

Anonymkode: e2a2a...c9b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å nevne: jeg er i starten av 20-årene :) 

Skrevet

Hva ønsker du å forbedre? Hvis du ønsker å forebygge aldring så kan solkrem på dagtid og et retinolprodukt på kvelden være lurt. For å regulere oljeproduksjonen er det mange som sverger til niacinamide. Den fra The Ordinary er billig og bra. 

Jeg er selv 27. Vasker ansiktet med vann og bruker TO buffet og fuktighetskrem fra clarins på dagtid. Bruker som regel solkrem over dette, men bruker ikke det nå som det er så mørkt ute. 

På kvelden bruker jeg en mild rens fra CeraVe, airol og en fuktighetskrem fra First Aid Beauty. 

Anonymkode: 7b5ce...424

Skrevet

Tror jeg ville begynt med en god rens tilpasset din hudtype og renset huden morgen og kveld (bruk gjerne egen øyesminkefjerner før du renser ansiktet), i tillegg til en dagkrem og en nattkrem. En øyekrem kommer også godt med siden huden rund øynene er tynnere og mere skjør enn resten av huden i ansiktet, gjerne en som du påfører om kvelden sånn at den får virke godt om natta 

Jeg bruker i tillegg serum etter rens før ansiktskremen påføres, huden min trenger mye fukt. Men det finnes mange ulike typer serum, for ulike hudtyper. Men selv fetere hudtyper trenger fukt, hvis ikke produserer underhuden mere fukt for å kompensere for uttørket overhud som igjen fører til mere kviser og urenheter. 

Jeg har ulike merker som jeg liker og bruker til ansiktet, holder meg ikke til et bestemt merke men kombinerer. Favorittmerkene mine er Origins, Kiehls og Dermalogica. Mange merker selger produkter i reisesett-størrelser, det kan være lurt å kjøpe hvis du ikke har prøvd de produktene før, da får du testet det ut og det blir ikke så dyrt hvis det ikke passer huden din og det var et bomkjøp. 

Akkurat nå bruker jeg en oljerens fra Origins morgen og kveld, de gangene jeg bruker mascara så fjerner jeg øyesminken med en øyesminkefjerner fra L´oeral (den beste jeg har prøvd, koster ca 50kr i dagligvarebutikk) før jeg renser/vasker ansiktet med oljerensen. Om morgenen så bruker jeg deretter et serum fra Origins som tilfører fukt og som er gunstig for fine linjer, deretter en dagkrem med mye fukt som heter Intensive moist fra Dermalogica. Om våren/sommeren når huden min ikke er så tørr så bruker jeg en lettere dagkrem fra Origins. Bruker også en øyekrem/gel fra clarins som er supereffektiv for poser under øynene, ser nesten hvor huden trekker seg sammen.

På kvelden er det samme rensen, deretter ett midnight recovery-serum fra Kiehls før jeg påfører en nattkrem med mye fukt fra Origins. Og en øyekrem beregnet for natt fra Estee Lauder som heter advanced night repair.

En ting jeg er dårlig på så er det å bruke ansiktsmaske innimellom, vet det er bra for huden men det blir liksom ikke gjort. 

Når jeg leser det jeg skriver så høres det mye ut, men det er ikke så tidkrevende, unnagjort på under 10min, og produktene jeg bruker ble ikke innkjøpt samtidig men litt etter litt, og jeg går ikke tom for produktene samtidig sånn at det koster ikke ei formue når jeg må kjøpe nye produkter. Og som jeg skrev innledningsvis så kommer du langt med en god rens og dag/nattkrem :) Etterhvert så blir også ansiktspleie morgen og kveld ei rutine på samme måte som å pusse tennene 

Mange nettbutikker som f.eks Kicks og Vita har gode kundetilbud og rabatter, jeg bruker å følge med der også handle når det er et godt tilbud. Kicks har i tillegg bonusordning-system der du opparbeider deg tilbudssjekker som du kan løse inn. Jeg handler også endel hos blivakker og blush, men de selger ikke Origins eller Kiehls, men dermalogica selges der. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullstendig nybegynner når det gjelder hudpleieprodukter. Nå for tiden bruker jeg ikke sminke pga. hjemmekontor, men til vanlig bruker jeg sminke. Jeg bruker en sminkefjerner som jeg påfører i dusjen og skyller av, og etterpå bruker jeg fuktighetskrem. Og that's it. 

Jeg har fet hud i T-sonen, blir ofte blank i ansiktet utover dagen. Kan blir tørr ved kinnene/haka. har noe uren hud, litt store porer på nesa som jeg gjerne skulle ha redusert. 

Hvilke hudpleieprodukter trenger jeg? Burde jeg begynne å rense ansiktet hver dag? Hvilken rens?

Helst ikke for dyre produkter :) 

Som @skruf over her sier - begynn med en god rens tilpasset din hudtype. Selv om du har fet hud i t-sonen - du har m.a.o. blandingshud etter det du beskriver - så er det viktig med en rens som er mild nok for de tørre parteine, samtidig som den løser opp overskuddstalget i t-sonen.

Jeg tror disse kan passe for deg:

COSRX Low pH Good Morning Gel Cleanser (har lenket til 50 ml, finnes også i 150 ml)

Dermalogica Special Cleansing Gel (har linket til prøve/reisestørrelse, finnes også i 250 ml og 500 ml)

Paula's Choice Defense Gel-to-cream Cleanser eller RESIST Perfectly Balanced Foaming Cleanser fra samme merke.

Videre kan du prøve en toner/serum med BHA (salicylsyre) som løser opp urenheter i porene og balanserer talgproduksjonen. BHA fungerer også som en eksfoliering, så begynn med 1-2 ganger i uka og øk til annenhver dag etter hvert som huden blir vant til produktet. Noen produkter du kan vurdere, er f.eks. 

COSRX Blackhead Power Liquid

Paula's Choice Skin Perfecting 2% BHA Lotion

BeautyAct 2% BHA + 1%Zink Purifying Toner

Hvis du er fornøyd med fuktighetskremen du bruker, så kan du bare fortsette med den. Jeg har selv kombinert hud som blir blank i t-sonen, men jeg er heldig og har ikke urenheter eller store porer (lenger). En budsjettfavoritt er denne:

Dr. Greve dagkrem for kombinert hud

Jeg liker også denne veldig godt: ByWishtrend Vitamin 75 Maximizing Cream

Vær oppmerksom på at syrer, som BHA, gjør at huden blir mer sensitiv overfor UV-stråling, slik at du bør bruke en solkrem på dagtid, også nå på høsten. Nå er jo du ung ennå, men solbeskyttelse er uten unntak det beste du kan bruke for å forebygge rynker - faktisk så er UV-stråling den faktoren som har størst betydning for utviklingen av rynker i ansiktet.

Gode solkremer for kombinert hud er f.eks. https://cliniderm.no/solprodukter/ansikt/light-matifying/ eller https://www.apotek1.no/produkter/lrp-anthelios-ultralett-spf50-917730p. Det finnes også en tråd på forumet med mange gode forslag til solkremer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...