Gå til innhold

Er det sant at folk velger jus fordi de ikke kommer inn på ingeniørstudier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså de velger jus fordi de sliter med realfag og mangler poeng for å komme inn på siving NTNU?

Anonymkode: 454e9...8a3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tviler jeg på. Jeg studerte juss, og hadde selv aldri ønske om å studere realfag.  Mange av studievennene mine er notorisk dårlig i matematikk (det ble opprør da vi ikke fikk ha med kalkulator på arverettseksamen 🤣). Studiene dekker helt forskjellige interesseområder. Så hvorfor skulle juss folk ha lyst å være ingeniører (eller vica verca)? 🤷‍♀️

Anonymkode: 284fc...9c4

• Liker 7
Skrevet

Dummeste jeg har hørt .. 😂

• Liker 3
Skrevet

TS er sikkert irriteret over at ingeniørstudier v/NTNU har lavere status i samfunnet enn rettvitenskap v/UiO og UiB.

Anonymkode: 495e6...810

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er sikkert irriteret over at ingeniørstudier v/NTNU har lavere status i samfunnet enn rettvitenskap v/UiO og UiB.

Anonymkode: 495e6...810

Hva er det som gjør at rettsvitenskap ved UiO og UiB har høyrere status enn rettsvitenskap ved UiT? De gir jo akkurat samme utdanning og kvalifikasjon.

Anonymkode: d80cb...bf3

Skrevet

NTNU kanskje, men det er jo flust med ingeniørstudier ved diverse høyskoler som ikke har så høyt snitt for å komme inn :)

Anonymkode: 7d5b2...b8e

Skrevet

Kan jeg ikke tenke meg. Har teknologiutdanning, og null interesse for juss - jeg liker å lage ting, ikke krangle om paragrafbruk.

Og jeg har ei venninne som har studert jus og er brennende opptatt av rettferdighet - hun kunne ikke brydd seg mindre om hvordan man lager turbiner, broer eller navigasjonssystemer.

Anonymkode: 9fe91...4d4

• Liker 2
Skrevet

Tvilsomt. Det er to så forskjellige utdanninger at det ville vært et dårlig valg. Jeg er ingeniør og har null interesse for jus. Regner med de fleste som studerer jus er veldig lite interessert i teknologi også

Anonymkode: cac24...b7a

• Liker 1
Skrevet

De fleste som velger jus velger nok det fordi de er mer interessert i samfunnsfag enn realfag. Og det er høyere opptakskrav til juss enn til en del siving-studier.

Anonymkode: fc43e...c84

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange av studievennene mine er notorisk dårlig i matematikk (det ble opprør da vi ikke fikk ha med kalkulator på arverettseksamen 🤣). 

Anonymkode: 284fc...9c4

Hahaha, nydelig! 👏🏻

Anonymkode: 1e440...e6e

Skrevet

Alle som har de relevante fagene kan ta ingeniørstudier og så søke seg over til NTNU for master om det har gått bra. Problemet med ingeniør og andre realfagstudier er ikke å komme inn, det kan egentlig alle, men faktisk klare å bestå det første året. Veldig mange begynner, men slutter rimelig raskt fordi de ikke takler fagene. 

Skrevet

Jurister og ingeniører har totalt forskjellige roller. Jurister lager problemer Ingeniører løser problemer.

Anonymkode: f837f...2f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg var god i realfag, men har ingen interesse av å jobbe med det. Jeg liker språk, samfunn, politikk og jus, og selv om jeg hadde karakterer til både medisin, psykologi og de tyngste studiene på ntnu hadde jeg ingen interesse av å gå den veien. 

Anonymkode: d87ad...44e

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jurister og ingeniører har totalt forskjellige roller. Jurister lager problemer Ingeniører løser problemer.

Anonymkode: f837f...2f3

Jurister løser andres problemer, og bistår i å hjelpe andre å låse sine egne problemer.

Anonymkode: 87c03...7e3

• Liker 3
Skrevet

Tviler, men vet mange velger økonomi dersom de ikke kommer inn på jus

Anonymkode: b0c45...50e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...