AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Er invitert til et lite middagslag til helgen som kommer og hvor nesten halvparten av gjestene er ufør 🤔 (6 par, 5 av kvinnene er uten utdannelse, jobbet i industrien og detaljhandel, sykdommer som fibromyalgi og mentale utfordringer) Etter å ha lest her på KG så skal man ikke stille spørsmål til hva og hvorfor de er ufør, og siden de kanskje ikke har vært i arbeid på en god stund, ei heller så samfunnsengasjert med tanke på manglende utdannelse, så tenker jeg at de snakker mange ord, men i bunn og grunn med ufattelig lite substans (LES sterke meninger, men tomme ord) Så hva prater man da egentlig med de uføre om? Anonymkode: 86ddc...3d0 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Tja... Alt annet enn deres helseproblematikk vil jeg tro er innafor? Kanskje greit å styre unna generell uføredebatt også. Det er mer du kan snakke om enn ikke snakke om, for å si det sånn... Anonymkode: 820a1...a94 21
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Dette vet jeg alt om. Jeg har nelig en venninne som er ufør og fester HVER ENESTE dag. Å nei, se, nå har hun jagge uførefester også med andre uføre. KaN dE VirrKelig DeT nåR de eR sYke? Anonymkode: 9c11f...86e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Det slipper du heldigvis å tenke på nå med maksgrense på 5 gjester hjemme 😊 Anonymkode: 4ce7b...075 46
Silva Pluvialis Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Er det virkelig så vanskelig å finne noe annet å snakke om enn hvilken sykdom de har og hvorfor de er ufør? 28
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tja... Alt annet enn deres helseproblematikk vil jeg tro er innafor? Kanskje greit å styre unna generell uføredebatt også. Det er mer du kan snakke om enn ikke snakke om, for å si det sånn... Anonymkode: 820a1...a94 Takk, men du påpeker egentlig bare det jeg påpekte i HI. Jeg og samboer må holde oss unna temaet alt som har med helse å gjøre.. Hva om de tar det opp selv, sine plager, og manglende oppfølging fra helsevesenet. Bør man tie, og ikke si et ord hvis de selv og seg i mellom begynner å diskutere dette? Anonymkode: 86ddc...3d0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Du kan vel snakke med dem om de samme emner du normalt samtaler om i et middagsselskap. Kultur, reiser, litteratur, språk, kunst osv. Anonymkode: d4adb...ea9 26
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Virker ikke som du følger med noe særlig heller. Jeg er ufør og har fått med meg restriksjonene Anonymkode: 6e0cd...a09 35
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det slipper du heldigvis å tenke på nå med maksgrense på 5 gjester hjemme 😊 Anonymkode: 4ce7b...075 Ja jeg så den anmodningen i dag. Men vi bor i en kommune uten smitte så jeg tror nok at laget holdes likevel. Anonymkode: 86ddc...3d0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 Det er så rart med folk som virker å tro det bare går an å snakke om jobben sin. Anonymkode: bb8bc...ac6 29
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan vel snakke med dem om de samme emner du normalt samtaler om i et middagsselskap. Kultur, reiser, litteratur, språk, kunst osv. Anonymkode: d4adb...ea9 Flere av de har ikke vært i arbeid på noen år, ingen utdannelse, ikke spesielt bereist annet enn Gran Canaria. Men har vært på Gran Canaria et par ganger selv, så det var jo et godt forslag. Takk Anonymkode: 86ddc...3d0 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så rart med folk som virker å tro det bare går an å snakke om jobben sin. Anonymkode: bb8bc...ac6 Ja, det er litt rart. Men det er nå slik praten normalt starter med ukjente og kjente. Om jobb, familie, barn, ferie, fritid andre bekjente osv. Slik har det vel vært i alle tider, og kommer nok til å være slik i all uoverkommelig fremtid også. Jeg kjenner ikke barna til alle, men vet at i hvert fall 3 av parene har barn med diagnoser. Skal man ikke snakke om det heller? Anonymkode: 86ddc...3d0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 Underholdning, hobbyer og den slags? Anonymkode: bd596...b27 2
Silva Pluvialis Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er litt rart. Men det er nå slik praten normalt starter med ukjente og kjente. Om jobb, familie, barn, ferie, fritid andre bekjente osv. Slik har det vel vært i alle tider, og kommer nok til å være slik i all uoverkommelig fremtid også. Jeg kjenner ikke barna til alle, men vet at i hvert fall 3 av parene har barn med diagnoser. Skal man ikke snakke om det heller? Anonymkode: 86ddc...3d0 Nei. Ikke med mindre de tar det opp selv. 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg så den anmodningen i dag. Men vi bor i en kommune uten smitte så jeg tror nok at laget holdes likevel. Anonymkode: 86ddc...3d0 Så dere bor "tilfeldigvis" i en kommune uten smitte. Det var jo praktisk slik at tråden kan fortsette. Anonymkode: 6e0cd...a09 24
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 13 minutter siden, Uatskillelig skrev: Er det virkelig så vanskelig å finne noe annet å snakke om enn hvilken sykdom de har og hvorfor de er ufør? Vanskelig å vanskelig fru blom. Det utelukker jo en god del smalltalk. Var på et annet selskap for to helger siden, satt på et bord med 2 helt ukjente par. Det første spørsmålet jeg fikk fra han som satt ved siden av meg var "hva gjør du om dagen" - og siden jeg fant interesse i hans arbeid, og han i mitt arbeid, så ble vi sittende å prate en god stund om det, til det satte seg andre rundt oss, og fortsatte å diskutere "hva vi gjør om dagen". Og det de fleste gjør mest av er å jobbe.. Derfor er det helt naturlig å snakke om dette. Spesielt i disse tider med Covid, hvordan håndtere skatteetaten, ansatte, markedet m.m. Derav spørsmålet mitt i tråden, hva prater man egentlig med uføre om, og hvordan klarer man å fylle en kveld med tomprat når man ikke snakker om arbeid, og en selv ikke ønsker å prate om sykdom og helsevesenet. Samboer er enda mer bekymret enn meg, som den eneste kvinnen som faktisk er i arbeid, og heller ikke ønsker å si et ord om sykdom.. Anonymkode: 86ddc...3d0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg er ufør. I starten ville jeg ikke bli med i selskap. Litt snobbete omgangskrets, og jeg var redd noen skulle begynne å spørre meg om sykdommen min osv. Fikk fort skrekken av merkelige mennesker som plutselig trodde de var leger, og kunne mer om sykdommen min enn jeg gjorde. Har aldri likt å snakke om sykdom med nære venner engang, og syns det er frekt om fjerne bekjente begynner å grave og spørre. Men jeg har masse annet å prate om. Er over snittet interessert i litteratur. Elsker musikk, og følger godt med. Er opptatt av lokalpolitikk og rikspolitikk. Følger med på hva sim skjer i verden. Er oppslukt av hagearbeid, og har mye kunnskap om det. Har hatt jobber i 20 år hvor jeg har måttet være god på small talk, og all kommunikasjon. Om du møtte en tannlege på en fest, ville du brukt en time på å snakke om odontologi da? Mitt forslag er at folk skal droppe spørsmålet "hva jobber du med" og heller spørre "hvem er du". Anonymkode: 4b455...b1c 9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så dere bor "tilfeldigvis" i en kommune uten smitte. Det var jo praktisk slik at tråden kan fortsette. Anonymkode: 6e0cd...a09 Du vet at det er en god del kommuner uten smitte i Norge. Eller svært lite smitte per capita. Så nei, det er ikke "tilfeldig". Anonymkode: 86ddc...3d0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flere av de har ikke vært i arbeid på noen år, ingen utdannelse, ikke spesielt bereist annet enn Gran Canaria. Men har vært på Gran Canaria et par ganger selv, så det var jo et godt forslag. Takk Anonymkode: 86ddc...3d0 Hvorfor i alle dager skal ikke en ufør person kunne snakke om de tingene du har strøket over der? Tror du virkelig att uføre er stokk dumme mennesker som lever under dyna uten å engasjere seg i verden overhodet? Tror du mennesker må ha utdannelse for å ha interessante samtaler? Du virker sosialt uintelligent. Anonymkode: f625a...385 26
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #20 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ufør. I starten ville jeg ikke bli med i selskap. Litt snobbete omgangskrets, og jeg var redd noen skulle begynne å spørre meg om sykdommen min osv. Fikk fort skrekken av merkelige mennesker som plutselig trodde de var leger, og kunne mer om sykdommen min enn jeg gjorde. Har aldri likt å snakke om sykdom med nære venner engang, og syns det er frekt om fjerne bekjente begynner å grave og spørre. Men jeg har masse annet å prate om. Er over snittet interessert i litteratur. Elsker musikk, og følger godt med. Er opptatt av lokalpolitikk og rikspolitikk. Følger med på hva sim skjer i verden. Er oppslukt av hagearbeid, og har mye kunnskap om det. Har hatt jobber i 20 år hvor jeg har måttet være god på small talk, og all kommunikasjon. Om du møtte en tannlege på en fest, ville du brukt en time på å snakke om odontologi da? Mitt forslag er at folk skal droppe spørsmålet "hva jobber du med" og heller spørre "hvem er du". Anonymkode: 4b455...b1c Takk for flott innspill. Hagearbeid var et godt forslag. Tenker politikk ikke alltid er heldig å snakke med uføre om da helsevesenet fort kan komme på banen, og det vil jeg helst unngå. Ang. odontologi. I likheten med folk flest har jeg ingen kunnskap om det, men det er høyst aktuelt å høre hvordan denne bransjen har kommet seg gjennom Covid, og hvilke tiltak de gjør, og hvordan de ser for seg de neste månedene hvis det ikke kommer noen vaksine. Anonymkode: 86ddc...3d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå