AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Er det nokon som veit kva som kjem til å skje med oss? Eller som kan peika oss i riktig retning. Problemstilling: Mor er i 100% fast arbeid og arbeider ut perioden fram til 3 veker før fødsel. Altså full opptjening. Far er i NAV systemet og har hatt dagpengar, men dagpengeperioden er ferdig snart. Har far likevel mulgihet for å få pappaperm-penger fordi mor har vore i aktivitet? Anonymkode: ce718...0eb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Hvis han har fått dagpenger i 6/10 siste månedene? Anonymkode: 46d8a...9e9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Hvis han har fått dagpenger i 6/10 siste månedene? Anonymkode: 46d8a...9e9 Ja det har han. Anonymkode: ce718...0eb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Har dere lest her? Er også en veiviser dere kan klikke dere igjennom. https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#opptjening Slik jeg forstår det så må far ha hatt inntekt 6/10 frem til hans permisjon skal starte, dvs. mens mor er i permisjon. Så kommer an på når fødsel er og hvor lang perm mor skal ha kanskje, om det går opp? Anonymkode: 46d8a...9e9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Har dere lest her? Er også en veiviser dere kan klikke dere igjennom. https://familie.nav.no/om-foreldrepenger#opptjening Slik jeg forstår det så må far ha hatt inntekt 6/10 frem til hans permisjon skal starte, dvs. mens mor er i permisjon. Så kommer an på når fødsel er og hvor lang perm mor skal ha kanskje, om det går opp? Anonymkode: 46d8a...9e9 Frem til hans permisjon skal starte ja. Det er ikkje sikkert han har inntekt etter fellesperioden er tatt ut... For å utdjupe eg er kanskje gravid nå (for tidlig å ta ein test) eller blir det ganske snart, ser ikkje noko grunn til at det skulle ta veldig lang tid å bli gravid men man veit aldri. Han er tom for dagpengar i august 2021, målet er at han såklart skal skaffa seg ein jobb lenge før barnet kjem (det går veldig dårlig pga korona). Då er det sikkert fleire ting som kan skje. Vi rekker det akuratt Han går tom for inntekt mens eg er gravid Han går tom for inntekt etter barnet er komt. Ikkje lett å leika synsk. (Ja eg veit vi ikkje burde få barn under ein pandemi eller når far er arbeidsledig, men eg trur vi angrer meir på å ikkje få barn. Eg tjener godt nok til å ta vare på oss alle, om det var eg som var heima hadde nesten ingen reagert.). Anonymkode: ce718...0eb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi rekker det akuratt Han går tom for inntekt mens eg er gravid Han går tom for inntekt etter barnet er komt. Ikkje lett å leika synsk. Ikke lett for andre å leke synsk heller da😉 aktiviteten din er irrelevant, han må ha hatt inntekt 6 av 10 mnd når han søker uttak eller din siste dag. Han kan søke om å ta ut en dag når barnet er 7 uker gammelt, hvis det redder opptjeningen på dagpenger. utover det er dette altfor hypotetisk, barn er ikke bestillingsvare og det kan ta lengre tid enn du håper. Ville derfor satt inn støtet på jobbsøkingen, vær ute med åpne søknader, vær tilgjengelig for arbeidsgivere hos nav, kanskje søke jobber andre steder? lykke til med både jobbsøking og familieforøkelse☺️ Anonymkode: cf0d5...d22
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke lett for andre å leke synsk heller da😉 aktiviteten din er irrelevant, han må ha hatt inntekt 6 av 10 mnd når han søker uttak eller din siste dag. Han kan søke om å ta ut en dag når barnet er 7 uker gammelt, hvis det redder opptjeningen på dagpenger. utover det er dette altfor hypotetisk, barn er ikke bestillingsvare og det kan ta lengre tid enn du håper. Ville derfor satt inn støtet på jobbsøkingen, vær ute med åpne søknader, vær tilgjengelig for arbeidsgivere hos nav, kanskje søke jobber andre steder? lykke til med både jobbsøking og familieforøkelse☺️ Anonymkode: cf0d5...d22 Nei det er sant XD Takk for eit fint svar. Ja det var lurt, ikkje dumt. Det kan jo henda det ender med at han ikkje har rett til foreldrepengar, og eg tar heile permisjonen (med han heima som støtte og klar for å starta i jobb når som helst på kort varsel). Eg tenkjer at uansett kva som skjer i denna situasjonen så ordner deg seg sikkert til slutt. Anonymkode: ce718...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Ja eg veit vi ikkje burde få barn under ein pandemi eller når far er arbeidsledig, men eg trur vi angrer meir på å ikkje få barn. Eg tjener godt nok til å ta vare på oss alle, om det var eg som var heima hadde nesten ingen reagert.). Anonymkode: ce718...0eb Ikke så lett å spå nei. Jeg skal i alle fall ikke si noe, for hos oss er det tilsvarende Jeg får kun engangsstønad og selv om far tjener godt så har han ikke rett på permisjon med mindre jeg er i aktivitet. Så hos oss er planen at jeg søker jobb mens jeg er hjemme og håper at jeg finner noe slik at han får være hjemme minimum tilsvarende den vanlige pappakvoten. Anonymkode: 46d8a...9e9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: og eg tar heile permisjonen Du kan ikke ta mer enn mors del og fellesdelen. Fars del faller da vekk og dere er uten inntekt i minimum fire måneder frem til barnehagestart og du begynner å jobbe igjen. Anonymkode: 5e7cf...ca9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke ta mer enn mors del og fellesdelen. Fars del faller da vekk og dere er uten inntekt i minimum fire måneder frem til barnehagestart og du begynner å jobbe igjen. Anonymkode: 5e7cf...ca9 Tull, hvis far ikke har rett får hun overført kvoten hans🙄 Anonymkode: cf0d5...d22
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke så lett å spå nei. Jeg skal i alle fall ikke si noe, for hos oss er det tilsvarende Jeg får kun engangsstønad og selv om far tjener godt så har han ikke rett på permisjon med mindre jeg er i aktivitet. Så hos oss er planen at jeg søker jobb mens jeg er hjemme og håper at jeg finner noe slik at han får være hjemme minimum tilsvarende den vanlige pappakvoten. Anonymkode: 46d8a...9e9 Det blir sikkert bra ❤️ 9 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan ikke ta mer enn mors del og fellesdelen. Fars del faller da vekk og dere er uten inntekt i minimum fire måneder frem til barnehagestart og du begynner å jobbe igjen. Anonymkode: 5e7cf...ca9 Den kalkulatoren på NAV viste at eg fekk alle vekene. Ulik lengde basert på 100% eller 80%. Detta gjelder kun om far ikkje har rett på pappapermisjon, det må vi sikkert dokumentera godt (om det blir sånn for oss). Det stemmer at far ikkje bare kan gi sine veker til mor fordi det passer familien best, det er satt krav til overføring eg meiner at sjukdom er ein gyldig grunn. Eg synest ikkje permisjonsreglar er spesielt enkelt, det er ganske mange variablar som må bli tatt med. Veldig fin kalkulator på NAV da, har ikkje sett den før nå. Anonymkode: ce718...0eb
Jif Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 Hvis far sin permisjon står i fare for å ryke pga manglende opptjening, kan han jo feks ta ut 1 enkel dag etter uke 6 etter fødsel, så kan du fortsette med din permisjon etter den ene dagen. Da er dere sikret at far får permisjon senere. Har han ikke rett, kan du hele permisjonen, så dette ordner seg uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå