Homeimprovement Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Hei. Poden vår vokser raskt og er snart 16 kg (2,5 år gammel) og over 90 cm høy. Ser at vi ikke rekker å bruke ferdig den bakovervendte småbarnstolen (maks 18 kg) før vi skal bytte til den neste barnestolen (beltestol, vendt fremover). Spørsmål: Finnes det en kombi småbarnstol og beltestol som vi kan bruke... eller må vi kjøpe en ny småbarnstol som tåler opp til 25 kg, og så om litt over ett års tid kjøpe en ny beltestol? Takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Ingen kombistoler burde brukes fremover, verken med 5-punktssele eller med bilens belter. Dette fordi 5-punktsele fremover er farlig, da kroppen sitter fast og hodet er løst, og vil gi indre halshugging ved en kræsj. Med bilens belte gir stolen for dårlig belteføring sa det ikke er en beltestol. Gutten din er ikke så lang. Han kan med letthet sitte bakover i mange år til. Barn må være MINST være 120 cm lange for å sitte trygt i beltestol. Det finnes ikke beltestoler der så korte barn sitter korrekt! Sønnen min fikk plass bakover da han var 135 cm høy. Kjøp en ny bakovervendt (beltemontert) som varer lenger, feks Axkid One, Britax Max Way Plus eller Kleppan Century. Anonymkode: 4ee40...d58 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Meg over her ☝ hørtes veldig streng ut jeg, haha! Nei kjøp en av de stolene jeg nevnte, så sitter han trygt bakover i mange år til (ikke bare ett år som du nevner). Han kan glatt sitte bakover til han er minst 5, da de ikke vokser like kjapt hele tiden. Gutten min var 90,5cm på 2årsdagen og alltid vært lang for alderen. Men da han var 7 år og 135cm, fikk han fremdeles plass bakover i en av stolene som faktisk ikke er kjent for å vare lengst. Så plis, ha han bakover lengst mulig ❤ Anonymkode: 4ee40...d58 1
Homeimprovement Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meg over her ☝ hørtes veldig streng ut jeg, haha! Nei kjøp en av de stolene jeg nevnte, så sitter han trygt bakover i mange år til (ikke bare ett år som du nevner). Han kan glatt sitte bakover til han er minst 5, da de ikke vokser like kjapt hele tiden. Gutten min var 90,5cm på 2årsdagen og alltid vært lang for alderen. Men da han var 7 år og 135cm, fikk han fremdeles plass bakover i en av stolene som faktisk ikke er kjent for å vare lengst. Så plis, ha han bakover lengst mulig ❤ Anonymkode: 4ee40...d58 Takk for svar. har sett på axkid one... men så dyr den er da!!! Samtidig så har den potensielt godt med beinplass.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Homeimprovement skrev: Takk for svar. har sett på axkid one... men så dyr den er da!!! Samtidig så har den potensielt godt med beinplass. Den er superdyr! Ville dett på Max Way Plus evt, da det er mulig for goood benplass i den også! Kan monteres 2/3 utenfor setet, slik at barnet sitter med beina rett ned som på en stol. Veldig ålreit! Anonymkode: 4ee40...d58 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 5 minutter siden, Homeimprovement skrev: Takk for svar. har sett på axkid one... men så dyr den er da!!! Samtidig så har den potensielt godt med beinplass. 5 minutter siden, Homeimprovement skrev: Her kan du se datteren min sitte i Max Way Plus. Hun er 5år og 2mnd, 111cm. Her er ikke stolen montert så langt ut den kan, så hun kunne hatt enda bedre plass til beina. Anonymkode: 4ee40...d58
Homeimprovement Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #8 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her kan du se datteren min sitte i Max Way Plus. Hun er 5år og 2mnd, 111cm. Her er ikke stolen montert så langt ut den kan, så hun kunne hatt enda bedre plass til beina. Anonymkode: 4ee40...d58 Ser bra ut dette her. Bra med beinplass....
Homeimprovement Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #9 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, Homeimprovement skrev: Ser bra ut dette her. Bra med beinplass.... Den har ikke hvilestilling??? Trenger en det i den alderen?
Homeimprovement Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #10 Skrevet 26. oktober 2020 31 minutter siden, Homeimprovement skrev: Den har ikke hvilestilling??? Trenger en det i den alderen? Jeg kjører vw passat. Alt får vel plass i den???
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Homeimprovement skrev: Den har ikke hvilestilling??? Trenger en det i den alderen? Nei, men de bør ikke sitte med mer enn 25 graders helling. Min 3 åring har hatt 20 graders helling siden han var 1,5 år. Har en på 6 år som sitter i Max Way plus, 125 cm og 20 kg. Masse benplass. Som noen over her skriver, kombistoler er ikke anbefalt. Anonymkode: 580e8...e0e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #12 Skrevet 27. oktober 2020 Vi gikk fra babystol til recaro zero i-size med isofix feste. Denne kan i teorien også benyttes fremover, men som nevnt ovenfor er det farlig å benytte denne typer seler i fremovervendt sete. Ettersom mini var for liten (etter min mening) til beltestol, men isofix-stolen ble for trang bakovervendt gikk vi til innkjøp av en axkid mini kid og er storfornøyd! Den tar ikke stor plass og det er god plass til bena. Du kan stille den så langt ut på setet som du ønsker for bedre plass for barnet (da mindre plass foran). Mini bikket 4 i sommer og vi gikk over til en cybex beltestol først nå. Litt kjedelig å måtte kjøpe et ekstra sete den gang, men å vite at barnet sitter mest mulig trygt så lenge det lar seg gjøre er mye viktigere. Et barn i beltestol må være stor nok til å sitte ordentlig uten å tulle med beltet eller åpne det selv f eks. Det hadde ikke gått om mini var et år yngre f eks. Anonymkode: 1eeb9...12e
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #13 Skrevet 27. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi gikk fra babystol til recaro zero i-size med isofix feste. Denne kan i teorien også benyttes fremover, men som nevnt ovenfor er det farlig å benytte denne typer seler i fremovervendt sete. Ettersom mini var for liten (etter min mening) til beltestol, men isofix-stolen ble for trang bakovervendt gikk vi til innkjøp av en axkid mini kid og er storfornøyd! Den tar ikke stor plass og det er god plass til bena. Du kan stille den så langt ut på setet som du ønsker for bedre plass for barnet (da mindre plass foran). Mini bikket 4 i sommer og vi gikk over til en cybex beltestol først nå. Litt kjedelig å måtte kjøpe et ekstra sete den gang, men å vite at barnet sitter mest mulig trygt så lenge det lar seg gjøre er mye viktigere. Et barn i beltestol må være stor nok til å sitte ordentlig uten å tulle med beltet eller åpne det selv f eks. Det hadde ikke gått om mini var et år yngre f eks. Anonymkode: 1eeb9...12e Om den har isofix varer den ikke til lengre enn 18kg uansett, så når den er utvokst bakover så er den utvokst fremover. Axkid Minikid er en god stol, men sørg for å kjøp 1.0 og ikke 2.0. Den varer mye kortere, så da risikerer man å måtte kjøpe ENDA en bakovervendt stol. Jeg har Max Way Plus til datter og er forsåvidt fornøyd, men selene er et jævla herk å stramme! Har prøvd Minikid og den er mye enklere, ikke så tung å dra i. Anonymkode: 15406...76e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå