Gå til innhold

Hva hadde skjedd hvis hele kongefamilien hadde dødd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en ulykke eller slikt? Både Harald, Sonja, MM, Haakon + barna. Regner med at Märtha hadde blitt dronning? Men hva om hun også hadde dødd + hennes barn? Hadde vi plukket en random person til å bli konge eller hadde monarkiet blitt avskaffet?

Anonymkode: cff7b...b5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde ikke skjedd at alle hadde omkommet samtidig. 

• Liker 11
Skrevet
Akkurat nå, Hannah80 skrev:

Det hadde ikke skjedd at alle hadde omkommet samtidig. 

Teoretisk sett er det mulig at de dør i en ulykke f.eks kræsj i tunell når de sitter i to biler på vei samme sted. Eller om de sitter på flyet og det styrter. Eller om noen prøver seg på skytemassakre på 17. mai når alle står utenfor og vinker.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Teoretisk sett er det mulig at de dør i en ulykke f.eks kræsj i tunell når de sitter i to biler på vei samme sted. Eller om de sitter på flyet og det styrter. Eller om noen prøver seg på skytemassakre på 17. mai når alle står utenfor og vinker.

De får ikke lov å ta samme fly. Nettopp på grunn av det du skisserer. 

• Liker 18
Skrevet

For dem som er født før 1971 gjelder Grunnloven § 6 fra 1905, som innebærer at kong Haralds søstre ikke har arverett. Og dermed heller ikke deres avkom.

Det betyr at disse 7, er de eneste som har arverett til tronen:

• Kronprins Haakon
  • Prinsesse Ingrid Alexandra
  • Prins Sverre Magnus
  • Prinsesse Märtha Louise
  • Maud Angelica Behn
  • Leah Isadora Behn
  • Emma Tallulah Behn

Hvis alle hadde dødd, måtte vi valgt en ny monark, eller avskaffet monarkiet. Ifølge loven har ingen andre arverett til tronen i Norge enn de 7 ovennevnte.

Anonymkode: 6b72d...0d4

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De pleier vel stort sett aldri å reise sammen hele gjengen nettopp pga dette. Men scenarioet med 17. mai er vel teknisk sett mulig. Jeg har ikke helt svaret på spørsmålet ditt, men jeg vet av en som visstnok er nr 2-300 (om det ikke var lenger bak) i arverekken til kongehuset i Storbritannia. Jeg antar vi har en slik arverekke i Norge også, men vet ikke hva det er som avgjør hvem som er hvor på listen. 

Anonymkode: dbd3f...174

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne tatt over. Jeg vil bli prinsesse. 

Anonymkode: 448de...9fc

• Liker 7
Skrevet

Jeg regner med det ville vært slutten på monarkiet i Norge, og som det påpekes over er arverekkefølgen ganske begrenset. 

Vi har ingen adel i Norge som man kan plukke konger fra, og å bare utpeke en  tilfeldig familie ville vært for absurd. Å importere en utenlandsk kongefamilie er ikke lengre like aktuelt som for 100 år siden.

Det er uansett ganske urealistisk at hele gjengen dør samtidig, for det har noen tenkt på før. Det er sjeldent at alle er samlet, og de gangene er det veldig streng sikkerhet.

Anonymkode: b327c...529

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De pleier vel stort sett aldri å reise sammen hele gjengen nettopp pga dette. Men scenarioet med 17. mai er vel teknisk sett mulig. Jeg har ikke helt svaret på spørsmålet ditt, men jeg vet av en som visstnok er nr 2-300 (om det ikke var lenger bak) i arverekken til kongehuset i Storbritannia. Jeg antar vi har en slik arverekke i Norge også, men vet ikke hva det er som avgjør hvem som er hvor på listen. 

Anonymkode: dbd3f...174

Det er akkurat det vi ikke har. Dagens monarki i Norge starter i 1905, og kun menn født før 1971 har arverett. Derfor er det kun Haakon og Märtha Louise, og deres barn, som har arverett.

I Storbritannia spores arverekken tilbake til Sophia av Hannover (1630-1714) og "Act of Settlement". Alle personer i arvefølgen til den britiske tronen nedstammer derfor fra Sophia av Hannover og ethvert krav på tronen går tilbake til henne. Det er i dag 4-5000 personer som har arverett på den britiske tronen.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel leggetid for deg snart?

Anonymkode: 0d522...a7c

• Liker 1
Skrevet

Kong Durek.

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂

Anonymkode: 722f8...13a

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Kågebruker skrev:

Kong Durek.

Dette. 

Anonymkode: 5ea8c...ed5

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For dem som er født før 1971 gjelder Grunnloven § 6 fra 1905, som innebærer at kong Haralds søstre ikke har arverett. Og dermed heller ikke deres avkom.

• Kronprins Haakon
  • Prins Sverre Magnus
  • Maud Angelica Behn
  • Leah Isadora Behn
  • Emma Tallulah Behn

Hvis alle hadde dødd, måtte vi valgt en ny monark, eller avskaffet monarkiet. Ifølge loven har ingen andre arverett til tronen i Norge enn de 7 ovennevnte.

Jeg tror vi kan konkludere med at dersom Kongen og kronprins Haakon dør i dag, vil monarkiet være over. Ingrid Alexandra er alt for ung, og de andre er helt uaktuelle.

Det er teoretisk flere med arverett. 

• Liker 2
Skrevet

Har ikke fru Ferner noen krav om dette latterlige scenarioet skulle hende?

Anonymkode: ee1e7...594

Skrevet

Hva med Pia Haraldsen?

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Da hadde vi nok importert Harry og Megan...:P

Gjest Bamse20
Skrevet

Det blir ikke og skje så det er ikke noe å tenke på.

Skrevet

Æsj, for noen fæle spekulasjoner om vår kjære kongefamile. 

Anonymkode: bac95...a8a

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

• Kronprins Haakon
  • Prins Sverre Magnus
  • Maud Angelica Behn
  • Leah Isadora Behn
  • Emma Tallulah Behn

Dersom vi hadde utvidet arveretten ville prinsesse Ragnhilds sønn Haakon vært nestemann. Så skulle vi valgt en ny konge antar jeg han ville vært forslaget. Men om han vil er en annen sak, han har vel bodd hele livet i Brasil. Mest sannsynlig hadde vi vel endt opp med en republikk.

Anonymkode: 7384f...a91

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...