Gå til innhold

Fikk ikke betalt for overtid...

Alterna

Anbefalte innlegg

Jeg sa ja til å jobbe 54 timer i uka, i den tro at jeg skulle få 40% tillegg for hver time som er over 37,5 i uka, men fikk det ikke... Det står i arbeidsmiljøloven at man skal ha minst 40%. Hva gjør jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du jobber turnus, med gjs.beregning over x-antall uker, da er det lov med uker på inntil 54 timer, uten overtids.bet.

Eller dersom du ikke har 100% stilling, kalles det merarbeid (=ikke overtid).

Men dette skal (bør) være med i turnusplanen, som har blitt godkjent av tillitsvalgt. Dersom du ikke vet om det finnes en sånn avtale på din arb.plass, spør tillitsvalgt.

Lykke til!

Endret av Ugla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen tillitsvalgt, jobba seks dager i uken og hver kveld. bare 90 kr i timen uten noe tillegg.... og er faglært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ja til å jobbe 54 timer i uka, i den tro at jeg skulle få 40% tillegg for hver time som er over 37,5 i uka, men fikk det ikke... Det står i arbeidsmiljøloven at man skal ha minst 40%. Hva gjør jeg?

Jeg foreslår at du snarest mulig melder deg inn i fagforening. De kan hjelpe deg med slikt. Da kan du blant annet få gratis advokathjelp ved rettslige konflikter etc.

En annen ting er at du ikke bør stemme på høyresiden ved valget, hvis du har tenkt å bevare lovbestemte arbeiderrettigheter. Der i går den har de tenkt å ”modernisere” arbeidsmiljøloven. Og du kan jo selv tenke deg hva det innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har du tatt opp manglende overtidsbetalt med sjefen din etter du oppdaget det? Der jeg jobber skriver vi timelister selv, og da er det vårt ansvar å skrive på ev overtid. Sjefen har ikke tid til å gå gjennom alle listene, så da stoler han på det vi har skrevet. Dessuten er det mye rot på lønningskontoret, så ofte får vi utbetalt feil. Kan godt hende det bare er gjort en feil?

hvis sjefen derimot nekter å utbetale overtid, referer du bare til arbeidsmiljøloven, så sier du at du ikke vil arbeide mer ovetid uten å få den lovbestemte overtidsbetalingen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg takka ja på forhånd til å jobbe så mye siden jeg trodde jeg skulle få den lønna jeg har rett på. Sjokket kom da jeg fikk lønna mi, det var jo altfor lite! konfronterte de med at i følge arbeidsmiljøloven så skal man få minst 40%tillegg osv, men da sa de bare at de gjør det ikke slik der, og at det står ikke om det i arbeidsmiljøloven. heldigvis har jeg ei bok med loven her hjemme som jeg skal vise til. vel, det ender emdat jeg kommer til å si opp, makan på å utnytte sine ansatte. Jeg gidder iallefall ikke jobbe mer for ei som ikke betaler og samtidig tvinger sineansatte til å jobbe under sykdom. Hun burde få skikkelig refs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jobber du 54 timer hver uke, eller var det bare denne ene uka?

Der jeg jobber i sommer (en noe spesiell del av det offentlige) har de en egen ordning (tariffavtale) med max 54 timer på en uke uten tillegg, med dersom du jobber mer enn 71 timer tilsammen i to uker etter hverandre, SÅ er det overtidsbetaling for det som overstiger dette. Det kan ikke være noe sånt hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Overtid etter Arbeidsmiljøloven er når man arbeider mer enn 9 timer om dagen eller 40 timer i uken. Arbeider man mer enn dette har man krav på et tillegg på minimum 40%. Arbeidstilsynet har en faktaside om arbeidstid på denne lenken: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/overtid.html

Merk at på noen arbeidsplasser har man avtalt fleksitid eller gjennomsnittberegning av arbeidstiden. Sjekk opp om det er noen slike ordninger på din arbeidsplass. :overrasket:

Det kan være vanskelig å få de pengene som man har krav på. Det er arbeidsgivere som er dømt til å betale disse pengene. Det ligger en faktaside om manglende lønnsutbetaling på denne linken: http://www.arbeidstilsynet.no/info/tema/konkurs.html

Arbeidstilsynet har en svartjeneste som man kan kontakt for videre hjelp: http://www.arbeidstilsynet.no/om/adresser/

Gratis hjelp ! ;)

Det er ikke tillatt å poste telefonnumre og epostadresser i innlegg. Link heller til disse.

Orakel - moderator

Endret av orakel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke overtidstillegg. Jeg har full, fast stilling, i hotellbransjen. Fikk høre fra sjefen, like etter at jeg hadde begynt, at overtidstillegg, det får man ikke i hotellbransjen. I min forrige jobb fikk jeg 50%, men hadde ikke tarifflønn. Her har jeg tariff, men ikke overtidstillegg. Skal sies at jeg svææææært sjelden jobber overtid, ikke hver måned engang. Ingen av oss er organiserte, men det står da vitterlig i Den Store Røde Norske at overtidstillegg skal være på minst 40%. Litt frustrert jeg også, mest over manglende seriøsitet fra arbeidsgiver, det er jo ikke mye penger det er snakk om, siden jeg jobber så lite overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss er organiserte

Det er nok der skoen trykker, ja. Kan du, som jobber i hotellbransjen, fortelle meg hvorfor det er slik at den bransjen som trenger fagforeninga aller mest, er den bransjen med lavest organisasjonsprosent? Vil dere ikke organisere dere? Er sjefene deres fagforeningsfiendelige? Eller hva er det for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ganske normalt å ikke få overtidsbetalt så lenge man har fastlønn og ikke jobber i staten, da.

Man skal da ha overtidsbetalt selv om man har fastlønn! Det er når man har en særlig selvstendig stilling at man ikke har overtidsbetalt, da er den fastte lønna såpass høy at den inkluderer evt. overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..jobba seks dager i uken og hver kveld..

En arbeidsuke er jo seks dager. Man har rett på en fridag (F1-dag) pr. uke. At det er mere "normalt" med to fridager, er ikke noe som er lovbestemt.

Og som før nevnt; dersom man jobber turnus, eller har deltidsstilling, kan timeantallet pr. uke variere. Da kan andre regler enn for "9 - 4" arbeid brukes.

Men dette kan jeg ikke se du har kommet med opplysning om, derfor er det vanskelig å si hvorvidt du har rett på overtid eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ha overtidsbetalt selv om man har fastlønn! Det er når man har en særlig selvstendig stilling at man ikke har overtidsbetalt, da er den fastte lønna såpass høy at den inkluderer evt. overtid.

Det blir mer og mer vanlig at både i stat og privat at man har fastlønn UTEN overtidsbetalt! Lønnen trenger ikke å være forholdsmessig høy av den grunn.

De fleste steder praktiserer at man får avspassere i tillegg til dette, men heller ikke alle har denne ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør det ikke riktigere at det blir mer og mer vanlig. Det er vel heller et symptom på at arbeidsgiver kommer unna med ting som er ulovlig fordi folk ikke tør å protestere. Hvis man blir _pålagt_ å jobbe overtid _skal_ man ha overtidsbetaling. Ganske enkelt. At man har fleksitids- og avspaseringsordninger er vel og bra, og det er kjempefint å kunne regulere hvor mye man trenger å jobbe. Men altså; kommer sjefen og beordrer deg til å jobbe overtid en kveld skal han også måtte punge ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det ikke riktigere at det blir mer og mer vanlig. Det er vel heller et symptom på at arbeidsgiver kommer unna med ting som er ulovlig fordi folk ikke tør å protestere. Hvis man blir _pålagt_ å jobbe overtid _skal_ man ha overtidsbetaling. Ganske enkelt. At man har fleksitids- og avspaseringsordninger er vel og bra, og det er kjempefint å kunne regulere hvor mye man trenger å jobbe. Men altså; kommer sjefen og beordrer deg til å jobbe overtid en kveld skal han også måtte punge ut!

Det handler ikke om å bli pålagt å jobbe overtid, men det handler om at man blir pålagt så stor arbeidsmengde at man blir nødt til å jobbe overtid for å få det unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har mere jobb en man rekker å gjøre innen vanlig arbeidstid får man gå til sjefen og presentere problemet og spørre hva man skal gjøre; vil du at jeg skal jobbe overtid, skal vi ta inn en vikar, eller hva?

Du har inngått en arbeidsavtale med din arbeidsgiver, ikke en slavekontrakt! I den avtalen skal det stå hva arbeidstida er, og den må begge parter forholde seg til. Hvis du ikke har fått noen arbeidsavtale er dine arbeidsforhold like fullt regulert av Arbeidsmiljøloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her skrev et svar til deg som om hvis man har fleksitid så har man ikke krav på overtidsbetalt?

Det er feil!

Alle som ikke har lederstillinger eller "særs selvstendige" stillinger (dvs. tilnærmet lik lederstillingene), har krav på å få utbetalt overtidstilleget på 40 eller 50 % avhengig av tidspunkt/helg/helligdag/etter ordinær arbeidstid. Et annet krav er at overtidsarbeidet er nødvendig ("pålagt fra overordnede").

Er man organisert ordner foreningen sånt for deg bare ved å ta en telefon til arbeidsgiver. Alle har lovfestet rett til overtidstillegget, men arbeidsgivere er sleipe: få utbetaler dette automatisk: man må kjempe seg til sine egne lovfestede rettigheter. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...