AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Har en jente på 1år og 8 mnd som aldri, virkelig aldri hører etter når jeg sier «nei». Hun vier meg ikke et blikk en gang, mens hun fortsetter med det hun holder på med eller gjør det en gang til. I tillegg har hun den siste uka fått et voldsomt temperament som jeg ikke har sett maken til tidligere. Skriker høyt og er heeeelt hysterisk om ting ikke går hennes vei. Har også et større barn fra før men hun var langt fra sånn. Mindstejenta har i tillegg fått stellebordskrekk plutselig og er helt hysterisk når vi legger henne ned der og skal skifte bleie. Handler ikke om sår rumpe for det har hun ikke nå, og vi er alltid forsiktige når vi skifter bæsjebleie på henne. Så tror ikke det handler om at hun har vondt. På grunn av dette må vi være to når vi skifter, for ingen av oss greier å gjøre dette alene. Tennene nekter hun også å pusse. Er det vanlig å komme i trassalder så tidlig? Begynner jo å lure på om det er det for hun kan virkelig rase fra seg mot oss foreldre om hun er uenig i noe. Noen som har erfaringer med veldig viljesterke barn å så ung alder?:) Anonymkode: b24f6...5ea
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Trassalder? Er dette 1980? Jeg trodde trassalder var en for lenge siden tilbakelagt myte? Ja, noen barn oppdager raskere enn andre barn at de er selvstendige vesen og at de kan velge å gjøre andre ting enn mor og far. Dette er selvsagt positivt, sånn det er positivt å lære å lese eller leke alene tidlig. Å være sent ute er ikke negativt, men å være tidlig ute er positivt. Jeg er noe usikker på hvorfor du sier «nei» til et barn som ikke lengre er en baby. Det normale er å si hvorfor barnet ikke skal gjøre noe, sånn at det faktisk kan lære av situasjonen. 1-3 åringer er jo som små svamper når det kommer til info. Altså «ikke ta på stearinlyset, du kan brenne fingrene» heller enn «nei». Og «ikke løp ut i veien du kan bli påkjørt og drept» heller enn «nei». Barnet vet ikke hva som er farlig og ufarlig - du må informere henne om det. Kun slik kan hun skille mellom et «dette er farlig» og et «dette er mamma lei av at du gjør». Generelt når barn har vilje til egen handling så tar vi dem på alvor og ber dem velge. Vil hun at mamma eller pappa pusser tenner i dag? Vil hun at mamma leser nattabok eller at pappa synger? Vil hun ha brunost eller gulost på nisten? Vil hun ha balettskjørt eller ninjakostyme på barnehagen? Enkle, konsise valg som hun har kompetanse til å ta. Ikke spør henne om hun vil store ting. Dere velger når hun legger seg og at hun spiser frokost. Hun velger hvordan innen 2-3 ferdig leverte valg. Det med bleiene er null problem - hun er mer enn gammel nok til å gå på do. Så iverksett dotrening. Protesterer hun på helt uvesentlige ting, som at hun vil gå ut i trusa i regnet eller sole seg ute i sneen eller ha ketchup på grøten - la henne gjøre det. Helt ufarlig og veldig god erfaring for henne. Anonymkode: 8694d...e13 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trassalder? Er dette 1980? Jeg trodde trassalder var en for lenge siden tilbakelagt myte? Ja, noen barn oppdager raskere enn andre barn at de er selvstendige vesen og at de kan velge å gjøre andre ting enn mor og far. Dette er selvsagt positivt, sånn det er positivt å lære å lese eller leke alene tidlig. Å være sent ute er ikke negativt, men å være tidlig ute er positivt. Jeg er noe usikker på hvorfor du sier «nei» til et barn som ikke lengre er en baby. Det normale er å si hvorfor barnet ikke skal gjøre noe, sånn at det faktisk kan lære av situasjonen. 1-3 åringer er jo som små svamper når det kommer til info. Altså «ikke ta på stearinlyset, du kan brenne fingrene» heller enn «nei». Og «ikke løp ut i veien du kan bli påkjørt og drept» heller enn «nei». Barnet vet ikke hva som er farlig og ufarlig - du må informere henne om det. Kun slik kan hun skille mellom et «dette er farlig» og et «dette er mamma lei av at du gjør». Generelt når barn har vilje til egen handling så tar vi dem på alvor og ber dem velge. Vil hun at mamma eller pappa pusser tenner i dag? Vil hun at mamma leser nattabok eller at pappa synger? Vil hun ha brunost eller gulost på nisten? Vil hun ha balettskjørt eller ninjakostyme på barnehagen? Enkle, konsise valg som hun har kompetanse til å ta. Ikke spør henne om hun vil store ting. Dere velger når hun legger seg og at hun spiser frokost. Hun velger hvordan innen 2-3 ferdig leverte valg. Det med bleiene er null problem - hun er mer enn gammel nok til å gå på do. Så iverksett dotrening. Protesterer hun på helt uvesentlige ting, som at hun vil gå ut i trusa i regnet eller sole seg ute i sneen eller ha ketchup på grøten - la henne gjøre det. Helt ufarlig og veldig god erfaring for henne. Anonymkode: 8694d...e13 Her er det peanøttsmør med makrell i tomat og brunost med agurk.. De er så modige de små😂 Anonymkode: d6fae...071
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 6 åringen min hører heller ikke etter og de er mye mer håndterlige i 1 års alderen, så nyt mens du kan Anonymkode: 38a47...cb0 1
Sunnys Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Så slutt å si nei da. ordet gir ikke mening, og det blir så negativt ladet. vis henne hva du vil hun skal gjøre istedenfor. 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Gutten vår kom også i «trassalderen» på den tiden og er der ennå (er straks 2,5 år). Han er er veldig viljesterk. Mitt tips er å møte dem på halvveien, dvs skifte bleia i stua, la de få gjøre rare ting så lenge de ikke skader seg, osv. I stedet for å si nei kan du vise hva de heller skal gjøre, osv. Anonymkode: 1f82e...380 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 For liten til å innordne seg etter nei😁 Anonymkode: fffca...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en jente på 1år og 8 mnd som aldri, virkelig aldri hører etter når jeg sier «nei». Hun vier meg ikke et blikk en gang, mens hun fortsetter med det hun holder på med eller gjør det en gang til. I tillegg har hun den siste uka fått et voldsomt temperament som jeg ikke har sett maken til tidligere. Skriker høyt og er heeeelt hysterisk om ting ikke går hennes vei. Har også et større barn fra før men hun var langt fra sånn. Mindstejenta har i tillegg fått stellebordskrekk plutselig og er helt hysterisk når vi legger henne ned der og skal skifte bleie. Handler ikke om sår rumpe for det har hun ikke nå, og vi er alltid forsiktige når vi skifter bæsjebleie på henne. Så tror ikke det handler om at hun har vondt. På grunn av dette må vi være to når vi skifter, for ingen av oss greier å gjøre dette alene. Tennene nekter hun også å pusse. Er det vanlig å komme i trassalder så tidlig? Begynner jo å lure på om det er det for hun kan virkelig rase fra seg mot oss foreldre om hun er uenig i noe. Noen som har erfaringer med veldig viljesterke barn å så ung alder?:) Anonymkode: b24f6...5ea Det var som å lese om dattera mi på samme alder. 🥵 Jeg har lært å velge mine kamper. Anonymkode: 6b82c...8d8
Gjest Geirfuglen Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 «Nei» betyr ingenting for unger i den alderen. Det er dessuten en del av utviklingen å skulle teste grenser, og har ikke noe med trassalderen å gjøre. Forklar og vis barnet hva som skal gjøres annerledes og ros når hun hører.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en jente på 1år og 8 mnd som aldri, virkelig aldri hører etter når jeg sier «nei». Hun vier meg ikke et blikk en gang, mens hun fortsetter med det hun holder på med eller gjør det en gang til. I tillegg har hun den siste uka fått et voldsomt temperament som jeg ikke har sett maken til tidligere. Skriker høyt og er heeeelt hysterisk om ting ikke går hennes vei. Har også et større barn fra før men hun var langt fra sånn. Mindstejenta har i tillegg fått stellebordskrekk plutselig og er helt hysterisk når vi legger henne ned der og skal skifte bleie. Handler ikke om sår rumpe for det har hun ikke nå, og vi er alltid forsiktige når vi skifter bæsjebleie på henne. Så tror ikke det handler om at hun har vondt. På grunn av dette må vi være to når vi skifter, for ingen av oss greier å gjøre dette alene. Tennene nekter hun også å pusse. Er det vanlig å komme i trassalder så tidlig? Begynner jo å lure på om det er det for hun kan virkelig rase fra seg mot oss foreldre om hun er uenig i noe. Noen som har erfaringer med veldig viljesterke barn å så ung alder?:) Anonymkode: b24f6...5ea Mener du seriøst du legger ei på snart 2 år, som i tillegg har storesøsken, på stellebord for bleieskift? Sinne ig frustrasjon i denne alderen skyldes ofte at de behandles som babyer hvilket de ikke lenger er. Bruk en stellematte på gulvet eller et håndkle for bleieskift. Stellebord er for babyer... og de kan høre nei men eier ikke impulskontroll til å stanse handlingen selv om de forstår godt hva du vil. Å bli veldig sint på barnet for det når deg er 1 år skaper bare tidlig tidlig en følelse av å ikke være bra nok og ikke mestre. Og dermed følger også frustrasjon.. anerkjent barnepsykolog Hedvig Montgomery sier det så fint i en av sine bøker: «de første to årene er magiske - du trenger aldri si nei, du kan bare elske dem ihjel og det går helt fint😊 Vil anbefale deg bøkene hennes, så er det lettere å finne rett forventningsnivå. Har forøvrig to barn selv, og ser jo at det å være lillesøster (eller bror) fører til mye kræsj... en av de store er at vi helt ærlig syns det er litt koslig med den siste «babyen» vår, og har lite hast med at hun skal vokse opp. Mens hun selvsagt ser opp til sin storesøster fullstendig og vil vokse opp fortere enn hva som er mulig. Så der blir det litt kaos innimellom, da hun vokser lynraskt videre mens vi henger igjen i fortiden... helt typisk for tiden mellom 1,5-2 år her iaf. Anonymkode: 4ecb7...92f
Sirinna Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 Når barn kommer i selvstendighetsstadiet blir foreldrene trassige 😉
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 6 minutter siden, Geirfuglen skrev: «Nei» betyr ingenting for unger i den alderen. Det er dessuten en del av utviklingen å skulle teste grenser, og har ikke noe med trassalderen å gjøre. Forklar og vis barnet hva som skal gjøres annerledes og ros når hun hører. Det er sånn jeg trener hundene mine. Belønningsbasert trening. Jeg avleder dårlig oppførsel og veileder hundene til rett oppførsel, også får de skryt. Beste måten å oppdra både barn og hunder. 'nei' er så negativt ladet, og blir man ikke hørt så har man en tendens til å bli strengere og strengere i stemmen, også til slutt står man der og roper. Anonymkode: 3a447...851 1
Gjest Geirfuglen Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er sånn jeg trener hundene mine. Belønningsbasert trening. Jeg avleder dårlig oppførsel og veileder hundene til rett oppførsel, også får de skryt. Beste måten å oppdra både barn og hunder. 'nei' er så negativt ladet, og blir man ikke hørt så har man en tendens til å bli strengere og strengere i stemmen, også til slutt står man der og roper. Anonymkode: 3a447...851 Jeg også, og det er overraskende mye som er likt mellom en 2-3-åring og hundene våre 😅 Det er litt fælt å si det, men positiv hverdagslydighet har funka her. Og forklaring og tid og tålmodighet da selvfølgelig. Ungene må se at vi tar dem på alvor når de tester vilja si. Jo mer man skynder seg og jo mer irritert man er, jo mindre hører de.
Gjest Smok Skrevet 27. oktober 2020 #14 Skrevet 27. oktober 2020 Ungen utvikler seg , vær stolt, vær positiv , skift bleie en annen plass til det går over. Gi tydelig beskjeder , vær der når ungen slår seg vrang, støtt barnet og vis at du bryr deg selv om det er sint . Selv om barnet bare er 1,5 år ta fram To genser/ skjorte Som skal velges til neste dag . La barnet velge og legge det på en plass så det er klart til neste dag , gi gode tilbakemeldinger .så kanskje det går lettere med påkledning
Gjest Albbas Skrevet 27. oktober 2020 #15 Skrevet 27. oktober 2020 En ettåring har ikke evne til å ta innover seg hva nei faktisk betyr og rette seg etter det. Nei er et ord mamma sier hver gang ettåringen gjør visse ting. Så kult! Hvor mange ganger kan jeg få mamma til å si nei mon tro? Oi, hun sier nei HVER gang jeg gjør slik! Dette er så morsomt at ettåringen kanskje til og med ler litt. Du må slutte å si nei. "Ikke" har heller ikke særlig effekt. Fjern barnet fra situasjoner som er farlig/skadelig, og fortell barnet hva det SKAL gjøre. "Gå ned derfra", "sett den tilbake i hylla", "du kan stryke meg på armen i stedetfor å slå".
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #16 Skrevet 27. oktober 2020 Det er naturlig utvikling Anonymkode: 84a78...d48
Trude.lutt Skrevet 27. oktober 2020 #17 Skrevet 27. oktober 2020 Avled. Snakk. For ung/:liten til å forstå nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå