Gå til innhold

Hvorfor jukser dere planteetere for å holde dere i live?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere planteetere (eller veganere om dere vil) lever på et kosthold som sakte dreper dere. Hadde dere levd på et strengt 100% plantebasert kosthold, ville dere dødd pga. mangel på livsviktige vitaminer.

Det mest kjente eksempelet er vitamin B12. Uten jevnlig tilførsel gjennom kosthold, eller tilskudd, så dør mennesker.

Når dere lever som planteetere, så holdes dere i live av legevitenskapen, og tilførsel av livsviktige vitaminer, som dere ikke får gjennom kostholdet deres. 

Hva er poenget? Hvorfor ikke bare innrømme at dere tar feil? Mennesket kan ikke leve uten animalske produkter. Dere jukser for å holde dere i live.

Anonymkode: de32d...22d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veganbaiting. 

Anonymkode: ec7a6...4ac

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere planteetere (eller veganere om dere vil) lever på et kosthold som sakte dreper dere. Hadde dere levd på et strengt 100% plantebasert kosthold, ville dere dødd pga. mangel på livsviktige vitaminer.

Det mest kjente eksempelet er vitamin B12. Uten jevnlig tilførsel gjennom kosthold, eller tilskudd, så dør mennesker.

Når dere lever som planteetere, så holdes dere i live av legevitenskapen, og tilførsel av livsviktige vitaminer, som dere ikke får gjennom kostholdet deres. 

Hva er poenget? Hvorfor ikke bare innrømme at dere tar feil? Mennesket kan ikke leve uten animalske produkter. Dere jukser for å holde dere i live.

Jeg har også lurt på hvordan man kan forsvare at vegansk kosthold er best, når det ikke lar seg gjøre å leve på det uten tilskudd. 

Anonymkode: 9d0c2...1c7

• Liker 2
Skrevet

B12 finnes ikke naturlig kun i kjøtt, og ikke alle rene planteetere produserer den selv i tarmen heller. De får den fra f.eks jord og rusk på maten siden b12 produseres av jordbakterier. Men det er jo ikke bare gunstige bakterier i jord, så mennesker har for vane å vaske maten... og heller ta B12 tilskudd 😛 

Uansett, i 2020 er det jo ganske vanlig å «jukse for å holde seg i live». Synes det virker litt rart å ikke akseptere det? Er du i mot å bruke for eksempel medisiner ved sykdom og? 🤔

Anonymkode: b1ff8...bef

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

B12 finnes ikke naturlig kun i kjøtt, og ikke alle rene planteetere produserer den selv i tarmen heller. De får den fra f.eks jord og rusk på maten siden b12 produseres av jordbakterier. Men det er jo ikke bare gunstige bakterier i jord, så mennesker har for vane å vaske maten... og heller ta B12 tilskudd 😛 

Uansett, i 2020 er det jo ganske vanlig å «jukse for å holde seg i live». Synes det virker litt rart å ikke akseptere det? Er du i mot å bruke for eksempel medisiner ved sykdom og? 🤔

Men da får dere gå rundt og beite gress sammen med kyrne. Slik det er naturlig at planteetere gjør.

Du glemmer at mange veganere faktisk PÅSTÅR at mennesker er naturlig planteetere. Allikevel jukser de for å holde seg i live.

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spør men jeg er for legevitenskap og medisiner og tar mine medisiner uten dobbeltmoralske kvaler. 

Anonymkode: 9d0c2...1c7

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke uvanlig å ta tilskudd, vit D klarer man heller ikke å dekke via kosten. Mange vitaminer er tilsatt dyrefòret slik at de dermed fins i animalske produkter, men da kan man likegjerne ta tilskudd direkte. 

Uansett tror jeg ikke på at det fins en optimal naturlig løsning på alt, folk har alt mulig av mangler og sykdommer uansett kosthold. Jeg går for det jeg synes er etisk riktig. 

Anonymkode: a059f...07c

• Liker 5
Skrevet

Fordi jeg ikke ønsker myrde dyr. Tar heller en pille eller to, heller enn å slå ihjel dyr. 

Dersom den eneste kilden til b12 var valper, ville du akseptert at vi måtte slå ihjel flere millioner valper for å dekke menneskets behov? Eller hadde du tenkt "greit, valper er da litt søte, jeg kan ta en pille, jeg"

Selv om kuer ikke alltid er søte, så har de fortsatt følelser og kan lide og være redde. Å bli slaktedyr er ikke en skjebne jeg unner verken valper eller kuer

Anonymkode: ec744...845

• Liker 5
Skrevet

Det er faktisk tull. Det finnes veganere som ikke mangler B12 og kjøttetere som mangler det, hvordan forklarer du det?

Anonymkode: dc6d6...96d

• Liker 4
Gjest Lille Potet
Skrevet (endret)

Mennesket produserer B-12, men i tykktarmen, så vi klarer ikke å ta det opp. B-12 lagrene i kroppen kan vare opp til 3 år (men ikke ta sjansen på det). Kjøttetere har også ofte B-12 mangel. Hva er forklaringa på det?

Maten vi spiser blir mindre og mindre næringsrik. Den mangler vitaminer og mineraler. Det har med type jordbruk og foredling å gjøre. 

Om veganeren ønsker å ta opp mer B-12, er det enten tilskudd, eller selvdyrka grønnsaker.

B-12 lages av bakterier i jordsmonn (kua spiser gress, fra jord, med B-12). En dedikert veganer kan dyrke sine egne grønnsaker og få i seg B-12 slik. 

Nei, jeg er ikke veganer. 

Endret av Lille Potet
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men da får dere gå rundt og beite gress sammen med kyrne. Slik det er naturlig at planteetere gjør.

Du glemmer at mange veganere faktisk PÅSTÅR at mennesker er naturlig planteetere. Allikevel jukser de for å holde seg i live.

Mennesker kan ikke fordøye gress. Så jeg vet ikke helt hvorfor det skulle være gunstig? Skjønner ikke helt poenget ditt her? 

• Liker 4
Skrevet
På 26.10.2020 den 19.58, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk tull. Det finnes veganere som ikke mangler B12 og kjøttetere som mangler det, hvordan forklarer du det?

Dette er fake news. Det finnes ingen naturlig veganske kilder til B12. Du tenker kanskje på matvarer som er beriket med B12?

Om du mener jordsmonnsbakterier, så må dere spise grønnsakene rett fra åkeren for å få i dere B12.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er fake news. Det finnes ingen naturlig veganske kilder til B12. Du tenker kanskje på matvarer som er beriket med B12?

Om du mener jordsmonnsbakterier, så må dere spise grønnsakene rett fra åkeren for å få i dere B12.

Det gjør jeg.

Men jeg er uenig i at det kommer fra jorda, jeg mener disse mikroorganismene finnes utenpå planter som vokser over jorda, da det er slik planteetere får dem i seg. De spiser igrunn ikke noe særlig med jord. På f.ex. grønnkål kan man tydelig se at det er en "film" på bladene, samme med epler.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...