AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg. Jeg er nesten 5 (4.5) måneder gravid med tvillinger, og vi har fått beskjed i dag at kontoret skal stenges ned. Min samboer er student, så jeg er vår eneste inntektskilde. Jeg vet at jeg kan få permisjonspenger fra NAV, men det blir ikke samme mengde penger som jeg tjener akkurat nå. Er det noen som vet hvor jeg kan gå for rettshjelp (helst gratis, siden vi ikke har penger til overs etter å ha betalt lånet osv)? Eller om det er noe poeng i å søke rettshjelp i det hele tatt? Sånn som jeg forstår det kan jeg få samme mengde penger som originalt planlagt hvis jeg går på mammapermisjon innen min oppsigelsesperiode. Men hvis oppsigelsesperioden slutter rett før mammapermisjonen starter, da er det ingenting jeg kan gjøre? Jeg har ekstremt synlig mage allerede, så det er ikke mulig for meg å få en ny jobb nå. Vi har boliglån og har ellers ikke mange utgifter pga kun 1 inntekt. Alt vi sparer akkurat nå skal gå til barna når de er født. Merker at jeg er ganske fortvilt med denne situasjonen og vet ikke helt hva vi bør gjøre med den. Anonymkode: 6b0d7...e46
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Rettshjelp til hva da? Når kontoret stenges er det ingen jobb. Hva tenker du at du skal oppnå? Ingen dommer kan tvinge noen til å holde et kontor åpent etter det er lagt ned Du må nok se deg om etter annen jobb Anonymkode: a5b18...4b8 18
Mr&Ro Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Hei. Når er siste arbeidsdag før nedleggelse? Når har du termin?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Du får ikke fri rettshjelp om du per i dag har en normal inntekt. Du må ha årslønn på under 200-og-noe-tusen for å kvalifisere. Du kan få gratis juridisk bistand i fagforeningen din, om du ikke har organisert deg er det jo en utfordring. De skal ikke stenge på dagen antar jeg? Som tvillinggravid er det relativt høy sannsynlighet for at du vil sykmeldes på et tidspunkt i svangerskapet, da vil du få sykepenger av full lønn og permisjonspenger basert på sykepengene. Så sannsynligvis ordner det seg av seg selv. (Og nei, jeg tror ikke det er noe poeng i å søke rettshjelp fordi du sies opp på grunn av nedleggelse. Det er en helt kurant grunn, det). Anonymkode: ef232...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Hvis du er organisert, kan du som regel få advokathjelp, men som anen bruker sier, hva kan du oppnå ettersom kontoret skal stenges? Best mulig sluttpakke er beste alternativet for deg, og samboeren din må avslutte studier og finne seg en jobb. Anonymkode: 8e16b...31a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Rettshjelp? Hvorfor skulle du få det, og til hva? Du er desverre ikke i en unik situasjon om du er gravid, om det er tvillinger, trillinger eller bare en. Det er ille å miste jobben for alle uansett, og du må nok som andre melde deg arbeidsledig. Anonymkode: 656ac...4e9 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rettshjelp til hva da? Når kontoret stenges er det ingen jobb. Hva tenker du at du skal oppnå? Ingen dommer kan tvinge noen til å holde et kontor åpent etter det er lagt ned Du må nok se deg om etter annen jobb Anonymkode: a5b18...4b8 Beklager, jeg skulle ha vært mer presis her. Kontoret skal stenges ned, men jobben skal flyttes til et annet land. Jeg lurer rett og slett på om jeg kan på en måte "beholde" jobben med hjemmekontor, spesielt nå i koronatiden. Men er ikke sikker om det har noe å si. Firmaet sier at man må være i landet hvor kontoret befinner seg. Anonymkode: 6b0d7...e46
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Du har oppsigelsestid, etterpå blir du mest sannsynlig sykemeldt. Som gravid i siste trimester vil du ikke være reell arbeidssøker, og bør nok heller ikke utsette deg for den psykiske belastningen arb ledighet vil bli. Slapp av, det ordner seg. Anonymkode: 1bb13...a17 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Mr&Ro skrev: Hei. Når er siste arbeidsdag før nedleggelse? Når har du termin? Jeg har ikke fått informasjon om nedleggelsesdatoen enda. Termin er i Mars. Anonymkode: 6b0d7...e46
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Beklager, jeg skulle ha vært mer presis her. Kontoret skal stenges ned, men jobben skal flyttes til et annet land. Jeg lurer rett og slett på om jeg kan på en måte "beholde" jobben med hjemmekontor, spesielt nå i koronatiden. Men er ikke sikker om det har noe å si. Firmaet sier at man må være i landet hvor kontoret befinner seg. Anonymkode: 6b0d7...e46 Du har vel fått tilbud om å følge med jobben. Har du takket nei til det, så har du takket nei til jobben. Anonymkode: 656ac...4e9
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 Mannen din bør selvsagt gjøre alt han kan for å få en jobb ved siden av studiene, dere trenger pengene. Eventuelt bør ham avslutte studiene for å jobbe fulltid. Maks uflaks, men sånn er det i livet av og til. Anonymkode: 61703...c44 2
Mr&Ro Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fått informasjon om nedleggelsesdatoen enda. Termin er i Mars. Anonymkode: 6b0d7...e46 Hvis kontoret skal organiseres i et annet land og ledelsen må foreta en kompetanseoverføring til det nye kontoret vil de trenge fort et halvår eller lengre. Dette ordner seg😊 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 Siden det er tvillinger altså risikosvangerskap er det vanlig å bli sykemeldt snart uansett. Ta kontakt med fastlegen din, du trenger ikke nevne nedbemanningen egentlig. Anonymkode: 61703...c44 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 Du burde få fulltidssykemelding ut svangerskapet. Tvillingsvangerskap pleier uansett å bli sykemeldt tidlig. Ved å sykemeldes nå vil du beholde inntekten din. Anonymkode: 89caa...1fb 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 Eneste løsningen jeg ser er sykemelding, men det er jo feil grunnlag å bli sykemeldt fordi kontoret legger ned. Men for alt man vet kan du jo bli sykemeldt av utmattelse bekymringene for økonomien din kan gjøre. Anonymkode: 4d33f...3ad 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har oppsigelsestid, etterpå blir du mest sannsynlig sykemeldt. Som gravid i siste trimester vil du ikke være reell arbeidssøker, og bør nok heller ikke utsette deg for den psykiske belastningen arb ledighet vil bli. Slapp av, det ordner seg. Anonymkode: 1bb13...a17 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du burde få fulltidssykemelding ut svangerskapet. Tvillingsvangerskap pleier uansett å bli sykemeldt tidlig. Ved å sykemeldes nå vil du beholde inntekten din. Anonymkode: 89caa...1fb 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eneste løsningen jeg ser er sykemelding, men det er jo feil grunnlag å bli sykemeldt fordi kontoret legger ned. Men for alt man vet kan du jo bli sykemeldt av utmattelse bekymringene for økonomien din kan gjøre. Anonymkode: 4d33f...3ad Takk for svar! Jeg er allerede 50% sykemeldt pga diverse svangerskapsrelaterte problemer, og har fått vite at jeg mest sannsynligvis skal få full sykemelding fra slutten av November. Det med sykemeldingen følget av permisjon, betyr det at man kan få høyere permisjonspenger enn grensen til NAV da hvis man er sykemeldt før permisjonen og arbeidsgiveren betaler mellomlegget mellom nåværende lønn og sykepenger? Anonymkode: 6b0d7...e46
Summeer Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 Bare pass på fars rettigheter til permisjon dersom du er arbeidsledig. Kan være at han mister retten på perm (ikke for å strø salt i bekymringssåret. Mannen min sin jobb gikk konk mens jeg var gravid med våre tvillinger, og for vår del gjorde det at vi begge kunne gå hjemme i permisjon i noen mnd siden han var arbeidssøkende 😉)
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, Summeer skrev: Bare pass på fars rettigheter til permisjon dersom du er arbeidsledig. Kan være at han mister retten på perm (ikke for å strø salt i bekymringssåret. Mannen min sin jobb gikk konk mens jeg var gravid med våre tvillinger, og for vår del gjorde det at vi begge kunne gå hjemme i permisjon i noen mnd siden han var arbeidssøkende 😉) Han har ikke rett til permisjon akkurat nå siden han er student og ikke har inntekt, men takk likevel! Anonymkode: 6b0d7...e46
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg ble også oppsagt (riktig nok ulovlig) da jeg var gravid med tvillinger. Legen valgte da å sykemelde meg på grunn av at situasjonen ikke var helsemessige gunstig å stå i, og det uansett bare ville være ganske kort tid til jeg ville blitt sykemeldt. Et tvillingsvangerskap er en større påkjenning, og regnes som et risikosvangerskap. Dermed hadde jeg full lønn til permisjon, men jeg hadde ikke jobb etter permisjonen selvfølgelig. Nå var dette som nevnt en ulovlig oppsigelse, da jeg ble oppsagt fordi jeg ble gravid, og den saken gikk jo sin gang. På grunn av dobbelt opp med kontantstøtte pluss erstatning jeg ble tilkjent fikk jeg faktisk anledning til å være hjemme med tvillingene til de var tre år. Da søkte jeg og fikk annen jobb. Om du er 5 mnd på vei og det er 3 mnd oppsigelse er du nærmest i permisjon da, og får svangerskapspenger. Trolig vil du bli sykemeldt innen de tre måneder også. Det vil altså ikke få konsekvenser for deg antagelig innen etter permisjonen. Da må du jo finne ny jobb, siden denne ikke venter. Anonymkode: ea803...406 2
lulus Skrevet 26. oktober 2020 #20 Skrevet 26. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg er allerede 50% sykemeldt pga diverse svangerskapsrelaterte problemer, og har fått vite at jeg mest sannsynligvis skal få full sykemelding fra slutten av November. Det med sykemeldingen følget av permisjon, betyr det at man kan få høyere permisjonspenger enn grensen til NAV da hvis man er sykemeldt før permisjonen og arbeidsgiveren betaler mellomlegget mellom nåværende lønn og sykepenger? Anonymkode: 6b0d7...e46 Nei, du får ikke samme lønn i permisjonen med mindre du har en arbeidsgiver som betaler mellomlegget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå