Gå til innhold

Kan man smiske seg til barnehageplass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så rart at det er så lite transparente inntakssystem i barnehager... Kan man smiske eller «bestikke» seg til barnehageplass? Noen med historier? 

Føler alle rundt meg får plass, unntatt oss...

Anonymkode: 05e31...db4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt rart spørsmål, bor du ikke i Norge der alle har rett til barnehageplass fra de fyller 1 år? 

Opptaket gjøres forskjellig fra kommune til kommune. Noen har samordnet opptak, mens noen har søknad direkte til den barnehagen de ønsker. 

Anonymkode: 62679...173

• Liker 2
Skrevet

Klart man kan det. Private barnehager velger selv hvem de vil ta inn, og hvis du kjenner noen eller ordner et besøk der og blir godt likt så kan du smiske deg en plass 😛

Var mye diskutert i barselgruppa, hvem man kunne namedroppe for å få plass og hvem som kjente noen som kunne fikse 🤣

Vi bare søkte der vi ønsket og fikk plass, heldig der 😛

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja det kan man. I vår bhg tar vi inn «kjente» barn fremfor ukjente. Vi har alltid flere søsken som får plass, og de resterende plasser går til venner av foreldre som de anbefaler. Vi pleier nesten ikke å ha normalt inntak, de som andre prater godt om og de som er på besøk i bhg får plass. Vi velger også bort tvillinger. Det er fordelen med privat, man kan bestemme helt selv hvem man vil ha som kunde

Endret av Badbunny
  • Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes det er så rart at det er så lite transparente inntakssystem i barnehager... Kan man smiske eller «bestikke» seg til barnehageplass? Noen med historier? 

Føler alle rundt meg får plass, unntatt oss...

Man kan smiske ja, men kommunalt er det ganske strenge regler. De kan heller ikke gi ut noe særlig mer info enn de gjør, det blir fort brudd på personvern...

Anonymkode: c4cdc...e00

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Badbunny skrev:

Ja det kan man. I vår bhg tar vi inn «kjente» barn fremfor ukjente. Vi har alltid flere søsken som får plass, og de resterende plasser går til venner av foreldre som de anbefaler. Vi pleier nesten ikke å ha normalt inntak, de som andre prater godt om og de som er på besøk i bhg får plass. Vi velger også bort tvillinger. Det er fordelen med privat, man kan bestemme helt selv hvem man vil ha som kunde

Søsken av barn som allerede går der?
Det er isåfall helt vanlig i om ikke alle, de aller fleste barnehager. 

Anonymkode: c9265...603

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Søsken av barn som allerede går der?
Det er isåfall helt vanlig i om ikke alle, de aller fleste barnehager. 

Ja. Søsken/søskenbarn/venner til de som allerede går der

Skrevet
31 minutter siden, Badbunny said:

Søsken har vel stort sett prioritet i alle bhg. 

Sånn bortsett fra at dere velger bort tvillinger høres jo det ut som en normal populær privat barnehage. 

Anonymkode: c4cdc...e00

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, Badbunny said:

Hvorfor velge bort tvillinger? 

• Liker 2
Skrevet

Det funket for oss. Eller, jeg vet ikke om det var det at vi skrøt av alt vi så da vi var på besøk der (men vi mente det da), eller om styrer syntes synd på barna våre pga alt vi fortalte om den bhg de gikk i fra før. Men hun lovte oss plass på dagen. Viste seg å være en fantastisk barnehage, så vi var heldige der.

Anonymkode: 85055...b3f

Skrevet
Akkurat nå, Harepucifer skrev:

Fordi tvillinger er ofte mer arbeid enn barn to barn som ikke er tvillinger. 

Skrevet
5 minutter siden, Harepucifer skrev:

Tvillinger er mer krevende.

Svar på spørsmål fra Ts:

Ja det kan man. Det er mye trynefaktor ute å går og vi fikk en plass i en barnehage fordi styrer likte oss.

Anonymkode: d4280...c6c

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Badbunny skrev:

Ja. Søsken/søskenbarn/venner til de som allerede går der

Ah, jeg mente kun søsken av barn som allerede går der. At det er vanlig at de er prioritert. Mener å huske at det stod når vi skulle søke minste inn eller at barnehagen sa det. 
Noe som jo er logisk og, for så vidt. Men at søskenbarn og venner av et barn som allerede går der har større sjanse for å få plass blir jo teit..

Skrevet

Om ikke noe har endret seg drastisk på dette området siden vi søkte plass, så er svaret både ja og nei. 

Nei, i en kommunal barnehage, er det kun søknadslister, prioritet og trekning som gjelder. Altså kan du mase og smiske så mye du vil, uten at barnehagen selv kan påvirke hvem som kommer inn på noen måte. 

Ja, i en privat barnehage, her kan de i større grad velge selv hvem de vil ta inn, så lenge den/de de vil ha står på søkerlistene. 
Vi dro rundt og besøkte private barnehager, og fikk da beskjed om "vi har ledig plass i XXX barnehage. Sett den på listen deres, så tar vi dere inn der."

I etterkant søkte vi oss fra privat (familiebarnehage) og over til kommunal barnehage. Men da hadde barnet prioritet, ettersom det hadde plass fra før. Dermed kom vi inn i kommunal barnehage.

Anonymkode: a2d73...73e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, jeg mente kun søsken av barn som allerede går der. At det er vanlig at de er prioritert. Mener å huske at det stod når vi skulle søke minste inn eller at barnehagen sa det. 
Noe som jo er logisk og, for så vidt. Men at søskenbarn og venner av et barn som allerede går der har større sjanse for å få plass blir jo teit..

Hvorfor er det teit?

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde barnet vårt i kommunal barnehage, og da et vennepar av oss med barn i samme alder ønsket plass så snakket styrer med oss (fordi de skjønte at barna kjente hverandre etter besøk), og dette barnet fikk plass på samme avdeling som vårt barn. Kunne like gjerne ha havnet på en av de andre avdelingene (3 separate «løp» med egne småbarn-storbarns-avdelinger der), men styrer var tydelig på at når alt annet klaffet (ledig plass, prioritet osv), så lot de dette vennskapet være utslagsgivende. 

Så ja, under de rette forhold kan man helt klart prate noen inn. 

Anonymkode: 06b3e...9e0

Skrevet

Synes dere det er riktig at man skal kunne smiske seg til plass? Jeg synes det er helt hårreisende hvis det stemmer. Nå er det stort sett bare kommunale barnehager jeg har vært i kontakt med selv, men ser for meg at dette blir en slitsom prosess hvis jeg må gå på besøk til hver enkelt barnehage og stryke de på ryggen.

Det at søsken blir prioritert synes jeg er på sin plass, og slik jeg har forstått det også veldig vanlig! 

Jeg tror hun ene i barselgruppen min fikk overtalt en (Kommunal) barnehage til å gjøre om to storbarnsplasser til én småbarnsplass og dermed fikk hun plass.

Er det noen som vet om det sjekkes at kommunale barnehager følger sine ventelister? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet i en veldig populær privat barnehage i Oslo med lange ventelister. Det ble forsøkt på smisk og siden vi krevde personlig søknad var det mye rart som sto på søknadene😅 et år var det til og med besteforeldre som ringte til barnehagen og argumenterte for hvorfor akkurat deres barnebarn skulle få plass 🙈 vi fulgte inntaksreglementet, og da flere kandidater sto likt, ble det tilfeldig trukket fra en hatt. 
så min erfaring er at smisk ikke fører frem. 

Anonymkode: e3b40...46e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet i en veldig populær privat barnehage i Oslo med lange ventelister. Det ble forsøkt på smisk og siden vi krevde personlig søknad var det mye rart som sto på søknadene😅 et år var det til og med besteforeldre som ringte til barnehagen og argumenterte for hvorfor akkurat deres barnebarn skulle få plass 🙈 vi fulgte inntaksreglementet, og da flere kandidater sto likt, ble det tilfeldig trukket fra en hatt. 

Hvordan kan dere følge inntaksreglementet når dere krever personlig søknad (!!) i tillegg?

Anonymkode: d4280...c6c

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha ja hva er poenget med personlig søknad når den ikke brukes til noe?🧐

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...