Gå til innhold

tåler ikke brød?

Fremhevede innlegg

Gjest bollapiggsvyn
Skrevet

Jeg tror ikke jeg tåler brød.

I går spise jeg brød for første gang på lenge. Det resulterte i en oppblåst mage, sure oppstøt og magesmerter.

I dag hadde jeg også oppblåst mage, og jeg slipper gasser hele tiden (som lukter forferdelig surt).

Hva slags sykdom kan jeg ha hvis jeg ikke tåler brød?

Jeg tåler LITT melk, men hvis jeg drikker for mye blir jeg oppblåst, får magesmerter og sure oppstøt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet

Tåler du andre kornprodukter enn brød?

Hvis ikke kan du kanskje ha cøliaki, som jo betyr at du ikke tåler gluten. Mange som har cøliaki er samtidig intolerante mot melkesukker, og begge disse intoleransene kan gi de symptomene du beskriver.

Men dette er ikke et forum for å stille diagnoser, så du bør gå til legen og få tatt prøver. Ikke kutt ut kornprodukter før du tar prøvene, dersom du er glutenintolerant vil ikke prøvene slå ut hvis du har latt være å spise korn (hvete, rug, bygg og til dels havre) over en periode.

Gjest bollapiggsvyn
Skrevet

Takk for svar.

Har slitt med magen en god stund nå.

Jeg tåler knekkebrød (Ryvita). Mens loff, brød og sånt det tåler ikke magen min.

Det eser ut inne i magen min føles det ut som.

Skrevet

Trenger ikke å være gluten du reagerer på heller - kan simpelhen være hvetemelet i seg sjøl. Du sier jo at du tåler Ryvita knekkebrød. Dette er laget på rugmel.

Du kan bake brød sjøl - bytt ut hvetemel med speltmel f.eks..............

Spelt mel er et kornslag - og dette melet får du kjøpt i mange dagligvarer, samt i helsekosten. Det inneholder gluten. Prøv det - så finner du ut om det kan være hvetemelet.

Men fortsetter dette problemet så bør du jo oppsøke en lege for å få tatt noen prøver.

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ryvita er jo uten gjær, så det kan tenkes du reagerer på det? Ta en titt på www.candida-allergy.no der finnes det oppskrifter på brød uten gjær og uten melk.

Gjest bollapiggsvyn
Skrevet

Finnes det ferdiglaget brød uten hvetemel?

I såfall, hvor fåes det kjøpt? Hva heter det?

Er det mindre karbohydrater i det også?

Takker igjen for behjelpsomheten deres. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Du får hvertfall kjøpt rugbrød på helsekosten, det inneholder kun rugmel og litt salt og formen er smurt med solsikeolje. På helsekosten kan de helt sikkert hjelpe deg med å finne flere andre brød uten.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hørt at personer med samme problem har blitt bedre etter at de gikk over til brødmat av spelt. Kanskje det kan være en idé å prøve ut dette?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tåler også mat med hvetemel dårlig; jeg blir oppblåst og kan få diare. Dette gjelder spesielt hvitt brød, men også andre matvarer med mye hvetemel. Jeg spiser knekkebrød, og i tillegg holder jeg meg til grovt brød med speltmel, og da går det for det meste helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...