Gå til innhold

Er det egentlig noe vits å gifte seg idag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke ekteskap lagd med tanke på at mannen skal forsørge kvinnen økonomisk i gjengjeld til sexuelt forhold med han? Det er ikke nødvendig for det idag, så hvorfor gifter folk fortsatt seg?

Anonymkode: 180e9...272

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ekteskap lagd med tanke på at mannen skal forsørge kvinnen økonomisk i gjengjeld til sexuelt forhold med han? Det er ikke nødvendig for det idag, så hvorfor gifter folk fortsatt seg?

Nei, det er ikke hva et ekteskap er. Et ekteskap er en juridisk avtale der partene gjensidig har ansvar for hverandre. 

Anonymkode: da2b8...48a

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er ikke hva et ekteskap er. Et ekteskap er en juridisk avtale der partene gjensidig har ansvar for hverandre. 

Hvorfor må man ha bindende kontrakt for å ha ansvar for hverandre? Det er jo ikke en autentisk forhold hvis man trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gifte arver man hverandre automatisk. Det gjør man ikke som bare samboere. Med mindre man lager et skikkelig, gjensidig testamente og får det tinglyst da, så stiller man mye svakere som samboere.

Som ektefelle har du også innsynsrett i din manns økonomi. Du kan f.eks gå på ligningskontoret og forlange å få se skattemeldingen (selvangivelsen) hans. Det får du ikke som samboer.

Anonymkode: af656...c81

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man ha bindende kontrakt for å ha ansvar for hverandre? Det er jo ikke en autentisk forhold hvis man trenger det.

Ekteskap handler ikke om romantikk. Det må du skape i tillegg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ekteskap handler ikke om romantikk. Det må du skape i tillegg.

Så det er bare en bindende kontrakt med en du stoler på? Da kan man bare danne ekteskap med en god vennine/venn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler i stor grad om å overføre verdier fra den rikeste parten til den fattigste

Anonymkode: 38490...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bare en bindende kontrakt med en du stoler på? Da kan man bare danne ekteskap med en god vennine/venn da?

Man skal unne hverandre det beste, støtte og oppløfte hverandre. Viktige budskap i ethvert forhold. Men det er igrunnen ikke så viktig å gifte seg. Men mange føler seg mer forpliktet til å holde sammen da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det handler i stor grad om å overføre verdier fra den rikeste parten til den fattigste

Anonymkode: 38490...bb1

Til gjengjeld for hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller staten at du ønsker at kjæresten din skal være din nærmeste familie istedenfor foreldrene dine. Da skjer alt med arv automatisk og det er du som er næreste beslutningstager for om respirator skal kobles fra ved alvorlig sykdom og lignende. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis en av dere dør så vil den andre parten i noen tilfeller ha rett på «enkepensjon». Det gjelder ikke samboere.

Anonymkode: 7ce35...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ser egentlig ikke noe poeng med giftemål. Samboer holder. Du beholder det som er ditt, og h*n det som er deres ved bruddet.

Anonymkode: 76b00...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet

Voksne ansvarlige damer med alt på stell gifter seg, oppretter gjensidig testament, tegner gjensidig livsforsikring og oppretter særeie om hun har behov for det.

Hun sørger også for å tinglyse testamentet og sin eierandel av bolig. Hun sørger også for å ta ansvar for egen økonomi og følger med i nettbanken. Hun sparer i fond og til egen pensjon. 

Nå har vi fått vår frihet, sa da er det bare å følge opp og passe på seg sjøl og sin fremtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, ser egentlig ikke noe poeng med giftemål. Samboer holder. Du beholder det som er ditt, og h*n det som er deres ved bruddet.

Det kan gå skikkelig galt når/hvis den ene dør og man kanskje ikke har noen form for samboerkontrakt.

Anonymkode: d28f4...01a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboer defineres ulikt fra lov til lov, sikrere å gifte seg om noe skulle skje.

Anonymkode: 755dd...71e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekteskap handler om å juridisk være hverandres nærmeste. 

Jeg er voksen, og sikker på mannen. Da vil jeg at han, ikke mine foreldre, skal være min nærmeste familie i enhver juridisk og praktisk sammenheng. 

Vi tjener omtrent likt, så har valgt felleseie. Har etablert forsikringer til hverandres fordel ved uføre/død. Har gjensidig testamente. Men på toppen av det vi får gjennom juridiske avtaler er vi for eksempel hverandres nærmeste i medisinske situasjoner. Det er han, ikke mine foreldre, som har noe å si om jeg ikke kan ta beslutninger på egne vegne. 

Anonymkode: 85e7b...ded

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Potet
1 time siden, LillEve skrev:

Du forteller staten at du ønsker at kjæresten din skal være din nærmeste familie istedenfor foreldrene dine. Da skjer alt med arv automatisk og det er du som er næreste beslutningstager for om respirator skal kobles fra ved alvorlig sykdom og lignende. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekteskap handler om å juridisk være hverandres nærmeste. 

Jeg er voksen, og sikker på mannen. Da vil jeg at han, ikke mine foreldre, skal være min nærmeste familie i enhver juridisk og praktisk sammenheng. 

Vi tjener omtrent likt, så har valgt felleseie. Har etablert forsikringer til hverandres fordel ved uføre/død. Har gjensidig testamente. Men på toppen av det vi får gjennom juridiske avtaler er vi for eksempel hverandres nærmeste i medisinske situasjoner. Det er han, ikke mine foreldre, som har noe å si om jeg ikke kan ta beslutninger på egne vegne. 

Anonymkode: 85e7b...ded

Det er vel fremtidsfullmakten som skal regulere hvem som kan ta avgjørelses på dine vegne. Det kan være andre enn ektefellen. Er det ikke slik?

Jeg har ikke tegnet den enda, så jeg har ikke satt meg 100% inn i det. Men nå skal jeg😊

Endret av Lille Potet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du lest hva som skjer ved dødsfall hvis dere har barn /særkullsbarn?

Eller hvem som arver vedkommendes del av boligen hvis det ikke er skrevet testamente? 

Anonymkode: dd5f2...4a1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...