Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Jeg har vært på ultralyd i dag, på vekstkontroll. Har hatt mensmurringer siden i går, og litt nedpress, nevnte dette for jordmoren før ultralyden. Hun så at babyen lå med hodet ned og presset litt på livmormunnen, så det var nok grunnen til at jeg at kjente mensmurringer og nedpress. 
Kom hjem igjen etter undersøkelsen og gikk på do, og når jeg tørker meg så jeg at det var litt blod på papiret, og en del misfarget utflod. Jeg er jo egentlig ikke så bekymret, siden jeg har vært på ultralyd og alt var bra på den, men jeg lurer rett og slett på om babyens plassering (altså over livmormunnen) kan være grunnen til at jeg har blødd litt? Kjenner jo også godt med liv, både nå og tidligere på dagen, så jeg vet jo at hun har det fint, men blod i et svangerskap er jo alltids noe som setter i gang tankekjøret uansett 🙈 

Jeg er 25+0. 

Anonymkode: 504ba...8f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt svangerskapspoliklinikken/ev. føden og spurt.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, N85 skrev:

Jeg ville ringt svangerskapspoliklinikken/ev. føden og spurt.

Selv når jeg var der for to timer siden og alt var bra? Og det er jo masse liv, hun driver og sparker og turner rundt der inne akkurat nå 😅

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv når jeg var der for to timer siden og alt var bra? Og det er jo masse liv, hun driver og sparker og turner rundt der inne akkurat nå 😅

Absolutt, for alt du vet kan du ha moden livmorhals og begynnende åpning og med det truende for tidlig fødsel. Målte de livmorhalsen? Det gjøres vaginalt.

Jeg ble innlagt med begynnende prematur fødsel i uke 26, eneste symptomet var litt nedpress og litt blødning, hadde 1 cm åpning da jeg kom til føden. På UL (via magen) var alt normalt og babyen hadde det fint, så det sier jo ingenting om «ståa» i livmorhalsen. 
De fikk stanset fødselen, men jeg fødte i uke 31. Hadde jeg ikke reagert på blødningen og kommet inn samme kveld, hadde jeg fått en ekstremt prematur baby med mye dårligere utsikter. Ring du!

Anonymkode: 50605...24f

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt, for alt du vet kan du ha moden livmorhals og begynnende åpning og med det truende for tidlig fødsel. Målte de livmorhalsen? Det gjøres vaginalt.

Jeg ble innlagt med begynnende prematur fødsel i uke 26, eneste symptomet var litt nedpress og litt blødning, hadde 1 cm åpning da jeg kom til føden. På UL (via magen) var alt normalt og babyen hadde det fint, så det sier jo ingenting om «ståa» i livmorhalsen. 
De fikk stanset fødselen, men jeg fødte i uke 31. Hadde jeg ikke reagert på blødningen og kommet inn samme kveld, hadde jeg fått en ekstremt prematur baby med mye dårligere utsikter. Ring du!

Jeg ringte de, men siden jeg hadde vært på kontroll i dag og fått beskjed om at alt var bra, så ville de at jeg skulle se det an. Så skulle jeg heller ringe tilbake hvis jeg får vondt eller blødningene blir større. Er jo bare litt spotting og misfarga utflod, så det er jo ikke store greiene. Kjenner fortsatt godt med liv. 

Skrevet

Når jeg mistet babyen min i uke 22 var eneste symptomet litt blødning og utflod, samt noe nedpress. Det var fordi livmorhalsen åpnet seg (uten grunn, annet enn at jeg nå har fått påvist cervixinsuffisiens). Hør på rådet ovenfor og be igjen om en undersøkelse. Ultralyd på magen sier ingenting om hvordan det står til nedentil. Sannsynligvis er alt bra, men lungemodning er utrolig viktig og kan redde barnet skulle det være prematur fødsel. Du vil ikke sitte igjen med «hva om».. 

Anonymkode: 68762...752

• Liker 1
Skrevet

Det er ikkje normalt med blødning i uke 25. Ring føden. Detta bør du ta veldig seriøst faktisk. Det er og alt for tidlig med mensenmurring (teikn på prematur fødsel). Ta ein telefon du.

Anonymkode: 5cdff...d8f

• Liker 2
Skrevet

Jeg blødde litt i uke 26. Hadde vært på kontroll dagen før, alt så fint ut. Ringte føden som mente jeg kunne vente noen dager, men jeg ble så bekymret at jeg insisterte på en sjekk. Jeg endte opp med å føde den dagen jeg blødde og lå 10 uker på nyfødt intensiv. Det har gått bra med barnet, men det var en jævlig tid.

Dra på sykehuset. Det er ikke normalt å blø i uke 25. 

Anonymkode: ff42f...387

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så skulle jeg heller ringe tilbake hvis jeg får vondt eller blødningene blir større.

Skjer dette er du kanskje allerede i fødsel. 

Anonymkode: ff42f...387

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte de, men siden jeg hadde vært på kontroll i dag og fått beskjed om at alt var bra, så ville de at jeg skulle se det an. Så skulle jeg heller ringe tilbake hvis jeg får vondt eller blødningene blir større. Er jo bare litt spotting og misfarga utflod, så det er jo ikke store greiene. Kjenner fortsatt godt med liv. 

Så fint at du ringte! Jeg ville imidlertid ikke slått meg til ro med svaret du fikk (ytterligere blødninger eller smerter kan bety at det er for sent), men bedt om å få komme inn til undersøkelse også jf. øvrige svar i tråden her som alle har samme erfaring som meg. At du kjenner mye liv har ingenting å si, du kan fortsatt ha truende for tidlig fødsel og det har ingen sammenheng med om man kjenner liv eller ei. Utvendig UL tidligere i dag (hvor man ikke visualiserer livmorhalsen) er heller ingen forsikring mtp. dette. 
Jeg har full forståelse for at du ikke vil mase eller være til bry, men det betyr ingenting i det store bildet HVIS det var den telefonsamtalen og sjekke. som skulle til for å unngå et langvarig intensivopphold med en ekstrem prematur baby. Det snur hele livet på hodet, resten av livet. 

• Liker 5
Skrevet

Hvordan går det, TS?😊

Skrevet

Hvordan går der med deg ts?

Skrevet
På 26.10.2020 den 14.03, AnonymBruker skrev:

Hei! 
Jeg har vært på ultralyd i dag, på vekstkontroll. Har hatt mensmurringer siden i går, og litt nedpress, nevnte dette for jordmoren før ultralyden. Hun så at babyen lå med hodet ned og presset litt på livmormunnen, så det var nok grunnen til at jeg at kjente mensmurringer og nedpress. 
Kom hjem igjen etter undersøkelsen og gikk på do, og når jeg tørker meg så jeg at det var litt blod på papiret, og en del misfarget utflod. Jeg er jo egentlig ikke så bekymret, siden jeg har vært på ultralyd og alt var bra på den, men jeg lurer rett og slett på om babyens plassering (altså over livmormunnen) kan være grunnen til at jeg har blødd litt? Kjenner jo også godt med liv, både nå og tidligere på dagen, så jeg vet jo at hun har det fint, men blod i et svangerskap er jo alltids noe som setter i gang tankekjøret uansett 🙈 

Jeg er 25+0. 

Hei TS.

Hva skjedde?

Anonymkode: 6a57e...279

Skrevet

Huff, beklager, glemte helt av at jeg hadde opprettet denne tråden 🙈 men det går bra! Murringene er borte, ingen nedpress og jeg blør heller ikke noe. Fikk en ultralyd i går, altså dagen etter at jeg fikk den lille blødningen, og da sjekket de alt. Alt var bare bra. Jeg sliter en del med vonde kynnere, så jeg er blitt sykemeldt, og blir det mest sannsynlig ut svangerskapet. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff, beklager, glemte helt av at jeg hadde opprettet denne tråden 🙈 men det går bra! Murringene er borte, ingen nedpress og jeg blør heller ikke noe. Fikk en ultralyd i går, altså dagen etter at jeg fikk den lille blødningen, og da sjekket de alt. Alt var bare bra. Jeg sliter en del med vonde kynnere, så jeg er blitt sykemeldt, og blir det mest sannsynlig ut svangerskapet. 

Så bra! Høres lurt ut med en sykemelding nå😊 Lykke til resten av svangerskapet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...