Gjest moderat forvirret :) Skrevet 30. juli 2005 #1 Skrevet 30. juli 2005 Jeg lurer på om et firma jeg vurderer å bestille fra skriver ned verdien, og siden jeg ikke ser noen informasjon om dette på siden de har så kommer jeg trolig til å sende de en mail, så er spørsmålene til dere som følger: Hvordan ordlegger jeg meg? Og er dette egentlig litt frekt ovenfor firmaet? Jeg ber de jo strengt tatt om å gjøre noe “ulovlig”, men jeg kommer neppe til å bestille om de ikke gjør det, så på sett å vis er det vel ikke helt ille å spørre? Og hva skjer om pakken blir stoppet i tollen? Får det konsekvenser for meg eller firmaet? Og hvilke? (Blir pakken stoppet og sendt tilbake, straffegebyr, eller må jeg “bare” betale det jeg måtte ha betalt i utgangspunktet om jeg var ærlig?) Koselig om noen tar seg tid til å svare
Gjest Solsikke Skrevet 30. juli 2005 #2 Skrevet 30. juli 2005 Jeg vet ikke så utrolig mye om dette, men kan ihvertfall fortelle om mine erfaringer Jeg kjøpte nettopp noen sko på Ebay, og da skrev jeg mail til selgeren og spurte om hun kunne skrive verdien til $25, sånn at det ikke var så stor sjangs for at de ble stoppet i tollen. Jeg skrev noe sånnt som: Could you please mark the customs form with a value of 25$? (To help out with the VAT charges) Thanks Pakken ble allikevel stoppet i tollen (tror egentlig bare det var uflaks, jeg har en vennine som bestiller veldig mye på ebay og ho har aldri hatt noen problemer med at det blir stoppet når selger skriver verdien til under 200 kr) Jeg fikk et brev i posten der jeg kunne velge om posten skulle fortolle pakken for meg (Det kostet 72,- hvis verdien var under 1000,- og 155,- hvis verdien var over 1000,-. I tilegg så kommer 10% (hvis jeg ikke tar feil) moms av verdien på varen du kjøper) Det andre valget var å fortolle den selv, det skjønte jeg ikke så mye av, så jeg jeg valgte alternativ 1. Jeg måtte skrive under på brevet de sendte meg, og returnere til de med fødselsnummeret mitt og kvitteringen på kjøpet. Håper dette ihvertfall svarer på litt av det du spør om
Gjest ikke så forvirret lengere :) Skrevet 30. juli 2005 #3 Skrevet 30. juli 2005 Tuuuuuuuuuuuuuusen hjertelig takk (nå kan jeg i det minste ta det med ro om at jeg havner IKKE i buret for å få verdien på en pakke skrevet ned er man paranoid, ja da ER man paranoid )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå