Gå til innhold

Spørsmål om aksjesparekonto

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg begynte å spare i fond i DNB Spare for en stund siden. Har hatt trekk fra min brukskonto. Har ca 100K i fond. Er det dumt på noen som helst måte å ha trekk fra brukskonto? 🤔 

I dag opprettet jeg aksjesparekonto, fordi jeg rett og slett ikke har satt meg inn i det før. Dessverre skjønte jeg ikke helt greia nå heller. Overfører jeg fra brukskonto til AKS og så kjøper fond fra AKS? 

Hvis jeg selg fond, skal jeg da overføre først til AKS og siden til brukskonto/sparekonto?

Anonymkode: 9387e...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!  Ja du overfører penger til AKS og handler fond og aksjer fra denne kontoen.  Visst du senere selger fond/aksjer vil dette blir tilført tilbake til AKS kontoen din. 

Hovedgrunnen til å ha en AKS og kjøpe/selge via denne er at du slipper å skatte av gevinsten før du evt. tar ut gevinsten fra konto. Så da kan du kjøpe og selge fond uten at det utløser skatt. 

Selger du fond uten at det har gått via AKS vil du skatte av gevinsten det året du solgte fondet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pingeling skrev:

Hei!  Ja du overfører penger til AKS og handler fond og aksjer fra denne kontoen.  Visst du senere selger fond/aksjer vil dette blir tilført tilbake til AKS kontoen din. 

Hovedgrunnen til å ha en AKS og kjøpe/selge via denne er at du slipper å skatte av gevinsten før du evt. tar ut gevinsten fra konto. Så da kan du kjøpe og selge fond uten at det utløser skatt. 

Selger du fond uten at det har gått via AKS vil du skatte av gevinsten det året du solgte fondet. 

Takk! Så egentlig er forskjellen at man betaler skatt nå  (ved salg) eller at man utsetter det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men man kan da investere hele gevinsten videre inn i nye fond/aksjer.  Og sånn sett få gevinst på gevinst før man må skatte av det.  I stedet for i mellomtiden å betale skatt på det. 

Visst man f.eks har behov for å ta ut litt i fra fond/aksjer, så kan man fint selge fond, og ta pengene ut fra AKS så lenge dette beløpet er lavere enn gevinsten man har opptjent.  

Så alt blir litt mer fleksibelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pingeling skrev:

Ja, men man kan da investere hele gevinsten videre inn i nye fond/aksjer.  Og sånn sett få gevinst på gevinst før man må skatte av det.  I stedet for i mellomtiden å betale skatt på det. 

Visst man f.eks har behov for å ta ut litt i fra fond/aksjer, så kan man fint selge fond, og ta pengene ut fra AKS så lenge dette beløpet er lavere enn gevinsten man har opptjent.  

Så alt blir litt mer fleksibelt.

Takk for svar. Et nytt begrep dukket opp i appen: «handlekontoen din». Hva er dette og hvor finner jeg det?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Et nytt begrep dukket opp i appen: «handlekontoen din». Hva er dette og hvor finner jeg det?🤔

Nå vet ikke jeg helt hva slags app du bruker så er ikke helt sikker.  Men siden vi er inne på AKS så ville jeg tro at det den også kan omtales som handlekonto.  Du overfører jo penger dit for å "handle".  Og må ha penger på handlekontoen (AKS) for å kunne kjøpe fond eller aksjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, pingeling skrev:

Nå vet ikke jeg helt hva slags app du bruker så er ikke helt sikker.  Men siden vi er inne på AKS så ville jeg tro at det den også kan omtales som handlekonto.  Du overfører jo penger dit for å "handle".  Og må ha penger på handlekontoen (AKS) for å kunne kjøpe fond eller aksjer. 

DnB spare. Jeg overførte nå penger til aksjesparekontoen min i nettbanken. Dette ser jeg også i appen under «aksjesparekonto». Så slettet jeg de faste trekkene og lagde nye trekk med aksjesparekontoen. Men da får jeg varsel om at jeg ikke har penger på «handlekontoen» min.. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til: bør jeg selge fondene jeg har og kjøpe nye (i aksjesparekonto)? Får vel ikke til å bytte 🤔

(beklager dumme spørsmål, var langvarig syk da ASK ble lansert og fikk ikke med meg dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et spørsmål til: bør jeg selge fondene jeg har og kjøpe nye (i aksjesparekonto)? Får vel ikke til å bytte 🤔

(beklager dumme spørsmål, var langvarig syk da ASK ble lansert og fikk ikke med meg dette)

Så lenge det er rene aksjefond så tilbyr de fleste at man bare kan flytte fondene over i ASK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Cata skrev:

Så lenge det er rene aksjefond så tilbyr de fleste at man bare kan flytte fondene over i ASK. 

Skjønner ikke helt hvordan jeg gjør det (i DnB spare). Skjønner hvordan jeg bytter, men ikke bytter til ASK..🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hvordan jeg gjør det (i DnB spare). Skjønner hvordan jeg bytter, men ikke bytter til ASK..🤔

Det pleier stå i nettbanken hvordan man skal gjøre det, men jeg har ikke DNB så jeg aner ikke hvordan det er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ask består av tre ting.

1)En konto til å håndtere cash. Denne er IKKE rentebærende, og er ikke ment som noe annet enn holdingkonto dersom du selger deg ut av fond/aksjer og skal reinvestere disse. Når penger flyttes ut av denne kontoen utløses skatt. Bruker du de til å handle videre trenger du ikke skatte enda.

2)en fondshandelskonto. Der er porteføljen din av penger som står i aksjefond

3)aksjekonto (vps konto, eget kontonummer). Brukes til å holde rede på aksjene du eier

Når du kjøper fond på en ask konto betaler du disse fra brukskonto. Anbefaler månedlig trekk for å spre risikoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1)En konto til å håndtere cash. Denne er IKKE rentebærende, og er ikke ment som noe annet enn holdingkonto dersom du selger deg ut av fond/aksjer og skal reinvestere disse. Når penger flyttes ut av denne kontoen utløses skatt. Bruker du de til å handle videre trenger du ikke skatte enda.

3)aksjekonto (vps konto, eget kontonummer). Brukes til å holde rede på aksjene du eier

Når du kjøper fond på en ask konto betaler du disse fra brukskonto. Anbefaler månedlig trekk for å spre risikoen

Ikke alle fond kan være i en ask, de må være børsnotert i Europa eller Asia, og ikke være rentefond. Mener jeg å huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Summeer skrev:

Ikke alle fond kan være i en ask, de må være børsnotert i Europa eller Asia, og ikke være rentefond. Mener jeg å huske.

Ja, takk! Men vet du om jeg kan selge (innskuddet) på mine vanlige fond og kjøpe nye fond i ASK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fondet er et "ask godkjent fond" kan du flytte det med beholdning over til ask-kontoen. Litt usikker på hvordan skatt og sånt slår ut nå, det var en friperiode idet ask ble lansert. Det er ikke sikkert det lønner seg å selge for å reinvestere, her ville jeg enten latt vær og startet ask sparingen fra nå, eller spurt rådgiver i banken om en anbefaling om det er mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Annonse
Gjest Tigerlilje86

Skjønner ingenting av aksjer og fond. 

Min far har lenge anbefalt at jeg sparer i fond, så nå ordnet jeg en akskjesparekonto i banken min og satt in minstebeløper 500 kr. 

Skjønner fortsatt ingenting, kan ikke se noe er trekt fra kontoen men er kommet opp en konto på oversikten som heter aksjesparekonto. Hvorfor er ikke pengene der? Hva i all verden skjer nå? Jeg har ivertfall gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2020 at 1:32 PM, AnonymBruker said:

Overfører jeg fra brukskonto til AKS og så kjøper fond fra AKS? 

Hvis jeg selg fond, skal jeg da overføre først til AKS og siden til brukskonto/sparekonto?

Ja og ja.

ASK (ikke AKS) er en "mellomstasjon" der du fritt kan la pengene veksle mellom å stå i aksjer, fond og AKS-konto uten at du må betale skatt av eventuelle gevinster. Du må likevel betale gebyr/såkalt kurtasje når du kjøper aksjer.

For å bruke pengene må du flytte de fra ASK til en vanlig konto og det utløser skatt.

ASK er egentlig bare en form for utsatt skatt på gevinst, du må betale den senere, hvis de samme skattereglene gjelder senere, det kan jo ta mange år f eks hvis det er pensjonssparing.

Anonymkode: 4030b...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Tigerlilje86 said:

Skjønner ingenting av aksjer og fond. 

Min far har lenge anbefalt at jeg sparer i fond, så nå ordnet jeg en akskjesparekonto i banken min og satt in minstebeløper 500 kr. 

Skjønner fortsatt ingenting, kan ikke se noe er trekt fra kontoen men er kommet opp en konto på oversikten som heter aksjesparekonto. Hvorfor er ikke pengene der? Hva i all verden skjer nå? Jeg har ivertfall gjort det...

Tar kanskje 3-4 dager. Kanskje pengene umiddelbart ble lagt inn i en fondsbestilling der kjøpet ennå ikke er gjennomført. Kan ta noen dager og kanskje ennå lenger tidd når det er første gang for deg hvis de også må registrere deg hos VPS (verdipapirsentralen) eller noe sånt. Fondshandler, både kjøp og salg, kan også ta opptil en uke har jeg sett. Kontakt banken om det tar mer. Aksjehandler derimot (ikke fond) går ofte gjennom på få sekunder hvis ditt bud (pris) er et beløp som noen andre er villige å selge for. Selv om aksjehandel går raskt, og kan virke gøy, som et spill, bør man likevel ikke drive å handle aksjer hver dag sånn (om man ikke er proff) siden pengene da sakte vil bli spist av gebyrer/kurtasje i hver handel, spesielt om man er privat småsparer som handler for små beløp. Utforsk gjerne hvordan og hvor du får lavest mulig kurtasje, det varierer mellom banker og børser. Valutagebyrer kan også komme inn for utenlandske aksjer, selv om aksjer i utenlandske børser kan være et poeng hvis den norske krona fortsetter å svekke seg. For fond kan det også være et poeng å velge et med lav årsavgift, de automatiske (passivt forvaltene, der datamaskiner gjør mesteparten av jobben) har ofte under 0.5%, noen helt nede i 0.2%, de aktivt forvaltede (som ikke-datastyrte) kan ha 2% og kanskje mer som de da tar av pengene dine for å gjøre jobben med å kjøpe og selge aksjer for deg i aksjefnod. Indexfond med lave gebyrer har ofte vist seg å være like bra som de aktivt forvaltede, men det varierer fra år til år, det må du finne ut av selv hva du tror er best.

Anonymkode: 4030b...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerlilje86

Skjønner fortsatt ingenting. Har blitt fortalt at det går av seg selv...

Har dyskalkuli så dette ser ut som maur i bevegele hvis jeg prøver å lese og forstå noe som helst med askjer. Vil bare spare og at pengene vokser, og ser jeg kan ta ut å sette inn som jeg vil. Og er i et globalt fond som min far sa jeg måtte velge for at det skulle gå av seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...