AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Noen som har en spesiell eller annerledes juletradisjon? De fleste har julestrømpe, Askepott og så videre. Men lurer på om det er noen som har tradisjoner som skiller seg litt ut? Jeg har feiret på samme måtte i alle år, og elsker jul. Men har fått egne barn, og selv om jeg vil overføre mange av de gamle tradisjonene til dem, hadde det vært fint å gjøre noe nytt også. Må ikke være bare på selve julaften. Førjul og romjul også. Anonymkode: dd7f7...2dc
laviniabcn79 Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg er ikke typisk julete av meg. liker ikke nisser og rød pynting, men vi har noe som går igjen hos oiss. rampenisse ( en noget sløv en sådan) pakkekalender pynte pepperkakehus og det som kanskje er litt utradisjonelt er juletreet vårt. vi bruker ikke vanlige kuler, jeg henger bare sånn crazy julepynt på. kjøper pizzastykker,pølser, sushibiter, dinosaurer og alt mulig annet ræl av tullejulepynt en får tak i. ungene elsker det. juletreet er oppe fra ca 15 desember til 2 juledag. thats it. til min mors store fortvilelse. 4
laviniabcn79 Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, laviniabcn79 skrev: Jeg er ikke typisk julete av meg. liker ikke nisser og rød pynting, men vi har noe som går igjen hos oiss. rampenisse ( en noget sløv en sådan) pakkekalender pynte pepperkakehus og det som kanskje er litt utradisjonelt er juletreet vårt. vi bruker ikke vanlige kuler, jeg henger bare sånn crazy julepynt på. kjøper pizzastykker,pølser, sushibiter, dinosaurer og alt mulig annet ræl av tullejulepynt en får tak i. ungene elsker det. juletreet er oppe fra ca 15 desember til 2 juledag. thats it. til min mors store fortvilelse. og jeg kjøper en personlig juløekule til ungene hvert år jeg lagrer i hver deres fine boks, til de blir eldre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Av førjulstradisjoner lager vi pepperkakehus i en nøyaktig modell av huset vårt. Laget våre egne maler, på millimeterpapir, fra tegningene på huset. Stor stas. Ellers får barna velge hver sin veldedige organisasjon vi gir julegave til - oppfordrer dem til å velge en ny hvert år, så de må lese seg litt opp om hvilke problemer folk sliter med omkring. Anonymkode: a9e93...306 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Før jul: Går ut og spiser lunsj eller middag sammen som familie. En dag det passer i løpet av den siste uken før jul. Hjemme blir man liksom minnet på alt som skal ordnes og fikses, så det er utrolig deilig å få et avbrekk! Pleier å legge det til sentrum, så får vi sett julegatene og juletreet i samme slengen. Lille julaften: Minst mulig. Ser en julefilm og spiser nachos. Har inntrykk av at dette skiller seg litt ut, fordi mange har så utrolig mye å gjøre den dagen. Vi prøver bevisst å ha det aller meste unnagjort før 23., sånn at roen virkelig kan senke seg. Handler julegaver fra oktober, pynter treet rundt 20., sikkert feil i noens øyne men fungerer for oss! Romjula: Kun ett juleselskap. Syns alle rundt meg stresser fra selskap til selskap i romjula, og det høres så fælt ut. Vi kjører kun ett, hvor vi inviterer folk til oss. Da får vi sett alle som er viktige å se, men slipper den uendelige rekken av selskaper. Gir oss masse tid til å kose oss, slappe av og hente oss inn etter en travel høst! Bruker romjula til å spille brettspill, familieturnerning med Mario Kart, aketur eller ski hvis været ligger tilrette for det, og å se julefilmer. Minst mulig styr Syns egentlig våre tradisjoner føles ganske vanlige, men har som sagt fått endel reaksjoner fra andre! Det går igjen at de syns vi er heldige som har så lite "obligatorisk" på timeplanen, tror mange ikke tenker på at det faktisk går an å legge om og lage sine egne tradisjoner. Anonymkode: d2dbf...b0f 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Vi pleier å ha alt unnagjort til lille julaften, og da drar vi på lekeland, trampolinepark el.l. Det tror jeg er en tradisjon vi er ganske alene om, for vi pleier å ha hele lokalet for oss selv. 😛 Anonymkode: 5c481...91d 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Før jul: Går ut og spiser lunsj eller middag sammen som familie. En dag det passer i løpet av den siste uken før jul. Hjemme blir man liksom minnet på alt som skal ordnes og fikses, så det er utrolig deilig å få et avbrekk! Pleier å legge det til sentrum, så får vi sett julegatene og juletreet i samme slengen. Lille julaften: Minst mulig. Ser en julefilm og spiser nachos. Har inntrykk av at dette skiller seg litt ut, fordi mange har så utrolig mye å gjøre den dagen. Vi prøver bevisst å ha det aller meste unnagjort før 23., sånn at roen virkelig kan senke seg. Handler julegaver fra oktober, pynter treet rundt 20., sikkert feil i noens øyne men fungerer for oss! Romjula: Kun ett juleselskap. Syns alle rundt meg stresser fra selskap til selskap i romjula, og det høres så fælt ut. Vi kjører kun ett, hvor vi inviterer folk til oss. Da får vi sett alle som er viktige å se, men slipper den uendelige rekken av selskaper. Gir oss masse tid til å kose oss, slappe av og hente oss inn etter en travel høst! Bruker romjula til å spille brettspill, familieturnerning med Mario Kart, aketur eller ski hvis været ligger tilrette for det, og å se julefilmer. Minst mulig styr Syns egentlig våre tradisjoner føles ganske vanlige, men har som sagt fått endel reaksjoner fra andre! Det går igjen at de syns vi er heldige som har så lite "obligatorisk" på timeplanen, tror mange ikke tenker på at det faktisk går an å legge om og lage sine egne tradisjoner. Anonymkode: d2dbf...b0f Problemet er at mange blir såra om man ikke vil komme i besøk til dem. Dere kjører jo litt "egotripp" med at dere ikke vil dra i besøk til andre, men heller vil at andre skal ta seg bryet med å komme til dere. Her i slekten er det mange som blir lei seg om vi ikke kommer på besøk. Og det har ikke jeg samvittighet til. Gamle bestemor, som har invitert inn til svinesteik hver jul siden manns minne - skal vi liksom si nei, vi gidder ikke komme til deg, du får sitte der aleine, eller pelle gamle skinnet ditt til oss den dagen som passer oss best..? Anonymkode: a9e93...306 12
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg har pynt juletrefest nest siste eller siste lørdag før julaften, etter hvilken dag julaften faller på. Virker som folk synes det er veldig koselig. Anonymkode: f0eab...a36 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har pynt juletrefest nest siste eller siste lørdag før julaften, etter hvilken dag julaften faller på. Virker som folk synes det er veldig koselig. Anonymkode: f0eab...a36 Og nå så jeg det lå under barn og familie... det er en voksenfest jeg har. Anonymkode: f0eab...a36
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 Vi er litt som AB over; vi er med på det meste de vi er glade i syns er «obligatorisk» fordi vi opplever genuin glede ved å gi av oss selv i det fellesskapet juletradisjonene skaper over tid. Men vi har helt klart egne juletradisjoner som er annerledes enn det vi vokste opp med, og som majoriteten i slektene våre praktiserer. For eksempel har vi en «Marikken-tradisjon»: Vi går en lang tur i nærområdet mens majoriteten i familien er i kirken, og mens vi går snakker vi med barnet vårt om historikken i området, hvordan vi hører til her, hva vi ønsker å gjøre for lokalsamfunnet i det nye året osv. Dette gjør vi for å knytte julaftens formiddag til noe positivt som bekrefter vårt sekulære livssyn og skaper selvstendig familietid, samt for å unngå at slekten parkerer oss på kjøkkenet siden vi «uansett ikke skal i kirken». Juleforberedelsene er også annerledes: Vi har julepynt som ikke «matcher», og som vi har samlet på oss i ulike faser helt siden livet på hybel. Vi blåser i trender og skifter ikke ut ting med mindre det blir ødelagt. Vi har alltid bare brukt hvite lys slik at vi slipper å ha så mye «kun-til-jul»-pynt. Barnet vårt samler røtter, nøtter, kongler, kvister, mose, tyttebærlyng, stein og drivved hele året, og lager dekorasjoner, kranser osv av det. Dette er veldig uortodokst i vår omgangskrets, og ellers i slekten, der folk gjerne har separate temaer de veksler mellom, eller også faktisk kjøper alt nytt hver gang motebildet endres. Vi dømmer dem overhodet ikke, men jeg innrømmer lett at jeg føler vi sparer oss selv (og kloden) for mye stress ved å ikke stadig hige etter nytt nytt nytt. Det er deilig å liksom bare ha det klart, og så ferdig med det. 🤷🏻♀️ Vi har juleverksted sammen med barnets venner og våre venner, bakekvelder osv, og vi lager kun kakeslag som kan fryses ned, og som faktisk blir spist. Anonymkode: 24a9e...aaa 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at mange blir såra om man ikke vil komme i besøk til dem. Dere kjører jo litt "egotripp" med at dere ikke vil dra i besøk til andre, men heller vil at andre skal ta seg bryet med å komme til dere. Her i slekten er det mange som blir lei seg om vi ikke kommer på besøk. Og det har ikke jeg samvittighet til. Gamle bestemor, som har invitert inn til svinesteik hver jul siden manns minne - skal vi liksom si nei, vi gidder ikke komme til deg, du får sitte der aleine, eller pelle gamle skinnet ditt til oss den dagen som passer oss best..? Anonymkode: a9e93...306 Akkurat sånn vi sa det! Omg 🤦♀️ Litt tilleggsinformasjon: Eneste gjenlevende besteforelder er Bestemor, som vi er hos på julaften (vi ordner maten) og som ellers ikke orker så mye sosialt hver dag. Hun er dessuten velkommen til oss når det skal være, men liker godt å slappe av aleine. De selskapene vi er bedt i er stort sett hos fjerne slektninger eller litt perifere familievenner med 10-25 stk rundt bordet ekskl. oss og ca tusen av dem er barn under 10 år (generelt uaktuelt i influensa- og omgangssjukesesongen og ekstra uaktuelt i år). Ingen får snakket særlig mye med hverandre, barna roper over hverandre og løper rundt og herjer, alle er stappmette og det er rett og slett mer pes enn hygge. Noen krangler, noen drikker litt for mye akevitt, ett barn vil hjem og spille playstation, to andre krangler om samme leke. Har heller pleid å kjøre oss en tur med julegaver og julekort til disse noen dager før jul, så får vi utvekslet noen ord i døra eller over en kaffekopp i ro og mak. Det går også an å møtes på andre arenaer, i akebakken eller en gåtur. Man må ikke stivpyntes og spise den tunge julematen hver dag for å ha det hyggelig. Tror jevnt over at mange hadde hatt godt av å kutte ned på pliktbesøkene akkurat i romjula, og heller spredt det litt utover året. Har kollegaer som tar ut ferie en uke før jul sånn at de kan slappe av og lade opp til juleferien - da er det noe alvorlig galt i mine øyne. Anonymkode: d2dbf...b0f 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Akkurat sånn vi sa det! Omg 🤦♀️ Litt tilleggsinformasjon: Eneste gjenlevende besteforelder er Bestemor, som vi er hos på julaften (vi ordner maten) og som ellers ikke orker så mye sosialt hver dag. Hun er dessuten velkommen til oss når det skal være, men liker godt å slappe av aleine. De selskapene vi er bedt i er stort sett hos fjerne slektninger eller litt perifere familievenner med 10-25 stk rundt bordet ekskl. oss og ca tusen av dem er barn under 10 år (generelt uaktuelt i influensa- og omgangssjukesesongen og ekstra uaktuelt i år). Ingen får snakket særlig mye med hverandre, barna roper over hverandre og løper rundt og herjer, alle er stappmette og det er rett og slett mer pes enn hygge. Noen krangler, noen drikker litt for mye akevitt, ett barn vil hjem og spille playstation, to andre krangler om samme leke. Har heller pleid å kjøre oss en tur med julegaver og julekort til disse noen dager før jul, så får vi utvekslet noen ord i døra eller over en kaffekopp i ro og mak. Det går også an å møtes på andre arenaer, i akebakken eller en gåtur. Man må ikke stivpyntes og spise den tunge julematen hver dag for å ha det hyggelig. Tror jevnt over at mange hadde hatt godt av å kutte ned på pliktbesøkene akkurat i romjula, og heller spredt det litt utover året. Har kollegaer som tar ut ferie en uke før jul sånn at de kan slappe av og lade opp til juleferien - da er det noe alvorlig galt i mine øyne. Anonymkode: d2dbf...b0f Mitt poeng var dette du skrev: "Det går igjen at de syns vi er heldige som har så lite "obligatorisk" på timeplanen, tror mange ikke tenker på at det faktisk går an å legge om og lage sine egne tradisjoner. " Og poenget mitt: det er lett for deg å si, om dere ikke har mange i nær familie som inviterer dere En ting er å si nei til perifer slekt, eller venner. Det er noe helt annet for oss som har gamle besteforeldre, barnløse gamle tanter, o.l., som er ensomme, og som finner stor glede i å få invitere inn til jul. Jeg har to par besteforeldre, og ett stk gammel tante, som alle har tradisjon for å invitere inn til jul og arrangere selskap, og som ville blitt veldig lei seg om vi ikke kom. Liten familie, hadde vi takket nei, hadde det knapt vært folk som besøkte dem. For meg er julen om familie, og det innebærer at man besøker og gleder andre mennesker, fremfor å kjøre "egotripp" og si at det er så stress atte.. Fint for deg at du IKKE har så mange "pliktbesøk", men det er altså veldig mange som har slekt som blir dypt og inderlig såret og blir sittende ensom om man ikke kommer. Anonymkode: a9e93...306 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt poeng var dette du skrev: "Det går igjen at de syns vi er heldige som har så lite "obligatorisk" på timeplanen, tror mange ikke tenker på at det faktisk går an å legge om og lage sine egne tradisjoner. " Og poenget mitt: det er lett for deg å si, om dere ikke har mange i nær familie som inviterer dere En ting er å si nei til perifer slekt, eller venner. Det er noe helt annet for oss som har gamle besteforeldre, barnløse gamle tanter, o.l., som er ensomme, og som finner stor glede i å få invitere inn til jul. Jeg har to par besteforeldre, og ett stk gammel tante, som alle har tradisjon for å invitere inn til jul og arrangere selskap, og som ville blitt veldig lei seg om vi ikke kom. Liten familie, hadde vi takket nei, hadde det knapt vært folk som besøkte dem. For meg er julen om familie, og det innebærer at man besøker og gleder andre mennesker, fremfor å kjøre "egotripp" og si at det er så stress atte.. Fint for deg at du IKKE har så mange "pliktbesøk", men det er altså veldig mange som har slekt som blir dypt og inderlig såret og blir sittende ensom om man ikke kommer. Anonymkode: a9e93...306 Nå handler denne tråden om hvilke tradisjoner man har som er annerledes enn andres. Jeg nevnte noen jeg har, og disse gjelder helt åpenbart ikke for deg. Jeg er ikke interessert i å krangle med deg eller forsvare hvordan vi gjør det. Anonymkode: d2dbf...b0f 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå handler denne tråden om hvilke tradisjoner man har som er annerledes enn andres. Jeg nevnte noen jeg har, og disse gjelder helt åpenbart ikke for deg. Jeg er ikke interessert i å krangle med deg eller forsvare hvordan vi gjør det. Anonymkode: d2dbf...b0f Da burde du latt være å komme med en generaliserende og dømmende kommentar om hva vi andre gjør feil Du skjønte tydeligvis ikke at andre har andre "utfordringer" enn deg selv, så da informerte jeg deg om det. Anonymkode: a9e93...306 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi pleier å ha alt unnagjort til lille julaften, og da drar vi på lekeland, trampolinepark el.l. Det tror jeg er en tradisjon vi er ganske alene om, for vi pleier å ha hele lokalet for oss selv. 😛 Anonymkode: 5c481...91d At vi ikke har tenkt på det før! Smart😃 og sikkert greit for ungene å få ut en del energi før julaften😛 Anonymkode: f7747...32f 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 Pynter 1 desember 😄 også har jeg en tradisjon om å se alle ringenes herre filmene i julen.. de gir meg julefølelse av alle ting 😅 Anonymkode: 14a56...329 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: At vi ikke har tenkt på det før! Smart😃 og sikkert greit for ungene å få ut en del energi før julaften😛 Anonymkode: f7747...32f Veldig greit ja, og funker bra til å forkorte ventetiden også. Håper bare ikke for mange blir inspirert nå, så det blir stappfullt i år. 😛 Anonymkode: 5c481...91d 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 Det vil jeg tro! Heldigvis booking og max antall i år da😛 Anonymkode: f7747...32f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 Vi bor i Oslo, vi står på skøyter i Spikersuppa på julaften 😊 Pynter tre 1. des og kaster det ut 2. nyttårsdag. Kjøper julepynt (1 stk.) når vi er ute og reiser så treet er fullt av hyggelige minner. Vi reiser aldri noe sted på julaften, men alle som vil er velkommen til oss (merk, vi har liten familie). Anonymkode: c0bfe...a22
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #20 Skrevet 26. oktober 2020 På julaften prøver jeg å få kommet meg i kirken, det gir en helt egen ro å få høre julevangeliet . Nå er jeg kristen da. Ellers så er vi alltid på kirkegården og tenner lys. Det viktigste på lille julaften er å legge pinnekjøttet i vann og å se Grevinnen og hovmesteren på tv. I julen er vi ikke på så mange juleselskap, kun sammen med nærmeste familie. Hvis det er snø her, så lager vi snømann i hagen. Men kanskje jeg lager en snølykt hvis det er nok snø. På grunn av corona restriksjoner så blir det nok ikke så mye av de arrangementene vi bruker å gå på i år. Men jeg håper å få med meg en julekonsert før jul. Vi pynter alltid juletreet sammen. Anonymkode: 6927e...25b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå