AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Min far slo broren min rett foran meg en gang når bror var 15 år. Broren min kalte han feit, og faren min klikket helt!!!! Broren min ble slått av han med knyttneve og han falt på gulvet. Etterpå dro faren min broren min opp trappa og ropte til alle at han var sjefen i huset og ingen skulle kødde med han! Jeg hylskrek og ble traumatisert av hendelsen!! Mye husker jeg ikke, men broren min var livredd og ropte om hjelp. Faren min dro broren min inn på bade der min mor lå i badekaret og badet! Hun fikk ikke med seg hendelsen men faren min skulle vise mor hva som skjedde med bror når han var frwkk imot han.. Broren min blødde fra pannen og moren min sa helt forskrekket at «ja sånn går det når du er frekk mot faren din» Jeg sprang ut i hagen å søkte hjelp, og far kom springende etter meg og latet som ingenting. Naboen åpnet ikke døren fordi de var mest sannsynlig borte! Faren min så på meg å smilte og han sa: hvorfor skriker du og hvorfor ringer du på hos naboen? Jeg aa at han hadde slått broren min.. Faren min sa: Nei, jeg har aldri slått han så nå misforstår du!! Etterpå dro han på bensinstasjonen å dro meg med der jeg fikk kjøpe alt av godteri! Broren min satt vettskremt i sofaen med en gigantisk kul i panna å så helt merkelig ut.. Dette er bare noen brøkdeler av volden da mye var mindre alvorlig, men fortsatt alvorlig nok og traumatiserende. Han har også slått moren min, og vært ille mot henne foran og bak vår rygg! Faren min bagatelliserer og nekter for mye, samt later som om det ikke «var slik» Klarer virkelig ikke å legge dette bak meg. Jeg skal ALDRI gjøre noe slikt mot min mann eller mine barn😢 Anonymkode: 840fb...377 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Det er så vondt! Anonymkode: 840fb...377 2
jabx Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Er det noe du vil diskutere? Noe du lurer på? Ja, det er veldig stygt det du beskriver, og han burde vært stilt til ansvar for det. Er han voldelig mot noen i dag? 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Stakkars dere og mora di, gjett om hun har fått mye juling da dere sov osv..,😱 Dyssosial personlighetsforstyrrelse er vel ganske dekkende. Ullersmo er full av dem. Anonymkode: a9761...5ff 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Du og broren kan kutte kontakten med han! Anonymkode: cb492...67c 2
Sessan_ Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Hei TS. Hvor gammel var du når denne hendelsen skjedde, og hvor gammel er du idag? Det er dessverre ikke uvanlig at foreldre som er voldelige, enten bagatelliserer hendelser (eller later som de ikke har skjedd), eller legger skylden for hendelsene over på andre. Det høres ut som om dette er noe som preger deg mye. I så fall ville jeg sett på muligheten for å snakke med noen om dette. Hvem det blir riktig å henvende seg til, avhenger litt av hvor gammel du er nå. 6
Carrot Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Hei TS, Du kan ringe 116006 og snakke med noen som kan lytte til deg og hjelpe deg. Eventuelt se her: https://www.116111.no/ Det er gratis og det er menneskser der som kan gi deg mye bedre hjelp enn vi kan på nett. ❤️ Endret 26. oktober 2020 av Carrot 6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 13 minutter siden, jabx skrev: Er det noe du vil diskutere? Noe du lurer på? Ja, det er veldig stygt det du beskriver, og han burde vært stilt til ansvar for det. Er han voldelig mot noen i dag? Nei, vil bare få det skrevet å lest opp slik at jeg nok en gang kan legge alt bak meg. Jeg vil ikke ha mer med han å gjøre, men det er komplisert og vanskelig. Han lurer alle til å tro at han er snill og god men folk skulle bare ha visst! Han har vært voldelig mot moren min nylig. Jeg anvendte han for dette, men hun ville ikke vitne. Vi fikk overtalt henne til å skille seg fra han til slutt men det var ingen enkel sak! Anonymkode: 840fb...377 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 9 minutter siden, Carrot skrev: Hei TS, Du kan ringe 116006 og snakke med noen som kan lytte til deg og hjelpe deg. Eventuelt se her: https://www.116111.no/ Det er gratis og det er menneskser der som kan gi deg mye bedre hjelp enn vi kan på nett. ❤️ Hei, og takk for det. Jeg er litt uenig der, da det er bedre for meg å skrive her inne om det da det er for vanskelig for meg å prate muntlig om dette😢 Dette er min måte å få det bedre på. Og jeg synes kg er til stor hjelp på slikt da man kan skrive anonyme svar. Anonymkode: 840fb...377 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars dere og mora di, gjett om hun har fått mye juling da dere sov osv..,😱 Dyssosial personlighetsforstyrrelse er vel ganske dekkende. Ullersmo er full av dem. Anonymkode: a9761...5ff Ja, jeg tror faren min har vært skikkelig ille mot henne selv om mamma sier hun ikke husker flere tilfeller. Min far er norsk og har drevet på slikt hele livet.. Anonymkode: 840fb...377
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du og broren kan kutte kontakten med han! Anonymkode: cb492...67c Ja, men bror synes det er vanskelig. Vi har ingen familie annet enn mor og far. Besteforeldre er borte, og øvrig familie har aldri hatt mye kontakt med mor og far. Vi har hatt litt kontakt med søsteren til faren min men hun er på far sin side, fordi hun mener han har vært snill og støttende mot oss hele livet.. Selv om jeg måtte bo hjemme hos tanten min da jeg var liten da barnevernet hentet oss, så mener tante at far er snill.. Ja, hun er manipulert! Jeg har kuttet han ut nylig! Anonymkode: 840fb...377 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 17 minutter siden, Sessan_ skrev: Hei TS. Hvor gammel var du når denne hendelsen skjedde, og hvor gammel er du idag? Det er dessverre ikke uvanlig at foreldre som er voldelige, enten bagatelliserer hendelser (eller later som de ikke har skjedd), eller legger skylden for hendelsene over på andre. Det høres ut som om dette er noe som preger deg mye. I så fall ville jeg sett på muligheten for å snakke med noen om dette. Hvem det blir riktig å henvende seg til, avhenger litt av hvor gammel du er nå. Jeg var 10 år! I dag er jeg 26 år. Jeg har fått noen å prate med, men får ikke time før nyåret grunnet stor pågang.. Anonymkode: 840fb...377 1
Sessan_ Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg var 10 år! I dag er jeg 26 år. Jeg har fått noen å prate med, men får ikke time før nyåret grunnet stor pågang.. Anonymkode: 840fb...377 Så bra at du har fått time. Skjønner godt at dette preger deg mye. ❤️ Jeg tror det finnes endel tjenester som har chattefunksjon, hvis du har behov for å prate men helst ønsker å skrive. Kirkens SOS har blant annet tilbud om støtte via chat eller melding. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, Sessan_ skrev: Så bra at du har fått time. Skjønner godt at dette preger deg mye. ❤️ Jeg tror det finnes endel tjenester som har chattefunksjon, hvis du har behov for å prate men helst ønsker å skrive. Kirkens SOS har blant annet tilbud om støtte via chat eller melding. Jeg bruker KG som en side som kan hjelpe meg👍Her inne får jeg god støtte og mange gode råd i mellomtiden. Anonymkode: 840fb...377 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 Glemte å fortelle at far mener at han aldri har gjort noe galt, og han mener at ingen har noe med vår familie å gjøre. Han nekter å ta imot hjelp, og har aldri gått på sinnemestring eller tatt imot psykologisk hjelp. Alle vi andre i familien har tatt imot hjelp da vi var «problemet» og ikke han. Nå later han som om alle har forlatt han. Han er offeret som blir utnyttet fordi han har ikke vært annet enn støttende og snill og grei mot oss. Og ikke for å glemme hvor flink han har vært til å «hjelpe oss med alt» noe som heller forøvrig ikke stemmer overens med virkeligheten. Ja, stakkars far.. Han er det virkelig synd på..... Anonymkode: 840fb...377
Carrot Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg ser jo nå at du er voksen og at dette skjedde når du var barn, da er det kanskje ikke så mye en hjelpetelefon kan gjøre for deg og familien din. Det med at din far ikke erkjenner vold er desverre ganske normalt for mennekser som bruker en form for vold overfor andre, det beste du kan gjøre for egen del er å finne hjelp til å bearbeide dine følelser, reaksjonsmønstre og gå videre med livet ditt. Å dvele ved det hjekper desverre ikke. Du vil nok aldri få far til å erkjenne eller ta ansvar for noen av sine handlinger på en måte du føler vil hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 Som nevnt av noen andre, dette høres ut som dyssosial personlighetsforstyrrelse. Psykopati som de fleste fortsatt kaller det. Jo mer du skriver, jo mer åpenbart blir det. Det beste er å bare kutte kontakten helt når man har mulighet til det, å ha en psykopat i livet sitt vil aldri kunne bli positivt. Anonymkode: 6bf2e...471
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 Min mann ble utsatt for vold fra sin far gjennom hele barndommen. Ikke bare han, også kona og fire andre barn, men min mann fikk mest bank rett og slett fordi han tydeligvis provoserte far ved at han tidlig begynte å jobbe etter skoletid for å hjelpe mor med penger til mat og annet nødvendig. Jeg antar at min manns innsats i dette på en måte påpekte hvordan far selv sviktet ved å drikke opp pengene, og bruke dem på seg selv, istedenfor å sørge for mat og nødvendig. Han fikk iallefall mer bank enn noen av de andre. 35 år gammel konfronterte han sin far med all volden opp gjennom årene, som først opphørte da han nærmest flyktet hjemmefra da han var 18 år (men fremdeles sendte penger til mor for å hjelpe). Eneste far sa da var at han ikke husker noe slikt. At han ikke kunne huske å ha verken slått eller vært ufin på noen måte. Svigerfar er død nå, men endret seg på ingen måte gjennom livet. Han bidro ikke til noe økonomisk, og min svigermor bor nå faktisk i leilighet vi eier fordi han fortsatte med å ødelegge økonomi frem til sin død. Dessverre er svigermor så religiøs at å skille seg aldri var aktuelt for henne, men hun har det iallefall bedre nå, som enke og på grunn av at det aldri har vært aktuelt for min mann å ikke hjelpe henne. Svigerfar bodde også i leiligheten vi måtte stå for de siste årene, men noe unnskyld eller takk fra far fikk min mann aldri. Far benektet alt til det siste. Jeg vet ikke hva jeg skal si egentlig, annet enn at det kanskje ikke bør forventes annet enn at en drittsekk er og blir en drittsekk, og det antagelig ikke kan eller bør forventes at slike tar selvkritikk. Jeg tror egentlig at man må forsøke å tenke at man selv vet hva som skjedde, og ikke forvente innrømmelser eller unnskyld. Slike blir sjelden bra mennesker. De gjorde det de gjorde på grunn av at de ikke er bra mennesker, og de blir det ikke med tiden heller. Min kjære klarte etterhvert å svelge skuffelsen ved at far ikke erkjente noe akkurat ved å erkjenne at far aldri hadde vært og aldri ville bli et så bra menneske at det var realistisk å tro at det var mulig å få en innrømmelse eller unnskyldning. Det hjalp ham til å slippe tak i ønsket om det, og lande i at uansett hva far benektet så VET han selv sannheten. Det er nok dessverre det man selv må klare i slike tilfeller ofte. Anonymkode: 95576...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #19 Skrevet 27. oktober 2020 Tror dere faren min kommer til å behandle hans nye kone dårlig også? Han har på en måte ny familie nå, så han er vel sikkert helt fantastisk snill mot de mens mot oss var han en tyrann! Anonymkode: 840fb...377
cattleya Skrevet 29. oktober 2020 #20 Skrevet 29. oktober 2020 Huff, det er virkelig ikke greit. Har ingen tips til deg, men likte denne podcasten veldig godt. Det handler om en datter som konfronterer foreldrene sine med volden hun vokste opp med. Mye fornektelse der også. https://radio.nrk.no/podkast/p3_dokumentar/sesong/en-helt-vanlig-familie/l_6a0f40ae-259f-46c4-8f40-ae259f26c4f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå