Gå til innhold

Barnevern og FrP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært fan av FrP men dette er såpass bra at de kan få min stemme på det. Det er et viktig tema og jeg er engasjert i å få ett nytt og tryggere barnevern i Norge. Lista til FrP er bra nøyaktig slik jeg har sett for meg en eventuell endring i bv. Og det er på høy tid noen av partiene tør å ta tak i dette problemet. Thumbs up for FrP 

630632DB-A816-4F96-9C6D-14ACBFDE83BF.thumb.png.8b134cb86a200dcf1d6e1b97cdb438a9.png

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kommer til å stemme på dem utelukkende pga dette. Barnevernet trenger å reformeres til det bedre.

Anonymkode: afaa0...db6

• Liker 5
Skrevet

Tuller du? Skal du stemme på FrP bare på grunn av dette? Hva med økte skatter? Økt privatisering? Økt innvandrerfoentlighet? Etc etc. Skummelt at dette er eneste grunn til å stemme på det partiet. 

Anonymkode: 37554...826

• Liker 4
Skrevet

Barna våre, de svakeste i samfunnet, er faktisk viktigere i hvertfall for meg enn alt det andre du nevner.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe særlig nytt i dette. Bortsett fra forslaget om å flytte tvangsvedtaksmyndighet fra kommune til stat, er de andre tingene noe alle partier vurderer/foreslår. Når det gjelder innføring av autorisasjon har eksperter vurdert dette og konkludert med at det vil gi begrenset gevinst. 

Anonymkode: b6be3...c2e

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tuller du? Skal du stemme på FrP bare på grunn av dette? Hva med økte skatter? Økt privatisering? Økt innvandrerfoentlighet? Etc etc. Skummelt at dette er eneste grunn til å stemme på det partiet. 

Anonymkode: 37554...826

Så du tror AP er et bedre valg her? 

• Liker 1
Skrevet

Dessuten har jo regjeringen i dag allerede kommet langt med privatisering og sentralisering så på tide å se på andre timg som burde bedres i vårt samfunn. Det vil aldri bli en ren FrP regjering så hadde vært fint om flere partier ville blitt med på denne dugnaden så en endelig kunne fått gjort noe med dette. 

Skrevet

Punkt en og to er fint. Autorisasjon er også noe mange i de ansattes fagorganisasjoner har ønsket over lang tid.

Punkt tre har jeg ikke tro på. Ja, det er problematisk at det i noen kommuner er så små fagmiljøer at det blir uforsvarlig. Det kan motarbeides ved f.eks påtvungent interkommunalt samarbeid i de minste kommunene. Ved å heve beslutninger opp til et statlig nivå får man bare en forskyvning av ansvar fra de som er nærmest på i saken. Et skille mellom hjelpetiltak og tvangstiltak blir kunstig, det er ofte glidende overganger mellom disse og nødvendig å kjenne saken inngående. 

Punkt fire er jeg personlig helt for, men det har vært grundig utredet for få år siden og det er ikke politisk vilje til det. Dessuten var både dommerforeningen og domstolsadministrasjonen svært negative i sine høringsuttalelser, det bør vektlegges. Min grunn til å ønske en særdomstol er ikke at jeg betviler Fylkesnemndas kompetanse, den er jevnt over god, men at det er galskap at sårbare barn skal ha et ekstra "trinn" i rettsprosessene. Over 70% av sakene hvor offentlig part får medhold i nemnda ankes til Tingretten, da blir det enda mer tid med usikkerhet og venting for barna.

Punkt fem er jeg helt i mot. Det er ufattelig mange politikere i en liten kommune som da ville kunne kreve innsyn i personlige saker, hvor garantert mange har en personlig relasjon til familien. Det er heller ingenting som tilsier at en random kommunepolitiker har kompetanse til å forstå kompleksiteten i den jevne barnevernssak. Det holder lenge som kontrollorgan at domstolene tar de alvorlige beslutningene.

Punkt seks er litt sånn typisk FrP. Det ER JO mulig å bruke tvang på barneverninstitusjoner per i dag, men det skal være vurdert av nemnd/rett at det foreligger grunn til det. Det er overhodet ikke slik at barnevernsbarn på institusjon bør ha svakere rettslig stilling enn andre når det kommer til å utsettes for tvangsmidler. 

Sylvi bedriver som vanlig frastøtende populisme og har krasse meninger og lite kunnskap. 

Anonymkode: 8dbbe...3dc

• Liker 1
Skrevet

De har ikke akkurat funnet opp kruttet her altså... Ellers er jeg helt enig med anonym over.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Punkt tre har jeg ikke tro på. Ja, det er problematisk at det i noen kommuner er så små fagmiljøer at det blir uforsvarlig. Det kan motarbeides ved f.eks påtvungent interkommunalt samarbeid i de minste kommunene. Ved å heve beslutninger opp til et statlig nivå får man bare en forskyvning av ansvar fra de som er nærmest på i saken. Et skille mellom hjelpetiltak og tvangstiltak blir kunstig, det er ofte glidende overganger mellom disse og nødvendig å kjenne saken inngående. 

Punkt tre er det viktigste av alle fordi foreløpig har kommunene økonomisk interesse i å flytte barn fra familier. Da slipper kommunen å betale for barnets eventuelle problemer fra egen kasse og overfører alt betalingsansvar til staten.

Anonymkode: f03fc...856

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Punkt tre er det viktigste av alle fordi foreløpig har kommunene økonomisk interesse i å flytte barn fra familier. Da slipper kommunen å betale for barnets eventuelle problemer fra egen kasse og overfører alt betalingsansvar til staten.

Fosterhjem og beredskapshjem dekkes av kommunene. Staten dekker mellomlegget mellom statlig og privat institusjon. 

Anonymkode: 66e95...4b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du skriver mye fornuftig bente1234, men jeg har desverre  måttet blokkere brukeren din fordi jeg ikke  takler bildet ditt... håper du bytter snart, så jeg kan lese innleggene dine igjen 😊

Anonymkode: 99349...33b

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du skriver mye fornuftig bente1234, men jeg har desverre  måttet blokkere brukeren din fordi jeg ikke  takler bildet ditt... håper du bytter snart, så jeg kan lese innleggene dine igjen 😊

Anonymkode: 99349...33b

Ha ha ha herregud er d så ille? Syns den var fin jeg😊. Skal se hva jeg får gjort med d 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare delvis riktig per i dag, men det er uansett endret allerede ved overføringen av brorparten av Bufetats oppgaver til kommunalt barnevern i reformen som er gjeldende fra 2022. Med andre ord er argumentet irrelevant.

Anonymkode: 8dbbe...3dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...