Gå til innhold

Sjefen ansetter to nye mens han permitterer meg, pga korona, lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eneste årsak til permittering er korona og mangel på arbeid. Likevel ansettes en ny neste måned og en annen begynte 1 år etter meg. Er dette lov?

Anonymkode: 80093...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er lov hvis han trenger folk til andre oppgaver enn dine, og oppgavene krever en helt annen kompetanse enn du har. 

Han har ikke lov hvis det er dine arbeidsoppgaver som skal gjøres eller hvis det er oppgaver du greit kan læres opp til. 

Jeg forsto ikke helt den med en annen som begynte 1 år etter deg. Er det en som begynte etter deg som har vært permittert og som er tatt inn igjen i arbeid? Man kan gå utenom ansiennitetsprinsippet av sosiale årsaker eller hvis man trenger en bestemt kompetanse. 

Endret av Ullvott
  • Liker 9
Skrevet
29 minutter siden, Ullvott skrev:

Det er lov hvis han trenger folk til andre oppgaver enn dine, og oppgavene krever en helt annen kompetanse enn du har. 

Han har ikke lov hvis det er dine arbeidsoppgaver som skal gjøres eller hvis det er oppgaver du greit kan læres opp til. 

Jeg forsto ikke helt den med en annen som begynte 1 år etter deg. Er det en som begynte etter deg som har vært permittert og som er tatt inn igjen i arbeid? Man kan gå utenom ansiennitetsprinsippet av sosiale årsaker eller hvis man trenger en bestemt kompetanse. 

Samme områder det gjelder. 

Jeg begynte for 2 år siden, en ny en begynte i sommer. Vi er ansatt på akkurat det samme. Så ansettes ennå en på samme neste måned. Jeg har ansiennitet, samme kriterier, samme kontrakt som de andre. Likevel blir jeg permittert. Har lenge følt meg mislikt og nå skjer dette. Er det lov?

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme områder det gjelder. 

Jeg begynte for 2 år siden, en ny en begynte i sommer. Vi er ansatt på akkurat det samme. Så ansettes ennå en på samme neste måned. Jeg har ansiennitet, samme kriterier, samme kontrakt som de andre. Likevel blir jeg permittert. Har lenge følt meg mislikt og nå skjer dette. Er det lov?

Utfra det du sier høres det noe tvilsomt ut. Hva sier de tillitsvalgte til dette? 

• Liker 15
Skrevet

Som Ullvott sier; Har du snakket med tillitsvalgt?

Vil tro dette kan være noe å gå videre med. De er ganske strenge på sånt noe.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Ullvott skrev:

Utfra det du sier høres det noe tvilsomt ut. Hva sier de tillitsvalgte til dette? 

Liten bedrift, ingen sier noe. Med meg og øverste sjef er vi fra november 7 ansatte. Sjefen sier først at alt er bra og at jeg virkelig trengs på jobben. Så brått snur det og alt jeg gjør er galt, så blir jeg permittert. Så sa jeg at da kommer jeg til å søke andre jobber mens jeg er permittert. Jeg kunne også velge om jeg jobbet siste uken før permitteringen slo inn. På tlf i dag fikk jeg en kontrabeskjed om at jeg ikke fikk betalt denne uka om jeg ikke møtte til jobb. Sjefen sa også at ut fra det jeg sa om å søke andre jobber så hadde han forstått det slik at jeg sa opp, men det har jeg ikke gjort. Jeg føler at de prøver å presse meg vekk derfra, av en eller annen grunn.. 

Siden vi fikk permitteringsvarsel første gang i februar i år så mente han at reglene for før 1 september gjaldt også. Han vil kun betale for 2 dager, ikke 10, det er vel heller ikke lov?

• Liker 1
Skrevet

Siden vi er få så vet jo nestsjef/tillitsvalgt om dette, men ingen gjør noe for det. Siden det er så lite og ingen er under Lo eller noe, så er det ikke noe sted å henvende seg heller?

• Liker 3
Skrevet

Da stiller du på jobb. Prøver de å presse deg ut, så kontakter du rette instans; fagforening eller Arbeidstilsynet.

• Liker 6
Skrevet (endret)

*slettet*

Endret av BMF
Glemte å ta med en sitering
Skrevet
1 time siden, Cordelia skrev:

Da stiller du på jobb. Prøver de å presse deg ut, så kontakter du rette instans; fagforening eller Arbeidstilsynet.

Og gi beskjed til sjefen din at du kommer til å kontakte Arbeidstilsynet ifht din permittering og nyansettelsen. Du har ikke sagt opp, så hva han trodde er fullstendig urelevant. 

• Liker 11
Skrevet

Er du organisert eller ikke? Ble litt forvirret siden det er snakk om en tillitsvalgt som er nestsjef, men ikke er under Lo eller noe?

Arbeidstilsynet har som regel etter det eg har forstått ikke anleding til å gripe inn i privatsaker som dette uten videre.

Veldig rart at sjefen tolker det som at du har sagt opp da du sa ifra at du kommer til å søke andre jobber. Oppsigelse skal bli levert skriftlig og det vet han nok godt. Dette høres dessverre ut som en taktikk på å bli kvitt deg. Grunnprinsippet er jo at ansiennitet følges både ved oppsigelse og permittering. 

Still for absolutt alt i verden på jobb. Har du råd til advokat ta så kontakt. Eller ta ivertfall kontakt for en gratis vurdering det er flere som gjør det.

Har du  for dårlig råd er det alltid jusshelpen du kan diskutere med og er inntekta lav nok kan du mulig være berettiget til fri rettshjelp.

Du blir nok ikke populær av dette så du vet det, men er viktig å stå på krava og ikke bli herset rundt med.

Anonymkode: fd32b...481

• Liker 4
Skrevet

Nei. Arbeidsgiver kan ikke permitere ansatte og samtidig ansettes nye personer for å utføre de samme arbeidsoppgavene. Da er det ikke lenger saklig grunn for permitteringen, og permitteringen kunne vært unngått med tiltak som er rimelig å kreve (bruke allerede ansatte fremfor å ansette nye. 

Anonymkode: 88835...c4c

• Liker 4
Skrevet

møt opp på jobb og skaff deg advokat asap. vil han kvitte seg med deg får han tilby deg en sluttpakke. vil tro du har krav på erstatning for tapt arbeidsinntekt ut fra hva du forteller.

Anonymkode: 058c5...211

• Liker 6
Skrevet

Permitteringsvarsler du fikk i februar gjelder ikke nå nei. Det må sendes et nytt permitteringsvarsel med 14 dagers varslingsfrist og det er i tillegg 10 dagers lønnsplikt. I permitteringsvarselet skal det angis når du blir permittert fra og hvor lenge de betaler lønnen din (10dager). Det du fikk i februar er ugyldig. 

Virker som sjefen din ikke har så mye greie på ting. Har dere en regnskapsfører bør du be han rådføre seg med denne. 

Anonymkode: 90a4c...48b

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Permitteringsvarsler du fikk i februar gjelder ikke nå nei. Det må sendes et nytt permitteringsvarsel med 14 dagers varslingsfrist og det er i tillegg 10 dagers lønnsplikt. I permitteringsvarselet skal det angis når du blir permittert fra og hvor lenge de betaler lønnen din (10dager). Det du fikk i februar er ugyldig. 

Virker som sjefen din ikke har så mye greie på ting. Har dere en regnskapsfører bør du be han rådføre seg med denne. 

Anonymkode: 90a4c...48b

Har ikke fått noe informasjon om hvor lenge jeg er permittert. Får bare vite at vi har for lite å gjøre nå pga korona. Jeg er også den eneste som fikk permitteringsvarsel denne gangen. Sist fikk alle det, men ingen ble permitterte. 

Skrevet

Sørg for å få all informasjonen om permitteringen skriftlig. Så kontakter du tillitvalgt i fagforeningen, som plikter å hjelpe deg. Om ikke lokal tillitsvalgt hjelper, kontakter du landsrådet. 

Inntil videre møter du på jobb og gjør alt etter boka. Ikke krangle med sjefen, ikke lag bråk. 

Du kan ta kontakt med jusbus eller jurk.no for å få råd. 

Anonymkode: 88a6a...ce8

• Liker 5
Skrevet

Jeg er i ganske lik situasjon som deg. Jobber i et lite privat firma, har jobbet der lengst av alle og det er bare jeg som fortsatt er permitert. Det er tydelig at ledelsen ikke vil ha meg tilbake og de bruker situasjonen for å bli kvitt meg. Jeg er en som sier i fra, og det tolereres ikke. 

Jeg organiserte meg rett før korona, som den eneste på jobben. Det var heller ikke særlig populært. Du burde også organisere deg. Det holder ikke å bruke tillitsvalgt på jobben. De tør ofte ikke si en dritt i små, private firmaer. Det tør de rett og slett ikke. Jeg har fått god hjelp av fagforeninga mi, heldigvis. Hadde ikke klart å stå i dette uten  den hjelpen. Advokat kan også lønne seg. 

Anonymkode: d3125...a34

• Liker 5
Skrevet

Nei, dette er ikke lov!

Dersom det er oppgaver som kan læres i løpet av relativt kort, så skal den med lengst ansinnitet læres opp i disse. Hvis oppgavene er like så er det ikke noe å lure på en gang, det er ansiennitet som er avgjørende for hvem som skal permitteres. Dette er strengt!

Mtp oppsigelse så skal denne leveres skriftlig,  og også bekreftes tilbake fra arbeidsgiver. Man kan ikke bare "tro" at noen har sagt opp.

Kontakt fagforeningen!

Anonymkode: 31cc0...442

• Liker 1
Skrevet

*og folk lurer på hva som er vitsen med å organisere seg..,

Anonymkode: 586f1...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...