Gå til innhold

Kan jeg selge boligen min til mitt eget firma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en to-roms på Stovner i Oslo. Et oppussingsobjekt. Tenker å selge den til firmaet mitt. Firmaet har ingen ansatte eller omsetning. Siden jeg i praksis er både kjøper og selger trenger jeg ingen megler. Prisen setter jeg selv. Tenker jeg setter den til 25 millioner.

Kan jeg da regnskapsføre verdier for 25 millioner i fast eiendom i selskapets regnskap? Kan firmaet få banklån med sikkerhet i denne boligen da?

Anonymkode: cbc40...d60

• Liker 1
Skrevet

Du må vel få takst for å kunne bruke den som sikkerhet så da er du like langt. Eneste gode grunn jeg kan se til å sette en bolig på firma er hvis du er på vei til å ha 5 selvstendige boenheter til utleie.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en to-roms på Stovner i Oslo. Et oppussingsobjekt. Tenker å selge den til firmaet mitt. Firmaet har ingen ansatte eller omsetning. Siden jeg i praksis er både kjøper og selger trenger jeg ingen megler. Prisen setter jeg selv. Tenker jeg setter den til 25 millioner.

Kan jeg da regnskapsføre verdier for 25 millioner i fast eiendom i selskapets regnskap? Kan firmaet få banklån med sikkerhet i denne boligen da?

Anonymkode: cbc40...d60

Prøv deg. Så ser du hvor kjapt Skatteetaten kommer på banen 🙂 

Skrevet

1) transaksjoner mellom nærstående skal være til armlengdes prinsipp

2) en transaksjon må være reell, det vil si med oppgjør, og tinglysning, ellers kan den ikke føres inn i regnskapet 

3) uavhengig av hva en bolig er kjøpt for skal den nedskrives til virkelig verdi i regnskapet 

4) boliglån gis basert på takst, ikke realisasjonspris 

Anonymkode: ed00e...9bc

• Liker 4
Skrevet

Hei.

Et firmas verdier skal bl.a. godkjennes av regnskapsfører og/eller revisor.

Ved salg av bolig, som firma eier, må du betale skatt av eventuell gevinst ved salg av boligen.

Å sette prisen på boligen til 25 mill, vil jeg tro er ulovlig, da dette vil å være å anse som «oppblåsing» av verdier til et kunstig og urealistisk nivå.

Hvis du hadde du tenkt å selge boligen med «tap» for så å kreve fradrag for «tapet», så er det nok ikke så lett.

Sjekk på nettet i Skatt ABC. Der vil du finne svar.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 2
Skrevet

Det kan være mulig, dersom boligen er verdt 30 millioner og firmaet har økonomi til å betale renter og avdrag på lånet.

Anonymkode: 5a363...829

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være mulig, dersom boligen er verdt 30 millioner og firmaet har økonomi til å betale renter og avdrag på lånet.

Jeg tror ikke TS hadde tenkt å overføre noen penger, siden han er både selger og kjøper. Salget skjer nok bare på papiret.

Anonymkode: 502c5...d11

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke TS hadde tenkt å overføre noen penger, siden han er både selger og kjøper. Salget skjer nok bare på papiret.

Anonymkode: 502c5...d11

Tror du TS og/eller firmaet hens er god for 30 mill? Det tror ikke jeg heller.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, TBergh skrev:

Hei.

Et firmas verdier skal bl.a. godkjennes av regnskapsfører og/eller revisor.

Hva mener du egentlig her? 

Ved salg av bolig, som firma eier, må du betale skatt av eventuell gevinst ved salg av boligen.

Og ikke minst her? 

Å sette prisen på boligen til 25 mill, vil jeg tro er ulovlig, da dette vil å være å anse som «oppblåsing» av verdier til et kunstig og urealistisk nivå.

Kommer vel an på hva boligen er verdt 🤔

Hvis du hadde du tenkt å selge boligen med «tap» for så å kreve fradrag for «tapet», så er det nok ikke så lett.

Kan vanskelig se for meg at han skal selge boligen til 25 millioner med tap 🤷🏻

Sjekk på nettet i Skatt ABC. Der vil du finne svar.

Med vennlig hilsen

TBergh

Anonymkode: ab7a6...b25

Skrevet

For at avtalen skal være bindende for selskapet må du oppfylle ulike formalkrav og du må ha revisorbekreftelse. Ingen revisor vil godta en pris du har satt selv uten videre. 

I regnskapet skal eiendommen bokføres til laveste av anskaffelseskost eller virkelig verdi ved ikke forbigående verdifall, hvis du ikke fører etter IFRS. 

Firmaet kan sikkert få banklån med sikkerhet i boligen hvis alt det formelle er på plass. Men hvor stort lån er jo en helt annen sak. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

For at avtalen skal være bindende for selskapet må du oppfylle ulike formalkrav og du må ha revisorbekreftelse. Ingen revisor vil godta en pris du har satt selv uten videre. 

I regnskapet skal eiendommen bokføres til laveste av anskaffelseskost eller virkelig verdi ved ikke forbigående verdifall, hvis du ikke fører etter IFRS. 

Firmaet kan sikkert få banklån med sikkerhet i boligen hvis alt det formelle er på plass. Men hvor stort lån er jo en helt annen sak. 

1) en bindende avtale krever ikke revisorbekreftelse. Hva slags bekreftelse mener du det skal være? 4400? 3802? Sannsynligvis er selskapet uansett unntatt revisjonsplikt gitt størrelsen. 

2) Laveste verdis prinsipp, og vurderinger ved nedskrivningsindikatorer, gjelder like mye etter IFRS som etter GRS

3) banklån gis på takst, ikke på salgsverdi. 

Hvorfor svare i slike tråder? 

Anonymkode: ed00e...9bc

Skrevet

Hvorfor setter du ikke kjøpesum til kr 0? Du får ikke større lån om du selger den for fiktive 25 millioner.  Bedriftslån behandles ikke på samme måte som privatlån.

Anonymkode: b0fcc...4f9

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...