AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #21 Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg teller ikke med svensk, selv om jeg også snakker flytende på grunn av familie. Det blir bare for dumt. Er jeg da trespråkelig bare fordi jeg kan engelsk, og klarer å legge om fra britisk, til amerikansk, til kanadisk aksent? Og bytter ut fall med autumn, og skiller korrekt mellom s og z i skriftspråk? Anonymkode: d9f91...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krok1 Skrevet 26. oktober 2020 #22 Del Skrevet 26. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Norsk har to språk siden vi også har samisk, og da altså tre skriftspråk, men samisk strekker seg også på tvers av norge, sverige og finnland. Men å påstå at nynorks og bokmål er to språk blir feil selv om det er to skrift / målføre. Anonymkode: 13f24...3da Norsk har flere språk - norsk, samisk, kvensk, norsk tegnspråk og romani har alle offisiell status. Desverre har de ikke alle lik status i praksis 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #23 Del Skrevet 26. oktober 2020 5 timer siden, Krok1 skrev: Norsk har flere språk - norsk, samisk, kvensk, norsk tegnspråk og romani har alle offisiell status. Desverre har de ikke alle lik status i praksis 🙄 Romani? Eeh... Anonymkode: a0eb9...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #24 Del Skrevet 26. oktober 2020 7 timer siden, Krok1 skrev: Nynorsk er en målform, ikke et språk. Det er fremdeles norsk. Nei, svensk er ikke en norsk dialekt. Om noe er det norsk som er en dansk dialekt. Svensk er et eget, selvstendig språk, som eksisterte lenge før det som nå er norsk,og har en egen historie og kultur. 🙄 Å påstå at svensk er en norsk dialekt er utrolig historieløst og nærmer seg appropriajson. Jeg påsto ingenting. Jeg skrev 'nesten som', det er ikke å påstå Anonymkode: 70465...cdf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. oktober 2020 #25 Del Skrevet 26. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan da virkelig ikke telle nynorsk og bokmål som to språk? - jeg snakker jo skotsk, og selv om det er mye ulikt er det jo også engelsk - men jeg teller det da ikke som to språk av den grunn, skotsk og engelsk. Etter den logikken kan jeg jo både nynorsk, bokmål, skotsk, engelsk, amerikansk engelsk, australsk engelsk, NZ engelsk osv osv osv det blir mye etterhvert om man også legger til svensk - og så er det mye likt gammelnorsk hos shetland, færøyene og island for eksempel, mens færøyisk og shetlandsk er dialekter og ikke egne språk er islandsk et språk så ja forvirrende men etter den tanken er jeg også syvspråklig.. Anonymkode: 13f24...3da Skotsk er et eget språk og absolutt ikke noe man kan fordi man kan engelsk. Du tenker kanskje på å snakke engelsk med skotsk aksent - det er ikke et eget språk. Engelsk er ett språk, enten man snakker med britisk, amerikansk australsk osv aksent. Færøysk er et eget språk. Shetlandsk - tenker du på norn? Det er utdødd, så vet ikke hvor relevant det er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. oktober 2020 #26 Del Skrevet 26. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Romani? Eeh... Anonymkode: a0eb9...da2 Romani har siden 1998 status som minoritetsspråk i Norge. https://snl.no/romani Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. oktober 2020 #27 Del Skrevet 26. oktober 2020 Til spørsmålet: Når man sier hvor mange språk man kan, er det alle språk man kan snakke og forstå/bruke. Ulike former for engelsk (britisk, amerikansk, australsk etc.) er IKKE flere språk, engelsk regnes som ett språk. (Tviler også veldig sterkt på at folk her kan snakke og bruke fire-fem ulike former for engelsk slik noen påstod.) Det samme gjelder alle andre språk som brukes i mange land, som spansk, fransk og tysk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #28 Del Skrevet 26. oktober 2020 Svensk teller man jo ikke med med mindre man kan snakke det tilnærmet flytende, hvilket de færreste nordmenn kan. Til og med de som har svenske foreldre, men er oppvokst i Norge, som "kan" svensk snakker oftest veldig dårlig svensk. Jeg snakker svensk flytende og teller da med det som ett av språkene jeg kan. Engelsk teller man med tenker jeg. Anonymkode: 828b8...6bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 26. oktober 2020 #29 Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg snakker norsk og svensk, men regner meg ikke som tospråklig. Min norske dialekt er nærere svensk enn den er en del norske dialekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 26. oktober 2020 #30 Del Skrevet 26. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Teller med engelsk og svensk ja. Teller med nynorsk også. Alt som er definert som et språk og ikke en dialekt tas altså med. Anonymkode: 38f08...606 Nynorsk er et skriftspråk, ikke et talespråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #31 Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg ville telt med svensk og dansk hvis du kan de. Det er ingen selvfølge at du kan disse. Jeg kjenner ikke mange nordmenn som kan svensk og dansk, så jeg er overrasket over hvor vanlig det er her inne. Anonymkode: 55e22...18c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #32 Del Skrevet 26. oktober 2020 Det er lett å tro at man kan svensk, men du kan det jo ikke før du kan det eller kan snakke det. Da jeg bodde i Tyskland ble jeg venn med to barn med svensk mor. De hadde aldri hørt norsk før, men snakket selv flytende svensk. Jeg trodde det skulle bli en enkel sak. Svensk er jo så godt som norsk, men så stoppet det raskt helt opp....ehh vad heter det på svenska? Det er en sånn...( norsk ord) men barna forsto ikke det norske ordet . Jag ehh.. hmm. Jag kan beretta på norsk. Men jentene var helt blanke på norsk så det var pinende nødvendig at det ikke var svorsk. Å høre meg snakke svensk ville vært en fornærmelse mot Fredrik Skavlan. Sånn gikk det frem og tilbake , helt til barna bad meg om heller snakke med dem på tysk. På tysk fløt samtalen mye lettere, faktisk flytende. Så nei jeg skryter ikke på meg svensk selv om jeg har null problem med å kommunisere med svensker når jeg er i Sverige Anonymkode: fe399...dd7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #33 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: Romani har siden 1998 status som minoritetsspråk i Norge. https://snl.no/romani Men det å ha status som minoritetsspråk er jo ikke det samme som å være et offisielt språk. Anonymkode: a0eb9...da2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. oktober 2020 #34 Del Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville telt med svensk og dansk hvis du kan de. Det er ingen selvfølge at du kan disse. Jeg kjenner ikke mange nordmenn som kan svensk og dansk, så jeg er overrasket over hvor vanlig det er her inne. Anonymkode: 55e22...18c Det er jo stor forskjell på å forstå et språk og å kunne det, mener jeg. Jeg forstår svensk og dansk på den måten at jeg forstår hva de sier og kan snakke med dem mens de snakker sitt språk og jeg snakker mitt. Men jeg kan ikke hverken snakke eller skrive svensk eller dansk (det blir i så fall bare etteraping). Derfor vil jeg ikke regne svensk og dansk som språk jeg KAN. Det blir litt som at jeg forstår en del nederlandsk siden jeg kan tysk. Men jeg vil absolutt ikke si at jeg KAN nederlandsk av den grunn. 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det å ha status som minoritetsspråk er jo ikke det samme som å være et offisielt språk. Anonymkode: a0eb9...da2 Kanskje ikke helt det samme, men iflg Store norske leksikoner det sånn at: "Norge har to offisielle språk, norsk og samisk." (samisk er ei språkgruppe da, for de som vil være nøye på det, men regner med det betyr at alle samiske språk som brukes i Norge regnes som offisielle). "I tillegg har kvensk, romani, romanés og norsk tegnspråk offisiell status ved at myndighetene har anerkjent disse, men uten å ta på seg like store forpliktelser for dem som for norsk og samisk." Det vil vel si at det er et sånt semi-offisielt språk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #35 Del Skrevet 30. oktober 2020 Jeg synes ikke man kan regne med andre skandinaviske språk bare ford man forstår dem. Jeg betrakter meg selv som i stand til å snakke og forstå norsk, dansk, engelsk, tysk, fransk og italiensk, og litt nederlandsk. Men svensk kan jeg virkelig ikke, selv om jeg kan klare å høres litt svensk ut med noen svenske ord. Etter å ha lært dansk gjennom arbeidsopphold i danmark, har det gått opp for meg at svensk og norsk er mye, mye mer forskjellige enn dansk og norsk er. Den største forskjellen mellom dansk og norsk er fonetikken, dernest idiomatikken (den kan være vanskelig å trenge gjennom). Man bør regne med alle språk man kan snakke og forstå. Men svært få nordmenn kan med hånden på hjertet si at de kan svensk. Det er en utbredt misoppfatning, og bunner nok i at veldig mange er vokst opp med svensk fjernsyn, og redder seg på at svensker forstår mange norske ord. Anonymkode: 4f3c8...7d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #36 Del Skrevet 30. oktober 2020 På 26.10.2020 den 9.54, AnonymBruker skrev: Færøysk er en målform Anonymkode: 48b19...6a5 Nei. Færøysk er et eget språk. Har venner fra færøyene og de snakker definitivt et annet språk enn meg. Anonymkode: 74aa8...7ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2020 #37 Del Skrevet 30. oktober 2020 På 26.10.2020 den 9.41, Krok1 skrev: Nynorsk er en målform, ikke et språk. Det er fremdeles norsk. Nei, svensk er ikke en norsk dialekt. Om noe er det norsk som er en dansk dialekt. Svensk er et eget, selvstendig språk, som eksisterte lenge før det som nå er norsk,og har en egen historie og kultur. 🙄 Å påstå at svensk er en norsk dialekt er utrolig historieløst og nærmer seg appropriajson. Nå er jeg enig i at svensk er et eget språk, men svensk, norsk og dansk er lingvistisk like nok til å kunne regnes som ulike dialekter av samme språk. Hovedårsaken til at vi skiller mellom dem som egne språk er rett og slett nasjonale grenser og politikk. Anonymkode: b136c...c15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #38 Del Skrevet 1. november 2020 Teller med engelsk, teller ikke med nordiske dialekter som svensk, dansk og trøndersk. Anonymkode: 2dacf...57f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #39 Del Skrevet 1. november 2020 På 26.10.2020 den 9.07, AnonymBruker skrev: Når man sier at noen er syvspråklig, teller man med de språkene det er en selvfølge at man kan? Som engelsk og svensk? Eller blir det feks jeg som norsk, at jeg snakker spansk, fransk, russisk, kinesisk, hindi og thai (i tillegg til norsk og engelsk, og svensk)? Jeg snakker ikke disse språkene altså, men har alltid lurt på hva man egentlig teller med. Anonymkode: 7ef6e...aec Kult. Jeg kan alle språk bortsett fra gresk, dessverre Anonymkode: 1c9a5...cfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viernes Skrevet 1. november 2020 #40 Del Skrevet 1. november 2020 På 26.10.2020 den 10.30, AnonymBruker skrev: Jeg teller ikke med svensk, selv om jeg også snakker flytende på grunn av familie. Det blir bare for dumt. Er jeg da trespråkelig bare fordi jeg kan engelsk, og klarer å legge om fra britisk, til amerikansk, til kanadisk aksent? Og bytter ut fall med autumn, og skiller korrekt mellom s og z i skriftspråk? Anonymkode: d9f91...491 Hvorfor teller du ikke med svensk hvis du kan det flytende? Hvis en greker kan flytende svensk, kan han regne det som et av språkene han snakker? Eller ville det blitt for dumt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå