AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Del Skrevet 26. oktober 2020 Når man sier at noen er syvspråklig, teller man med de språkene det er en selvfølge at man kan? Som engelsk og svensk? Eller blir det feks jeg som norsk, at jeg snakker spansk, fransk, russisk, kinesisk, hindi og thai (i tillegg til norsk og engelsk, og svensk)? Jeg snakker ikke disse språkene altså, men har alltid lurt på hva man egentlig teller med. Anonymkode: 7ef6e...aec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Del Skrevet 26. oktober 2020 Teller med engelsk og svensk ja. Teller med nynorsk også. Alt som er definert som et språk og ikke en dialekt tas altså med. Anonymkode: 38f08...606 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #3 Del Skrevet 26. oktober 2020 Man teller alle språk. Noe annet hadde vært rart. Anonymkode: ba6f5...536 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Del Skrevet 26. oktober 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Når man sier at noen er syvspråklig, teller man med de språkene det er en selvfølge at man kan? Som engelsk og svensk? Eller blir det feks jeg som norsk, at jeg snakker spansk, fransk, russisk, kinesisk, hindi og thai (i tillegg til norsk og engelsk, og svensk)? Jeg snakker ikke disse språkene altså, men har alltid lurt på hva man egentlig teller med. Anonymkode: 7ef6e...aec Men mener du de fleste kan svensk? Jeg forstår svensk, men kan det ikke. Anonymkode: ba6f5...536 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #5 Del Skrevet 26. oktober 2020 Teller ikke med svensk. Svensk er nesten som en norsk dialekt. Jeg kan norsk/svensk, finsk, engelsk, tysk, nordsamisk, spansk og russisk Anonymkode: 70465...cdf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #6 Del Skrevet 26. oktober 2020 Man kan da virkelig ikke telle nynorsk og bokmål som to språk? - jeg snakker jo skotsk, og selv om det er mye ulikt er det jo også engelsk - men jeg teller det da ikke som to språk av den grunn, skotsk og engelsk. Etter den logikken kan jeg jo både nynorsk, bokmål, skotsk, engelsk, amerikansk engelsk, australsk engelsk, NZ engelsk osv osv osv det blir mye etterhvert om man også legger til svensk - og så er det mye likt gammelnorsk hos shetland, færøyene og island for eksempel, mens færøyisk og shetlandsk er dialekter og ikke egne språk er islandsk et språk så ja forvirrende men etter den tanken er jeg også syvspråklig.. Anonymkode: 13f24...3da 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krok1 Skrevet 26. oktober 2020 #7 Del Skrevet 26. oktober 2020 Sier man at man er "syvspråklig? Aldri hørt noe annet enn tospråklig og flerspråklig. Men ja, man teller alle språk, det er faktisk ikke en selvfølge at man kan engelsk og svensk, selv om mange i Norge kan det. Man teller også med morsmål, evnt førstespråk. Jeg er flerspråklig, kan norsk, svensk, engelsk og norsk tegnspråk, og har grunnleggende kjennskap til fransk og spansk. Ville ikke sagt firspråklig eller femspråklig, dog 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Del Skrevet 26. oktober 2020 Til dere som sier at dere kan svensk: Det at man forstår svensk er IKKE det samme som at man kan svensk. Anonymkode: a0eb9...da2 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krok1 Skrevet 26. oktober 2020 #9 Del Skrevet 26. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Teller med nynorsk også. Alt som er definert som et språk og ikke en dialekt tas altså med. Anonymkode: 38f08...606 Nynorsk er en målform, ikke et språk. Det er fremdeles norsk. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Teller ikke med svensk. Svensk er nesten som en norsk dialekt. Jeg kan norsk/svensk, finsk, engelsk, tysk, nordsamisk, spansk og russisk Anonymkode: 70465...cdf Nei, svensk er ikke en norsk dialekt. Om noe er det norsk som er en dansk dialekt. Svensk er et eget, selvstendig språk, som eksisterte lenge før det som nå er norsk,og har en egen historie og kultur. 🙄 Å påstå at svensk er en norsk dialekt er utrolig historieløst og nærmer seg appropriajson. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Del Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Krok1 skrev: Sier man at man er "syvspråklig? Aldri hørt noe annet enn tospråklig og flerspråklig. Men ja, man teller alle språk, det er faktisk ikke en selvfølge at man kan engelsk og svensk, selv om mange i Norge kan det. Man teller også med morsmål, evnt førstespråk. Jeg er flerspråklig, kan norsk, svensk, engelsk og norsk tegnspråk, og har grunnleggende kjennskap til fransk og spansk. Ville ikke sagt firspråklig eller femspråklig, dog Har hørt det på film 😂 Til dere som nevner svensk. Å forstå svensk er noe annet enn å kunne svensk. Men jeg kan faktisk svensk. Fant ut i går at jeg forstår ganske mye maltesisk og, men kan jo ikke språket. Anonymkode: 7ef6e...aec 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #11 Del Skrevet 26. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan da virkelig ikke telle nynorsk og bokmål som to språk? - jeg snakker jo skotsk, og selv om det er mye ulikt er det jo også engelsk - men jeg teller det da ikke som to språk av den grunn, skotsk og engelsk. Etter den logikken kan jeg jo både nynorsk, bokmål, skotsk, engelsk, amerikansk engelsk, australsk engelsk, NZ engelsk osv osv osv det blir mye etterhvert om man også legger til svensk - og så er det mye likt gammelnorsk hos shetland, færøyene og island for eksempel, mens færøyisk og shetlandsk er dialekter og ikke egne språk er islandsk et språk så ja forvirrende men etter den tanken er jeg også syvspråklig.. Anonymkode: 13f24...3da Færøysk er da definitivt et eget språk. Anonymkode: dee53...9ed 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krok1 Skrevet 26. oktober 2020 #12 Del Skrevet 26. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Man kan da virkelig ikke telle nynorsk og bokmål som to språk? - jeg snakker jo skotsk, og selv om det er mye ulikt er det jo også engelsk - men jeg teller det da ikke som to språk av den grunn, skotsk og engelsk. Etter den logikken kan jeg jo både nynorsk, bokmål, skotsk, engelsk, amerikansk engelsk, australsk engelsk, NZ engelsk osv osv osv det blir mye etterhvert om man også legger til svensk - og så er det mye likt gammelnorsk hos shetland, færøyene og island for eksempel, mens færøyisk og shetlandsk er dialekter og ikke egne språk er islandsk et språk så ja forvirrende men etter den tanken er jeg også syvspråklig.. Anonymkode: 13f24...3da Det handler om forskjellen på innhold og uttale. Og historie. Det blir ekstremt historieløst at Kvinneguiden skal bestemme hva som er egne språk basert på hvordan de høres ut i dag. De fleste språk har felles trekk med andre språk, de er like fullt fullverdige språk. Nynorsk og bokmål er skriftlige målformer, og kan ikke sammenlignes med språkformer og dialekter. Amerikansk og australsk engelsk er varianter av engelsk, der forskjellen stort sett er hvilke ord som prioriteres og hvordan de uttales. Færøysk og Islandsk er egne språk. Nå skal jeg ikke påstå at jeg kan mye om skotsk, men det er også et eget språk, det er ikke sjans å skjønne det bare fordi man kan engelsk. Samme med irsk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Del Skrevet 26. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Færøysk er da definitivt et eget språk. Anonymkode: dee53...9ed Færøysk er en målform Anonymkode: 48b19...6a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Del Skrevet 26. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Færøysk er en målform Anonymkode: 48b19...6a5 Enig, selv om shetland har sin egen ordliste er ikke shetlandsk et språk men en dialekt som kommer fra norsk og skotsk blanding. https://www.shetlanddialect.org.uk/john-j-grahams-shetland-dictionary-intro på samme måte som Færøyisk er det. Anonymkode: 13f24...3da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Del Skrevet 26. oktober 2020 Norsk, dansk og svensk er stort sett innbyrdes forståelige, og fra et lingvistisk synspunkt kunne de kalles for ett språk. Men av politiske grunner er dette dialektområdet blitt delt i tre, og derfor er det vanlig å regne dem som tre forskjellige språk. De har da også fått hver sin skriftspråklige standard (norsk har to) som befester skillet. Anonymkode: 69a9f...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Del Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norsk, dansk og svensk er stort sett innbyrdes forståelige, og fra et lingvistisk synspunkt kunne de kalles for ett språk. Men av politiske grunner er dette dialektområdet blitt delt i tre, og derfor er det vanlig å regne dem som tre forskjellige språk. De har da også fått hver sin skriftspråklige standard (norsk har to) som befester skillet. Anonymkode: 69a9f...c1d Norsk har to språk siden vi også har samisk, og da altså tre skriftspråk, men samisk strekker seg også på tvers av norge, sverige og finnland. Men å påstå at nynorks og bokmål er to språk blir feil selv om det er to skrift / målføre. Anonymkode: 13f24...3da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #17 Del Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Norsk har to språk siden vi også har samisk, og da altså tre skriftspråk, men samisk strekker seg også på tvers av norge, sverige og finnland. Men å påstå at nynorks og bokmål er to språk blir feil selv om det er to skrift / målføre. Anonymkode: 13f24...3da Jeg påstår ikke noe som helst. Jeg er enig med deg. Det jeg skrev var et utdrag fra leksikon ang språk. Anonymkode: 69a9f...c1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Del Skrevet 26. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Færøysk er en målform Anonymkode: 48b19...6a5 https://no.m.wikipedia.org/wiki/Færøysk Anonymkode: dee53...9ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #19 Del Skrevet 26. oktober 2020 Hva som regnes som et språk og hva som regnes som dialekt eller målform er stort sett politisk bestemt og har lite med språkvitenskap å gjøre. Norsk, svensk og dansk er mye nærmere hverandre enn portugisisk i Brasil og portugisisk i Portugal. Det er politikere som har bestemt at norsk, svensk og dansk er tre språk, mens portugisisk er ett språk. Og alt dette kan endres avhengig av hvilke politikere som sitter med makten til enhver tid. Nynorsk kalles for øvrig et eget språk av nynorsk brukere selv. Selv om det stort sett gjøres i perioder hvor de har behov for mer penger fra Stortinget. Altså er det poltikk som bestemmer om og når et språk er språk og når det er dialekt eller målform. Anonymkode: bbda7...555 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernova17 Skrevet 26. oktober 2020 #20 Del Skrevet 26. oktober 2020 Jeg snakker fire språk flytende, har til og med tatt offisielle språktester og fått morsmål. Men jeg teller ikke med svensk, dansk osv. Dersom jeg tar med engelsk blir det fem språk, men jeg kan det ikke som en innfødt, derfor tar jeg det ikke med. Dessuten er dette noe jeg ikke forteller til hvem som helst, fordi det ikke blir trodd på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå