Gå til innhold

Jul trenger ikke være stress og mas, sjokkerende å lese her inne. Bare det å kutte gavene hjelper mye.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor lager man stress av julen? Alle må feire sammen? 

Julen kan jo løses på mange måter, plutselig skal man fokusere på at man må møte hele familien. Hva med resten av året? Da har man jo ikke tid til hverandre, i julen skal man plutselig bry seg om andre.

Når mine barn ble 18år så kuttet vi ut gaver og den kommersielle jula.

Senk skuldrene, dette er en helt vanlig dag. Der man lager seg god mat for å spise sammen med deler av familien, vi inviterer barna våre. Noen ganger andre i familien, men dette skal man bestemme selv. Slutt med det tullet at du skal tilfredstille andre.

Deilig å slippe presset med gaver og pynting, folk  tar jo helt av. Stresser livet av seg for å kjøpe masse dumme ting til andre som ikke trengs.

Julen kan vel også sees på som en miljøbombe deluxe.

Anonymkode: b24ea...10d

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller aldri forstått denne enten/eller-holdningen.

"Jeg synes det er for mye fokus på materialisme, kjøpepress og stress før jul - derfor velger jeg å ikke feire jul i det hele tatt".

Som om det er de to eneste valgene som finnes. 

Anonymkode: 07aaa...227

• Liker 29
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Jeg synes det er for mye fokus på materialisme, kjøpepress og stress før jul - derfor velger jeg å ikke feire jul i det hele tatt".

Jeg kan godt forstå de som kutter jula helt ut, er jo ikke så spennende når man tipper 40 og 50år gammel. Samme rutinene har mange ofte kjørt HVERT år.

Det verste synes jeg de som henger seg oppi at det er farlig å være alene på juleaften, hvorfor det? Mange er ofte alene resten av året, så skal man plutselig bry seg om andre BARE fordi det er jul! Da skal man invitere fremmede, etter jul: back to basic. 

• Liker 9
Skrevet

Enig. Virker som om gaver er det viktigste for folk flest - noe som er tegn på egoisme.

Anonymkode: 93e00...041

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg kan godt forstå de som kutter jula helt ut, er jo ikke så spennende når man tipper 40 og 50år gammel. Samme rutinene har mange ofte kjørt HVERT år.

Vel, jeg har tippet 40 for noen år siden og storkoser meg faktisk med jul. Gleder meg og synes det er en ekstra spesiell stemning i de dagene. Men jeg vasker ikke ned hele huset eller styrer på kjøkkenet med "de syv slag" fordi det er "forventet". Jeg kjøper julekaker i butikken, gjør vanlig husarbeid, pynter når jeg vil og koser meg med det.

• Liker 24
Skrevet

Jeg har to svigerinner på mannen sin side som nå har foreslått å gå o p p i pris på gaver til ungene til hverandre. Mine unger er 9 og 12, men deres til sammen fem "unger" er mellom 18 og 29. De har alltid fått 300 kroner hver, men nå foreslår svigerinna at vi øker til 500. Jeg går på aap på andre året, og syns dette er ufattelig stressende. Mannen min tør ikke si i mot, det gjør han aldri, og jeg føler heller ikke jeg kan gjøre det. 

Bare et hjertesukk herfra. 

Anonymkode: 718c5...fed

• Liker 5
Skrevet

Syns det er kjekt å kjøpe julegaver.Hører julen med.Trenger ikke være stress det. Må ikke overdrive!

Anonymkode: 630d0...b69

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to svigerinner på mannen sin side som nå har foreslått å gå o p p i pris på gaver til ungene til hverandre. Mine unger er 9 og 12, men deres til sammen fem "unger" er mellom 18 og 29. De har alltid fått 300 kroner hver, men nå foreslår svigerinna at vi øker til 500. Jeg går på aap på andre året, og syns dette er ufattelig stressende. Mannen min tør ikke si i mot, det gjør han aldri, og jeg føler heller ikke jeg kan gjøre det. 

Ja er ikke gøy når det blir så dyrt.Og de ikke skjønner at det er mye for andre. For dere blir det da 2500kr bare på de barna pluss for alle andre. Men de bruker 1000kr for 2 av deres barn.Blir jo litt urettferdig om inntekten din ikke er bra no! Lettere for hun og gå opp til 500kr med mye mindre og kjøpe til! Kan du ikke bare si at vi har ikke råd til å øke i år men vi kan se neste år.

• Liker 4
Skrevet

Elsker julen. Jeg elsker å gjøre mye ut av det. Jeg har til og med en egen julekonto som jeg sparer til hele året, slik at jeg ikke trenger å stresse. Vi er forskjellige, men for meg er julen noe av det som gjør at jeg holder ut vinteren.

Anonymkode: 56e70...700

• Liker 12
Skrevet

Her elsker jeg jula og kommer aldri til å kutte den ut. Jeg vasker heller ikke ned huset, men jeg koser meg heller på kjøkkenet med baking.

Hvis vi ble invitert til en slik julefeiring, da hadde vi blitt hjemme og heller feiret en vanlig julaften bare oss to. Det er faktisk viktig å skille mellom hverdag og fest.

Og vi feirer jo ikke jul for å få gaver,grunnen til at vi feirer jul er at Jesus ble født.

Anonymkode: 157dd...a24

• Liker 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Virker som om gaver er det viktigste for folk flest - noe som er tegn på egoisme.

Anonymkode: 93e00...041

Nettopp derfor vi kuttet ut gavene, når vi så hvordan resten av familien rundt oss var helt deperate etter at de måtte koste en viss sum som minimum. Man startet å måle opp mot hverandre.

Fikk den lista med gaver til BARN! Arve tøy og leker kunne de jo såklart ikke, brukt var helt uaktuellt!

Vi har ryddet opp skikkelig i vårt hjem når det kommer til materialisme, gleder oss over å ha lite. Men er glade i å lage mat, så gleder oss til måltider sammen enten det er jul eller en vanlig onsdag.

Men vi kan ikke bruke tid på andre i familien som ikke forstår at det finnes andre måter enn Norsk Standard-Jul/leverstil.

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er kjekt å kjøpe julegaver.Hører julen med.Trenger ikke være stress det. Må ikke overdrive!

Helt enig 

Anonymkode: 2895f...043

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er jo innmari kjedelig, da. Her har man flere dager fri midt på svarteste vinteren og været tillater fort ikke noe utover å gå hjemme og se ut. Og så skal man lage akkurat det samme som man har laget de siste 150 årene? Heller enn å hvert år eksperimentere frem noe nytt og spennende? Hvorfor skal man være stuck med familien dersom man liker vennene sine bedre? Hva er poenget med å gjenta noe bestemor likte? Jeg gjentar ikke andre ting hun likte - som mangelen på likestilling og å leke husmor. 

Man skal synge det samme, se det samme på tv, pynte helt likt - hvor kommer denne fasinasjonen for kopiering fra? Hvorfor synes ikke andre folk at det er dønn kjedelig å kopiere år ut og år inn? For vi kan kalle det "tradisjon" alt vi vil, men det ER bare kopiering. Repetisjon. Same-same. 

Jeg kan gjerne feire jul - som i midtvinters - men jeg vraker måten forrige generasjon gjorde det på. Jeg vraker pynten, nipset, å dra et helt pokkers TRE inn i stua, fet preservert mat og stress med juleribbe og gaveinnkjøp. Jeg vraker tid med familie over tid med venner og jeg vraker absolutt alt knyttet til religiøst vås. 

Anonymkode: 5798c...c55

• Liker 1
Skrevet

Å kutte gaver er helt uaktuelt , det betyr ikke at det er stress. Det blir dt man gjør det til

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elsker julen. Jeg elsker å gjøre mye ut av det. Jeg har til og med en egen julekonto som jeg sparer til hele året, slik at jeg ikke trenger å stresse. Vi er forskjellige, men for meg er julen noe av det som gjør at jeg holder ut vinteren.

Anonymkode: 56e70...700

Enig

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er ikke gøy når det blir så dyrt.Og de ikke skjønner at det er mye for andre. For dere blir det da 2500kr bare på de barna pluss for alle andre. Men de bruker 1000kr for 2 av deres barn.Blir jo litt urettferdig om inntekten din ikke er bra no! Lettere for hun og gå opp til 500kr med mye mindre og kjøpe til! Kan du ikke bare si at vi har ikke råd til å øke i år men vi kan se neste år.

Skal man straffes fordi man har flere barn?

Skrevet

Det er gavene og pynten som skiller julen fra alle andre dager i året.. Å treffe familien og spise god mat, kan vi gjøre når som helst - det er gaver og pynt som gjør julen til noe spesielt. 

Nitrist å sitte der uten juletre og uten gaver, synes nå jeg. Jeg vil mye heller stresse litt med julebakst og julegaver og julepynt, enn å sitte der og ha julaften som et helt vanlig familiebesøk ala det vi har når som helst ellers i året. 

Du er jo fri til å gjøre som DU vil. 

Anonymkode: 1990f...5d0

• Liker 13
Skrevet

Jeg skulle ønske julen handlet om andre ting enn gaver. Samtidig er det en glede å gi noe til andre. Problemet er at alle har det meste, hva skal man kjøpe, og hvor mye skal man kjøpe for? Julen er et digert pengesluk, det passer ikke min økonomi. Det ender derfor ofte opp med at jeg sitter med dårlig samvittighet og en dårlig bismak i munnen hvert år. 😕  Ingen i min familie har sagt at vi MÅ kjøpe for den og den summen, men våre gaver er alltid en god del billigere en det de andre gir. Det er også vanskelig å innfri ønsker til f.eks. tantebarn, for ordentlige gaver er dyre.

Jeg gir ofte bedre gaver til bursdag. Til jul ønsker jeg å gi noe som folk trenger, det er jo det gavetradisjonen handler om, og startet med. Det var sjefen i huset som ga f.eks nye sko til sine tjenere... Men i dag trenger ikke folk noe som helst virker det som. Hvis vi spør hva de trenger eller ønsker seg, så får jeg sjelden klare svar.

Et år ga jeg bort veldedighet, nettopp av denne grunn. Da blir alle glade tenkte jeg, noen som virkelig trenger noe får noe. 😉 Men nei, det ble ikke godt mottatt. En svigerinne satte pris på det.

Er det noen som tør gå foran og endre de tradisjonene vi har endt opp med? Endre de til noe godt....

Anonymkode: e7832...d77

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man straffes fordi man har flere barn?

Nei, men i min familie har det vært vanlig å kutte gavene når ungene fyller 18. Vi voksne gir ikke julegaver til hverandre lenger. Jeg syns 2500 er drøyt, det har absolutt ingenting å gjøre med at den ene  har en unge mer enn meg. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som tør gå foran og endre de tradisjonene vi har endt opp med? Endre de til noe godt....

Anonymkode: e7832...d77

Var det vi gjorde 🙂 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...