Drizzt Skrevet 26. oktober 2020 #41 Skrevet 26. oktober 2020 14 minutter siden, Saph skrev: Han er født her og har bodd her hele livet og ordet er absolutt en del av hans vokabular, siden han har hørt det og brukt det tusenvis av ganger. Det betyr ikke at han vet hva ordet betyr. 2
Brunello Skrevet 26. oktober 2020 #42 Skrevet 26. oktober 2020 Skjønner ikke hvorfor soper / homo er så ille. Kan jo knapt kalles banne-ord / nedverdigende lenger (I alle fall når man er heterofil som i Fagermos tilfelle). For hovedtyngden av befolkningen ville det oppleves mer krenkende å bli kalt FrP’er.
Honey Dew Skrevet 26. oktober 2020 #43 Skrevet 26. oktober 2020 Barn skal ikke lære å banne. Hadde den offentlige skolen bestemt at banning skulle inn i pensum, hadde jeg fort flyttet dem til en kristen privatskole. 2
Drizzt Skrevet 26. oktober 2020 #44 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Brunello skrev: Skjønner ikke hvorfor soper / homo er så ille. Kan jo knapt kalles banne-ord / nedverdigende lenger (I alle fall når man er heterofil som i Fagermos tilfelle). For hovedtyngden av befolkningen ville det oppleves mer krenkende å bli kalt FrP’er. Frp'er regnes som et krenkende ord kun i miljøer som politisk tilhører ytre venstre. Jeg vil tro de homofile vil være uenige med deg når det gjelder ordet soper.
Brunello Skrevet 26. oktober 2020 #45 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Drizzt skrev: Frp'er regnes som et krenkende ord kun i miljøer som politisk tilhører ytre venstre. Jeg vil tro de homofile vil være uenige med deg når det gjelder ordet soper. Det var bare meningen å si at flere vil synes det er verre å sammenlignes med FrP enn homofili.
I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #46 Skrevet 26. oktober 2020 2 timer siden, Drizzt skrev: Når ble banning en nødvendig del av det å ha et godt ordforråd? 😂 Jeg ser på meg selv som en person med ganske godt ordforråd i norsk som tross alt ikke er mitt morsmål, men har aldri sett på nødvendig å bruke tid på norske banneord. Du kan umulig mene at en utlending som ikke vet hva ''soper'' betyr ikke har godt ordforråd? Hvis det skal være tilfelle, så er alle som ikke mestrer alle mulige fagspråk i landet like ille og mangler godt ordforråd. Er det sant? Et ordforråd som er tynt innenfor kategorien banning. Når det er sagt, jeg beundrer deg for eksepsjonelt god skriftlig norsk på et nivå mange dyktige norskfødte kan misunne deg :), og du er tydelig bedre enn du var for fem år siden. 2
Miss Shady Skrevet 26. oktober 2020 #47 Skrevet 26. oktober 2020 7 timer siden, Warum skrev: Jeg digger at barn og unge banner så mye mindre enn før. Personlig syns jeg banning er flaut, det viser liksom at personen både mangler et godt ordforråd og mangler evnen til å regulere sitt eget sinne. Syns ikke det er noe kraft i banning, bare pinlig. Se hva professoren sier – Mange mener at banning er et tegn på dårlig ordforråd. Det stemmer ikke, de som banner har verken bedre eller dårligere ordforråd enn andre. Det ligger mye kreativitet i banning. Dessuten markerer man at «her kommer jeg, jeg er tøff», det kan ligge en tydelig opposisjonstrang https://www.dagsavisen.no/kultur/samler-banneord-mellom-to-permer-1.1173032 1
I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #48 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 2 timer siden, Brunello skrev: Skjønner ikke hvorfor soper / homo er så ille. Kan jo knapt kalles banne-ord / nedverdigende lenger (I alle fall når man er heterofil som i Fagermos tilfelle). For hovedtyngden av befolkningen ville det oppleves mer krenkende å bli kalt FrP’er. Fordi homofile i likhet med svarte har blitt diskriminert i Norge, og fortsatt kan bli det. Å bli kategorisert som homo kan være ille i enkelt macho-miljøer. Tenk deg fest på lokalet på bygda. En tøffing blir kurtisert av en vakker gutt. Tøffingen blir plutselig redd for å bli sett på som homo og dæljer den vakre gutten rett ned. En annen sak er det politisk korrekte. Skjellsord som stammer fra diskriminerende holdninger blir ikke akseptert, og f.eks. fotballklubbene er livredde for å få media imot seg. Kastrati ble jo sånn ca karakterdrept av Welhaven(sportskommentator). Jeg synes ikke Kristiandsund har taklet hendelsen bra i etterkant. Kastrati har dummet seg ut, og han vet det veldig godt. Greit at han blir benket et par kamper, men å stenge han ute fra treninger er stygt. Kristiansund ofrer en fyr som har blødd for laget for å tekkes massemedia. De er klinkende klare på at homohetsere ikke på noen måte skal assosieres med deres image og merkevare. Det er forståelig, men de stiller ikke opp for han som får tyn fra hele medianorge. Ikke bra. Kastrati trenger laget sitt akkurat nå. Endret 26. oktober 2020 av I Grosny
I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #49 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 2 timer siden, Brunello skrev: Det var bare meningen å si at flere vil synes det er verre å sammenlignes med FrP enn homofili. Det kan sikkert være verre for noen, men det er ikke det som teller. Det som teller er hvilke banneord som er politisk korrekte. Dette vet media, men disse kunnskapene er ikke like allmenne som de burde. Kastrati har brukt et ord som er helt uakseptabelt i medias øyne. Hadde han kalt Fagermo for Frepper, så hadde han kommet unna med det. Endret 26. oktober 2020 av I Grosny
CAPS LOCK Skrevet 26. oktober 2020 #50 Skrevet 26. oktober 2020 44 minutter siden, I Grosny skrev: Fordi homofile i likhet med svarte har blitt diskriminert i Norge, og fortsatt kan bli det. Det er en myte at homofile har blitt diskriminert
I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 Forfatter #51 Skrevet 26. oktober 2020 52 minutter siden, CAPS LOCK skrev: Det er en myte at homofile har blitt diskriminert Jeg er gammel nok til å huske at homo ble brukt som skjellsord, og jeg tror homofili var ulovlig en gang i tiden. Kirken har diskriminert homofili så lenge jeg kan huske, men ikke helt konsekvent i nyere tid. https://framtida.no/tag/homofili 6
kunstnerfluen Skrevet 26. oktober 2020 #52 Skrevet 26. oktober 2020 5 timer siden, Warum skrev: Neida, det påvirker meg ikke så mye. Men legger merke til det dersom en person banner mye. Men er nok fordi det ikke er vanlig her jeg bor. Jeg er ikke vant til at voksne folk viser sinne på den måten. Saklig diskusjon er mer min greie. Ordet folkelig ble kanskje litt feil, men jeg forbinder banning med fyll, Ullared og litt ustabile folk (typ sinte forvirrede menn som sjangler alene på nattestid og banner til politiet). De andre foreldrene slår også hardt ned på stygg ordbruk hos sine barn. Jeg syns det er positivt, det finnes andre måter å løse en konflikt på, uten å drive med barnslig banning. Forstår ikke hvorfor det påvirker deg så mye hva jeg mener? påvirker meg ikke, jeg svarer bare tilbake på hva du skriver. Forstår bedre nå hva du mener og ser at vi har vokst opp og er kanskje rundt forskjellige type folk. Interessant å lese meningene dine angående dette emne. Er jo helt enig i at man kan løse konflikter på andre måte enn å banne. Er bare vokst opp med at banning ikke nødvendigvis utrykke sinne men heller en måte å uttrykke seg på. Er derimot også veldig for at man ikke skal undertrykke sinne og føler det er greit å bannes litt for seg selv om man er sint eller frustrert, går ikke akkurat rundt å banne høyt på gaten. Dette gjør meg ikke mindre intellektuell, jobber i en bransje der man ordlegger seg saklig og nøyaktig. Synes du kunne kanskje ordlagt deg bedre om hva du faktisk mente enn det du gjorde på første innlegget du la ut, er lett å misforstå synspunktet ditt når du ikke utdyper den. 1
CAPS LOCK Skrevet 26. oktober 2020 #53 Skrevet 26. oktober 2020 2 timer siden, I Grosny skrev: jeg tror homofili var ulovlig en gang i tiden. Seksuelle handlinger mellom menn var straffbart, men siden det var handlingen som var straffbar, så ble både heterofile, bifile og homoseksuelle menn straffet hvis de hadde sex med andre menn. Homofil legning var i seg selv ikke straffbar
Warum Skrevet 26. oktober 2020 #54 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, kunstnerfluen skrev: påvirker meg ikke, jeg svarer bare tilbake på hva du skriver. Forstår bedre nå hva du mener og ser at vi har vokst opp og er kanskje rundt forskjellige type folk. Interessant å lese meningene dine angående dette emne. Er jo helt enig i at man kan løse konflikter på andre måte enn å banne. Er bare vokst opp med at banning ikke nødvendigvis utrykke sinne men heller en måte å uttrykke seg på. Er derimot også veldig for at man ikke skal undertrykke sinne og føler det er greit å bannes litt for seg selv om man er sint eller frustrert, går ikke akkurat rundt å banne høyt på gaten. Dette gjør meg ikke mindre intellektuell, jobber i en bransje der man ordlegger seg saklig og nøyaktig. Synes du kunne kanskje ordlagt deg bedre om hva du faktisk mente enn det du gjorde på første innlegget du la ut, er lett å misforstå synspunktet ditt når du ikke utdyper den. Jeg svarte egentlig bare på åpningsinnlegget om at banning burde læres opp av skolen som Ts skrev. Og hva banning representerer for meg personlig. Jeg mener ikke at et språk med mye banning betyr at man er mindre intelligent. Men jeg syns det er en mindre intelligent måte å reagere på ved uenighet. 2
Drizzt Skrevet 26. oktober 2020 #55 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 12 timer siden, I Grosny skrev: Et ordforråd som er tynt innenfor kategorien banning. Når det er sagt, jeg beundrer deg for eksepsjonelt god skriftlig norsk på et nivå mange dyktige norskfødte kan misunne deg :), og du er tydelig bedre enn du var for fem år siden. Jo da, men det er bare 1 kategori og ikke en veldig viktig kategori spør du meg. Man kan ikke uttale seg generelt om ordforråd bare fordi noen ikke vet hva et eller annet banneord betyr. Takk ellers, man lærer så lenge man lever. Jeg er glad i språk og har brukt store deler av mitt liv å lære meg andre språk Det er fortsatt en del som ikke er helt på plass og det kommer tydelig frem når jeg er sliten, skriver sent på kvelden eller har sterke følelser og meninger om noe. Da tenker jeg best på mitt morsmål og det går litt fort i svingene når man må oversette til et annet språk. Ikke minst blir jeg avslørt som ikke-norsk når folk sier: ''En nordmann ville formulert det annerledes''. Poenget mitt i denne tråden har vært: ''Jeg kjenner meg igjen i fotballspillerens beskrivelse av egen uvitenhet om ordets betydning selv om jeg, som regel, unngår å bruke ord jeg ikke er sikker på hva de betyr.'' 12 timer siden, Brunello skrev: Det var bare meningen å si at flere vil synes det er verre å sammenlignes med FrP enn homofili. Jeg vil gjerne se statistikk på det, fordi i alle land jeg har bodd gjennom mitt liv, har det vært veldig krenkende å kalles for homo, gay og ord som henviser til homofile og lesbiske. Samtidig har jeg aldri opplevd at folk opplever det som så krenkende å bli kalt for noen som stemmer på et bestemt parti. Så jeg har det veldig vanskelig å tro på det du skriver selv om det kan være tilfelle for enkelte som tilhører bestemte miljøer på ytre venstre og blir dødsfornærmet av å bli assosiert med Frp. Samtidig finnes det folk som vil unngå å bli assosiert med ytre venstre. Som bergenserne som ikke vil ha SV bilskilt fordi de ikke vil assosieres med partiet. Endret 27. oktober 2020 av Drizzt 2
Kågebruker Skrevet 26. oktober 2020 #56 Skrevet 26. oktober 2020 Han visste selvfølgelig hva han sa. 1
_popcorn_ Skrevet 26. oktober 2020 #57 Skrevet 26. oktober 2020 Ryddet for brukerdebatt og svar til det. _popcorn_, mod
herzeleid Skrevet 26. oktober 2020 #58 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 10 timer siden, Klossmajor skrev: Mange av de andre sleng-uttrykkene for homser er vel ikke så veldig mye mer logiske...bøg, skinkerytter, gay, osv. Kom over en artikkel hos NRK fra 2002 med overskriften «Bøg betyr ikke homofil». De to avsnittene nederst kan si en del om hvordan samfunnet har endret seg i forhold skjellsord. En kar står uten blygsel fram med fullt navn og bilde, og forteller at han senest uka før ropte «bøgefaen» etter en litt feminin gutt i naboblokka. Han innrømte at han ikke var klar over at ordet ikke har noe med homofili å gjøre, men betvilte likevel at anmodninger kom til å få konsekvenser for språkbruken i gjengen. «Vi har rett og slett ikke kapasitet til å kontrollere opprinnelsen til alle slangord vi tar inn i dagligtalen. Dessuten er problemet at det ofte finnes få brukbare alternativer, «soperfaen» høres litt for Saabye Christensen ut», sukket han. Sett det opp mot Flamur Kastrati, som beskrives av VG å ha vært skjelven i stemmen da han i går fortalte at han hadde det veldig vondt. «Helt jævlig. Det er utrolig tungt akkurat nå. Jeg har ikke helt klart å samle tankene og jeg kommer ikke til å få sove i det hele tatt. Det blir en tøff natt», sier Kastrati da VG spør ham hvordan han har det. Tidene forandrer seg, gitt. Den artikkelen var virkelig en perle, takk! Humor fra 2002. Endret 26. oktober 2020 av herzeleid 1
I Grosny Skrevet 27. oktober 2020 Forfatter #59 Skrevet 27. oktober 2020 Kastratis problem var feil skjellsordvokabular og manglende språkkunnskaper innenfor skjellsordsegmentet. Man bør lære seg hva ordene man bruker betyr. Hvis fotballforbundet og fotballklubben vil ta slikt på alvor så bør de satse på å lære spillerne gode skjellsord. Feilbanning kan straffes med å bli sendt på bannekurs, eller de kan pålegges å si et "sertifisert" banneord100 ganger, slik at de automatiserer gode banneord. Ved ekstra grove banneovertredelser så kan spillerne idømmes å trene inn ett kraftord som ikke er banning. 3
OPIgirl Skrevet 27. oktober 2020 #60 Skrevet 27. oktober 2020 22 timer siden, Saph skrev: Banning er et tegn på godt ordforråd, kreativitet og folk som banner har et bedre regulert følelsesliv. Det er faktisk forsket jævlig masse på. Har du en link som støtter påstanden din? Kan du vise til forskningsresultat? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå