Gå til innhold

Manglende undervisning i banning på skolen, barna lærer ikke hva "soper" betyr

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Dr.Oetker skrev:

Spilleren brukte ikke uttrykket for å si noe positivt. Han sa: jævla soper. 

Jeg undres hva du tror han det betydde? Har han sagt hva han trodde det betydde og hva hans hensikt var med å si det? 

Kanskje du skal lese deg opp på sakene det gjelder før du uttaler deg bombastisk om dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Dr.Oetker skrev:

'noe sånt' ja. Det ligger mye i det også. Om han trodde det betydde noe ala idoit, hvorfor ikke bare bruke det ordet som han faktisk vet hva betyr? Han viser jo da bare sin egen uvitenhet, noe han tydelig har fått fra sin 'gjeng' siden de har brukt det utrykket 'hundrevis av ganger' (tror jeg det var han sa).

Sist jeg sjekket, var Fagermo ikke en spiller (ref: fotballspillere skjeller ut hverandre)

Nå blir det jo spennende å se hva, om noe, Fotballforbundet kommer til å gjøre.

Kastrati er ikke bannekompetent. Og han er ikke alene om det. Den mest kraftfulle delen av vårt språk har systematisk blitt unndratt skoleundervisning. Og hva skjer! Vi får inn utenlandske banneord i stedet, og de er jo enda verre å forstå! Føkk!

Det var enda godt han ikke sa "idiot", for "idiot" er mye verre enn "soper". De som har veldig lav IQ er en gruppe som blir nedvurdert i mye større grad enn homofile, og nyter mye lavere respekt i samfunnet.

Hva burde Kastrati ha sagt? Hvilke ord har trøkk og fornærmelseskraft uten å diskriminere utsatte grupper?

Hva med jævla bæsj? Jeg synes det mangler litt trøkk.  Promp hadde ikke fungert , fordi det ordet er for morsomt.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Dr.Oetker skrev:

'noe sånt' ja. Det ligger mye i det også. Om han trodde det betydde noe ala idoit, hvorfor ikke bare bruke det ordet som han faktisk vet hva betyr? Han viser jo da bare sin egen uvitenhet, noe han tydelig har fått fra sin 'gjeng' siden de har brukt det utrykket 'hundrevis av ganger' (tror jeg det var han sa).

Sist jeg sjekket, var Fagermo ikke en spiller (ref: fotballspillere skjeller ut hverandre)

Nå blir det jo spennende å se hva, om noe, Fotballforbundet kommer til å gjøre.

Jeg tror alle som har litt greie på norsk fotball ser på Flamur Kastrati som en litt løs kanon. Han er en ganske aggressiv spiller med mye temperament og tilsynelatende begrenset omløp under topplokket. Hvis man kunne veddet penger på at en spiller ville havne i en slik kontrovers, ville man neppe fått mye igjen for å sette pengene på Kastrati. Det er ingen stor overraskelse at det var akkurat han som satte seg i denne situasjonen.

Da jeg skrev at det ikke er noe oppsiktsvekkende over at fotballspillere skjeller ut hverandre kunne jeg like godt ha lagt til at det nesten er like lite oppsiktsvekkende at spillere slenger med leppa til motstanderes trenere og motsatt. Skjer ganske ofte. Men da skjer det som regel som respons på drittslenging fra sidelinjen.

• Liker 1
Skrevet

Nekter å tro at en voksen mann ikke vet hva ordet soper betyr. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Jeg tror alle som har litt greie på norsk fotball ser på Flamur Kastrati som en litt løs kanon. Han er en ganske aggressiv spiller med mye temperament og tilsynelatende begrenset omløp under topplokket. Hvis man kunne veddet penger på at en spiller ville havne i en slik kontrovers, ville man neppe fått mye igjen for å sette pengene på Kastrati. Det er ingen stor overraskelse at det var akkurat han som satte seg i denne situasjonen.

Da jeg skrev at det ikke er noe oppsiktsvekkende over at fotballspillere skjeller ut hverandre kunne jeg like godt ha lagt til at det nesten er like lite oppsiktsvekkende at spillere slenger med leppa til motstanderes trenere og motsatt. Skjer ganske ofte. Men da skjer det som regel som respons på drittslenging fra sidelinjen.

It takes two to tango, sies det. Her er det mest sannsynlig to aktører som har vært stygge i kjeften, og den ene viser banne-inkompetanse og kunne fort ha risikert gult kort, som ville gitt motstanderlaget en fordel. Hans elendige bannefaglige kunnskaper gjør at han risikerer utestenging med påfølgende risiko for poengtap for laget hans.

Jeg tror begge to er like skyldige, men at Fagermo har bedre banneteknikk og kunnskaper og kommer unna med det. Det ser ut som om Fagermo var så brilliant at han fikk Kastrati ut av fatning.

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Hannah80 skrev:

Nekter å tro at en voksen mann ikke vet hva ordet soper betyr. 

Etter hvert finner du ut at massevis av folk mangler de mest elementære kunnskaper innenfor flere områder. Alder er ingen kunnskapsgaranti.

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, I Grosny skrev:

Kastrati er ikke bannekompetent. Og han er ikke alene om det. Den mest kraftfulle delen av vårt språk har systematisk blitt unndratt skoleundervisning. Og hva skjer! Vi får inn utenlandske banneord i stedet, og de er jo enda verre å forstå! Føkk!

Det var enda godt han ikke sa "idiot", for "idiot" er mye verre enn "soper". De som har veldig lav IQ er en gruppe som blir nedvurdert i mye større grad enn homofile, og nyter mye lavere respekt i samfunnet.

Hva burde Kastrati ha sagt? Hvilke ord har trøkk og fornærmelseskraft uten å diskriminere utsatte grupper?

Hva med jævla bæsj? Jeg synes det mangler litt trøkk.  Promp hadde ikke fungert , fordi det ordet er for morsomt.

Bannekompetent var et veldig treffende uttrykk. Spillere som ellers gjør mye rart på fritiden, har etter hvert blitt som floskelmaskiner i intervjuer. Man vet stort sett hva de vil si med en gang man hører spørsmålene de får. Alt går på autopilot om at de tar en kamp om gangen, det viktigste er ikke at de selv scoret hat-trick men at laget vant, osv. Nå må de trenes i bannekompetanse også. Bare å hyre inn banneekspertene.

• Liker 3
Skrevet (endret)
11 minutter siden, I Grosny skrev:

It takes two to tango, sies det. Her er det mest sannsynlig to aktører som har vært stygge i kjeften, og den ene viser banne-inkompetanse og kunne fort ha risikert gult kort, som ville gitt motstanderlaget en fordel. Hans elendige bannefaglige kunnskaper gjør at han risikerer utestenging med påfølgende risiko for poengtap for laget hans.

Jeg tror begge to er like skyldige, men at Fagermo har bedre banneteknikk og kunnskaper og kommer unna med det. Det ser ut som om Fagermo var så brilliant at han fikk Kastrati ut av fatning.

Fagermo fintet praktisk talt Kastrati ut over sidelinjen en kamp eller to.

Endret av Klossmajor
  • Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, I Grosny skrev:

Han kunne hatt litt selvironi og kalt han en balleløs satan. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Klossmajor skrev:

Bannekompetent var et veldig treffende uttrykk. Spillere som ellers gjør mye rart på fritiden, har etter hvert blitt som floskelmaskiner i intervjuer. Man vet stort sett hva de vil si med en gang man hører spørsmålene de får. Alt går på autopilot om at de tar en kamp om gangen, det viktigste er ikke at de selv scoret hat-trick men at laget vant, osv. Nå må de trenes i bannekompetanse også. Bare å hyre inn banneekspertene.

Ikke sant! Banning er også en ferdighet, og det er en del av spillet ;)   Godt utført banning kan erte opp motstander til både frispark og gult kort, mens rævva-banning kan sende den elendige banneteknikeren rett på tribunen.  Om Kastrati hadde kalt Fagermo for svarting, så kunne det vært rett ut.

• Liker 2
Skrevet

Bodø Glimt er Norges beste lag. Jeg lurer på om de i kraft av sitt kraftfulle nordnorske språk er mer bannekompetente enn motstanderlagene og får færre gule kort? Spillere med innvandrerbakgrunn har neppe like utviklet og nyansert norsk bannekultur og språk. De har iallfall ikke lært det hjemme. Da er det fort gjort å tråkke i salaten. Særlig når man prøver å være ekkel.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Viktualia skrev:

Han kunne hatt litt selvironi og kalt han en balleløs satan. 

Ville han ikke da risikert hylekor fra krenkede satanister og balleløse?

• Liker 3
Skrevet
5 timer siden, Dr.Oetker skrev:

Han vet da selvsagt hva det betyr, men det høres bedre ut om han bare later som å være dum. 

Ikke legg alt ansvaret over på skolen. 

Eh, nei. Ikke alle utlendinger har kjennskap til norsk sjargong og banneord. Jeg har bodd her i mange år nå, men viste heller ikke hva ''soper'' betyr før jeg leste forklaringen i en artikkel i forbindelse med denne saken. Jeg viste at det er et nedlatende ord, men slike ord er ikke en del av min vokabulær, så jeg har ikke brukt tid å lære hva de forskjellige banneordene betyr. Min banning begrenser seg med faen og drittsekk, så jeg tror absolutt på ham at han har kjennskap til ordet uten å vite hva det egentlig betyr. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Warum skrev:

det viser liksom at personen både mangler et godt ordforråd

Er ingen fan av banning, men det sier ganske mye om deg vis du automatisk tenker dårlig ordforråd når du hører banning.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, kunstnerfluen skrev:

Når ble det å være folkelig en dårlig ting? Jeg er ikke selv så begeistret over de gamle damene på Ullared - programmet men det handler ikke om banningen men heller alt det andre som kommer ut av munnen deres. Haha sitter å humrer litt for meg selv her over meningen din om at banning er pinlig. Ikke frekt ment, alle har rett på sin egen mening. Bare trist å lese at det påvirker deg i en så stor grad at du blir pinlig berørt. 

Synes banning er utrolig flott og gir en mer rikelig språk.  

Neida, det påvirker meg ikke så mye. Men legger merke til det dersom en person banner mye. Men er nok fordi det ikke er vanlig her jeg bor. Jeg er ikke vant til at voksne folk viser sinne på den måten. Saklig diskusjon er mer min greie. Ordet folkelig ble kanskje litt feil, men jeg forbinder banning med fyll, Ullared og litt ustabile folk (typ sinte forvirrede menn som sjangler alene på nattestid og banner til politiet). De andre foreldrene slår også hardt ned på stygg ordbruk hos sine barn. Jeg syns det er positivt, det finnes andre måter å løse en konflikt på, uten å drive med barnslig banning. Forstår ikke hvorfor det påvirker deg så mye hva jeg mener? 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Warum skrev:

Jeg digger at barn og unge banner så mye mindre enn før. Personlig syns jeg banning er flaut, det viser liksom at personen både mangler et godt ordforråd og mangler evnen til å regulere sitt eget sinne. Syns ikke det er noe kraft i banning, bare pinlig.

Når ble banning en nødvendig del av det å ha et godt ordforråd? 😂 Jeg ser på meg selv som en person med ganske godt ordforråd i norsk som tross alt ikke er mitt morsmål, men har aldri sett på nødvendig å bruke tid på norske banneord. Du kan umulig mene at en utlending som ikke vet hva ''soper'' betyr ikke har godt ordforråd? Hvis det skal være tilfelle, så er alle som ikke mestrer alle mulige fagspråk i landet like ille og mangler godt ordforråd. Er det sant?

Skrevet
1 minutt siden, Drizzt skrev:

Når ble banning en nødvendig del av det å ha et godt ordforråd? 😂 Jeg ser på meg selv som en person med ganske godt ordforråd i norsk som tross alt ikke er mitt morsmål, men har aldri sett på nødvendig å bruke tid på norske banneord. Du kan umulig mene at en utlending som ikke vet hva ''soper'' betyr ikke har godt ordforråd? Hvis det skal være tilfelle, så er alle som ikke mestrer alle mulige fagspråk i landet like ille og mangler godt ordforråd. Er det sant?

Du misforstår meg. Jeg mente at dersom man banner mye gir det inntrykk av å IKKE ha et godt ordforråd. At man ikke klarer å diskutere saklig. Generelt ment, hadde ikke noe med hvilket land man kommer fra.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Warum skrev:

Du misforstår meg. Jeg mente at dersom man banner mye gir det inntrykk av å IKKE ha et godt ordforråd. At man ikke klarer å diskutere saklig. Generelt ment, hadde ikke noe med hvilket land man kommer fra.

OK, da er vi enige. Men banneord kommer i bruk når følelsene tar over og de innlærte sperrene for god oppførsel ikke virker lenger. 

Skrevet
3 minutter siden, Drizzt skrev:

OK, da er vi enige. Men banneord kommer i bruk når følelsene tar over og de innlærte sperrene for god oppførsel ikke virker lenger. 

Det er nettopp det. Det er ikke alle som mister kontroll på denne måten og skriker banneord til andre mennesker. Jeg trives best blant folk som har denne sperren.

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, Drizzt skrev:

Eh, nei. Ikke alle utlendinger har kjennskap til norsk sjargong og banneord. Jeg har bodd her i mange år nå, men viste heller ikke hva ''soper'' betyr før jeg leste forklaringen i en artikkel i forbindelse med denne saken. Jeg viste at det er et nedlatende ord, men slike ord er ikke en del av min vokabulær, så jeg har ikke brukt tid å lære hva de forskjellige banneordene betyr. Min banning begrenser seg med faen og drittsekk, så jeg tror absolutt på ham at han har kjennskap til ordet uten å vite hva det egentlig betyr. 

Han er født her og har bodd her hele livet og ordet er absolutt en del av hans vokabular, siden han har hørt det og brukt det tusenvis av ganger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...