I Grosny Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Jeg tror norskopplæringen bør forbedres. Banneord er ikke vektlagt i høy nok grad, og massevis av barn går ut av skolen uten elementær banneopplæring. En av våre beste fotballspillere visste ikke hva "soper " betyr og kom i skade for å bruke ordet. En annen fotballspiller er bedre skolert, og grævla (Haaland, 2020) god til å lage ord med litt klem som ikke er banning. Og til oss som får banning rett i fleisen, husk at det sjelden bør tolkes ordrett. Når et stygt ord blir sagt kan det bety: "jeg er sint på deg", eller "jeg er så sint at jeg vil at du skal reagere". Den mest kjente banningen i fotballhistorien var nok da Marco Mazzerati i VM-finalen klarte å si så stygge ord til Zinedin Zidane at Zidane reagerte voldelig med springskalle, fikk rødt kort, og tapte kampen. At Italia oppnådde fransk utvisning var allikevel neppe tilsiktet. Endret 26. oktober 2020 av I Grosny 4
Gjest Dr.Oetker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Han vet da selvsagt hva det betyr, men det høres bedre ut om han bare later som å være dum. Ikke legg alt ansvaret over på skolen.
Warum Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg digger at barn og unge banner så mye mindre enn før. Personlig syns jeg banning er flaut, det viser liksom at personen både mangler et godt ordforråd og mangler evnen til å regulere sitt eget sinne. Syns ikke det er noe kraft i banning, bare pinlig. 4
Caram Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 Han er ikke norsk(?) så da er det ikke så rart han ikke kan alle banneord. Jeg tror faktisk på at han ikke visste det. Men nå burde ikke banning og kalling være en del av sporten uansett, altså. Kan heller lære barna det. 7
Caram Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 Akkurat nå, Caram skrev: Han er ikke norsk(?) så da er det ikke så rart han ikke kan alle banneord. Jeg tror faktisk på at han ikke visste det. Men nå burde ikke banning og kalling være en del av sporten uansett, altså. Kan heller lære barna det. Altså: lære barna at det IKKE er greit med banning og kalling i sport. Så at det siste der lett kunne misforståes😅🙈 1
Viktualia Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Caram skrev: Han er ikke norsk(?) så da er det ikke så rart han ikke kan alle banneord. Jeg tror faktisk på at han ikke visste det. Men nå burde ikke banning og kalling være en del av sporten uansett, altså. Kan heller lære barna det. Han er født og oppvokst i Oslo. Det rimer ikke helt med at han ikke har oppfattet hva soper betyr. 14
Gjest Optimo Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Er det noen som kjøper unnskyldningen til Kastrati? Virkelig? 😂
Caram Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 52 minutter siden, Viktualia skrev: Han er født og oppvokst i Oslo. Det rimer ikke helt med at han ikke har oppfattet hva soper betyr. Ah, viste ikke det. Ja, da burde han kanskje vite hva det betyr.
kunstnerfluen Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Warum skrev: Jeg digger at barn og unge banner så mye mindre enn før. Personlig syns jeg banning er flaut, det viser liksom at personen både mangler et godt ordforråd og mangler evnen til å regulere sitt eget sinne. Syns ikke det er noe kraft i banning, bare pinlig. Kommer veldig på hvor i Norge du er i fra. Nord Norge er det å banne en del av ordlaget. Ser ikke problemet i at folk banner, er så vant til at det er normalt at jeg må ærlig si at det er litt morsomt at du blir flau av det. Det å banne har ingen ting med lite intelligens å gjøre. 16
Gjest Saph Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Warum skrev: Jeg digger at barn og unge banner så mye mindre enn før. Personlig syns jeg banning er flaut, det viser liksom at personen både mangler et godt ordforråd og mangler evnen til å regulere sitt eget sinne. Syns ikke det er noe kraft i banning, bare pinlig. Banning er et tegn på godt ordforråd, kreativitet og folk som banner har et bedre regulert følelsesliv. Det er faktisk forsket jævlig masse på.
Gjest Ezio Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Dr.Oetker skrev: Han vet da selvsagt hva det betyr, men det høres bedre ut om han bare later som å være dum. Ikke legg alt ansvaret over på skolen. Hvorfor er det selvsagt at han vet det? "Soper" har jo ingen logisk sammenheng med å være homofil, annet enn å "børste pipa", men det gjør jo heterofile også...
Gjest Dr.Oetker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 11 minutter siden, Ezio skrev: Hvorfor er det selvsagt at han vet det? "Soper" har jo ingen logisk sammenheng med å være homofil, annet enn å "børste pipa", men det gjør jo heterofile også... Jeg sier han gjør seg dum. Det er lettere å komme unna ved å være dum enn homofob.
Klossmajor Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 1 time siden, Ezio skrev: Hvorfor er det selvsagt at han vet det? "Soper" har jo ingen logisk sammenheng med å være homofil, annet enn å "børste pipa", men det gjør jo heterofile også... Jeg kjenner ikke ordets opphav, men har vel alltid sett for meg at det har noe med promiskuitet å gjøre. Å sope er å koste sammen rusk og rask. Homofile har jo gjerne blitt anklaget for å være mer promiskuøse.
Gjest Ezio Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 7 minutter siden, Klossmajor skrev: Jeg kjenner ikke ordets opphav, men har vel alltid sett for meg at det har noe med promiskuitet å gjøre. Å sope er å koste sammen rusk og rask. Homofile har jo gjerne blitt anklaget for å være mer promiskuøse. Vel, spesielt logisk er det virkelig ikke.
Gjest Dr.Oetker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) Spilleren brukte ikke uttrykket for å si noe positivt. Han sa: jævla soper. Jeg undres hva du tror han det betydde? Har han sagt hva han trodde det betydde og hva hans hensikt var med å si det? Delryddet for sitering av ryddet innlegg. _popcorn_, mod Endret 26. oktober 2020 av Dr.Oetker
Klossmajor Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 (endret) 45 minutter siden, Ezio skrev: Vel, spesielt logisk er det virkelig ikke. Mange av de andre sleng-uttrykkene for homser er vel ikke så veldig mye mer logiske...bøg, skinkerytter, gay, osv. Kom over en artikkel hos NRK fra 2002 med overskriften «Bøg betyr ikke homofil». De to avsnittene nederst kan si en del om hvordan samfunnet har endret seg i forhold skjellsord. En kar står uten blygsel fram med fullt navn og bilde, og forteller at han senest uka før ropte «bøgefaen» etter en litt feminin gutt i naboblokka. Han innrømte at han ikke var klar over at ordet ikke har noe med homofili å gjøre, men betvilte likevel at anmodninger kom til å få konsekvenser for språkbruken i gjengen. «Vi har rett og slett ikke kapasitet til å kontrollere opprinnelsen til alle slangord vi tar inn i dagligtalen. Dessuten er problemet at det ofte finnes få brukbare alternativer, «soperfaen» høres litt for Saabye Christensen ut», sukket han. Sett det opp mot Flamur Kastrati, som beskrives av VG å ha vært skjelven i stemmen da han i går fortalte at han hadde det veldig vondt. «Helt jævlig. Det er utrolig tungt akkurat nå. Jeg har ikke helt klart å samle tankene og jeg kommer ikke til å få sove i det hele tatt. Det blir en tøff natt», sier Kastrati da VG spør ham hvordan han har det. Tidene forandrer seg, gitt. Endret 26. oktober 2020 av Klossmajor 4
Klossmajor Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Dr.Oetker skrev: Spilleren brukte ikke uttrykket for å si noe positivt. Han sa: jævla soper. Jeg undres hva du tror han det betydde? Har han sagt hva han trodde det betydde og hva hans hensikt var med å si det? Han har sagt til VG at han trodde det betydde noe sånt som «idiot». Drittslenging er helt vanlig i fotball. Det har alltid vært en del av spillet. Hensikten med å slenge dritt er å sette seg i respekt, ta igjen eller eventuelt få et mentalt overtak på en motstander. Temperament, psykologi og aggresjon har alltid vært en viktig del av spillet. I utgangspunktet er det ikke noe oppsiktsvekkende i at fotballspillere skjeller ut hverandre. 1
Warum Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 2 timer siden, kunstnerfluen skrev: Kommer veldig på hvor i Norge du er i fra. Nord Norge er det å banne en del av ordlaget. Ser ikke problemet i at folk banner, er så vant til at det er normalt at jeg må ærlig si at det er litt morsomt at du blir flau av det. Det å banne har ingen ting med lite intelligens å gjøre. Ja jeg syns det er litt pinlig å høre sånn nordnorsk banning ja. Har jo selvfølgelig med hva man er vant til ja. Syns bare det blir så overdrevent «folkelig» på en måte. Akkurat som de eldre damene på Ullared-programmet. Som banner og står i. 1
kunstnerfluen Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 4 minutter siden, Warum skrev: Ja jeg syns det er litt pinlig å høre sånn nordnorsk banning ja. Har jo selvfølgelig med hva man er vant til ja. Syns bare det blir så overdrevent «folkelig» på en måte. Akkurat som de eldre damene på Ullared-programmet. Som banner og står i. Når ble det å være folkelig en dårlig ting? Jeg er ikke selv så begeistret over de gamle damene på Ullared - programmet men det handler ikke om banningen men heller alt det andre som kommer ut av munnen deres. Haha sitter å humrer litt for meg selv her over meningen din om at banning er pinlig. Ikke frekt ment, alle har rett på sin egen mening. Bare trist å lese at det påvirker deg i en så stor grad at du blir pinlig berørt. Synes banning er utrolig flott og gir en mer rikelig språk. 7
Gjest Dr.Oetker Skrevet 26. oktober 2020 #20 Skrevet 26. oktober 2020 26 minutter siden, Klossmajor skrev: Han har sagt til VG at han trodde det betydde noe sånt som «idiot». Drittslenging er helt vanlig i fotball. Det har alltid vært en del av spillet. Hensikten med å slenge dritt er å sette seg i respekt, ta igjen eller eventuelt få et mentalt overtak på en motstander. Temperament, psykologi og aggresjon har alltid vært en viktig del av spillet. I utgangspunktet er det ikke noe oppsiktsvekkende i at fotballspillere skjeller ut hverandre. 'noe sånt' ja. Det ligger mye i det også. Om han trodde det betydde noe ala idoit, hvorfor ikke bare bruke det ordet som han faktisk vet hva betyr? Han viser jo da bare sin egen uvitenhet, noe han tydelig har fått fra sin 'gjeng' siden de har brukt det utrykket 'hundrevis av ganger' (tror jeg det var han sa). Sist jeg sjekket, var Fagermo ikke en spiller (ref: fotballspillere skjeller ut hverandre) Nå blir det jo spennende å se hva, om noe, Fotballforbundet kommer til å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå