AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #1 Skrevet 26. oktober 2020 Har en 1-åring som lever for å skade meg (og andre). Han sparker, klorer, slår og biter konstant! Det er forferdelig vondt. Alt han får tak i skal han slå meg med, enten det er en leke, telefonen, en sko eller whatever. Jeg prøver så godt jeg kan og ikke reagere, ta bort hånda hans og si nei, mamma får au når du gjør sånn. Men det hjelper ikke. Noen ganger reagerer jeg instinktivt, som når han vekker meg om morgenen med å bite meg i armen feks. Klarer ikke være like rolig da, men prøver. Han er helt manisk på å skade meg. Jeg vet jo at han ikke mener det vondt, han er jo så liten ennå - men når går dette over? Begynner å bli mektig lei, han er jo såpass sterk nå at det faktisk gjør veldig vondt når han smeller en traktor midt i ansiktet mitt liksom 😫 Anonymkode: fac93...6ef
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #2 Skrevet 26. oktober 2020 Du må fortsette å sette grenser og si nei, au osv, samt å lære ‘kose’, ‘stryke’ o.l. Går barnet i bhg? Anonymkode: ef7f8...911 2
Gjest tranedatter Skrevet 26. oktober 2020 #3 Skrevet 26. oktober 2020 1. En ettåring er ingen baby. Det er et barn. 2. Hvordan er han med andre, er det bare deg han biter, klorer, slår? Om det bare er deg, så må du jobbe med egen grensesetting ovenfor han. 3. Språket, hvordan er det? Virker det som at han forstår når du prater, har han enkelte ord på plass selv?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #4 Skrevet 26. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du må fortsette å sette grenser og si nei, au osv, samt å lære ‘kose’, ‘stryke’ o.l. Går barnet i bhg? Anonymkode: ef7f8...911 Nei men begynner snart. 20 minutter siden, tranedatter skrev: 1. En ettåring er ingen baby. Det er et barn. 2. Hvordan er han med andre, er det bare deg han biter, klorer, slår? Om det bare er deg, så må du jobbe med egen grensesetting ovenfor han. 3. Språket, hvordan er det? Virker det som at han forstår når du prater, har han enkelte ord på plass selv? 1. Han er ikke fyllt ett riktig ennå, så hvis betegnelsen er så fryktelig viktig så er han en baby jo. 2. Nei andre også men definitivt verst med meg. Hvordan skal jeg gjøre det da, annet enn hva jeg gjør? 3. Han forstår tilsynelatende godt, men snakker ingenting selv. Anonymkode: fac93...6ef 1
Gjest tranedatter Skrevet 26. oktober 2020 #5 Skrevet 26. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei men begynner snart. 1. Han er ikke fyllt ett riktig ennå, så hvis betegnelsen er så fryktelig viktig så er han en baby jo. 2. Nei andre også men definitivt verst med meg. Hvordan skal jeg gjøre det da, annet enn hva jeg gjør? 3. Han forstår tilsynelatende godt, men snakker ingenting selv. Anonymkode: fac93...6ef Da må du bare fortsette som du gjør. Si bestemt nei! au!når han gjør dette. Men ikke noe mer oppmerksomhet rundt det. Vanskelig balansegang!
RoH Skrevet 26. oktober 2020 #6 Skrevet 26. oktober 2020 Kanskje på tide med et dresurkurs for deg og ungen før ting sklir helt ut. Vi har vel en helsetjeneste for sånt 3
Gjest theTitanic Skrevet 26. oktober 2020 #7 Skrevet 26. oktober 2020 Høres ut som om han skriker etter grenser.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #8 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, theTitanic skrev: Høres ut som om han skriker etter grenser. Barnet er ikke 1 år en gang 🙄 TS: Dette er en fase, det går over. Diskuter det gjerne på helsestasjonen, da det er viktig at han ikke gjør dette mot andre små barn når han begynner i barnehagen. Ellers må du jo bare fortsette å si «au!» og «nei!» og vise at du faktisk får vondt, samt vise barnet hvordan man stryker og koser i stedet for å slå. «Se, man bruker hendene til å kose, ikke slå.» Anonymkode: 16fcf...e3c 8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #9 Skrevet 26. oktober 2020 5 minutter siden, RoH skrev: Kanskje på tide med et dresurkurs for deg og ungen før ting sklir helt ut. Vi har vel en helsetjeneste for sånt Et dressurkurs faktisk. Og hva vil det si? 4 minutter siden, theTitanic skrev: Høres ut som om han skriker etter grenser. Han har grenser og faste rutiner på de aller fleste punkt. Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barnet er ikke 1 år en gang 🙄 TS: Dette er en fase, det går over. Diskuter det gjerne på helsestasjonen, da det er viktig at han ikke gjør dette mot andre små barn når han begynner i barnehagen. Ellers må du jo bare fortsette å si «au!» og «nei!» og vise at du faktisk får vondt, samt vise barnet hvordan man stryker og koser i stedet for å slå. «Se, man bruker hendene til å kose, ikke slå.» Anonymkode: 16fcf...e3c Takk for svar ja jeg er også redd han skal slå andre barn i bhg, for han er en stor og sterk gutt og jeg som voksen får faktisk vondt når han gjør det 🤯 Anonymkode: fac93...6ef
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #10 Skrevet 26. oktober 2020 Vi har en gutt som snart er 1,5 år som nettopp har begynt å utforske dette "vold". Når han blir frustrert kan han klore, sparke å slå. Han biter ikke, men hadde en periode da han var snart 1 år. Men da var det ikke for å skade. Men da sa vi at han ikke måtte gjøre det, at vi fikk vondt, at vi blir lei oss når det blir vondt og lagde trist fjes. Så gikk det over. Men nå når han klorer og slår i sinne blir det litt annet. Ofte er han da sliten, sint og frustrert, da sier jeg ikke noe på "volden" før han har roet seg, men tar bort hånden hans. Når han har roet seg snakker jeg med han å sier at det er greit å bli sint og frustrert, men at det ikke er greit å gjøre så mamma får vondt, og at jeg blir trist, så lager jeg trist fjes. Da ser jeg på han at han blir lei seg og angrer, så gir han meg klem. Men det har hendt at vi sitter å leker, så klorer kan (men da forsiktig) så ser han på meg, nesten sånn for å teste og utforske dette. Men samme regla da, om at det er vondt og jeg blir trist. Vet ikke om du gjør det, men prøv å utrykke mer at det blir vondt. Lag trist fjes, kanskje lat som du må gråte litt. Det kan være lettere får små barn/babyer å forstå enn ord. Anonymkode: 29ee7...c83 1
RoH Skrevet 26. oktober 2020 #11 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et dressurkurs faktisk. Og hva vil det si? 🤯 Ja, synes du det høres dumt ut? Du må lære deg fornuftig grensesetting, barne ditt må lære seg og forholde seg til enkle kommandoer. som nei. Du trenger ikke forklare hvorfor ting er vondt. Negativt oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet osv. Helsestasjon er sikkert et bra sted å spørre. Med den erfaring jeg har i dag kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hadde hatt bruk for opplæring i å oppdra barn. Vår manglende forståelse medfører at vi tyr til det vi tror er riktig. Hvor er BF oppi dette? 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #12 Skrevet 26. oktober 2020 Gutta mine har vært mer voldelige enn datteren min, de har kastet ting, slått, bitt osv. Søsteren fikk også en traktor i ansiktet .. I barnehagen så har andre gutter både bitt og slått gutta mine også når de var i den alderen. Det er en fase og man trenger ikke dressurkurs 😅 Eldste gutten er nå 5 år og er ferdig med den volden for lenge siden, nå kan han snakke og utrykke seg. Jenta mi var ikke så fysisk, hverken når hun var sint eller i vanlig lek, mens gutta henger omtrent i taklampa og tåler en støyt på en helt annen måte enn jenta mi noengang har gjort. Det går over, men man må gjenta det noen tusen ganger at vi ikke skal slå 🥳 Anonymkode: 90880...727 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #13 Skrevet 26. oktober 2020 Himmel for noen dustete svar enkelte gir her.. Dette er HELT normal oppførsel fra en snart-ettåring. Det er overhodet ikke noe tegn på at ts har noe galt med grensesetting, eller trenger Profesjonell Hjelp utover hva som er normalt å få ved å spørre helsesøster på kontrollene der. Du gjør alt rett som du gjør det: si nei, ta hånden vekk, forklar at mamma får aua, og overspill gjerne med å lag trist aua-fjes. Igjen og igjen og igjen og igjen, for dette er ikke noe som forsvinner over natten. Noe de også vet i barnehagen, og der gjør de akkurat det samme - helt uten å dømme deg, for de er vant til det, og vet det er normalt. I vår barnehage er det opptil flere bitere på avdelingen Anonymkode: f302f...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #14 Skrevet 26. oktober 2020 Cos kurs! Det er gull verdt! Hør med helsestasjon, de vet hvor og når kurs arrangeres. Jeg synes det burde gis til enhver forelder FØR de blir foreldre 🥰 Kan også brukes sammen med andre, både voksne og barn, og alt imellom 😊 Det er vanskelig å gi råd uten å se dere i aksjon eller treffe barnet selv. Han er bare ett år, så jeg tenker at det ikke nødvendigvis er en unormal oppførsel. Anonymkode: 96fcf...c84 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #15 Skrevet 26. oktober 2020 Har barnet en diagnose? Dette er ikke normal oppførsel. Anonymkode: 996bf...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #16 Skrevet 26. oktober 2020 Jeg har tre gutter. Ingen av dem har "hengt i taklampa", noe mange synes å tro er en typiske gutteting. Helt vanlige gutter, alle tre! Det jeg derimot har opplevd, er at de alle har hatt en periode der de har uttrykt frustrasjon ved å være mer utagerende enn før. Dette var i perioden da de "fikk vilje", men manglet en del på språket for å uttrykke seg. Da uttrykte de seg mer fysisk. Vær rolig og konsekvent, og hjelp barnet ditt med å sette ord på det som er vanskelig. Ikke bruk for mange ord, men bruk også kroppsspråk og ansiktsuttrykk for å understøtte. Gjenta igjen og igjen. Dette er helt normal oppførsel i en periode, men selvsagt frustrerende. Når det gjelder mine gutter, så forsvant dette gradvis etter hvert som ordene kom. Oppdragelse må man likevel drive med i mange år - ikke alle voksne er ferdig oppdratt engang! Mange synes å tro at en ettåring kan forventes å oppføre seg som en veloppdragen voksen bare oppdragelsen er "rett"😉 Anonymkode: 07eb2...c78
Hactar Skrevet 26. oktober 2020 #17 Skrevet 26. oktober 2020 Han er så liten ennå, at ordene dine kanskje ikke gjør så tydelig inntrykk. Vet ikke om du gjør det, men jeg ville gitt ham én sjanse hver gang til å stryke med hånda i stedet for å slå. Er han ikke villig, men fortsetter å gå løs på deg, ville jeg demonstrert fysisk avstand. Ned fra fanget eller armen om han er der, reise deg opp og snu ryggen til om han er på gulvet. Begynner han å skrike og vil ha kontakt, får han det, men jeg ville snudd ryggen til igjen med en gang han skal til å slå igjen. Han kan være frustrert og trenge kos og trøst, men han må også erfare sammenhengen med at slag er avstand. Ikke lenge, bare akkurat da. Ny sjanse med en gang. Jeg har opplevd det mer virkningsfullt enn å holde armen fast, for eksempel. Da blir det lettere «kamp». 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2020 #18 Skrevet 26. oktober 2020 Foreldremestring.no på Facebook har filmer med tips og råd. Eller Charlotte Mjelde på Instagram er også flink og legger ut tips PG råd. Eller så er det og gi tydelig beskjed. Du er jo hoved personen til barnet ditt så ikke så rart st den tester ut på deg Anonymkode: b6355...897 1
Gjest Albbas Skrevet 26. oktober 2020 #19 Skrevet 26. oktober 2020 Fantastiske svar du får... 😂 Å si nei kan virke mot sin hensikt. Han har lært at han fremkaller en reaksjon hos deg ved å slå, og at han kan fremkalle at du sier nei. Fantastisk oppdagelse! Det vil han prøve igjen og igjen. "Sier mamma nei nå da? Enn nå?" Det kan også henge sammen med frustrasjon over å ikke få uttrykt seg godt. I stedetfor å fokusere så veldig på hva han ikke skal, fokuser på hva han kan gjøre. "stryke mamma på armen", "bruk myke hender på mamma" osv og VIS hva du mener. "Du kan kose mamma på armen" samtidig som du tar hånda hans og stryker deg og viser at det liker du. Vær i forkant før han rekker å slå og vis alternativet. Du kan også trekke deg unna hvis det blir voldsomt, og forklare at du ikke liker å bli slått. Men det går seg til altså! Må ta tiden til hjelp.
Gjest BethD Skrevet 26. oktober 2020 #20 Skrevet 26. oktober 2020 3 minutter siden, Albbas skrev: Fantastiske svar du får... 😂 Å si nei kan virke mot sin hensikt. Han har lært at han fremkaller en reaksjon hos deg ved å slå, og at han kan fremkalle at du sier nei. Fantastisk oppdagelse! Det vil han prøve igjen og igjen. "Sier mamma nei nå da? Enn nå?" Det kan også henge sammen med frustrasjon over å ikke få uttrykt seg godt. I stedetfor å fokusere så veldig på hva han ikke skal, fokuser på hva han kan gjøre. "stryke mamma på armen", "bruk myke hender på mamma" osv og VIS hva du mener. "Du kan kose mamma på armen" samtidig som du tar hånda hans og stryker deg og viser at det liker du. Vær i forkant før han rekker å slå og vis alternativet. Du kan også trekke deg unna hvis det blir voldsomt, og forklare at du ikke liker å bli slått. Men det går seg til altså! Må ta tiden til hjelp. Signerer dette. har også en datter som er ekstremt fysisk for tiden. 1.5 år gammel.... slår og lugger og alt mulig uprovosert....det er en fase. Men man må bare være tydelig på hva som er lov og ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå