Gå til innhold

Fast, kommunal stilling - rettigheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fast stilling, og har hatt det i mange år. Har vært stabilt i jobb hele tida. Nå sier det stopp, legen sier jeg har de fleste symptomer på utbrenthet. Jeg liker egentlig jobben min godt, og har et godt forhold til både sjef og kollegaer. Derfor har jeg vel også strekt strikken i det lengste. Problemet er at jeg nå ikke takler arbeidsoppgavene mine lenger, og hodet er bare "grøt"! Jeg sover svært dårlig, sliter med hukommelse og konsentrasjon, humør og tålmodighet. Siden jeg har eneansvar for flere barn er jeg helt avhengig av å fungere noenlunde hjemme, og er nå sykmeldt. Det går forsåvidt greit fordi jeg får en pustepause midt på dagen, men det føles helt uoverkommelig å skulle gå tilbake til jobben slik det er nå. Sliter i tillegg veldig med dårlig samvittighet. Jeg ønsker å fungere og å jobbe, men med en annen type arbeid - noe mer praktisk, som ikke krever så mye mentalt. Har ikke råd til å gå ned i lønn eller forlate tryggheten ved en fast stilling, så føler meg så rådvill. Har man noen rettigheter/muligheter har man ift "omplassering", og hvem tar man i så fall kontakt med? Vet ikke hvor jeg skal begynne😕 Langtidssykemelding er alternativet, og det er jo slett ikke bedre!

Anonymkode: 19478...b80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som du trenger en pause. Er du sikker på at du tenker helt rasjonelt på det å bytte til en annen type jobb når du, som du skriver, liker den jobben du har? Det kjennes som et nederlag å bli sykemeldt, men aksepter det å kom sterkere tilbake. 

Skrevet

Du skal ha oppfølging av arbeidsgiver og NAV når du er sykemeldt, og et av temaene er tilrettelegging. Ta det opp med dem. Kan du i en periode ha andre type oppgaver på samme arbeidsplass? Eller et annet sted i kommunen? Det har blitt gjort flere ganger i kommunen der jeg jobber.

Anonymkode: 0cb92...8e9

Skrevet

Takk for fine og gode svar! Jeg er nylig sykmeldt og sliter som sagt veldig med dårlig samvittighet. Nederlagsfølelse også, siden jeg er utdannet i det jeg jobber med, og har taklet det i alle år😕 Jobben krever at jeg er mentalt til stede og pålogget hele tida, noe jeg absolutt ikke er! Blir veldig stresset av det, og resultatet er at jeg blir enda mindre pålogget. Er nesten litt distansert og likegyldig fordi jeg ikke takler det. Dårlig spiral altså.. Er vel derfor jeg tenker at jeg trenger noe fysisk og annerledes! 8e9; har du noen eksempler på slik omplassering? Type jobber før og etter altså? 

Anonymkode: 19478...b80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...