AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #1 Skrevet 25. oktober 2020 Jeg har aldri pleid å være slik jeg er nå eller har vært de siste årene... jeg opplevde noe veldig vansklig for to år siden og har siden da aldri følt at jeg har vært den samme som jeg pleide å være.... i det siste blir jeg fort trøtt eller energiløs, følt at jeg har sviktet folkene rundt meg og derfor ikke vært så fornøyd med meg selv, spist for mye, men nå er jeg i en periode med meget dårlig appetitt, spiser ekstremt lite, sliter en del med å fokusere på en serie eller bare lese, hvis serien går på tven så sitter jeg ofte å ser på noe annet på mobilen, og får egenlitg ikke med meg det som skjer på tven og det har også vært episoder hvor jeg plutselig har snakket så langsomt at folk har merket det tror dette muligens henger litt med at jeg føler meg så energiløs, jeg har også slitt en del med søvn... kan det være at jeg er deprimert? Anonymkode: 65147...b0a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #2 Skrevet 25. oktober 2020 Hvordan føler du deg Tunge dager kan vi alle ha. Men depresjon stikker dypere. Du kan føle deg irritabel, ute av stand til å sove, klarer ikke å spise, føler deg tappet for energi og klarer ikke å ta beslutninger. Du kan også føle deg mislykket, skyldig, håpløs og hjelpeløs, og du kan ha lyst til å gråte hele tiden. Men verst av alt, du klarer ikke å komme deg ut av det! Slike følelser kan mange av oss oppleve fra tid til annen. Men ved depresjon hoper de seg opp og forsvinner ikke. De kan vare i uker eller måneder, påvirke dine personlige forhold, jobben eller skolearbeidet, hobbier, sex, søvn og matlyst. En depresjon kan være livstruende: Nesten 15 prosent av dem med ubehandlet depresjon begår selvmord. Noen mennesker med depresjon kan ha symptomer som ikke er så typiske. Hvis du er mann eller et barn, så kan du være engstelig eller irritabel. Hvis du er et eldre menneske, kan plutselig hukommelsen eller konsentrasjonsevnen forsvinne. Depresjon kan komme sammen med andre sykdommer som diabetes, kreft, hjerteinfarkt eller hjerneslag. Den kan også komme som følge av tablett- eller alkoholmisbruk. Muligens er en av de alvorligste følgene av depresjon at man ikke søker eller får hjelp. Man regner at halvparten av alle med depresjon får mangelfull behandling. Depresjon er ikke bare en sinnstilstand. Det er ikke noe du bare kan "ville" bort. Viktigst med depresjon er å være klar over at du kan ha det, og at du søker profesjonell hjelp. Til din trøst skal du vite at den utmattelsen og håpløsheten du føler, er en del av sykdommen, og er egentlig ikke sann. Det kan hjelpe å betro seg til folk du stoler på, og å delta i aktiviteter heller enn å trekke seg tilbake. Særlig menn er i risiko for å gå ubehandlet. De skjønner ikke at sinnet og mistrøstigheten er depresjon. De vil derfor sjeldnere enn kvinner fortelle andre at de er deprimerte. Også legene er mindre oppmerksomme på at en mann kan ha en depresjon jamført med en kvinne, og menns depresjon er ofte maskert av alkohol eller rusmedisiner - eller masse overtid på jobben. Symptomene Tilstanden skal ha vart i minst to uker, symptomene er tilstede mesteparten av dagen, og tilstanden skal ikke være et direkte resultat av kroppslig sykdom eller rusmisbruk. Det skilles mellom hovedsymptomer og tilleggssymptomer. Hovedsymptomene er: Depressivt stemningsleie Interesse- og gledesløshet Energitap eller økt trettbarhet Tilleggssymptomene er: Redusert konsentrasjon og oppmerksomhet Redusert selvfølelse og selvtillit Skyldfølelse og mindreverdighetsfølelse Triste og pessimistiske tanker om fremtiden Planer om, eller utføring av, selvskade eller selvmord Søvnforstyrrelse Redusert eller endret appetitt Det skilles mellom mild, moderat og alvorlig depressiv episode. Mild depressiv episode To hovedsymptomer og minst to tilleggssymptomer, ingen symptomer har alvorlig grad. Pasienten kan vanligvis fungere med noen vansker sosialt eller i arbeid. Moderat depressiv episode To hovedsymptomer og minst fire tilleggssymptomer, flere symptomer har alvorlig grad. Pasienten fungerer vanligvis ikke sosialt eller i arbeid. Alvorlig depressiv episode Alle tre hovedsymptomer og minst seks tilleggssymptomer, flere symptomer har svært alvorlig grad. Pasienten kan ikke fungere sosialt eller i arbeid, og har ofte problemer med daglige personlige gjøremål. Anonymkode: b6fb3...6e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå