Gå til innhold

Hvordan formulere meg til legen for å bli tatt seriøst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger sykemelding, og jeg har aldri gjort noe sånt før. Aldri ville gjort det, men nå må jeg sette ned bena og ta helsa mi på alvor. Jeg har hørt at leger ikke gir ut sykemelding så lett, med mindre man har en god grunn. Jeg er utmattet, utbrent, deprimert, og ser ingen håp for fremtiden.   Dette skyldes av både jobb og problemer hjemme. Mest problemer på jobb som har påvirket min helse. Hvordan skal jeg formulere meg til legen? Jeg skjønner dette kan virke som en dårlig grunn, og at alle i blant opplever nedgang i livet, men nå har jeg hatt det slik i 2 år og makter ikke mer. Orker ikke å skrive hele situasjonen. Jeg er bare så utrolig dårlig å snakke for meg selv når det gjelder, og får ikke frem hvor alvorlig det er, så jeg blir aldri tatt på alvor. Alle gode råd kommer til å hjelpe meg så mye nå

Anonymkode: a893d...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer også på hvordan jeg skal formulere meg til legen min om min psykisk helse. Ikke lett 

Anonymkode: 2a0ed...cea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på hvordan jeg skal formulere meg til legen min om min psykisk helse. Ikke lett 

Hvorfor svarer du sånn frekt? Jeg stiller et spørsmål i håp om å få et ordentlig svar, så du trenger ikke å latterligjøre meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det du har skrevet i innlegget ditt. I og med at du ikke har historie for å spørre om sykemelding er for deg, så tar nok legen deg seriøst. 

Anonymkode: 95179...4fd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du sånn frekt? Jeg stiller et spørsmål i håp om å få et ordentlig svar, så du trenger ikke å latterligjøre meg

Hei. Det var ikke meningen å være frekk, jeg mener det jeg skrev. Sorry hvis det ble oppfattet sånn. Jeg lurer faktisk på hva jeg skal si.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når legen spør deg hva hun eller han kan gjøre for deg sier du enkelt og greit «jeg har det ikke noe bra for tiden». Da vil legen stille deg flere spørsmål - blant annet om jobb, og da blir nok sykemelding noe dere snakker om. Du trenger aldri å tenke på hva du skal si hos legen, det er ikke du som skal styre samtalen. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sirinna skrev:

Når legen spør deg hva hun eller han kan gjøre for deg sier du enkelt og greit «jeg har det ikke noe bra for tiden». Da vil legen stille deg flere spørsmål - blant annet om jobb, og da blir nok sykemelding noe dere snakker om. Du trenger aldri å tenke på hva du skal si hos legen, det er ikke du som skal styre samtalen. 🙂

Snakker man om hvor lenge man trenger sykemelding? Er det sånn at det er jeg som bestemmer det, eller legen som bestemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hva som er frekt med det svaret.

Jeg bestilte time hos legen, og begynte og fortelle, og da kom resten av seg selv. Legen vil stille spørsmål om noe er uklart, og det vil gi legen et bilde av hvordan du har det. Har selv vært sykemeldt i 1 år nå grunnet depresjon og forhold på jobb.

Utifra mange tråder her på forumet for tiden, så virker det som at det er mange som sliter på arbeidsplassen og at det har ført til depresjon. Legen har nok vært borti dette før. 

Anonymkode: 32272...2c9

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Det var ikke meningen å være frekk, jeg mener det jeg skrev. Sorry hvis det ble oppfattet sånn. Jeg lurer faktisk på hva jeg skal si.

Beklager, bare hjernen min som oppfattet det feil. Uff, fikk dårlig samvittighet

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snakker man om hvor lenge man trenger sykemelding? Er det sånn at det er jeg som bestemmer det, eller legen som bestemmer?

Det er legen som bestemmer det, men det kan godt være han eller hun spør deg «hva tror du om to uker til å hente deg inn litt? Så sees vi her på kontoret mitt fredag den **** og ser hvordan du har det da.» 

Du skal ikke tenke på annet enn å møte opp. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen som bestemmer om du får sykemelding, og lengden på sykemeldingen. Vil tro at du får 14 dager i første omgang. Dette skal jo følges opp, og du må regne med hyppige legebesøk til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, bare hjernen min som oppfattet det feil. Uff, fikk dårlig samvittighet

Det trenger du ikke ha 😊 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er legen som bestemmer om du får sykemelding, og lengden på sykemeldingen. Vil tro at du får 14 dager i første omgang. Dette skal jo følges opp, og du må regne med hyppige legebesøk til å begynne med. 

Okei, takk for svar. Er det sånn at jeg kan få spørre om fx. 1 mnd? Fordi det er det jeg føler jeg trenger i første omgang uten å overdrive? Hva skjer dersom jeg drar tilbake om 14 dager og sier jeg fortsatt ikke er i stand til å jobbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, takk for svar. Er det sånn at jeg kan få spørre om fx. 1 mnd? Fordi det er det jeg føler jeg trenger i første omgang uten å overdrive? Hva skjer dersom jeg drar tilbake om 14 dager og sier jeg fortsatt ikke er i stand til å jobbe?

Selvsagt er det lov å spørre, men legene har regler og forholde seg til i.f.t sykemeldinger, og det vanlige er å starte med 14 dager. Det er ikke så lett å se på et så tidlig stadium om depresjonen vil gå over eller bli bedre/ værre i løpet av 14 dager. Jeg fikk vel 14 dager de to første gangene, deretter ble jeg sykemeldt for 1 mnd av gangen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det lov å spørre, men legene har regler og forholde seg til i.f.t sykemeldinger, og det vanlige er å starte med 14 dager. Det er ikke så lett å se på et så tidlig stadium om depresjonen vil gå over eller bli bedre/ værre i løpet av 14 dager. Jeg fikk vel 14 dager de to første gangene, deretter ble jeg sykemeldt for 1 mnd av gangen. 

Måtte du dra tilbake hver mnd til legen for å snakke? Og forlenge? Kan legene nekte å gi deg sykemelding i flere mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hei! Synes det er helt forferdelig å lese at du er redd dette ikke skal være "gode nok grunner". Høres ut som du hadde trengt pause og hjelp for lenge siden. 

Har ingen gode råd til hvordan snakke for deg. Sliter med det samme selv. Men jeg vil bare si at du fortjener ikke å ha det sånn. Psykisk uhelse, utbrenthet o.l. er utrolig slitsomt og ødeleggende og jeg håper du blir møtt av en god lege som ønsker å høre hvordan du egentlig har det. 

Og så ønsker jeg deg god bedring. Og god hjelp. At du får noen støtter i veien mot at livet skal kjennes litt mindre uutholdelig. 

Sender en virtuell klem om du vil ha! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hei! Synes det er helt forferdelig å lese at du er redd dette ikke skal være "gode nok grunner". Høres ut som du hadde trengt pause og hjelp for lenge siden. 

Har ingen gode råd til hvordan snakke for deg. Sliter med det samme selv. Men jeg vil bare si at du fortjener ikke å ha det sånn. Psykisk uhelse, utbrenthet o.l. er utrolig slitsomt og ødeleggende og jeg håper du blir møtt av en god lege som ønsker å høre hvordan du egentlig har det. 

Og så ønsker jeg deg god bedring. Og god hjelp. At du får noen støtter i veien mot at livet skal kjennes litt mindre uutholdelig. 

Sender en virtuell klem om du vil ha! :klem:

Tusen takk!❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte du dra tilbake hver mnd til legen for å snakke? Og forlenge? Kan legene nekte å gi deg sykemelding i flere mnd?

Jeg måtte til legen hver mnd, fram til koronaen kom, da var det enten videokonsultasjon eller på tlf.

Jeg ble også henvist til "Arbeid og helse" og så lenge jeg var i et opplegg der så fikk jeg bare ny sykemelding hver mnd. Ble ikke bedre etter "Arbeid og helse" , så de henviste meg videre til DPS, å så lenge jeg er i et behandlingsløp så får jeg ny sykemelding. 

Det stilles også krav til en når man er sykemeldt, man må ofte i behandling, og man må møte til dialogmøter med arbeidsgiver, lege og Nav. Dette er tungt og slitsomt, men for meg er det tyngre og jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkertøy96

Jeg måtte til legen hver mnd, fram til koronaen kom, da var det enten videokonsultasjon eller på tlf.

Jeg ble også henvist til "Arbeid og helse" og så lenge jeg var i et opplegg der så fikk jeg bare ny sykemelding hver mnd. Ble ikke bedre etter "Arbeid og helse" , så de henviste meg videre til DPS, å så lenge jeg er i et behandlingsløp så får jeg ny sykemelding. 

Det stilles også krav til en når man er sykemeldt, man må ofte i behandling, og man må møte til dialogmøter med arbeidsgiver, lege og Nav. Dette er tungt og slitsomt, men for meg er det tyngre og jobbe. 

Skjønner. MÅ jeg i dialogmøter med arbeidsgiver? For det er noe jeg virkelig ikke har lyst til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spør, men jeg måtte tilbake hver gang. Legen vil høre hvordan ting går, og informere og planlegge veien videre. Jeg fikk inntrykk av at hverken arbeidsgiver, lege eller nav ønsker at man skal gå sykemeldt for lenge, og forstod det sånn at de er pliktet til å tilrettelegge det de kan, slik at man kommer raskest mulig ut i jobb. Var snakk om at neste skritt i min prosess var samarbeidsmøte med meg, lege, arbeidsgiver og nav, men jeg byttet jobb før dette ble aktuelt. Ser jo at noen her har vært sykemeldt lenge, og kan sikkert hjelpe deg mer rundt dette med langtidssykemelding, jeg kom som sagt aldri dit.

Legene kan nekte ja, det er de som vurderer om sykemelding er aktuelt, men jeg vil nok tro at du hvertfall blir sykemeldt i 2 uker. Men min lege ga uttrykk for at man må gjøre enkelte tiltak for å prøve og bedre situasjonen sin.

Masse god bedring! Jeg vet hvordan du har det nå. Prøv og slapp av når du er sykemeldt da. Er lett å gå og bekymre seg fordi ting er litt utrygt, men prøv og senk skuldrene og fokuser på helsa di❤️

Anonymkode: 1a005...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...