Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører stadig at man ikke skal slanke seg når man ammer, men jeg trives absolutt ikke med min "nye" kropp som er 15 kg mer enn før jeg ble gravid. Vekten har stått stille de siste 2 ukene (fødte for 5 uker siden) så tipper det er her jeg kommer til å bli stående til jeg gjør noe med det. Har en bmi på over 30 nå og ingen av buksene eller ytterjakkene passer..

Er det farlig å miste vekt når man ammer om det kommer av et sunnere kosthold uten masse småspising? Kaloriinntaket vil jo bli lavere da mye av det jeg spiser er sukker og fett.. 

Anonymkode: 86789...857

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke farlig når det kommer av sunt kosthold og du har mye å ta av.

Anonymkode: 146a2...d2c

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke om hva du spiser nå, men at det er lagret miljøgifter i fettvevet som kan frigis og gå over i morsmelken når du slanker deg:

https://ammehjelpen.no/slanking/#:~:text=De fleste vil gå ned,variert og være i bevegelse.

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/rad-til-kvinner-som-ammer/miljogifter

https://www.fhi.no/ml/miljo/miljogifter/art/sporsmal-og-svar-om-morsmelk-og-mil/

Derfor anbefales det en relativt moderat vektnedgang mens du fullammer, for melkeproduksjonens del er det også viktig at ikke kaloriunderskuddet er altfor stort.

Anonymkode: a5dab...0bd

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke farlig for deg, men du forgifter babyen din med miljøgifter du har spart opp i kroppen over mange år.

Dette er også grunnen til at du ikke skal gå mye ned i vekt som gravid.

Anonymkode: 45c26...dca

• Liker 1
Skrevet

Ta slankingen når du er ferdig å amme du. Du kommer sikkert til å bli ekstra sulten når du ammer også.

Anonymkode: dd199...391

Skrevet

Takk for svar! :)

Som sagt tror jeg at jeg beholder vekten pga. spiser mye sukker (kaker, boller etc) mellom måltidene. Dette er jo ikke sunt. Er det virkelig skadelig for babyen om jeg kutter søtsakene og spiser de vanlige måltidene??

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt tror jeg at jeg beholder vekten pga. spiser mye sukker (kaker, boller etc) mellom måltidene. Dette er jo ikke sunt. Er det virkelig skadelig for babyen om jeg kutter søtsakene og spiser de vanlige måltidene??

Det du sier høres jo bare lurt ut. Kan du ikke heller spørre legen enn her?

Jeg gikk ned masse da jeg ammet, det var ikke bevisst, det bare ble sånn, hvis teorien om at babyen får i seg giftstoffer da stemmer så er det ikke håp for barna mine.

Anonymkode: 68f5f...016

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste går vel litt ned i vekt mens de ammer. Det er jo derfor kroppen har lagret ekstra fett under graviditeten. Jeg kan ikke så mye om dette men jeg synes det virker helt bak mål å skulle prøve å opprettholde en overvekt. Snakk om hysteri. Spis sunt/normalt du ts så går du sakte men sikkert ned tenker jeg. 

• Liker 2
Skrevet

Det er helt ok å slanke seg opptil 0,5 kg i uken når du ammer. Mer enn det er ikke anbefalt, da det kan få miljøgifter til å gå over i melken. 

Anonymkode: ebcb4...565

Skrevet (endret)

Vil ikke kalle det å kutte ut kaker og søtsaker,  farlig for babyen.  Spis vanlig sunn mat i normale mengder, og du går ned naturlig når du ammer.  

Endret av tirben
  • Liker 3
Skrevet

De fleste går jo ned gravidkiloene av seg selv i ammeperioden, da amming er sykt energikrevende. Du skal ikke gå på diett (kan gå ut over melkeproduksjonen om du går for mye i underskudd), men selvfølgelig kan/bør du kutte søtsaker. Vanlig, sunn mat, amming og trilleturer er vanligvis nok til en gradvis og sunn vektnedgang. 

Anonymkode: 2ff5d...e77

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi har alle miljøgifter i kroppen, det er ikke noe man slipper unna i dagens samfunn. Det er ikke sånn at babyen blir «forgiftet» om du går raskt ned i vekt, det bare ser ut til at man da frigir ekstra mye miljøgifter, og det spiller altså heller ingen rolle om slankingen skjer bevisst eller ubevisst. Det er mye vi fortsatt ikke vet om «cocktail-effekten» av oppsamlingen av ymse miljøgifter over tid (og det er også derfor vi f.eks. er såpass strenge her til lands med å ikke smøre babyer inn med ting de ikke har behov for).

Som sagt, relativt moderat vektnedgang er «innafor», om man følger helsemyndighetenes offisielle anbefalinger - som jeg lenket til i forrige innlegg. 

Anonymkode: a5dab...0bd

• Liker 1
Skrevet

Du bør ikke slanke deg som i å telle kalorier, følge diett og trene veldig mye. Men et vanlig sunt kosthold er alltid bra - både for deg og baby. Spis når du er sulten, og ha gjerne sunne mellommåltider tilgjengelig, som frukt, yoghurt, knekkebrød og lignende. Når man ammer forbrenner du maten raskere, og trenger derfor raskere påfyll. Da kan det jo kjennes ut som søtsug, men hvis man heller spiser noe sunt så slipper man kanskje å ta den sjokoladeplata. Ellers er det bare å kose seg med babyen. Jeg har merket at jeg holder meg aktiv blant annet ved å gå trilleturer og å bære baby rundt, samt å bysse baby. Og går derfor gradvis ned i vekt. Kan godt ha samme vekten noen uker, og så plutselig har jeg gått ned en kilo til. Jeg var også 15 kg over startvekt en ukes tid etter fødsel, og nå tre måneder etter fødsel er jeg 8 kg over startvekt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...