Gå til innhold

Baby sover nesten ikke, men er rolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby på 4 uker har de siste dagene sovet veldig lite på dagtid, dvs. hun sover en time og to i vogn mens vi triller tur (men våkner innimellom) og kanskje en liten stund når vi kommer hjem. Sovner ved puppen, og er tydelig trøtt. Men når jeg beveger meg våkner hun.

Blir hun lagt i vogga (som hun tidligere sov godt i) ligger hun bare rolig og kikker. Gråter ikke, men sover heller ikke. Lar henne ikke ligge alene mer enn maks 20 min da jeg får dårlig samvittighet av at hun bare ligger å kikker.. lager litt lyder innimellom men sovner altså ikke.

Hun ligger mye på puppen, får en følelse av at hun ikke får nok i seg siden hun ikke sovner..

Om natten sover hun ca 4-5 timer sammenhengende, våkner for bleieskift og amming, og sover kanskje 2 timer til før dagen begynner.

Er dette nok søvn?? Hun viser jo ikke tegn til uro, men jeg merker jeg er TRØTT og jeg sover like mye/lite som henne nesten..

Tips? :)

Anonymkode: 0a5ad...8d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres litt lite ut men babyer er jo forskjellige. Har du prøvd å komme henne litt i forkjøpet? Prøv å bysse henne i søvn etter 1,5-2t våkentid f eks. Gå litt etter klokka noen dager og se. Jeg kan anbefale appen 'huckleberry'. Det tok litt tid før jeg skjønte hvor mye "hjelp" min måtte ha i forhold til søvn. 

• Liker 1
Skrevet

Våte bleier? Fin vektoppgang?

Anonymkode: 604cb...aa4

• 1 måned senere...
Skrevet

Kan hende at noen hjelpemidler forlenger søvnen? Kanskje Tyngdeposen på natta og slyngevuggen til dagdupp?

du kan jo starte med å leie for å se om det funker for deg. Supert å teste på kokolikk.no

Legge om rutiner kanskje?

🌸

Anonymkode: 02b1c...e8f

Skrevet

Kan godt være hun trenger nærhet eller litt av samme følelse som hun hadde i magen for å sove. Vi bør nok ikke ha andre forventninger til en nyfødt 🥰

Hva med bæretøy? Kan anbefale elastisk sjal til ei så lita ei. Jeg kjøpte et på Finn til 200kr. Babyen roet seg og sov godt inntil mammaen sin. 

Eventuelt kan du prøve svøping og white noise for å få henne til å sove i seng. Dette skaper mye av mage-følelsen. Søk det opp på YouTube 😊 

Om natten: samsoving og fri bar.

Erfaringsmessig er det i alle fall viktig å prioritere søvn. Har lest at etter 7 uker kan man oppleve at babyen blir overtrøtt. Dette er en tilstand du ikke vil oppleve, men selvsagt opplever alle foreldre dette på et tidspunkt! 🙈 Dersom babyen blir overstimulert eller er for lenge våken, kan de bli helt utrøstelige! Og umulig å legge! Mange tror til og med dette er kolikk.. ☹️

Ville anbefalt deg å prøve og få henne i søvn etter maks 1 t og 15 min våkentid de første 3 mnd. Dette var helt avgjørende for oss 😇 

• Liker 1
Skrevet
Nysgjerrig1 skrev (16 minutter siden):

Kan godt være hun trenger nærhet eller litt av samme følelse som hun hadde i magen for å sove. Vi bør nok ikke ha andre forventninger til en nyfødt 🥰

Hva med bæretøy? Kan anbefale elastisk sjal til ei så lita ei. Jeg kjøpte et på Finn til 200kr. Babyen roet seg og sov godt inntil mammaen sin. 

Eventuelt kan du prøve svøping og white noise for å få henne til å sove i seng. Dette skaper mye av mage-følelsen. Søk det opp på YouTube 😊 

Om natten: samsoving og fri bar.

Erfaringsmessig er det i alle fall viktig å prioritere søvn. Har lest at etter 7 uker kan man oppleve at babyen blir overtrøtt. Dette er en tilstand du ikke vil oppleve, men selvsagt opplever alle foreldre dette på et tidspunkt! 🙈 Dersom babyen blir overstimulert eller er for lenge våken, kan de bli helt utrøstelige! Og umulig å legge! Mange tror til og med dette er kolikk.. ☹️

Ville anbefalt deg å prøve og få henne i søvn etter maks 1 t og 15 min våkentid de første 3 mnd. Dette var helt avgjørende for oss 😇 

Gode råd:) på dagtid sover min jente nesten kun i bæresele eller i sengen om jeg holder rundt henne. Hun er 3 måneder. Tidligere kunne hun sove i vognen, men det duger ikke lenger. 

Anonymkode: 34276...ebd

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gode råd:) på dagtid sover min jente nesten kun i bæresele eller i sengen om jeg holder rundt henne. Hun er 3 måneder. Tidligere kunne hun sove i vognen, men det duger ikke lenger. 

Anonymkode: 34276...ebd

Hehe, husker også den lille «krisa» ved 2-3 mnd. Min nektet virkelig vogn og bilstol. Behøvde masse nærhet 💛 Men plutselig var både vogn og bilstol greit igjen ved ca 4 mnd. Frem til nå (8mnd) er vogna favorittsovested på dagen! 

Endret av Nysgjerrig1
  • Liker 2
Skrevet

Min har aldri sovet noe særlig på dagtid etter de første ukene som nyfødt, sugesvak og trøtt....

Hn bare er sånn. Og de verste dagene hadde vi når vi prøvde oss på de der "maks XX time våkentid i den alderen". Supersur baby som skulle tvinges til å sove etter makstiden (og ja, vi prøvde når hn viste søvntegn...). Vi tok til oss det med søvntegn da, og overstyrer/tvangssover når det går over styr. Ellers har vi latt baby styre så lenge hn ikke er helt rabiat overtrøtt. Blid baby og bedre dager selv om de ble litt uforutsigbare. Hn sover sjelden mer enn 30-45 minutter med alt fra 1,5-3 timer våkentid. Nå på 6 mnd kan hn glimte til med 1-1,5 times lur ved sjeldne anledninger, men typisk er 3-4 dupper på 30-45 minutter.

Ingen babyer er like. Vær fleksibel, de endrer seg hele tida, og ta det derfra.

Anonymkode: 88812...a8e

Skrevet

Nå er det jo gått nesten to mnd siden dette innlegget ble delt, men jeg ville ikke endret på noe som ikke var et problem. Om baby ikke gråter, har baby det antagelig helt supert som det er.

Anonymkode: 56701...6af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...