Gå til innhold

Er ingen menneskerett å bo i Oslo Sentrum..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er svaret jeg pleier å få de gangene jeg klager på boligprisene i Oslo

Og det er jo en måte å avfeie kritikk på det, god retorikk som mange sluker rått om de ikke kjenner til tilstanden på boligmarkedet.

Men, da er denne saken et godt motsvar, her er det et bøttekott på 34 kvm på Grorud som ser ut som et 'rivningsobjekt' og er i et bygg som er snart 60 år gammelt, likevel må du ut med 2.4 millioner kroner for dette. Ikke i Oslo Sentrum, men på Grorud

https://e24.no/privatoekonomi/i/0Knew2/rivningsobjekt-paa-34-kvadrat-gikk-700000-over-prisantydning

Kan noen forklare meg hvordan dette ikke viser hvor katastrofalt boligmarkedet er blitt for kommende generasjoner? Tjener du 450'000 i året og har 360'000 i oppsparte midler, får du kanskje såvidt lån i banken til å kjøpe dette bøttekott-oppussingsobjektet på Grorud, men selv da vil du trenge mamma og pappa for å finansiere å gjøre boligen din levbar... Og hva med de som tjener under 450'000 i året da, hva med dem? Eller de som ikke har mamma og pappa som kan hjelpe dem?

Jeg skjønner at nesten 80% av nordmenn eier bolig, og dermed jubler av slike nyheter, men tenker dere ikke på de kommende generasjonene, hva med dem? Vi går fra et system hvor alle kan jobbe seg oppover, til et system hvor du enten har foreldre i god økonomisk posisjon ellers vil systemet overkjøre deg med skattepolitikk som straffer deg som ikke kommer deg inn på boligmarkedet.

Og hva med alle "black lives matter" folkene som alltid skriker ut, dere er klar over at av de lavtlønte som nå prises ut fra boligmarkeder, så er minoriteter betydelig overrepresentert, så det dere i praksis er for, er et system som plasserer våre nye landsmenn, i en permanent underklasse med få veier ut av den, det minner jo om ting vi kjenner fra historien det, hvordan ender slikt på sikt ?

Alle er så moralske og gode mennesker, sålenge de slipper å betale prisen selv. Black lives matter, men ikke rør skattefordelene til rike (hvite) boligeiere, da, selv om det vil favorisere svarte folk som blir undertrykket av dette urettferdige skattesystemet.

Så, noen som har kommentarer til dette? Noen som føler seg fryktelig dumme nå av å lese dette? Noen som skammer seg ?

Kjør debatt ! 

Anonymkode: 438f1...dc1

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge økonomer på Debatten på Nrk så er det visst en trend i hele Europa med høy boligpriser drevet av ulike komplekse faktorer.

Tipper jeg ikke tar veldig feil når jeg spår at om 30-40 år kommer vi til å ha markerte klasseskiller og et samfunn som likner på det man hadde før 2. verdenskrig. Velferdsstaten eroderer gradvis bort, faste arbreidsplasser blir en sagblott for de fleste, og store migrant strømmer på tvers av landegrenser grunnet krig, konflikt og naturkatastrofer drevet frem av hensynsløs utbytting av naturen og forsøpling.

Vi er på veg inn i mørket :)

Anonymkode: 04213...25f

• Liker 3
Gjest Thoringen
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har overhodet ikke "lyst til" å bosette meg midt i Oslo Sentrum! 

Stappfullt av rumenske tiggere, nigerianske prostituerte, og møkkete uteliggere.           

Anonymkode: a52ca...553

AB - har du vært i Oslo den siste tiden? Har min arbeidsplass steinkast unna sentrum og opplever ikke de tilstandene du beskriver der.

Skrevet

Man får vri spørsmålet til om det skal være en menneskerett å eie bolig.

• Liker 1
Skrevet

Mitt spørsmål: har du et forslag til løsning?

Case: Det er 5 millioner mennesker som ønsker å bo innenfor Ring 3 i Oslo. Hvem skal få lov?

Anonymkode: 6c7d1...5a4

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, PzMan skrev:

AB - har du vært i Oslo den siste tiden? Har min arbeidsplass steinkast unna sentrum og opplever ikke de tilstandene du beskriver der.

Steinkast som ekte steinkast eller megler steinkast ?

Anonymkode: c0523...012

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Case: Det er 5 millioner mennesker som ønsker å bo innenfor Ring 3 i Oslo. Hvem skal få lov?

Jeg vil ikke. Har flyttet vekk derifra. 

Så dere har 4.999.999 millioner å tenke på.

Anonymkode: c0523...012

• Liker 4
Skrevet

Hvem har noensinne hevdet at det er en menneskerett å bo i Oslo?

Anonymkode: b6721...e7e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har overhodet ikke "lyst til" å bosette meg midt i Oslo Sentrum! 

Stappfullt av rumenske tiggere, nigerianske prostituerte, og møkkete uteliggere.           

Anonymkode: a52ca...553

Rumenske tiggere, nigerianske prostituerte, og møkkete uteliggere er mennesker de også. Hadde heller hjulpet dem enn å gi blindt til organisasjoner. 

Anonymkode: e8ccb...d9a

Skrevet

Hvem har noensinne hevdet at det er en menneskerett å bo i Oslo?

Anonymkode: b6721...e7e

de kravstore.

Skrevet
On 10/25/2020 at 8:54 PM, AnonymBruker said:

Alle er så moralske og gode mennesker, sålenge de slipper å betale prisen selv. Black lives matter, men ikke rør skattefordelene til rike (hvite) boligeiere, da, selv om det vil favorisere svarte folk som blir undertrykket av dette urettferdige skattesystemet.

Så du vil ha mer skatter for de som står på å jobber for pengene sine? Du vet at dette er folk som skaper arbeidsplasser.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Brunello skrev:

Man får vri spørsmålet til om det skal være en menneskerett å eie bolig.

Tror ikke noen her har påstått det, men tak over hodet burde være en rett for alle. 

Skrevet
1 time siden, Morten1 skrev:

Så du vil ha mer skatter for de som står på å jobber for pengene sine? Du vet at dette er folk som skaper arbeidsplasser.

Tror du har lest feil, forklar meg dette, her har du 2 personer, som begge skaper arbeidsplasser, hvorfor skal den ene straffes og den andre belønnes, når alt annet er likt?

Person 1. Driver en liten bedrift med 3 ansatte. tjener 500'000 i året. Eier boligen han bor i

Person 2. Driver en eksakt lik ^ liten bedrift med 3 ansatte. tjener 500'000 i året. Leier boligen han bor i.

Hvorfor mener du, at person 1 bør få lavere skatt en person 2 ? At den ene skaper arbeidsplasser er ingen god forklaring på ditt standpunkt. Ettersom person 2 også skaper like mange arbeidsplasser.

Lykke til med forklaringen på hvorfor dette er fair, venter i spenning :) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, en må få færre folk eller flere boliger da.. 

Personlig, ville jeg bygd hundretusener av bøttekott i Oslo, pdd er dette forbudt. Ellers er det mye av sentraliseringen av statlige stillinger som kan reverseres som vil gi en del rom, dessuten vil en midlertidig stans i innvandring ihvertfall til Oslo, kunne gjøre undervekrer på mange måter.

MEN, det er greit at du ikke vil dette, selv om det trolig er egoistiske grunner og du vil komme med vikarierende argumenter, det er greit, men da må du enten komme med andre løsninger, eller gå med på å si fra deg skattefordelene som gis til boligeiere

Du kan ikke BÅDE stenge andre ute OG kreve at de som er stengt ute skal finansiere deg gjennom økt skatt for dem og redusert skatt for deg. Det er ikke bare egoistisk, det er rett og slett landssvik. 

Skrevet
2 timer siden, Morten1 skrev:

Det da ikke alle som jobber som "skaper arbeidsplasser"? Noen eksempler forøvrig på dette? Hvem har økt antallet arbeidsplasser i Norge?

Skrevet

Synes det er herlig med disse boligprisene jeg. 😀 Når jeg var 20 år så kjøpte jeg på 90-tallet min 3-roms på Majorstuen for 350 000. I dag er vel taksten på rundt 6,5 mill..

Anonymkode: d251a...9be

Skrevet

Har det noen gang vært billig å bo midt i Oslo?  Da jeg var liten (tidlig i 60-åra) bodde vi billig midt i byen i en leid tjenestebolig. Foreldrene mine spinket og sparte, og når de var 30 og 33 fikk de råd til å kjøpe et nøkternt hus med plass til fem, 5-6 mil utenfor bykjernen....  Jeg og mannen var også passert 30 da vi kjøpte vår første leilighet 3 mil utenfor Oslo-grensa rundt 1990. Vi hadde ikke råd til å kjøpe i Oslo selv om prisene var lave på den tiden, for til gjengjeld hadde vi boliglånsrente på over 13 %.  Nå er jeg midt i 50-åra og har nylig fått oppfylt drømmen om å bo på Sagene i Oslo 😊

Anonymkode: d420c...dbb

• Liker 4
Skrevet

Synes det er herlig med disse boligprisene jeg. 😀 Når jeg var 20 år så kjøpte jeg på 90-tallet min 3-roms på Majorstuen for 350 000. I dag er vel taksten på rundt 6,5 mill..

Anonymkode: d251a...9be

Ja herlig å stjele og bli rik uten å jobbe for det, for deretter å vende på det og si at ofrene for tyveriet, er de late. Dagens ungdom fysj for noen folk de er

At dere synes det er greit, å stjele, så lenge det gjøres i "ordnede forhold" gjennom "demokratiske prosesser"/staten, og ikke føler dere som monstre, er vanskelig å fatte.

Jeg ville vært flau rett og slett. Å ødelegge Rikets fremtid, for å berike seg selv. Lurer på hva historiebøkene vil si om dette

Jeg synes det er HERLIG om ungdommen tar hevn, gir rødt flertall, så du får oppleve hvordan det er å være på den andre siden, isteden for tyven blir du offeret, da er det neppe like HERLIG. Vi får se hva som skjer ;)  ;) 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja herlig å stjele og bli rik uten å jobbe for det, for deretter å vende på det og si at ofrene for tyveriet, er de late. Dagens ungdom fysj for noen folk de er

At dere synes det er greit, å stjele, så lenge det gjøres i "ordnede forhold" gjennom "demokratiske prosesser"/staten, og ikke føler dere som monstre, er vanskelig å fatte.

Jeg ville vært flau rett og slett. Å ødelegge Rikets fremtid, for å berike seg selv. Lurer på hva historiebøkene vil si om dette

Jeg synes det er HERLIG om ungdommen tar hevn, gir rødt flertall, så du får oppleve hvordan det er å være på den andre siden, isteden for tyven blir du offeret, da er det neppe like HERLIG. Vi får se hva som skjer ;)  ;) 

Stjele? Tyven? 
denne personen har kjøpt sin leilighet. Slutt å vær så jævlig bitter fordi du ikke klarer å kjøpe din egen

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Badbunny skrev:

Stjele? Tyven? 
denne personen har kjøpt sin leilighet. Slutt å vær så jævlig bitter fordi du ikke klarer å kjøpe din egen

Hei Badbunny, har en gladmelding til deg. I dag har vi demokratisk vedtatt at din skattesats, og for "sånne som deg", settes til 90%. Og formueskatt på 2% på huset ditts EKTE markedsverdi, ikke noe sånn tulleverdi.

Tyveri? Hæææ? Stjele? Alle må betale sin skatt, er du en snylter eller noe? Ikke klag, vær glad for at du får muligheten til å bidra til fellesskapet

Synes det er morsomt at dere tror at politikken dere fører, til fordel for en gruppe på bekostning av andre, gir dere et slags moralsk overtak, bare fordi det er mer diffust og vagt og ikke tydelig å se. 

Dere har ført en politikk, for å berike dere selv på bekostning av andre grupper, og om noen snakker ut så blir dere sjokkert. At dere ikke har hørt slik før, viser hvor flinke dere har vært. 2 ulver og 1 sau vedtar demokratisk at sauen skal spises. Så kommer sauen på KG og sier hey dette er ikke fair. Og KG sier til sauen, slutt å klag bare fordi du ikke klarer spise oss er ikke vårt problem du får bli flinkere til å spise og danne allianser for å spille like skittent som oss.

Det eneste jeg sier er, hey, la oss spille fair, jeg er ikke ute etter hevn, gjort er gjort, vil ikke ha "reparations" eller noe som helst for det deres generasjon har gjort mot min, alt jeg ber om er fair spill fremover fra og med nå. Er det virkelig å be om for mye?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei Badbunny, har en gladmelding til deg. I dag har vi demokratisk vedtatt at din skattesats, og for "sånne som deg", settes til 90%. Og formueskatt på 2% på huset ditts EKTE markedsverdi, ikke noe sånn tulleverdi.

Tyveri? Hæææ? Stjele? Alle må betale sin skatt, er du en snylter eller noe? Ikke klag, vær glad for at du får muligheten til å bidra til fellesskapet

Synes det er morsomt at dere tror at politikken dere fører, til fordel for en gruppe på bekostning av andre, gir dere et slags moralsk overtak, bare fordi det er mer diffust og vagt og ikke tydelig å se. 

Dere har ført en politikk, for å berike dere selv på bekostning av andre grupper, og om noen snakker ut så blir dere sjokkert. At dere ikke har hørt slik før, viser hvor flinke dere har vært. 2 ulver og 1 sau vedtar demokratisk at sauen skal spises. Så kommer sauen på KG og sier hey dette er ikke fair. Og KG sier til sauen, slutt å klag bare fordi du ikke klarer spise oss er ikke vårt problem du får bli flinkere til å spise og danne allianser for å spille like skittent som oss.

Det eneste jeg sier er, hey, la oss spille fair, jeg er ikke ute etter hevn, gjort er gjort, vil ikke ha "reparations" eller noe som helst for det deres generasjon har gjort mot min, alt jeg ber om er fair spill fremover fra og med nå. Er det virkelig å be om for mye?

Jeg har ikke sagt en verdens ting om skatt. Du mener vedkommende er en tyv fordi hun har tjent over 6 mil på en leilighet. Denne leiligheten ble kjøpt billig, og er ikke vedkommendes feil at verdien har steget så kraftig. Og hvilken generasjon er det du snakker om? Jeg er født sent på 90 tallet. Er ikke alle andres problem at du ikke har råd til en leilighet midt i Oslo

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...